Yerli ve yabancı zincirler işletecek otel arıyor

GİRİŞ TARİHİ: 04.09.2023 GİRİŞ TARİHİ: 12:16 SON GÜNCELLEME: 05.09.2023 12:24
Türkiye’deki yabancı zincirler franchise anlaşmaları yaparken, bir yandan da bünyelerindeki diğer markaları getiriyor. Yerli zincirlerimiz de hem yurtiçi hem de yurtdışında işlettikleri otel sayılarını sürekli artırıyor. Biz de ünlü bir zincirden isim hakkı alarak oteli işletmenin arazi sahibi girişimciye sağladığı yararları araştırdık.

PARA TURİZM/ KEREM KÖFTEOĞLU Yerli ve yabancı otel zincirleri, artık otel inşa etmek yerine, en iyi bildikleri işletme işine soyunuyor. Bu eğilim, otel için uygun arazisi olan ancak otelcilik konusunda deneyimi olmayan girişimcinin elini rahatlatıyor. Yabancı otel zincirleri, otel için uygun arazisi olan girişimcinin tesisini bünyelerindeki markalardan birinin adıyla işletmek için birbiriyle yarışıyor. Bu yarış, Türkiye'yi franchise'da (bayilik-isim hakkı verme) dünyada önde gelen ilk beş ülkeden biri haline getirdi.

Turizmgazetesi.com'un araştırmasına göre, Türkiye'de yabancı zincirlerin 54 markası var. Söz konusu araştırmada, yabancı zincirlerin henüz Türkiye'ye getirmediği markaları da dahil olmak üzere 74 yeni otel işletme projesi olduğuna ilişkin bilgilere yer veriliyor. Turizm Databank'ın yaptığı başka bir araştırma ise, 2024-2025 yılları arasında İstanbul, Antalya, Muğla, Van, Balıkesir, Bursa, Ankara ve Aydın'da olmak üzere, teşvikli veya özel sermaye ile inşa edilerek hizmet verecek 4 ve 5 yıldız kategorisinde 145 yeni otel projesi bulunuyor. Bu araştırma ayrıntılı olarak incelendiğinde, hemen hemen her ilimizde en az bir yeni otel projesi olduğu görülüyor.

PARA dergisi olarak biz de otelcilik sektörüne girmek isteyen girişimcilere yerli-yabancı bir zincirle çalışmanın avantajları, zincirlerle teması sağlayan turizm danışmanlarına nasıl ulaşacaklarına ilişkin bilgilendirici bir dosya hazırladık.

SİSTEM NASIL İŞLİYOR?

Elinde otel olmaya uygun arazisi bulunup gelişmeye açık konaklama sektörüne adım atmak isteyen girişimciler, oteli inşa ederken bunu nasıl pazarlayıp dolduracaklarını tam olarak bilmiyor. Bu noktada devreye giren otelcilik konusunda kendilerini ispat etmiş yerli-yabancı otel zincirleri, girişimcilere biri management (işletmecilik) diğeri franchise (isim hakkı kullanımı) şeklinde iki öneri götürüyor. Girişimcinin otelcilik konusunda deneyimi varsa hizmete açacağı tesisi kendisi işletiyor. Bu durumda otelini ünlü bir marka adıyla hizmete açıp marka sahibine isim hakkı kullanım bedeli ödüyor. Eğer oteli kendisi işletmeyecekse zincir oteller otelini onun yerine işletip hem işletim hem de franchise bedeli alıyorlar.

Zincir oteller franchise sisteminde oda gelirlerinin yüzde 4 ila yüzde 5'i, pazarlama için de oda gelirinin yüzde 2.5 ila yüzde 3'ü bir bedel alıyor. İşletme için de oda gelirlerinin yüzde 3-4 arasında değişen ücretler alınıyor. Zincir otellerle ister işletme isterse franchise anlaşması yapmak isteyen girişimcilere, tüm görüşmeleri bu alanda uzmanlaşmış profesyonel danışmanlarla çalışmaları öneriliyor.

