PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Futbol simülasyonları, yıllar içinde pek çok kez değişim geçirseler de halihazırda bir numaralı spor oyunu olmayı en azından masaüstü ve konsol platformları için sürdürüyorlar. Çok uzun bir süredir kimi zaman PES, FIFA'yı, kimi zaman da FIFA, PES'i geçerek çok önemli ve süreklilik arz eden bir oyun geliştirme rekabetine tanıklık ediyorduk. Daha sonra yeniden markalamaya gidildi (re-branding olarak tabir ettiğimiz süreç). PES oldu eFootball, FIFA oldu EA Sports FC... Rekabet başta dijital pazar yerleri olmak üzere pek çok noktada kendini oldukça etkin biçimde devam ettirmeyi sürdürüyor. Bu düopol yansıma artık çok sürmeyecek gibi hissediyorum. Bugün gelinen noktada bunlara da rakip olacak bazı süreçler söz konusu olmaya başladı bile. Yeni bir devle karşılaşmak üzereyiz gibi görünüyor…
RONALDO SAHADA…
Uzun bir süredir futbol simülasyonlarını yakından takip edenler mutlaka hatırlayacaktır. Forum zamanlarından bu yana yeni medya içerisindeki pek çok platformda, ilgili oyunların çok fazla yenilik getirmediklerine yönelik eleştiriler hâkimdi. Hal böyle olunca, geliştiriciler de biraz daha agresif bir teknoloji adaptasyonunu uzun vadeye yayarak planlarını devreye aldılar ve yeniden markalandırma stratejileri bağlamında günümüz koşullarına adapte olmaya başladılar. Bu adaptasyonun başında da kimi zaman ücretsiz sunulan promo içerikler ve çevrim içi devamlılık getiren bir yeni segment yer alıyordu. Ancak rekabet anlaşıldığı kadarıyla daha da ısınacak. Dünyanın en iyi futbolcuları arasında gösterilen Christiano Ronaldo, çok önemli bir adım atarak bir oyun geliştirme stüdyosuna büyük bir miktarda yatırım sağladı. Mirror'dan Sam Frost'un haberine göre ilgili bedel 32 milyon sterlin yani yaklaşık 1.1 milyar lira gibi bir değere sahip. Strikerz Inc'e yapılan yatırım ile birlikte oldukça önemli bir rekabetin de kapıları aralandı diyebiliriz. Şirketin CEO'su Eugene Nashilov'un aynı haberde yer alan açıklamalarında, oyunun futbol simülasyon pazarındaki boşluğu zengin oyun deneyimine odaklı sürekli gelişim ve adil yaklaşım çerçevesinde dolduracaklarını söylediği belirtiliyor. Bu olağanüstü bir deneyim olacak gibi anlaşılıyor. Çünkü daha önce bu kadar doğrudan, oyun endüstrisine yönelik geliştirme süreçlerine katkı sağlamaya çok sık rastlamıyoruz. Uzun yıllardır pazarlama faaliyeti kapsamında pek çok oyuncunun gerek reklam filmlerinde, gerek tanıtım görsellerinde yer aldığını görüyor ve deneyimliyoruz. En güncel örneklerden birine, eFootball için tanıtım yüzü olan Lionel Messi ile tanıklık etmiştik. Kaldı ki bir dipnot düşmekte fayda var. Messi de oyun geliştirme sektörüne girmeye yönelik ilk adımlarını geçtiğimiz sene atmıştı. Arşive girip Tech Crunch'tan Mike Butcher'ın haberine baktığımızda, Messi'nin Silikon Vadisi'nde yer alan bir teknoloji şirketi Play Time ile bir iş birliğine gittiğini görüyoruz. Messi'nin teknoloji girişimlerinin aracılığını üstlenmesi planlanan firmanın aynı zamanda Matchday.com isminde bir girişimi de bulunuyor. Web3 teknolojisi üzerine kurulu bir mobil oyun olarak tanıtılan girişimin 2024 yılında pazara çıkacağı konuşuluyor. Oyun konusunda bir üçüncü efsaneyi de anmamak olmaz. O da Zlatan Ibrahimović. Kaldı ki Zlatan'ın oyun geliştirme stüdyoları ile kurduğu üretim odaklı iş birliği bu ikiliden çok daha gerilere uzanıyor. 2017 yılında kendi ismiyle çıkan Zlatan Legends isimli bir arcade türü oyunu mevcut. Kendi ülkesi İsveç'in önemli oyun stüdyolarından biri olan Isbit Games de bu oyunun geliştirme sürecini üstlenen isim olarak kayıtlarda yerini almıştı. Goal'dan Kieran Francis'in haberine göre Zlatan, oyunla ilgili olarak, bir başka futbol oyununu pazara sokmayla ilgilenmediğini ve önemli olanın eşsiz hissettirebilecek ve tamamen baştan yapılmış bir oyun olması gerektiği üzerine odaklandığını belirtmiş. Aynı zamanda ilgili dönemde verdiği demeçte, stüdyonun oyunla ilgili ortaya koyduğu başarıyla gurur duyduğunu da açıklamış.
PEKİ BİZDE VAR MI?
Dönüp Türkiye'nin halihazırda en çok izlenen futbol serüveni için, oyuncularının aldıkları yatırım eğilimlerine baktığımızda aynı manzarayla karşılaşmıyoruz. Tabii bazı ortaklıklar ve iş birlikleri mevcut. Ancak büyük oranda genellikle e-spor gibi tutundurma faaliyetlerine takımlar bazında yatırım yapan kulüp ve oyuncu girişimcileri söz konusu. Hem farkındalık hem de Türk oyun endüstrisinin gelişimi-yaygınlaşması için geleneksel sporun dev isimlerinin de tıpkı yurtdışında olduğu gibi sektöre giriş yapmasında fayda olduğunu düşünüyorum.
Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…