Magnezyumun altın çağı

GİRİŞ TARİHİ: 25.06.2024 GİRİŞ TARİHİ: 13:44 SON GÜNCELLEME: 26.06.2024 00:00
Pandemi dönemiyle birlikte vitamin ve mineral takviyelerine olan talep patladı. Özellikle magnezyum, sağlığa faydaları ile çok satan gıda takviyeleri arasında ilk üçten biri. Birçok firma, artan talebi karşılamak amacıyla kendi magnezyum ürünlerini piyasaya sürüyor…

PARA SAĞLIK/ MERVE YILMAZ GERGİN Magnezyumun stres azaltma, kas fonksiyonlarını düzenleme, uyku kalitesini iyileştirme, sindirimi düzenleme, ruh halini iyileştirme ve daha birçok sağlık sorunu üzerindeki faydaları, kamuoyu ve dijital platformlarda geniş yankı uyandırdı. Birçok sağlık sorununa faydalarının geniş çapta duyulmasıyla en çok satan gıda takviyeleri arasında üst sıralara yerleşti. Talebi karşılamak için üretimini artıran birçok firma, kendi ürünlerini piyasaya sürerken, bir yandan da ihracatta yeni pazarlar yaratıyorlar. Özellikle pandemiden sonra vitamin ve minerallerin daha fazla tercih edildiğini belirten Zade Vital CEO'su Dr. Mevlüt Büyükhelvacıgil, tüketime katılan genç kuşakların daha sağlıklı alışkanlıklara sahip olduklarını söylüyor. Büyükhelvacıgil, gençlerin aktif bir yaşam için spor ve egzersize ilgi göstermesinin magnezyum pazarını büyüten faktörlerin arasında yer aldığını vurguluyor. Google arama istatistiklerine göre son dört yılda Türkiye'de "magnezyum" kelimesinin arama sayısının üç katına çıktığını ifade eden Supra Protein Yönetici Ortağı Kenan Bayar ise bu durumun magnezyum vitaminlerine olan ilgi ve bilinçli kullanımının artmasına sebebiyet verdiğini ifade ediyor. Medicana Ataköy Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğretim Üyesi Hasan Hacıosman da ülkemizde son yıllarda geçmişten farklı olarak sosyal medyada ve hekimler tarafından magnezyum konusunda sıkça bilgilendirmeler yapıldığını söyleyerek, magnezyumun bilinirliliğinin arttığını dile getiriyor.