Yıllardır çeşitli otel markaları için danışmanlık hizmeti veren BDO Turizm Danışmanlığı Türkiye Ofisi Ortağı Mehmet Önkal, "Franchise ücretleri oteline göre değişmekle beraber ortalama giriş ücreti oda başına 400 dolardır. Anlaşma süreleri 15-25 yıl arasında değişiyor. Rezervasyon ücreti oda gelirinin yüzde 0,60'ı şeklinde hesaplanıyor. Oysa otel sahibi booking.com gibi rezervasyon siteleri üzerinde oteline müşteri çekerse ödeyeceği rakam daha fazla oluyor. Dolayısıyla zincir oteller isimlerini kullanan girişimcilere, booking.com gibi rezervasyon şirketlerinden aldıkları cazip fiyatı yansıttıkları gibi kendi rezervasyon sistemlerinden de pazarlama desteği sağlıyor" diyor.

Yıllar önce zincir otellerde ağırlıklı olarak yabancı genel müdürler çalışırken, günümüzde Türk müdürlerin sayısının arttığını dikkat çeken Önkal, şöyle devam ediyor:

"Bu durum konaklama sektöründe büyük bir aşama kaydettiğimizi gösteriyor. Bazı zincirler her şeye, hakları olmasa bile karışabiliyor. Aralarında 'franchise veririm, ücretlerimi alırım, arada sırada kalite kontrolümü yaparım' diyenler de var. Bu yüzden zincir markalarla yapılacak anlaşma maddelerinin mutlaka 'bir bilen' tarafından irdelenmesinde yarar var."

CORAL'DAN YURTDIŞI ATAĞI

2005 yılında kurulan Coral Group Hotels, bünyesinde barındırdığı farklı segmentlerdeki uluslararası otelcilik markalarıyla faaliyet gösteriyor. Coral Group Hotels İş Geliştirme Direktör Yardımcısı Sami Kaplancı, "Dört ülkede 25'in üzerinde Xanadu Resort Hotel, Otium Hotels, Seven Seas Hotels markalarımızla misafirlerimize yüksek kalitede hizmet veriyoruz. Bu otellerin dört tanesi kendi malımız olup, diğerleri işletme ve franchise yöntemiyle çalışıyor. Halen toplam 20 otel franchise ve bir otel management şeklinde hizmet veriyoruz. Bunların dağılımı ise şöyle: Türkiye'de 17 tesis, bunların 15'i Otium ve ikisi Seven Seas Hotel. Tunus bir tesis franchise, Yunanistan'da bir tesis Franchise Otium Boutique Niriides Beach Girit, Mısır iki tesis bir franchise bir management (Xanadu)."

2024 yılında Türkiye'de ağırlıklı Ege bölgesi olmak üzere, Yunanistan'da Rodos ve Girit, Mısır Hurghada ve Şarm El Şeyh, Tunus Hammamet, Monastir, Djerba, Uzakdoğu'da Thailand ve Vietnam'da toplam 10 yeni otel daha işletmeyi planladıklarını belirten Kaplancı, sözlerine şunu da ekliyor:

"Biz Tur operatör olarak halen 13 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Dolayısıyla isim hakkı verdiğimiz veya işlettiğimiz otellere tur operatörlüğü desteği, hazır otel konsepti, satış-pazarlama desteği, sosyal medya yönetimi, İK, satın alma desteği, denetimler ve danışmanlık hizmetlerini veriyoruz. Otel sahibi girişimciler bizimle sami.kaplanci@coraltg.com veya Hakan Yılmaz'ın hakan.yilmaz@coraltg.com eposta hesaplarından ulaşabilirler."

HİLTON'UN 30 PROJESİ VAR

65 yıldır Türkiye'de misafir ağırlayan Hilton'un ülkemizde işlettiği otel sayısı 75'e ulaştı. "Türkiye, mevcut Hilton otelleriyle halen dünya çapında en büyük dördüncü pazarımız" diyen Hilton Ortadoğu ve Güney Avrupa Geliştirme Başkan Yardımcısı Mike Collini," Büyüme sürecimize baktığımızda yaklaşık 30 tane geliştirme aşamasında olan yeni otel projemiz bulunuyor" diye ekliyor. Hizmete girmek için gün sayan otel projeleri arasında yakın zamanda duyurdukları Embassy Suites by Hilton Istanbul Mecidiyeköy ve Home2 Suites by Hilton Istanbul Financial Center ile iki yeni markasını da Türkiye pazarına getireceklerini hatırlatan Collini, şu bilgileri veriyor:

