Sektöre özel araştırma raporları geliyor

GİRİŞ TARİHİ: 15.06.2023 GİRİŞ TARİHİ: 12:36 SON GÜNCELLEME: 16.06.2023 00:00
Milyarlarca dolarlık büyüklükten beslenen oyun endüstrisinin paydaşları o kadar çok değişkeni tanımlıyor ki; büyüklük ölçümünü yapmak giderek zorlaşıyor. Kimi zaman platformlar arasında bile oyun endüstrisinin ayrımını yapmak güçleşebiliyor. Görünen o ki, daha detaylı raporlamalar yola çıkmış…

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Oyun pazarı, araştırma şirketlerinin gözdesi konumunda olan önemli endüstrilerin kesişim noktası olarak karşımıza çıkıyor. Sosyal medya hakkındaki eğilimler olsun, demografik eğlence endüstrisi tercihleri olsun, pek çok alana yönelik olarak ortak çatı görevi görmeyi sürdürüyor. Diğer yandan, ölçümlenmesi de bir hayli zor görünüyor. Platformlardaki farklılaşmanın, paydaş olarak kabul edilebilecek reklamveren ya da sponsor konumundaki firmaların dahil edilip edilmemesi gibi durumlara dayanıyor denilebilir. Hal böyle olunca, takribi 200 milyar dolarlık büyüklüğe sahip endüstri, çok defa söylediğimiz üzere farklı raporlarda farklı kalemlerle hesaplanıyor. Dolayısıyla her zaman sağlıklı veriler oluşamayabiliyor. Bunu en doğru yapacak mekanizmalar arasında şüphesiz resmî karar alıcı konumundaki devlet organları veya endüstrinin kalbindeki üreticiler sayılacaktır dememiz çok daha doğru olacaktır.

RAPORLAR ENDÜSTRİNİN BÜYÜMESİ İÇİN YOLDA

PocketGamer.biz'den Iwan Morris'in geçtiğimiz hafta aktardığına göre Birleşik Krallık hükümeti, ilk kez bir çerçeve program yayınlayarak oyun endüstrisine yönelik geniş kapsamda raporlama faaliyetine başladıklarını duyurmuş. Üstelik bu çerçeve araştırma konuları, araştırma standartları ve yöntemleri ile veri güvenliği ve paylaşımı gibi teknik başlıklara da sahip olacakmış. İlgili çerçevenin sadece tek bir platformu değil; tüm oyun endüstrisine yönelik gerçekleşen bakışı raporlamaya yönelik olacağı aktarılıyormuş. Morris'in düşüncesine göre akademik anlamdaki araştırmaları teşvik edebileceği öne sürülen çerçeve program üzerinden oyun endüstrisine yatırımın artacağına yönelik bir beklenti olduğu mevcut görünüyor. Bunları söylerken Yahoo ve ReportLinker üzerinden öğrendiğimize göre, Infiniti Research Limited isimli araştırma şirketi de 2023-2027 arasına dair çok yeni bir rapor yayınlamış. Aktarılana göre abonelik usulüne göre kurulan oyun pazarının büyüklüğü, 2027'ye doğru 4.5 milyar dolarlık bir büyüme kaydedecekmiş. Görünüşe göre artık bulut sistemlerine yönelik pazar faaliyetleri raporlarda da yerini almaya başlamışa benziyor ki; pazarın girift halini anlatmaya çalışırken tam olarak bunu işaret ediyorduk. Bu tür verilerin önemi, sadece endüstrinin yatırım dinamiklerini anlamak için değil, üretici ekseninde gerçekleşebilecek eksen kaymalarını da tanımlamada önemli ölçüde derin bilgiler verecektir demek yanlış olmayacak.

UNITY'DEN 2023 RAPORU GELDİ

Dev isim Unity Technologies'in yayınladığı rapor 2021'den bu yana, sektörün platformlar ve eğilimler anlamında önemli değerlendirmelerini kapsıyor ve çok çarpıcı detaylara sahip. Aynı zamanda 29 başarılı oyun stüdyosuna dair analizlerin de yer aldığı rapora https://create.unity.com/gaming-report adresinden ulaşılabiliyor. Benim için en önemli ve çarpıcı olan bilginin, bağımsız oyun geliştiricilerin ilk tercih ettiği platformun genellikle masaüstü olmaya devam etmesi olduğunu söylem gerekiyor. Ayrıca bununla eş doğrultuda, çoklu platforma çıktı vermeyi isteyen geliştiricilerin ilk olarak tercih ettikleri platform yine masaüstü olarak şekillenmiş. Detaylarına rapordan ulaşılabilir ancak söylemek gerekir ki, oyun endüstrisinin dinamosunun masaüstü olmaya devam edeceği anlaşılıyor. Evet taşınabilir platformun önlenemez bir yükselişi var, ancak masaüstü de benzer anlamda kendi sahip olduğu konumunu geliştiriciler nezdinde sürdürmeye devam ettiği anlaşılıyor. Peki bu kadar rapor örneği gösterdik bizde örnekleri yok mu? Elbette Türkiye'yi de kapsayan PwC gibi firmaların gerçekleştirdiği araştırma raporları bulunuyor. Ancak doğrudan yerele odaklanan raporlama faaliyetleri de bulunuyor. Örneğin araştırmalarım esnasında Boğaziçi Ventures'ın 2022 yılına dair yayınladığı bir raporunu buldum. Tüm bunlara bir de Türkiye penceresinden bakmaya önümüzdeki hafta devam edeceğiz. Gönül ister ki, aynı raporların kendi oyun sektörümüzün üreticilerinden gelmeye başlamasını görelim. Bunun için de bir zaman gerektiğini söylemek mümkün ara ara bazı girişimler olmuyor değil, ancak sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmanın artık zamanı gelmedi mi? Özellikle de akademik faaliyetleri destekleyecek anlamda çok önemli bir süreç sunulmaz mıydı?

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.