Oyunda kazan kaynamaya devam ediyor…

GİRİŞ TARİHİ: 26.07.2024 GİRİŞ TARİHİ: 14:45 SON GÜNCELLEME: 26.07.2024 14:45
İşten çıkarmalar bir yanda, yapay zekânın sanatçılarla rekabeti öteki yanda. Oyun, pozisyonunu korumaya çalışırken; endüstri kendisini müdafaa edebilecek yeni arayışlar içinde.

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Her hafta bir işten çıkarma haberi vermek üzücü olabiliyor ama söz konusu devler olunca değinmeden geçmek de pek olası görünmüyor. Digital Trends'ten Carli Velocci'nin haberine göre, Mortal Kombat ve Injustice'in geliştiricisi NetherRealm Studios geçen hafta mobil geliştirme ekibindeki bazı çalışanlarla yollarını ayırmış. Firmanın mobilden tamamen çıkması şeklinde yorumlanmasını doğru bulmuyorlarmış. Daha ziyade şemsiyesi altında bulunulan Warner Bros. Games'in bir etkisinin olabileceği düşünülüyormuş. Bir yandan hali hazırda devam eden ama eski sıklığını göstermeyen işten çıkarmalar, pazarı yoklamaya devam ederken; diğer yandan sanatçıların oyun endüstrisindeki konumlandırmalarına dair endişeler de yükselişe geçmiş durumda.

YAPAY ZEKÂ ENDİŞESİ

Yapay zekâya yönelik üretim sahalarının ne kadar aktif biçimde yükselişe geçtiğini hepimiz biliyoruz. Her geçen gün bir öncekinden daha keskin algoritmalarla ve modellerle süslenmiş olarak karşımıza çıkıyorlar. OpenAI'ın ChatGPT için geçtiğimiz ay yayınladığı 4omni sürümü sonrasında daha heyecan dinmemişken çıkan GPT-5 modeli dedikoduları nereye gidebileceğimiz konusunda yüksek merak uyandırıyor. BBC'den Tom Richardson, Birleşik Krallık Serbest Çalışanlar Birliği üyesi 15 yıllık tasarım uzmanı Jess Hyland ile bir röportaj gerçekleştirmiş bu bağlama da değinen. Hyland, yarın sabah uyandığında işinin ortadan kalktığını görebileceğinin oldukça farkında olduğunu belirtmiş. Ayrıca, sektörde herkesin işten çıkarılmış birini tanıdığını; ancak bununla birlikte gelecek hakkında daha çok endişe olduğunu belirtmiş. Bir diğer röportaj yapılan isim de yine Birleşik Krallık'ın önemli oyun şirketlerinden Runescape'in geliştiricisi Jagex'in eski uzman geliştiricilerinden Chris Knowles olmuş Knowles, yapay zekânın sürdürülebilirlik odaklı yoğun elektrik tüketim kullanımının önemli bir endişe doğurduğunu belirterek; sanatsal anlamda pek çok kopya ürünün pazara giriş yapabileceğine işaret etmiş. Henüz bire bir kopyalamanın söz konusu olmadığını ancak kopyalama anlamında çok önemli kolaylıkların ortaya çıktığından dem vurmuş. Diğer yandan, oyun endüstrisindeki tüm bu işgücüne yönelik endişeler sürerken yatırımlar da gelmeye devam ediyor. Yani endüstri kendisini ayakta tutabilecek inovatif süreçlere kapıyı giderek daha da aralıyor demek yanlış olmayacak.

MÜCADELE DAHA DA KIZIŞACAK

Bir örneğini de geçtiğimiz günlerde gördük bu sürecin. TechCrunch'tan Maxwell Zeff'in haberine göre bu sefer oyun içindeki yapay zekâ ile yönetilen karakterlerin geliştirilmesine odaklanılmış. Aslında onlarca yıldır oyunu oyun yapan en önemli unsur olan yapay zekâ, bu sefer hak ettiği noktaya taşınmaya başlıyor gibi görünüyor. Çünkü sürekli biçimde pek çok büyük oyun stüdyosunun çıkardığı oyunlarda dahi bu konu çok eleştirilen bir süreç. Düşman karakterlerin yeterince doğru tepki vermemesi ya da hatalı tepkiyi artırması, oyun keyfini ve tutundurmasını da oldukça etkileyen bir faktör demek yanlış olmayacak. Habere göre, eski Google DeepMind araştırmacılarından oluşan bir ekip tarafından Artificial Agency isminde bir şirket kurulmuş. Dediğimiz gibi oyunlardaki oynanamayan karakterlerin (NPC olarak da tanımlanan ve bilgisayarın yönettiği oyun içi karakterler) daha gerçekçi olmasını sağlamak amacıyla bir yapay zeka davranış motoru geliştirmişler. Şirket, NPC'lerin davranışlarını ve etkileşimlerini iyileştirmeyi hedefliyormuş. Radical Ventures ve Toyota Ventures'ın ortak liderliğinde 16 milyon dolar fon toplamışlar. Ayrıca birkaç AAA oyun stüdyosuyla iş birliği de yapmaya başlamışlar. Yani, mücadele giderek kızışacağa benziyor. Bu süreçte kendini geliştirip adapte edemeyen çalışan ve şirketlerin sektörde pek yakında daha büyük zorluklarla karşılaşması kaçınılmaz gibi duruyor. Hele hele bu denli önemli yatırım haberlerinin geldiğini görünce bundan daha da emin oluyoruz.

TÜRKİYE'DEKİ SÜREÇTE ÜNİVERSİTELERİN ETKİSİ

Pek çok üniversitede giderek artmaya başlayan Dijital Oyun Tasarımı lisans ya da Oyun Teknolojileri ve Oyun ve Etkileşim Tasarımı gibi yüksek lisans bölümleriyle birlikte farkındalık yükseliyor, evet. Ancak sektör hali hazırda çapraz dallardan gelen isimler üzerinden, multidisipliner çalışmaya biraz daha ihtiyaç duyuyor gibi duruyor. Çok önemli akademisyenlerimizin olduğu ekosistem içerisinde, yukarıda bahsettiğim yapay zekâ bağlamında oturtulabilecek pek çok iş birliği olduğunu görmemiz gerekiyor. Bunu sağlayacak yapının, yani sadece eğlenceye ya da oyunlaştırmaya değil, etkileşimli olan her tür uygulama üzerine yoğunlaşabilmemizin anahtarı da üniversitelerimizden geçiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.