E-ticaret sektöründe Haziran beklentisi: 300 milyar TL
15 Haziran'da başlayacak olan 9 günlük Kurban Bayramı tatiline sayılı günler kaldı. Babalar Günü de aynı döneme denk geliyor. Haziran ayı için e-ticaret sektöründe ciddi bir hareketlilik beklendiğini ifade eden TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO'su Cenk Çiğdemli, "Geçen yıl sektördeki e-ticaret hacminin aylık ortalaması 154 milyar lira olmuştu. Bazı aylar alışveriş dönemi olduğu için ciro rakamları bu ortalamanın üstündeydi. Haziran ayının da Babalar Günü ve bayram tatili nedeniyle hareketli bir ay olacağı öngörüsüyle, Türkiye geneli Haziran ayı e-ticaret hacmi beklentimiz 300 milyar liraya yaklaşmak" dedi.
SAHTEKARLARA DİKKAT!
E-ticaretin yoğun olduğu bu tür dönemlerde tüketicilerin bilinçli hareket etmesi gerektiğinin de altını çizen Çiğdemli, özellikle gerçek olamayacak kadar büyük indirimlere dikkat edilmesi gerektiğini belirterek, "Siber sahtekarlar tatil dönemlerinde sahte siteler üzerinden otelleri, pansiyonları, tatil evlerini güya uygun fiyata kiralayarak tatil yapmak isteyen vatandaşları dolandırıyorlar. Veya elektronik ürün gibi fiyatların görece sabit olduğu kalemlerde çok büyük indirimlerle tüketiciyi tuzaklarına düşürebiliyorlar. Böyle hareketli dönemlerde çok cazip tekliflere ve büyük indirimlere dikkat etmek, alışverişleri güvenilir sitelerden yapmakta fayda var" dedi.
NELERE DİKKAT ETMELİ?
Çiğdemli dikkat edilmesi gerekenleri ise şu şekilde aktardı: "İnternet alışverişi yaparken, web sitesinin gerçek olup olmadığını birkaç kez kontrol etmek gerek. Sitenin iletişim bilgileri, SSL Sertifikası kesinlikle kontrol edilmeli. SSL sertifikası olup olmadığı, siteye girildiğinde adres barının sol köşesinde bulunan kilit işareti ile anlaşılabilir. Kilit işaretinin olmaması, dolandırıcılık niyeti olmasa bile o sitenin güvenilir olamayacağı anlamına gelir. Sitenin adres, şirket ve telefon bilgileri de kontrol edilmeli. Sitenin sağlam bir altyapı sağlayıcıyla çalışıyor olması da güvenilir olduğunu gösterir. Yazıyorsa sitenin altındaki altyapı sağlayıcı firma ismine bakılabilir. Ayrıca her ne sebeple olursa olsun, telefonda veya mesajla kimseye kredi kartı bilgisi verilmemeli. Sosyal medya üzerinden alışveriş yapılacaksa ya kapıda ödeme seçeneği tercih edilmeli ya da sanal kart kullanılmalı. Ürünün diğer sitelerdeki fiyatına da mutlaka bakılmalı. İnanılmayacak kadar büyük bir indirim söz konusuysa o siteden derhal çıkılmalı."
ALIŞVERİŞTE BU KURALLARI ATLAMAYIN
Çiğdemli, online alışveriş yaparken siber saldırıların hedefi olmamak ve güvenli alışveriş yapabilmek için şu ipuçlarını paylaştı:
-Alışverişi kendi cihazlarınızla yapın. İster bilgisayarınız ister tabletiniz veya akıllı telefonunuz olsun, alışverişte kendi cihazınızı kullanın. Cihazın davranışındaki tuhaflıkları ayırt etmek sizin için çok daha kolay olacaktır.
-Halka açık Wi-Fi noktalarından alışveriş yapmamaya çalışın. Her internet bağlantısı, online ödemeler için yeteri kadar güvenli değildir. Online alışveriş için çarşı ve alışveriş merkezlerindeki halka açık Wi-Fi noktalarını kullanmayın. Tarayıcıya şifre kaydetmeyin.
-Kredi kartı veya sanal kredi kartı kullanın. Kredi kartı kullanarak yapılan satın alma işlemleri, vadesiz veya tasarruf hesaplarınızda tuttuğunuz paranızı kapsamadığından, daha güvenlidir. Hatta limiti sınırlanmış sanal kredi kartı kullanırsanız, riski minimize etmiş olursunuz.
-Güvenlik yazılımınız güncel olsun. Halen yapmadıysanız, birden fazla koruyucu katmana sahip güvenilir ve güncel bir internet güvenliği çözümü yükleyin.
-Online adres çubuğunu her zaman kontrol edin. Tanınmış bir siteyi gördüğünüzde bile tedbiri elden bırakmayın. Dolandırıcılar orijinal emsalleriyle neredeyse tamamen özdeş olan sahte web siteleri oluşturabilirler. Gözünüz URL'nin yani adres çubuğunun üzerinde olsun. Sahte siteler, taklit etmeye çalıştıkları resmi sitelerden farklı internet adresleri kullandıkları için kolayca tespit edilebilirler.
-Alışverişten sonra ekstrelerinizi kontrol edin. Banka ve kredi kartı hesap bakiyelerini kontrol etmek, özellikle normale göre yoğun alışveriş yapılan dönemlerin ardından her zaman iyidir.