Flo’dan dev bir adım daha
İDRİZ ÇOKAL / KAZABLANKA Ayakkabı sektöründe Polaris, Kinetix, Lumberjack, Nine West, Reebok ve US. Polo gibi markalarla sektörün önde gelen şirketi FLO Group, yurt dışındaki ilk fabrikasını geçen hafta Fas'ın turistik şehri Kazablanka'da açtı. Fabrikada yılda 480 bin çift ayakkabı üretilecek. Üç kıtada, 29 ülkede 800'ün üzerinde mağazaya ulaşan FLO Group, 2022 yılında da Şanlıurfa'da bin 500 kişinin çalıştığı bir fabrika kurmuştu. FLO Group, yaptığı yeni yatırımla global bir marka olma yolunda önemli bir adım atmış oldu.
2012'de İtalyan ayakkabı devi Lumberjack'i satın alarak dünyaya açılan şirket, ilk yurtdışı mağazasını 2015 yılında Kazakistan'da açmıştı. 9 yıl gibi kısa bir sürede yurtdışında 282 mağazaya ulaştıklarını belirten FLO Group CEO'su Yenal Gökyıldırım, "Türkiye'de 600'e yakın mağazamızla yeterince büyüdük. Yeni dönemde dünyadaki büyümemize hız vereceğiz. Fas'tan sonra yatırım için Mısır, Cezayir ve Suudi Arabistan radarımızda" diyor.
"KUZEY AFRİKA'DA BÜYÜYECEĞİZ"
Fas'ın 14 şehrinde 30 mağazalarının bulunduğunu söyleyen Gökyıldırım, "Fas bizim için çok önemli bir pazar. Buradaki fabrikamız Şanlıurfa'daki fabrikamızın adeta küçük bir modeli oldu. Fas'ta kısa sürede ayakkabı pazarının lideri konumuna geldik. Kuzey Afrika'daki büyümemizi sürdüreceğiz" diyor. Gökyıldırım, 2024 sonuna kadar 1.4 milyar TL yatırımla 50'si yurtdışında olmak üzere 80 yeni mağaza daha açmayı hedeflediklerini söylüyor.
2023 yılında FLO, INStreet, Sneakers Box ve Nine West mağazaları ve internet platformlarında 670 milyon ziyaretçi sayısına ulaştıklarını ifade eden Gökyıldırım, "Zor geçen 2023 yılını 42.1 milyar TL, yani yaklaşık 1,3 milyar dolar ciro ile kapattık. Dünya genelinde 15 bin kişilik istihdama ulaştık. Yeni dönemde yurtdışında büyümeye hız vereceğiz. 2024 sonunda hedefimiz 1.5 milyar dolar ciroya ulaşmak" diyor.
REEBOK'IN EN İYİ İŞ ORTAĞI
FLO Group, yurtdışındaki bir diğer önemli atılımını da 2022 yılında dünyaca ünlü Reebok markasının 12 ülkedeki tasarım ve üretim lisansını alarak gerçekleştirmişti. Şirket ayrıca Reebok'un Rusya'daki 100'den fazla mağazasını da bünyesine katmıştı. Gökyıldırım, Reebok operasyonu ile önemli bir başarı elde ettiklerini ve ABD merkezli spor giyim devi Reebok Global tarafından "Yılın En İyi İş Ortağı" ödülüne layık görüldüklerini vurguluyor. AR-GE ve tasarıma büyük önem verdiklerinin altını çizen Gökyıldırım, "Bizim kg başına ihracatımız 14.7 dolar seviyesinde. Yani Türkiye ortalamasının yaklaşık 10 katı" diyor. 2023 sonu itibariyle Türkiye'nin kg başına ihracatı ortalama 1.48 dolar olarak kayıtlara geçmişti.
80.5 MİLYON ADET ÜRÜN SATTI
FLO Group CEO'su Gökyıldırım'ın verdiği bilgilere göre, grup hem kendi ürettiği hem de lisans sahibi olduğu markalar ile 2023 yılında 55 milyon çift ayakkabı olmak üzere toplam 80.5 milyon adet ürün sattı. Bugün itibariyle 29 ülkede mağaza, 37 ülkede online platformlar ve 60 ülkede toptan satış ile faaliyet gösterdiklerini kaydeden Gökyıldırım, "Yurtdışında 2 bin 500 kişiye istihdam sağlıyoruz. 2024 sonunda 350 milyon dolarlık yurtdışı gelirine ulaşacağız. Şu anda yurtdışı operasyonlarımızın ciromuz içindeki payı yüzde 24. Bu oranı orta vadede yüzde 50'ye çıkarmayı hedefliyoruz" diyor.
"Fas'taki fabrika sadece bu pazara üretim yapmayacak"
FLO Group CEO'su Gökyıldırım, Fas pazarı ile ilgili şu bilgileri veriyor: "FLO Group olarak, Fas'ta 2019 yılında faaliyetlerimizi başlattık. Arada pandemi gibi bir süreç yaşanmasına rağmen ülkede pazar lideri haline geldik. Bugün Fas'ta 14 ilde 25 FLO ve 5 IN STREET olmak üzere 30 mağazamız bulunuyor. Mağazalarımızın dışında toptan satış operasyonlarımızı da sürdürüyoruz. E-ticaret kanalında ise Fas'ta hem kendi e-ticaret sitemiz, hem de ülkenin en büyük online aktif sitesi üzerinden müşterilerimize hizmet veriyoruz. Toptan satış kanalımız aracılığı ile markalarımızı ülkenin kılcal damarlarına kadar yaygınlaştırıyoruz. Geldiğimiz noktada Fas pazarındaki başarılı yükselişimizi bir de fabrika ile taçlandırmış olmanın gurunu yaşıyoruz. Şanlıurfa'da bulunan global standartlardaki üretim tesisimizin ardından Fas'ta kurduğumuz üretim tesisimizle yalnızca Fas pazarına üretim yapmıyoruz. Fas'ta toplam 162'si fabrikamızda olmak üzere 427 kişiye istihdam sağlıyoruz. Geçtiğimiz yıl Fas'ta 1,17 milyon adet ürün sattık. 2022 yılında Fas ciromuz 19 milyon dolar iken, 2023 yılında bu rakam 25 milyon dolara yükseldi. 2024 yılında 29 milyon dolara yükseltmeyi hedefliyoruz. 2030 yılına geldiğimizde ise Fas'ta 50 mağazaya ulaşmayı ve ciromuzu da 55 milyon dolar bandına yükseltmeyi amaçlıyoruz."