"Yeni anlaşmalarla birlikte Türkiye'deki marka sayımız 10'a çıkacak. Bu Hilton'un Türkiye'deki varlığı için önemli bir dönüm noktası olacak. Türkiye'deki portföyümüz işletme ya da bayilik (franchise) anlaşması yaptığımız otellerden oluşuyor. Bu iki iş modeliyle de büyük başarılar elde ettik. Türkiye'deki varlığımızın en fazla olduğu şehir İstanbul; ancak aynı zamanda Ankara gibi büyük şehirlerde ve Bodrum ile Antalya gibi tatil bölgelerinde de otellerimiz yer alıyor. Bunun yanı sıra, Mardin ve Safranbolu gibi küçük şehirlerde de Hilton Garden Inn ve Hampton by Hilton markalarımızla varlığımızı sürdürüyoruz."

Hilton'un küresel çaptaki başarısı ve markaları sayesinde girişimcilere ve özellikle ilk defa otel sahibi olmak isteyenlere portföylerini çeşitlendirme fırsatı sunduğunu belirten Collini, açıklamalarını şöyle noktalıyor:

"Vizyon sahibi iş insanlarıyla el ele vererek doğru markayı doğru konumda ve doğru uyumda değerlendirerek iş birliği yapıyoruz. Türkiye Cumhuriyeti'nin 100'üncü yılını kutladığı ve Hilton'un 100'den fazla oteliyle varlığını sürdürdüğü Türkiye'deki otel sahipleri ve yatırımcılarla iş birliği içerisinde ülkenizdeki varlığımızı daha da büyütmek için sabırsızlanıyoruz."

"PAZAR ARAŞTIRMASI YAPIN"

Zincirlerle anlaşma yapma konusunda danışmanlık hizmeti veren şirketlerden biri olan Amplio Gayrimenkul Yatırım A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Alaeddin Babaoğlu, "Öncelikle otel projesinin kendi bağımsız bir pazar araştırması ve fizibilite raporunu olması şart" dedikten sonra dikkat edilmesi gereken diğer konuları şöyle özetliyor:

"Bu bağlamda katkı sağlayabilecek markaları belirlemek lazım. Bu noktada bir profesyonel aracılığıyla raporun hazırlanmasına harcanacak para helaldir. Bu girişimciyi sonradan ödemesi gereken masraflardan kurtarır. Otelin fizibilite raporuna bağlı olarak markalarla görüşmek ve burada mutlaka uzman profesyonel bir danışman ile çalışmak lazım. Markaların maliyetleri aşağı yukarı birbirine benzer ama burada projenin gücüne göre, yani konumu ve özellikleri temelinde pazarlık yapma durumu oluşuyor."

Büyük zincirlerin ağırlıklı olarak Batı hukuku çerçevesinde çalıştıklarını belirten Babaoğlu, şunları söylüyor:

"Dolayısıyla İngiliz hukukunu bilen bir hukuk bürosuyla çalışmak şart oluyor. Bu noktalarda danışmana ödenen paralar girişimciye katbekat geri dönüyor. Danışmanı belirlerken onun mutlaka geçmişinde hem markalarla olan iş birliği tecrübesi hem profesyonel anlamda otel yatırımlarında bilgi sahibi olmasına dikkat etmek lazım. Danışmanın özellikle fizibilite raporu hazırlamış ve pazar araştırmasını yapıp, konuyla ilgili görüşmelerde yer almış olması önem arz ediyor."

