Unity'nin açıklaması tüm pazarı sarstı

GİRİŞ TARİHİ: 21.09.2023 GİRİŞ TARİHİ: 13:45 SON GÜNCELLEME: 22.09.2023 00:01
Geçen hafta tüm oyun sektörünü, paydaşlarıyla birlikte etkileyen ve şaşırtan bir karar ile karşılaştık. Unity, oyun pazarının gelir modellerini yeniden sorgulatacak bir karara imza attı ve bundan oyuncular dahil herkes etkileniyor…

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Belki de yılın en önemli gelişmelerinden birini geçtiğimiz hafta yaşadık. Tüm oyun endüstrisi ve bu büyük ekonomide rol alan paydaşlar anlamında baktığımızda, pek çok farklı gelir modeli olduğunu görüyoruz. Ama hiçbiri bu kadar önemli bir yankı uyandırmamıştı. Unity Technologies tarafından yayınlanan 12 Eylül tarihli yazıda, tüketici bazlı fiyatlandırmaların yapılacağı ve geliştiricilere yansıtılacağı açıklandı. Aslında, oyun endüstrisini demokratikleştirme anlamında çok ama çok büyük bir öneme sahip olan firmanın, bu stratejisi pek çok rakibi de harekete geçirdi.

YÜKLEME BAŞINA ÜCRETLENDİRME

Unity'nin halihazırda profesyonel ve amatör kullanıcılar için oldukça cazip gelen bir fiyatlandırma politikası mevcuttu. Hatta bu sistem sayesinde pek çok kişi oyun endüstrisi içinde farklı noktalarda hızlıca konumlanabilme şansına erişmişti. Bu süreci, oyun endüstrisinin üretim ayağının demokratikleşmesi şeklinde tanımlayabiliyoruz. Bu da doğal olarak son zamanlarda çıkan pek çok oyunun Unity platformunda geliştirilmesine ve pazara sunulmasının kapılarını açmıştı. Şimdi biraz daha farklı ve sert bir yapıyla karşılaşıldığı görülüyor. Artık oyunların, oyuncu tarafından indirilip yüklenmesi akabinde bir fiyatlandırma çıkacağı ve bu fiyatın geliştiriciye yansıtılacağı duyuruldu. 1 Ocak 2024'ten itibaren başlayacak şekilde "Unity Runtime Fee" yani Unity Çalıştırma Bedeli olarak isimlendirilmiş. Tabii bunlar doğrudan yansıtılmıyor. 200 bin dolarlık bir bedel kişisel kullanım olarak tercih edilen Unity sürümüne alt barem olarak tayin edilmiş. Buna ulaşıldıktan sonra yükleme başına ücret ödenmesi gerekiyor. Ünlü isim Garry Newman'ın X (eski Twitter) üzerinden, bu süreci nasıl takip edeceği sorusunu Unity'e yönelttiğinde aldığı yanıtsa oldukça ilginç. Unity'nin kendine özel geliştirdiği bir veri modeli olduğu ve bu sistem üzerinden yüklemeleri takip edeceklerini söylüyorlar. Ancak Newman'ın yönelttiği pek çok farklı soru daha var. Örneğin, iadeler nasıl takip edilecek; kullanıcıların gizliliği nasıl tahsis edilecek gibi… Bunlar çok kritik sorular olmakla beraber, pek çok sosyal medya kanalında olumsuz tepkiler oluştuğunu görüyoruz. Özellikle Reddit platformunda geliştirici ekipleri tepkilerini dile getiriyorlar. Öte yandan IGN'den Wesley Yin-Poole'un 13 Eylül'deki haberinden öğrendiğimiz kadarıyla meşhur Cult of the Lamb oyununun geliştiricisi, 1 Ocak'ta oyunlarını tamamen sileceklerini açıklamış.

OYUN MOTORU ARAYIŞLARI

Unity'nin büyüklüğü muazzam olunca, ortaya çıkan etki de aynı ölçüde oldukça büyüyor. Gelen olumlu-olumsuz tepkiler de aynı oranda ölçekleniyor. Ancak bununla birlikte, diğer oyun motorlarının önemli isimleri de konuya dair bazı açıklamalar yaptılar. Örneğin, Godot Engine'in proje yöneticisi Rémi Verschelde, X üzerinden yaptığı açıklamada geliştiricileri biraz daha temkinli olmaya davet ederek, hızlı karar vermemeleri gerektiğinin altını çizen bir açıklama yaptı. Aynı şekilde, Unity'nin bu kararının aldığı tepkiler doğrultusunda geri çekilebileceği öngörüsünde de bulunuyor. Benzer anlamda Godot Engine'in teknik ekibinin başındaki diğer bir isim, kurucu ortak Juan Linietsky de benzer şekilde konuya temkinli yaklaşıyor. Unity'den Godot'a geçmek isteyen yazılımcılara ellerinden gelen yardımı yapacaklarını işaret ediyor. Hatta açıklamasının altına, pek çok Unity platformunda geliştirme yapan yazılımcı ve tasarımcıların soru yağmuruna tuttukları da görülüyor. Bu pencereden bakıldığında haberin oluşturduğu tepkiler çok büyük. Aynı zamanda mevcut anlamda halihazırda nasıl bir denge mekanizması kurulacağı da merak uyandırıyor. Detaylı biçimde fiyatlandırmalar yapıldı ama ya bulut? Bulutta oyun oynatan platformlar ne olacak? Game Revolution'dan Daniel DeAngleo'ya göre, Unity'nin bulut platformlarının kendilerini, oyuncular yerine aidatı ödemeye yöneltecek bir adım atacağa benziyormuş. Yani Sony, Microsoft, Apple ve Netflix'in, ilgili çalıştırma bedelini oyuncular adına Unity'e ödemesi gündeme gelecekmiş. Beklenti de bu oyunların ilgili platformlardan kaldırılması gibi süreçle karşılaşılabileceği yönünde. Bu kolay kolay sönecek bir konuya benzemiyor. İlerleyen günlerde, özellikle bulut platform devlerinin kararlarının bu süreçte etkili olabileceğini düşünmek çok mantıklı geliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.