Yükselen yıldız Zoom
ÜRÜN DİRİER / Salgın döneminin en çok kazanan şirketi hangisi derseniz, akla hemen bir şirket gelir: Zoom. Kaliforniya merkezli Amerikan video konferans yazılımı şirketi Zoom'un hisse senetleri Haziran başı itibariyle rekor seviyeye çıktı ve şirketin piyasa değeri 50 milyar doların üzerine tırmandı. Bloomberg Milyarderler Endeksi'ne göre, Zoom'un kurucusu ve CEO'su Eric Yuan'ın serveti 1 Haziran'da 800 milyon dolar artarak 9.3 milyar dolara çıktı. Peki, Zoom'un bu hızlı başarısı sadece pandemi döneminde ortaya çıkan bir boşluğu doldurmasıyla yakalanan fırsatla açıklanabilir mi? Çok sayıda kişiyle aynı anda iletişim kurmaya imkan veren video konferans uygulamasını 2012'de piyasaya sunduğu ilk sürümden bu yana tüm dünyada kullanılıyor. Toplantı ve eğitimlerin video konferans aracılığıyla yapılabilmesi şirketler için maliyetleri azaltırken, çalışanlar coğrafi bir kısıtlama olmadan, başka şehirden hatta başka ülkedeyken bile şirket toplantılarına katılmasına imkan veriyor. Pandemi döneminde evden çalışmaya mecbur kaldığımızdan, video konferans uygulamaları hızlı bir yükseliş ivmesi yakaladı. Bunlardan en popüler olanı hiç kuşkusuz Zoom oldu. Uygulamanın bu süreçteki yolculuğunu, 97 ülkeden sorumlu Türk yönetici Emrah Aydın ile konuştuk. Zoom Video Communications Gelişen Pazarlar Pazarlama Müdürü Emrah Aydın, Zoom'un yükselişini ve gelecek hedeflerini anlattı…
Zoom'un eşine az rastlanır bir hızla büyümesini neye bağlıyorsunuz?
Pandemi öncesinde de, teknolojideki gelişmeler ve yeni iş gücünün oluşturduğu işyeri ve kültür bir paradigma dönüşümü yaşıyordu. Pandemi bu süreci sadece hızlandırdı. İşyeri terimi, gerçek anlamını kaybetmiş durumda. Artık bir fiziksel konumu anlatmıyor. Artık işe gitme terimi de anlam değiştiriyor. İnsanlar ortak çalışma alanlarını, kafeleri, dış mekanları, doğayı tercih ediyorlar. Bunların her biri artık kabul edilebilir bir işyeri, çünkü önemli olan çalışanların rahat etmesi ve işin yapılabilmesi. Biz işletmelere sadece iletişim değil, birlikte çalışma olanağı da sağlıyoruz. Ortak çalışma araçlarına, iletişim platformlarına yatırım yapmak, işletmelerin büyüklüklerine bakmaksızın, yani hem KOBİ'lere hem de büyük ölçekteki şirketlere büyük bir çeviklik sağlıyor. Ayrıca gerektiğinde işe gidip gelme ya da bir toplantıya gidip gelme, hatta yurtdışına gitme gereksinimini bile ortadan kaldırarak, inanılmaz zaman kazandırıyor.
Zoom'un pandemi öncesi ve sonrası kullanıcı sayısı ve değerlemesi ne oldu?
Aralık 2019'da günlük 10 milyon olan toplantı katılımcı sayımız, Mart'ta 200 milyon, Nisan'da ise 300 milyonu aştı. Kısa süre önce açıkladığımız 2021 mali yılı birinci çeyrek rakamlarımıza göre, toplam 328.2 milyon dolar gelir elde ederek, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 169 büyüme yaşadık. Çalışan sayısı 10'dan fazla olan müşteri sayımız 265 bin 400 olurken, yine önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 354 büyüdük. Geçen mali yılın aynı çeyreğini izleyen 12 aylık dönemde, 10'dan fazla çalışanı olan müşterilerde dolar bazında büyüme oranı, arka arkaya sekiz çeyrek boyunca yüzde 130'u aştı. Nisan 2020 kullanım oranları baz alındığında toplam toplantı süresi 2 trilyon dakikayı geçti. Dünya genelinde çalışan sayımız 2 bin 800'ü aştı.
Zoom'da ortaya çıkan güvenlik açıkları nasıl kapatıldı?
Güvenlik ve gizlilikle ilgili en yüksek standartları sunmak için çalışıyoruz, CEO'muz Eric S. Yuan'ın açıkladığı 90 günlük plana uygun bir şekilde ilerliyoruz. Eğitim amacıyla Zoom kullananların yanı sıra Ücretsiz Temel ve Temel Pro kullanıcılarımız için varsayılan ayarları sanal bekleme odalarını etkinleştirecek ve ekran paylaşımının sadece toplantı yöneticileri tarafından gerçekleştirilebileceği şekilde değiştirdik. Ayrıca tüm toplantı sahipleri için toplantı içi tüm güvenlik özelliklerine erişebilmeleri için güvenlik simgesi ekledik. Eğitmenlerin güvenli bir platform için ihtiyaç duyacakları araç ve kaynakları sağlamak temel amacımız. Yeni sürümümüzde güvenlik simgesinden erişilebilen "Kullanıcı Raporlama" özelliği de yer alıyor ve bunlar güvenlik ekibimize iletiliyor. Zoom 5.0 sürümü ile var olan en güçlü şifreleme standartlarından birisi olan 256 bit AES şifrelemeyi devreye aldık. Ayrıca güvenli mesajlaşma ve dosya paylaşım servisi Keybase satın almasını gerçekleştirdik. Güvenlik ve şifreleme mühendisleri ekibini içeren bu satın alma ile tüm platformda uçtan uca şifrelemeyi devreye alma planımız hızlanacak.