DEDEMAN 81 İLİ HEDEFLİYOR

Dedeman Hotels & Resorts International, günümüzde Türkiye ve dünyanın çeşitli yerlerinde 9 ayrı konaklama markasıyla 25 lokasyonda, toplamda 3500 oda kapasitesiyle farklı ihtiyaçlara hizmet veriyor. Dedeman Hotels & Resorts International Yönetim Kurulu Başkanı Banu Dedeman, "Dedeman Hotels & Resorts International çatısı altında, mülkiyeti ve yönetimi bize ait olan Dedeman İstanbul otelimiz haricinde, 5 Management, 5 Franchise, 3 Lease; Park Dedeman markası olarak 4 Management, 2 Franchise, 2 Lease; Ready to Stay by Dedeman markası olarak 1 Management; Smart by Dedeman markası olarak 1 Franchise; Managed by Dedeman markası olarak ise 1 Franchise otelimiz bulunmaktadır. Bu yılın sonuna kadar otel sayımız 30'un üzerine çıkarken takip eden yılda kontrat sayımızı 75'in; operasyondaki otel sayımızın 50'nin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz" diyor.
Markalarının ilkesi gereği; projelerde öncelikle yasal mevzuatlara, üst düzey güvenlik ve emniyet standartlarına uygunluk anlayışıyla ilerlediklerini anımsatan Dedeman şunları söylüyor: "Ayrıca binaların uluslararası standartlara uygunluğunu göz önünde bulundurarak, mimari uygunluk, kurumsal kimlik, marka ve hizmet standartlarına uyum, aranan temel şartlarımızdandır. Dedeman Grubu olarak büyük bir aile bakış açısıyla tüm girişimci ve yatırımcılarımızla samimi ve sürdürülebilir bir bağ kurarak, kendilerini ailemize dahil edip, potansiyeli yüksek projeleri birlikte değerlendiriyoruz."
"Önceliğimiz değeri ölçülemeyen; turizm cenneti olan ülkemizdir. Kültür, inanç, sanat, gastronomi, spor ve sağlık turizminin yapıldığı ülkemizin 81 il ve ilçelerinde, farklı lokasyonlarda yer almanın yanı sıra yurtdışında da eşit ölçekli büyümek en büyük hedeflerimizdir" diyen Dedeman açıklamalarını şöyle noktalıyor: "Bunun için; uluslararası ilişkilerimizi geliştiriyor ve markamızı en iyi şekilde yurtdışında temsil edecek insan gücüne yatırım yapıyoruz. Bizi biz yapan içinde barındırdığımız değerlerimizdir. Girişimciler bu konuyla ilgili geniş bilgiyi sinan.misirli@dedeman.com veya ipek.sepil@dedeman.com adresinden alabilirler."

WYNDHAM'IN 20 YENİ PROJESİ

Türkiye'de halen tamamı franchise olan, açık ve faal durumda 95'ten fazla oteli bulunan Wyndham Hotels & Resorts, 95'in üzerinde ülkede bulunan 9 binden fazla oteliyle dünyanın franchise veren en büyük otel şirketi. "Tesis sayısı bazında Türkiye'deki en büyük uluslararası otel şirketiyiz" diyen Wyndham Hotels & Resorts Türkiye Ülke Direktörü Murat Özel, şöyle devam ediyor:

"Otel ortaklarımıza yüksek kaliteli markalar, sistemler, sadakat programı, satış ve pazarlama kapasitesi ve yüksek teknolojili çözümler sunuyoruz. Portföyümüzde dünyaca tanınan 24 marka ve her ziyaretçinin ihtiyaçlarına cevap veren çeşitli oteller yer alıyor. Markalarımızın 10'u, halihazırda Türkiye'de de bulunuyor. Bunların hepsi sadakat programımız Wyndham Rewards kapsamında yer alıyor. Misafirler, otellerimizin erişim sahibi olduğu diğer satış kanallarına ek olarak, rezervasyonlarını Wyndham mobil uygulaması aracılığıyla da kolayca yapabiliyor. Türkiye'deki portföyümüz şehir otelleri ve resort tesislerin güzel bir dağılımından oluşuyor. İstanbul'daki 30'dan fazla otelimiz ve önde gelen turizm merkezlerinin yanı sıra, ikincil şehirlerde de güçlü bir varlığa sahibiz. Türkiye'deki otellerimiz Edirne'den Van'a kadar 40'tan fazla şehir ve noktada bulunuyor. Ekiplerimiz, ülkedeki varlığımızı daha da ileriye ve yeni noktalara taşımak için sürekli çalışıyor. Büyüme stratejimiz hem yeni inşa edilen otelleri hem de dönüşüm projelerini kapsıyor."

Türkiye'de, konaklama alanında uzman, güçlü ve giderek büyüyen bir ekipleri olduğunu söyleyen Özel, şunu da ekliyor:

"Açılış öncesi destek ve operasyon birimlerimize ek olarak, EMEA bölgesinin tamamından sorumlu gelir yönetimi ekibimiz de dahil olmak üzere, Türkiye'de ve diğer pazarlarda destek sağlayan birimlerimiz de ülkemizde görev yapıyor."

