Türk toplumu yapay zeka hakkında ne düşünüyor?

GİRİŞ TARİHİ: 21.12.2023 GİRİŞ TARİHİ: 14:35 SON GÜNCELLEME: 22.12.2023 00:00
Türkiye’deki 100 bireyden 42’si yapay zekadan haberdar. Üretken yapay zekâ dendiğinde ise bu oran yüzde 23’e geriliyor. ChatGPT’yi bilerek ve doğru telaffuz edenler ise sadece yüzde 20.

PARA YAPAY ZEKA/ ŞULE GÜNER Yapay zekanın giderek hayatımıza girmesi nedeniyle korkuyor muyuz? Mesleklerimizi kaybedeceğimizi düşünüyor muyuz? Yapay zeka hakkında ne kadar bilgiliyiz? Yapay zeka araçlarını kullanıyor muyuz? Biliyor muyuz? Hangi sektörler yapay zekayı kullanıyor? İşte cevaplar…

Yapay zeka gelişmeleri dünyayı kasıp kavuruyor. Dolayısıyla ülkemiz ve toplumuz da bu gelişmeleri takip ediyor ve etkiliyor. Ipsos Pazarlama ve Kamuoyu Araştırmaları Global Şirketi, 1-17 Kasım tarihleri arasında 18 yaş üstü bin 200 kişiyle yapay zekayla ilgili bir anket yapmış. Anket sonuçlarına göre; yapay zekadan bireylerin yüzde 42'si haberdar. Üretken yapay zekâ dendiğinde ise bu deyişi duyduğunu söyleyenlerin oranı yüzde 23'e geriliyor.

Ancak yapay zekâyı duyduğunu söyleyenlerin yüzde 71'i sadece ismen biliyor. Yapay zekâyı az da olsa kullanmış olanların oranı yüzde12.

Yapay zekayı bildiğini söyleyen her dört kişiden üçü, bu konuyu internetten ya da sosyal medyadan duyduğunu belirtiyor.

Yapay zekayı bildiğini söyleyen kişilerden örnek bir uygulama ismi söylemeleri istendiğinde, yüzde 44'ünün cevap veremediği, yüzde 36'sının ise verdiği cevapların yanlış olduğu görülüyor. Doğru cevap verenlerin oranı ise sadece yüzde 20 ve burada ChatGPT, en çok bilenen uygulama olarak öne çıkıyor. Belirtilen diğer bütün uygulamalar yüzde 1 veya altında.

Yapay zekayı duyan bireylerin 1/3'ü, bugüne kadar herhangi bir uygulamayı kullanmamış. ChatGPT ve OpenAI bilinirliklerine paralel en fazla kullanılan uygulamalar olarak öne çıkıyor. Bing, bu iki uygulamadan sonra en fazla kullanılan üçüncü uygulama.

Yapay zekanın etkileyeceği sektörlerin başında bilişim teknolojileri geliyor. Savunma, finans, sağlık, otomotiv, hizmet sektörü ve yazılı basın, yapay zekadan etkileneceği düşünülen diğer sektörler olarak öne çıkıyor.

Yapay zekanın bugünkü nesil için büyük fırsatlar sunacağını düşünenlerin oranı yüzde 39 iken, her 10 kişiden altısı yapay zekâ hakkında olumsuz görüş bildiriyor. Yapay zekayı bilenlerin yüzde 30'u büyük bir tehdit olduğunu, yüzde 31'lik bir kesim de yapay zekâ yüzünden işsiz kalacağını düşünüyor.

*****

İlköğretime yapay zeka dersi geliyor

Milli Eğitim Bakanı Prof. Dr. Yusuf Tekin, teknolojik değişimlere ayak uydurarak yedi ve sekizinci sınıflara yönelik yapay zeka uygulamaları dersinin uygulanacağını açıkladı.

Yapay zeka artık ortaokullarda ders olarak okutulacak. Milli Eğitim Bakanlığı, ortaokullarda "Yapay Zeka Uygulamaları" dersinin müfredatını hazırladı. Öğrencilerin, bu teknolojiyi en uygun ve etkili bir şekilde kullanmaları için bütün hazırlıklar yapıldı. Dersin müfredatında, öğrencilerin yapay zeka problemlerinin çözümü için blok tabanlı program geliştirme ortamlarından en az birini bilmeleri amaçlanıyor.

Derste öğrenciler, günlük hayatta karşılaşılan sorunların çözümüne ilişkin yapay zeka uygulamaları geliştirecek. Sadece teorik bilgiler değil, uygulama geliştirmeleri için uygun ortamlar da olacak. Yapay zeka uygulamaları dersi, öncelikle bilişim teknolojileri sınıfında uygulamalı şekilde olacak. Uygulama aşamasında da her öğrenciye en az bir uygulama ödevi verilecek. Öğretmenler, keşfetme, sorgulama, argüman oluşturma, farkındalık geliştirme, sorumluluk alma ve ürün tasarlama süreçlerinde öğrencilere yardımcı olacak.

Birinci düzeyde, "yapay zekaya giriş, yapay zekanın kullanım alanları ve alt boyutları, yapay zeka ve etik, yapay zekanın önemi, blok tabanlı geliştirme ortamları, blok tabanlı örnek proje geliştirme" gibi konulardan oluşan altı üniteden oluşacak.

İkinci düzeyde ise "makine öğrenmesi ve örüntü tanıma, yapay sinir ağları, bulanık mantık, blok tabanlı ortamda örnek projeler geliştirme" gibi konular olacak.

*****

Hayal edenlerin ve cesaret edenlerin zamanı

"Hayal et, Cesaret et, Yap" mottosuyla girişimcileri, yatırımcıları, kurumsal firmaları ve tüm teknoloji severleri 12'nci kez buluşturan Big Bang etkinliği, Cumhuriyetin 100. yılına yaraşır şekilde yeni bir rekor kırdı.

Geçen yıl 341 milyon lira değerinde ödül, nakit ve yatırım duyurulan Big Bang Startup Challenge sahnesinde bu yıl üç buçuk kat üzerine çıkılarak 1,28 milyar TL'lik ödül, nakit ve yatırıma şahitlik edildi. İki gün süren etkinlikte girişimciler, sekiz sektörel dikey sahnesinde sunumlarını gerçekleştirdi. İTÜ ARI Teknokent Genel Müdürü Prof. Dr. Attila Dikbaş, İTÜ ARI Teknokent'in de Newky'e 20 bin dolar, Soundbank'e 20 bin dolar ve Wyseye'a 25 bin dolar değerinde yatırım yaptığını açıkladı.

Dikbaş, "Kurulan ilk teknokentlerden biri olarak bu yıl 20. yılımızı kutluyoruz. Ülkemizin kuruluşundan itibaren üstlendiği teknolojiye dayalı milli kalkınma seferberliği kapsamındaki misyonumuzu devam ettiriyoruz. 'Türkiye'deki Teknoloji Geliştirme Bölgeleri için örnek bir rol model yaratmak' misyonuyla her zaman 'Birlikte İleriye' anlayışını benimsiyoruz. İTÜ ARI Teknokent'i kurarken yaşayan, yaşatan, öğrenen ve de öğreten sinerjik bir ekosisteme dönüşmesini hayal ederek inşa etmiştik. Bugün geldiğimiz noktada hayallerimizin çok daha ötesine taşıdık bu yapıyı. O yüzden de kendimizi 'Global Ekosistem Kurucusu' olarak konumlandırıyoruz" diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.