BİRÇOK FİRMAYA ÜRETİM YAPIYOR

Gıda Takviyesi ve Beslenme Derneği'nin araştırmasına göre, pandemi öncesinde besin destekleri kullanım oranı yüzde 13 iken, pandeminin ardından bu oran yüzde 60'a çıktı. Bu takviyeler arasında vitaminler, mineraller ve balık yağları Türkiye'de öncelikli olarak tercih ediliyor. Toplumda artan sağlık duyarlılığı ise magnezyum gibi önemli minerallerin farkındalığına ve kullanımına olumlu bir etki yapmış durumda. Zade Vital'in ürün grupları arasında sağlıklı yağlar, vitaminler ve mineraller, doğal spreyler, standardize ekstreler ve kombinasyonlar, Omega 3 balık yağları, Concept serisi, çocuklara özel Miniza Serisi, kolajenler, probiyotikler ve özel takviyeler bulunuyor. Magnezyumun kamuoyunda ve dijital platformlarda popüler hale gelmesi, her geçen gün magnezyumun faydaları ile ilgili ortaya konan araştırmalar ve içeriklerin genel bilinirliği artırdığını söyleyen Zade Vital CEO'su Büyükhelvacıgil, piyasada çok fazla magnezyum ürününün bulunduğunu, bunun da tüketicilerin kafasının karışmasına neden olduğunu söylüyor. "Zade Vital markalı ürünlerimizin yanı sıra ihracat pazarlarımız ve yüksek üretim kapasitemiz ile endüstrimizde faaliyet gösteren markalar için de üretim yapıyoruz" diyen Büyükhelvacıgil, Zade Vital olarak pazarda tek Magnezyum Gliserofosfat ürününü 2023 yılının ikinci yarısında güncelleyerek saşe formunda pazara sunduklarını, bu yıl ise kapsül formunda sunmaya başladıklarının altını çiziyor. Türkiye pazarında on farklı ürün kategorisi ile çocukluktan itibaren yaşamın her döneminde daha iyi hissetmek, yaşlanma etkilerini geciktirmek, hastalıklardan korunmak, güç ve enerji kazanmak, cildin sağlık ve güzelliğini korumaya ve sağlıkla yaş almaya destek olmak için çalışmalar yapan Zade Vital'in 2023 yılı verilerine göre, vitamin ve mineral kategorisi, sağlıklı yağlar kategorisinin ardından yaklaşık yüzde 30'luk oran ile ikinci büyük kategoriyi oluşturuyor. Zade Vital, 2017'den bu yana 20 ülkeye ihracat yapıyor. Bu ülkeler arasında Hollanda, Almanya, Gana, Mauritius, Ürdün, Kırgızistan, Pakistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Rusya ve Yemen gibi ülkeler bulunuyor. Büyükhelvacıgil, "ABD'de Şikago'da kurduğumuz Zade Global Inc. şirketi ile ürünlerimizi 2019 yılında ABD pazarına da ihraç ettik. 2024 yılı itibarıyla CIS ülkeleri ve Ortadoğu bölgesi hedef pazarlarımız arasında yer alıyor" diyor. Bu yıl pazara sundukları kapsül form ile birlikte Magnezyum Gliserofosfat ürününün, vitamin-mineral kategorisinde ilk üçe girmesini hedeflediklerini de belirten Helvacıgil, saşe ve kapsül form fiyatlarının 399 liradan satışa sunulduğunun bilgisini paylaşıyor. Zade Vital ürünleri Türkiye genelinde 18 binden fazla eczanede satılıyor. Büyükhelvacıgil, son olarak her bir saşesinde 250 mg magnezyum içeren Zade Vital Magnezyum Gliserofosfat Forte'nin koruyucu, renklendirici, tatlandırıcı, şeker ve aroma içermediğini, ürünün vegan ve vejetaryenler tarafından da kullanılabileceğini söylüyor.

TALEP ÇOK FAZLA

Toplumumuzun yüzde 68'i günlük magnezyum ihtiyacını karşılayamıyor. Bu konuda 2019 yılında yayınlanan Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması, endişe verici bir gerçeği ortaya koyuyor. Türkiye'de her 10 kişiden neredeyse 7'si günlük yeterli magnezyum alımını sağlayamıyor. Ancak bu durum sadece Türkiye ile sınırlı değil. Dünya genelinde, hatta Avrupa ülkelerinde de benzer bir tablo mevcut. Bu veri, magnezyum eksikliğinin küresel bir sorun olduğunu gösteriyor ve bu konuda daha fazla farkındalık oluşturma ve önlem alma ihtiyacını ortaya koyuyor. Magnezyum, insan vücudunda 300'den fazla enzimin fonksiyonlarını düzenleyen, hayatımızın olmazsa olmazı bir mineral. Bu enzimler, enerji üretiminden kasların çalışmasına, sinir sisteminin işleyişinden kemiklerin güçlenmesine kadar pek çok kritik görevi yerine getiriyor. Özellikle pandemi sonrası gıda takviyesi pazarında önemli bir büyümenin olduğuna dair açıklamalarda bulunan Supra Protein Yönetici Ortağı Kenan Bayar, bu büyüme ile birlikte ürün portföylerinin de her geçen yıl genişlediğini söylüyor. Bayar'a göre gıda takviye pazarı, özellikle magnezyum alanında yoğun rekabet içeriyor. Magnezyumu ürün yelpazelerine birkaç ay önce eklediklerini ve yoğun bir talep aldıklarını belirten Bayar, bu ürünün kısa sürede tüm ürünlerin içerisinde yüzde 20'lik bir paya ulaştığını ifade ediyor. Magnezyumun bu kadar popüler olmasının sebebi ise çok yönlülüğü. Bağışıklık sisteminden kaslara, sinir sisteminden kemik desteğine kadar pek çok alanda fayda sağlıyor.

