Görüntü teknolojileri, oyunu farklı yöne taşıyor
PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Kimi zaman daldırıcı, kimi zaman yoğunlaştırıcı kimi zaman da sürekleyici olarak çevrilen çok önemli bir kavram var: Immersion. Bu kavram, aslında son teknoloji ile donatılmış ekipmanların sanal dünya ile fiziki dünya arasında konumlandırılabilme derecesinin bir ölçütü. Kişi ne kadar o dünya içerisine fiziki gerçeklikten koparak girmeye çalışırsa; bir o kadar yüksek deneyim ortaya çıkmış ve "immersive" olarak da tanımlayabileceğimiz bir hava oluşuyor. İşte bunun için görüntü en kilit noktada yer alıyor. Bu hafta işte tam da bu konuya odaklanıyor ve bir yanda spor yayıncılığında son derece orijinal bir uygulamayla gelen MLB'nin 3D Gameday teknolojisini; diğer yanda oyun deneyimini bir adım öteye taşıyan Samsung'un gözlüksüz 3D Odyssey monitörünü ele alıyoruz…
MAÇLARI 3B İZLEMEK Mİ; GÖZLÜKSÜZ 3B OYUN KEYFİ Mİ?
Amerika Birleşik Devletleri'nin baseball oyunu resmi ligi (Amerika Ulusal Beyzbol Ligi olarak da bilinen) Major League Baseball (MLB), David Adler'ın MLB.com'da kaleme aldığı haberle birlikte öğrendiğimize göre 3D Gameday teknolojisini hayata geçirmiş. İlgili teknoloji, maçların her anını üç boyutlu olarak takip edebilme imkânı sunan bir simülasyon sistemi ile çalışıyor. MLB Gameday 3D, her maçın Hawk-Eye'ın yüksek hızlı kameralarını ve Statcast'in takip verilerini kullanarak canlı olarak üç boyutlu ortamda yeniden oluşturan bir altyapı sunuyor. Böylece, her atışın hızı, topun yönü, oyuncuların hareketleri ve koşucuların bazlar etrafındaki yolları detaylı bir şekilde izlenebilir hale geliyor. Teknolojiye MLB.com ve MLB Uygulaması üzerinden erişilebilir bir sistem kurulmuş. Maçta mücadele eden oyuncuların nasıl gerçek zamanlı olarak hareket ettiklerini ve oyunun ne yöne doğru gelişim gösterdiği üç boyutlu olarak takip edilebiliyormuş. Yani anlayacağınız yıllar evvel, FreeD isimli kamera sisteminin Amerikan Ulusal Basketbol Ligi NBA'deki kullanımının biraz daha farklılaşmış ve gelişmiş bir hali. Hatırlayacaksınızdır, daha sonra bu teknoloji Almanya Bundesliga başta olmak üzere pek çok üst düzey spor liginde de uygulamaya alınmıştı. Son 10 yıldır peyderpey önemli ölçüde ve farklı noktalarda geliştiğini görmek de ayrı bir heyecan verici oluyor tabii. Futbol için adapte edilebilir bir hale ne zaman getireceklerine hem bu köşeden hem de daha önceki akademik çalışmalarımda defalarca kez yanıt aramaya çalıştım. Yani bizim ligimizde bu sürecin çok önemli bir seyir keyfi sunabileceğini ve detayları yakından takip eden sporseverlerin yeni bir meşgale kazanmasını sağlayabilirdi. Sonuçta, teknik detay anlamında çok önemli bir süreç vaadi var. Oyuncuların vuruşları, koşuşları, ikili mücadeleler ve bunun gibi daha birçok alternatif süreçte denenebilirdi gerçekten. Ek olarak bir de sanal ve artırılmış gerçeklik ekipmanlarıyla desteklendiğini düşündüğünüzde çok önemli bir gelecek projeksiyonu çizmiş oluyor bize.
GÖZLÜKSÜZ ÜÇ BOYUT ARAYIŞI
Bir yanda MLB'nin Gameday'ini konuşmuşken; başka bir üç boyutlu görüntü teknoloji gelişmesini de perakendeden vermemiz lazım açıkçası. Gerçi şöyle bir geriye dönüp baktığımda 2021 yılında yine Odyssey'e bu köşede konuştuğumuzu görüyorum ama gerçekten Samsung'un bu monitöre yönelik yaptığı çalışmaların bir süreklilik gösterdiğini söylememiz gerekli. Samsung, Gamescom 2024'te Odyssey'in üç boyutlu yeni versiyonunu tanıtmış Ağustos'ta. Benzer süreçleri buradan bir kez daha gündeme getirmiştik daha öncesinde de. Ama Samsung'un oyuncuları baz alan noktalarda bunu devam ettiriyor oluşu; tıpkı yine eğimli ekranlarda görülen bir pazar etkisi oluşturabilir gibi. Yaklaşık 60 cm mesafeden, göz takibi ve görünüm haritalama teknolojilerini kullanarak derinlik çıkarımı yapabiliyormuş. Ürünün OLED G8 modeli 4K UHD 16:9 ekran oranı, 240Hz yenileme hızı ve 0.03 milisaniye gibi tepki süresi özellikleri mevcut. Samsung'un Newsroom adresinde yazan bilgilere göre Odyssey 3D markalı monitörler, KRAFTON'un inZOI yaşam simülasyonu oyunu ile yapılan özel işbirliğine de gitmiş. İşbirliği sayesinde Odyssey 3D monitör sahiplerine, Sims'e de alternatif olarak gösterilen ve yapay zekânın önemli gelişimlerini görebilecek olduğumuz inZOI simülasyon oyununa erken erişim şansı tanınıyormuş. Bir tutundurma anlamında dijital oyunun perakende pazarıyla kesişimini göstermesi anlamında oldukça önemli bir örnek olsa gerek…