"DANIŞMANLAR, GİRİŞİMCİLER İÇİN ÖNEMLİ BİR KAYNAK"

KKTC merkezli hizmet veren Çehreli Consulting Müdürü Şehnaz Çehreli Shefik, turizm ve otel danışmanlık şirketlerinin, konaklama sektörüne giriş yapmak isteyen girişimciler için mükemmel bir kaynak olduğunu söylüyor. Danışmanların seyahat endüstrindeki trend ve fırsatları tanımlamaya yardımcı olduklarının altını çizen Shefik, şöyle konuşuyor:

"Otel danışmanları ile çalışmak, yatırımcıların en iyi geri dönüşü alıp, yatırımlarının iyi yönetildiğinden emin olmalarını sağlıyor. Özellikle turizm sektöründe işin uzmanından profesyonel hizmet alınması, yatırım yapmak ve zaman ve para kazanmak için ideal bir seçimdir. Yurtdışındaki tüm yatırımlarda otel danışmanlarının yoğunlukla kullanılmasıyla birlikte, Türkiye'de de son yıllarda daha fazla yatırımcı bu hizmetlerden faydalanmaya başladı."

Otel danışmanlarının otelin sahibi, işletmeciler ve yönetim ekiplerine rehberlik ederek konaklama sktöründe önemli bir rol oynadığını belirten Shefik, "Otel girişimcisine stratejik planlama, pazarlama analizi, finansal yönetim, markalaşma, pazarlama ve müşteri deneyimi gibi konularda öneriler sunarlar. Danışmanlar, otellerin performansını iyileştirmesine, gelirlerini optimize etmesine, misafir memnuniyetinin artırılmasına ve dinamik bir endüstride rekabetçi kalmasına yardımcı olurlar. Genel olarak, otel danışmanları, özel bilgi ve destek sunarak otellerin başarısına ve büyümesine katkıda bulunurlar" diyor.

ELİTE WORLD'DEN DÖRT YENİ TESİS

Elite World Hotels & Resorts yönetimi, yeni stratejileri doğrultusunda, management-işletme ve franchise işletme modelini uygulamaya koyarak, turizm sektörüne Elite World Grand, Elite World, Elite World Comfy ve Elite World Go markalarını kazandırdı. Söz konusu markalarla Türkiye'nin yedi bölgesinde ve yurtdışında büyümeyi hedeflediklerini dile getiren Elite World Hotels & Resorts Operasyon Direktörü Orkun Petekçi, "Şu an imza aşaması tamamlanmış iki (Elite World Comfy Samsun, Elite World GO Van), imza aşamasında olan iki otel var" diyor.

İş ortakları ve girişimcilere, franchising işletme modeli ya da management işletme modeli anlaşması olması fark etmeksizin, açılış öncesi ve sonrasında yardımcı olduklarını belirten Petekçi, diğer ayrıntıları şöyle özetliyor:

"Genel otel ve operasyonel yönetim, pazarlama, uluslararası ve bölgesel satış, gelir yönetimi, bilgi teknolojileri, satın alma gücü gibi tüm bölümler özelinde uzmanlık ve deneyimlerimizi sunuyoruz. Marka konseptine uygun olarak önceden belirlenmiş ve uygulamaya hazır modern mimari ve tasarım rehberlerimiz sayesinde yatırımcılar için proje geliştirme sürecini yarıya indiriyoruz."

Sektörde 45 yılı aşan tecrübeleri olduğunu vurgulayan Petekçi, açıklamalarını şöyle noktalıyor:

"Yıllar içinde otelcilik ve iş geliştirmede edindiğimiz deneyiminin yanı sıra, markamızın gücünü potansiyel yatırımcılarla paylaşmak için Türkiye'nin 81 şehrinden gelen fırsatları değerlendiriyoruz."