Bundan sonraki stratejiniz ne yönde ilerleyecek?
Platformumuz, artan kullanıcı sayısının ihtiyaçlarına hızlı bir şekilde yanıt vererek güncel duruma adapte oluyor, dolayısıyla gelecek için bir tahminde bulunmak için erken. Şimdilik hastane, okul, finansal kurum, hükümet ya da çalışma arkadaşları, arkadaşları ve ailesiyle iletişim kurmak isteyen tüm bireyler ve kurumlara yardımcı olmak önceliğimiz.
Zoom hangi sektörlerde ve alanlarda daha çok kullanılıyor?
Zoom, kişisel görüşmeler ve iş dünyası için kullanılıyor ama kamuya ve eğitime özel çözümler de sunuyor. Dünyanın en büyük finans kuruluşlarından telekomünikasyon operatörlerine, sivil toplum kuruluşlarından kamu kurumlarına kadar birçok kuruluşa hizmet veriyoruz. Ayrıca dünyanın dört bir yanında 100 binden fazla K-12 seviyesinde okul, online eğitim deneyimi ve tümleşik iletişim ihtiyaçları için Zoom'u tercih ediyor. Kullanım kolaylığı ve güvenilirliği, iş dünyası, eğitim, sağlık ve kamu kuruluşları için verimli bir araç ortaya koyuyor. Çalışanlar her nerede olursa olsun, operasyonların devamlılığını ve çalışanların verimliliğini sağladığını görüyoruz.
Pandemi bittikten sonra da Zoom'un etkin bir şekilde kullanacağını düşünüyor musunuz?
Covid-19 öncesinde kurumların geniş katılımlı video webinar'lar ve benzeri toplantıları online olarak yaptığını görüyorduk. Gartner, 2022'de resmi toplantıların yüzde 40'ının sanal sistemler ve gelişmiş analitik yardımıyla gerçekleşeceğini öngörüyor. Birçok kişinin evden çalıştığı bir dönemdeyiz ve video ile toplantı yapmak yeni normal haline geldi. Ayrıca video bazlı iletişim platformları, yazılı sohbetten dosya ve kaynak paylaşımına, anketlere, ekran paylaşımına ve beyaz tahta uygulamalarına kadar birçok interaktif özellik sunuyor. Birçok kişi için yeni olan bu deneyimin daha yaygınlaşacağını öngörüyoruz. Ayrıca uzaktan çalışmanın istihdamı da olumlu etkileyeceğine inanıyoruz. Ofislerin getirdiği masraflar olmadan, uzaktan da verimli çalışılabildiğini gören kurumlar, istihdamı artırabilirler. İstihdam açısından da bir farklılık yaşanabilir, çünkü işletmeler coğrafyaya bağlı olmaksızın, herhangi bir yerdeki çalışanları tercih edebilirler. Bireysel kullanıcılar da video öncelikli platformlarla ortak çalışmalar yapabiliyor, aileleri ve sevdikleriyle bağlantıda kalıyorlar. Bu sanal görüşmelerde, kısa molalarda, öğleden sonra sohbetlerinde, dans ve yoga çalışmalarında ve Zoom üzerinden düzenlenen birçok farklı etkinlikte, insanların bu zorlu zamanlardaki yaratıcılığı ve direnci bize ilham veriyor.
Yasadışı toplantıların takibi için bu tür uygulamalarda şifrelemenin kaldırılacağı söylentisi var. Bu doğru mu?
Hayır, tüm kullanıcılarımız Zoom 5.0 sürümümüz ile şu anki AES 256 bit GCM şifreleme yardımıyla iletişim kuruyor. Ücretsiz sürümleri kullananlar için bu durum değişmeyecek. Uçtan uca şifreleme çalışmalarımızı tamamladığımızda bunu platformumuzu yoğun iletişim ihtiyaçları için kullanan bütün müşterilerimize sunacağız. Aslında her tür iletişim platformunda yaşanabilecek olaylara karşı, kullanıcılarımızın her tür olumsuz durumu doğrudan bize iletmesini istiyoruz ki, gerekenleri yerine getirelim. Ayrıca, Zoom buna benzer durumlarda ilgili hükümetler ve yasal organlarla iletişim kuruyor ve politikaları hakkında bilgiye dayalı kararlar verebilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgileri sağlıyor.
EMRAH AYDIN KİMDİR?
Kariyerime 2004 yılında yurtdışında başladı. Polonya'da ve şu anda yaşamakta olduğu Hollanda'da bilgi teknolojisi alanında iyi tanınan ve lider konumdaki elektronik, internet altyapısı ve siber güvenlik firmalarında iş geliştirme, satış ve satış yöneticiliği görevlerini yürüttü. Zoom ailesine 2019 Kasım ayında Gelişen Pazarlar Pazarlama Müdürü olarak katıldı. Zoom için stratejik önemi olan gelişen pazarlar bölgesi, başta Türkiye olmak üzere, Orta Doğu, Afrika, Doğu Avrupa ve Rusya'yı kapsıyor. Zoom`un bu bölgede özellikle SMB ve ticari segmentlerde yapılanması ve büyümesini sağlayacak ekipleri kurmaktan ve satış faaliyetlerinden sorumlu.