Yatırımların yönü şimdi de Orta Asya’yı gösteriyor
ALİ EFE İRALI/ Geçen ay Asya Kalkınma Bankası tarafından yayınlanan raporda Kafkaslar ve Orta Asya'yı da içerisine alan ekonomik büyüme verilerinin yüzde 5'lik bir oranı bulduğu belirtiliyor. Tempo Jakarta'dan Aisha Shaidra'nın haberine göre, Asya Kalkınma Bankası Baş Ekonomisti Albert Park'ın, büyümenin bu yıl ve gelecek için olumlu yönde ilerlediğini söylediği belirtiliyor. Bunun temelinde yatan nedense, yapay zekânın yükselişinin bir sonucu olarak bilgisayar mimarisinin vazgeçilmez yarı iletkenlerine yönelik gerçekleşen talep artışı olarak gösteriliyormuş. Hal böyleyken, bir de Çin'deki oyun endüstrisinin artık tüm dünyaya meydan okur bir noktaya gelmesi, Asya pazarının cazibesini de yükseltiyor. Bundan Orta Asya da payını almaya başladı.
IT PARK'A ABD'Lİ YATIRIMCI
Orta Asya'nın önemli isimlerinden kardeş ülke Özbekistan ile özellikle son yıllarda Türkiye'nin önemli iş birlikleri mevcut. Hem kültürel hem de eğitim anlamında üniversiteler ve kamu kurumları nezdinde önemli girişimlere imza atılıyor. Bu sadece bizim yönümüzden değil tabii ki. Özbekistan gibi pek çok bölge ülkesine teknoloji yatırımlarının artan bir hızda gelmeye başladığını görüyoruz. ABD'nin de yönünü yavaş yavaş bu coğrafyaya çevirmeye başladığını belirtelim. Los Angeles merkezli ve oyun teknolojilerine sundukları çözümlerle tanınan Xsolla, Game Developer'dan Justin Carter'ın haberine göre Özbekistan'a bir oyun geliştirme akademisi kurmayı planlıyormuş. Akademi, Taşkent'te 7 hektarlık bir arazide 17 binadan oluşan bir Teknopark şeklinde konumlanan IT Park'ta açılacakmış. Resmî Özbekistan makamlarınca internet sitesinden yapılan açıklamadan gördüğümüz kadarıyla Xsolla'nın Küresel Stratejik Ortaklıklar ve Hükümet İlişkileri Başkanı Rytis Joseph Jan ve Doğu Avrupa ve Orta Asya İş Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Anatoly Strutinsky ile birlikte IT Park Uzbekistan'ı temsilen Abdulakhad Kuchkarov bir görüşme gerçekleştirerek iki taraf arasında bir memorandum imzalanmış. Bu proje, bölgesel oyun geliştirme süreçlerinin kalkınmasına yönelik önemli bir atılım olarak görülüyor. Resmî makamların bu süreçte Özbekistan'ın stratejik bir kalkınma planı olarak geliştirdiği Zero Risk (Sıfır Risk) isimli eylem planının da etkin biçimde kendisini göstereceğine işaret ettiğini anlıyoruz. Nedir bu plan? Plana göre Özbekistan'ın bölgelerinde ticari operasyonlar için 12 ay ücretsiz ofis alanı sağlanıyor. Teknik ekipman 12 aya kadar ücretsiz kullanımı ve sonrasında da bu ekipmanları satın alma opsiyonu sunuluyor. Ayrıca personel işe alım giderleri için 500 dolara kadar geri ödeme imkanı sağlıyorlar bu IT Park bünyesinde. Bölgesel kalkınma bakımından gerçekten önemli bir hamle. Özellikle de Türk Dünyası bakımından ele alındığında oyun endüstrisinin çok yönlü gelişmesine dair bu tür imkânların sağlanmasının oldukça olumlu olduğunu söylemek mümkün.
IBM DAVAYI KAZANDI
Özellikle yapay zekâ odağında oyun endüstrisinin yönü bir oraya bir buraya değişirken, bazen önemli gelişmeleri atlayabiliyoruz. IBM de bunlardan biri oldu. Ama daha fazla geciktirmeden üzerinde durmamız gereken çok sessiz gerçekleşmiş bir haberden bahsetmek istiyorum. Yerli basında da bir tarama yapmaya çalıştım ancak bu konunun uluslararası medyada da çok fazla yer bulamadığını gördüm. Bu ilginç, çünkü Zynga ve IBM'in davalık olmaları tüm gazetelerin teknoloji manşetlerini değiştirmesi gereken bir haberdi. En sonunda yapay zekâdan fırsat bulduğumuz bir an olarak bunu buraya taşımanın vakti geldi sanıyorum. Konuya dair geçtiğimiz ay Reuters'ten Black Brittain ve The Register'dan Brandon Vigliarolo'nun haberleri en çok detayı verenler olmuş. Gelelim sadede: IBM, ynga'yı patent ihlali gereği mahkemeye veriyor; mahkeme Delaware'de görülüyor ve Zynga'nın 45 milyon dolar tazminat ödemesine hükmediliyor. Vigliarolo'nun haberine göre 2022 yılında IBM, Zynga'nın bir oyun şirketi olduğunu ancak asıl başarısının veri yakalama, işleme ve analitik olduğunu; bu sistemlerin patentlerinin de çevrimiçi reklam dahil olmak üzere IBM ve benzeri şirketlere ait olduğunu söyleyerek yaptığı başvuruda mahkeme IBM'i haklı bulmuş. Take-Two Games'ten Alan Lewis da bir hayal kırıklığı yaşadıklarını ve itirazda bulunacaklarını da dile getirmiş. Bakalım önümüzdeki günlerde başka firmalarda da benzer süreçler görecek miyiz...