ANEMON SUİTS & RESİDENCES GELİYOR

Anemon Otelleri alt markalarını; Grand, Kent ve Koleksiyon olarak üç kategoriye ayırdı. Halen Türkiye'de çalışır halde olan 23 otelin yedisi, yönetim anlaşmalı otellerden oluşuyor. Yeni hedefleri konusunda bilgi veren Anemon Otelleri Marka Yönetimi ve Kalite Standartları Direktörü Didem Goncaoğlu, şunu söylüyor:

"Management anlaşmalı otellerimiz Anemon Diyarbakır Kent Otel, Anemon Mardin Grand Otel, Anemon Aydın Kent Otel, Franchising Anlaşmalı Oteller, Anemon Trabzon Kent Otel, Anemon Bakırköy Kent Otel, Anemon Uşak Kent Otel ve Villa Estet by Anemon Koleksiyon şeklinde sıralanıyor. Yıl sonuna kadar devam eden görüşmelerle üç yeni tesis daha markamız altında faaliyete geçecek."

Anemon'un yatırımcılara sağladığı en önemli katkının grubun bünyesinde kendi işlettiği otellerin merkezi yönetim sistemine dahil edilmesi olduğunu belirten Goncaoğlu, "Merkezi satış pazarlama, satın alma süreçlerinde Anemon markası altına giren yatırımcılar ile paralel çalıştırarak, işletmede verimlilik artırıcı katkı ortaya koyabiliyoruz. 'Türkiye'de doğduk; Türkiye'de büyüyoruz' mottosu ile ifade ettiğimiz büyüme planımızı ülkemizin tümünde; yatırımcı ve işletmecinin ortak menfaatini üretecek her noktada sunmaya hazırız. Halen; İstanbul, İzmir, Bursa, Karabük, Gaziantep, Bolu illerinde süren görüşmelerimiz var. Anemon Otelleri olarak, büyüme hedeflerimizi destekleyecek şekilde dördüncü alt markamız olarak 'Anemon Suits & Residences' konseptini yakında açıklayacağız" diyor.

"BÜYÜK ŞEHİRLERDE EKONOMİK SEGMENTTE DEVAM EDECEĞİZ"

Türkiye'de ultra lüks segmentten ekonomi segmentine 67 otel ile uzun yıllardır faaliyet gösteren Accor grubu yönetimi, doğru yatırımcı ile doğru lokasyonda yer almayı hedefliyor. Accor Grubu Türkiye İş Geliştirme Direktörü Onur Kurç, konuyla ilgili olarak şu bilgileri veriyor:

"Yıl sonu hedefi odaklı çalışmaktan çok, doğru projelerde yer almayı hedefliyoruz. Amacımız otelcilik sektöründe yatırım yapan ve bizlerle çalışmayı tercih eden değerli yatırımcılarımızın finansal olarak başarılı sonuçlara ulaşmasını sağlamak."

Franchising ve management anlaşmalarının ana farkının otel operasyonunda stratejik ticari kararların kimin tarafından verileceği olduğunu belirten Kurç, açıklamasına şöyle devam ediyor:

"Management anlaşmalarında yatırımcı otelin işletilmesi ve bu kararların verilmesini Accor'a bırakıyor. Bunlar oda satış fiyatları, çalışan sayısı, maaş ve diğer giderlerin belirlenmesi veya takibi gibi konular. Tabii bu stratejik kararların yatırımcı tarafından onaylanması da gerekiyor. Her yıl sonu bir sonraki yılın bütçesinin hazırlanıp, yatırımcıya sunumu ve onayı sonrası bütçe içerisinde kalınması otelin kurumsal yönetiminin bir parçasıdır. Franchising ise yatırımcıya marka standartlarının verilerek marka standartlarının takibinin yapılması üzerine kurulu bir sistem. Franchising alan yatırımcılarımıza destek hizmetleri de sunuyoruz. Operasyonel konularda desteğe ihtiyacı olan yatırımcılarımıza gerekli destekleri her zaman sağlıyoruz."

Kurç, yeni anlaşmalar hakkındaki görüşleri ise şöyle özetliyor:

"Yeni anlaşmalarımızda marka segmentasyonuna göre hareket ediyoruz. Yatırımın geri dönüş hızını baz aldığımız için lüks segment otellerimizi sadece İstanbul, İzmir, Ankara, Bodrum ve Antalya'da konumlandırmaya çalışıyoruz. Diğer büyük şehirlerimizde orta ve ekonomik segment otellerimiz ile devam edeceğiz."