Tüketicilerin karşına çıktıkları Supra Multi Magnezyum Complex ile altı farklı magnezyum formunu bir araya getirdiklerini de sözlerine ekleyen Bayar, hedeflerinin yılda 60 bin kutu satmak olduğunu söylüyor. Supra Vitamin, başta komşu ülkeler olmak üzere Rusya, Birleşik Arap Emirlikleri ve Polonya gibi ülkelere ihraç ediliyor. Özellikle son aylarda Afrika ülkelerinden de çok sayıda talep almaya başladıklarını belirten Bayar, "Aslında oraya özel bir pazarlama çalışması yapmamamıza rağmen talep geldi. Burkina Faso, Gabon gibi ülkelere de ürün göndermeye başladık" diyor. Supra Vitamin ürünlerine hem internet hem de eczanelerden ulaşılabiliyor ve ürünler online olarak resmi web sitesi ve çeşitli e-ticaret platformları üzerinden de satın alınabiliyor. Ürün, 7 bin 500`den fazla eczanede satılıyor. Supra Multi Magnezyum fiyatı ise 369 liradan satışa sunuluyor. Her bir kutuda 60 tablet bulunuyor ve kullanım miktarına göre 1 veya 2 aylık bir kullanım sunuyor. Bayar, "Ürünümüzde, klinik araştırmalarla desteklenmiş ve Amerikalı üreticilerin FDA onaylı patentli hammaddelerini kullanıyoruz" diyor.

Dr. Öğretim Üyesi Hasan HACIOSMAN / Medicana Ataköy Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı

"Miktar kişiye, cinsiyete, yaşa göre değişkenlik gösterebilir"

Ülkemizde son yıllarda geçmişten farklı olarak sosyal medyada ve hekimler tarafından magnezyum konusunda sıkça bilgilendirmeler yapılıyor. Bu da magnezyum bilinirliliği konusunda epeyce yol alınmasına sebep oluyor.

Magnezyum sağlığımız için hayati bir mineraldir. Birçok enzim reaksiyonunda rol oynayarak vücutta bol miktarda bulunur. Diyette uzun süre yeterli miktarda magnezyum almaz isek kalp krizi, felç, diyabet veya osteoporoz gibi sağlık sorunlarına yakalanma riskimiz artar. Magnezyumun diğer faydalarından biri de bağırsak hareketlerini ve sindirimi düzenleyerek kabızlığa iyi gelmesi. Ayrıca ruh halini iyileştirir, uykuyu düzenler ve migren hastalığına iyi gelir. Yapılan bazı çalışmalarda anksiyete ve depresyon semptomlarını azaltma potansiyeline sahip olduğu da bildirilmiştir. Magnezyum özellikle kas fonksiyonları için önemlidir. Eksikliğinde kas zayıflığı, kas krampları ve kas ağrıları görülür. Magnezyum eksikliğinde yorgunluk, halsizlik ve enerji düşüklüğü ortaya çıkabilir. Tabi ki her ilaçta ve gıda takviyesinde olduğu gibi kafamıza göre almamız doğru değildir. Önce hekim tarafından değerlendirilip gereksinime göre kullanılması gerekir. Kişiye, cinsiyete, yaşa göre ihtiyaç değişkenlik gösterebilir. Bu miktarlar, erkekler için ortalama 400 mg/gün, kadınlar için ise 300 mg/gündür. Magnezyum takviyesini özellikle orta yaş ve üzerinde olanların düzenli olarak kullanmalarını tavsiye ederim. Genç yaşlarda ise sürekli değil aralıklı kullanılması gerekir. Şeker hastalığı, bağırsak hastalığı, kalp hastalığı ve böbrek hastalığı olan kişilerin doktor takibi dışında kontrolsüz magnezyum kullanımını önermemekle birlikte en sık gördüğümüz yan etkileri mide bulantısı kusma, ishal baş dönmesi, kan basıncında düşme, solunum güçlüğü ve ciddi fazlalığında kalp durmasına kadar giden durumlar gelişebilir. Magnezyum içeren besinler arasında ilk sırada kabak çekirdeği olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca chia tohumu, badem, ceviz, kaju, kuru baklagiller (fasulye, nohut, mercimek) kahverengi pirinç, yeşil yapraklı sebzeler (ıspanak, lahana), avokado, muz, süt, bitter çikolata olduğunu söyleyebilirim.

Piyasadaki magnezyum markaları:

Nutraxin

Solgar

Orzax

Venatura

Wellcare

NCS

NaturalNest

Suplamore

Life Cell

Dynavit

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.