"HEDEFLEDİĞİNİZ PAZARI İYİ ANALİZ EDİN"

Peki, franchise marka alırken nelere dikkat etmeli? Bu sorunun yanıtını, GNC Hospitality Consulting Başkanı Orhan Genceli'den aldık. Konaklama sektöründe deneyimi olmayıp, otelcilik işine girmek isteyen girişimcilere, piyasada itibarı yüksek tecrübeli bir otel yatırım ve marka danışmanıyla çalışmayı öneren Orhan Genceli, şunları söylüyor:

"Franchise sunan birçok global ve yerli otel markaları ile seçim süreci karmaşık bir maliyet-fayda analizi haline gelebilir. Bu yüzden öncelikle markaların tüm segmentlerinin ne olduğunu ve bu segmentlerde hangi alt markaların yer aldığını bilmeniz gerekir. Şehir oteli, kongre toplantı oteli, resort otel ve bu otellere gelecek misafirleri hedeflediğiniz pazarı iyi analiz ederek, doğru markayı güçlü olduğu pazara göre seçmelisiniz. Zincir markayla yapacağınız sözleşme süresi boyunca ortaya çıkacak tüm masrafları dahil ettiğinizden emin olmalısınız."

"Franchise verenden memnuniyet düzeylerini belirlemek için bazı gerçek franchise sahipleri ile konuşun" önerisini yapan Genceli, sözlerini şöyle noktalıyor:

"Ayrıca üyeliklerini sonlandırmış olabilecek bazı eski franchise alanlarını da araştırın. Davalık bir durum söz konusu olduğunda hangi ülkede hangi deneyimli avukatla görüşeceğini önceden bilmenizde yarar var. Zincirlerin sadakat programlarına üyeliğin size toplamda ne kazandıracağının hesabını iyi yapın. Danışman görünümlü marka temsilcilerinden de uzak durun!"

"YATIRIMCI ADINA BÜYÜK TASARRUF SAĞLAR"

Tayfun DÖŞKAYA / TD Hospitality Consulting Başkanı

Danışman, birçok farklı işlevdeki projede edinmiş olduğu geniş bilgi brikimi ve tecrübesi sayesinde, sıklıkla yapılan hataları önleyip yatırımcı adına büyük tasarruf sağlar. Hedef kitle beklentilerine ve projeye uygun konsept geliştirir. Marka seçimi ve ilişki yönetimi, iş modelinin belirlenmesi, operasyonel verimliliğe yönelik etkin projelerin yönetimine yardımcı olur. Kısacası danışman, otelin açılış öncesi sürecinin verimli bir şekilde yönetilmesi gibi birçok konuda destek alınan bir çözüm ortağıdır. Danışman hizmetlerini sunarken her türlü analiz ve tavsiyelerini istatistik bilimine dayandırmak zorunda. Otelin operasyonel ve finansal hafızası üzerinde yapılacak istatistiki analizler, otelin geçmişini, bugününü ve geleceğini anlamaya ve yorumlamaya yarayan yegâne araçtır. Danışman, uzmanı olduğu alana tamamen hakimdir. Alana dair durumları ve sorunları objektif şekilde değerlendirme becerisine sahiptir. Yatırımcının veya yetkililerin göremediklerini görür. Buldukları fikirler ve çözümlerle para, zaman ve enerji kaybını önler. Verdikleri tavsiyelerin yanında çalıştıkları grubu harekete geçirmek için teşvik ederler. Bu sayede işlerin düzenlenmesine de katkı sağlar ve fark yaratırlar. Bütün bunlar için danışman kişilerin alanında uzmanlaşmış ve yetkin kişiler olması çok önemlidir. Danışmanlar ayrıca yenilikçi ve kendini sürekli geliştiren bir yapıya sahip olmalıdır. 'Bin bilsen de bir bilene danış' atasözümüz aslında yapılması gerekeni çok iyi anlatıyor.

OTELİ MARKA ADIYLA İŞLETMEK GİRİŞİMCİYE NE SAĞLIYOR?

1-Zincir otelin bilinen ismi, pazarlama ve otelin doldurulmasına yarar sağlıyor.

2-Belli başlı rezervasyon sistemlerine daha az para ödeniyor.

3-Dünyaca ünlü markaların otelcilik deneyiminde öğreniliyor.

4- Sadakat programlarına dahil oluyorlar.

5-Sosyal medyada tanıtım ve teknolojik altyapılarından faydalanıyorlar.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.