Şirketlerden çalışanlara deprem eğitimi
PARA İK/ ÜRÜN DİRİER / Yaşanan zincirleme deprem felaketinin ardından, hem deprem öncesinde hem de sonrasında bir yol haritasına sahip olmanın önemi bir kez daha ortaya çıktı. Kurumlar çalışanlarına yönelik afet eğitimlerini hızlandırırken, mevcut eğitimlerini tekrarlayan şirketler de var. Şirket çalışanları için, deprem anında neler yapılacağı, psikolojik dayanıklılığın nasıl sağlanabileceği, hayatta kalma şansının artırılması, depremden sonra izlenecek adımlar gibi birçok başlıkta eğitim programları hazırlanıyor. Şirketlerin çalışanları için hazırlattığı kurumsal afet eğitimlerini inceledik.
SAHİBİNDEN.COM 2019'DAN BU YANA DEPREM EĞİTİMİ DÜZENLİYOR
Sahibinden.com, 2019 yılından bu yana Prof. Dr. Şerif Barış tarafından şirket içinde gerçekleştirilen seminer sonrası hazırlanan ve "deprem nedir ve nasıl oluşur, genel afet ve acil durum tanımları, deprem öncesinde, sırasında ve sonrasında neler yapmalıyız" gibi başlıkları kapsayan "Depreme Hazırlıklı Olmak ve Deprem ile Yaşamak" başlıklı online eğitimi, tüm çalışanlarına düzenli olarak veriyor. Şirket, 11 ilimizi etkileyen deprem felaketi sebebiyle bu eğitime ek olarak, deprem sonrası psikolojik destek eğitimleri ve deprem öncesi bilinçlendirme eğitimlerini hızlıca online ve yüz yüze eğitimler şeklinde planladıklarını belirtti. Eğitimler, farklı kurumların danışmanlığında psikolojik İlkyardım e-learning eğitimleri, Aile Atmosferi - Ebeveyn Çocuk İlişkisi Seminerleri başlıklarında verilecek olup AFAD ve AKUT tarafından Deprem Farkındalık ve Bilinçlendirme Eğitim ve Seminerlerini kapsıyor. Eğitimlerden; başta depremlerden birinci derecede etkilenen çalışanlar olmak üzere tüm şirket çalışanları ve çocukları faydalanabiliyor.
DAIKIN, PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK EĞİTİMİ VERİYOR
Daikin Türkiye, "ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği ve Sivil Savunma" kapsamında geçtiğimiz yıl çalışanlarına yönelik "Sivil Savunma Uzmanlığı" eğitimi gerçekleştirdi. Eğitim "Kentsel Arama Kurtarma, Enkaz Çalışması, Barınma ve Yangın, İlk yardım, İletişim" başlıklarında düzenlendi. Eğitimi tamamlayan çalışanlar, "AFAD Gönüllüsü" kimlik kartı sahibi oldu. Şirket, bu eğitimi her yıl yenileyerek devam etmeyi hedefliyor. 6 Şubat depremlerinin ardından toplumun genelinde kaygı dolu bir süreç yaşanıyor. Bu süreçten daha bilinçli ve farkındalıkla çıkılabilmesi için psikolojik dayanıklılığın artırılması gerektiğine inanan Daikin Türkiye; bu doğrultuda da çalışanlarına yönelik eğitimler sunmaya başladı. Temel seviyede Bilinçlen ve Önlem Al başlıkları altında toplanan "Deprem Farkındalık Eğitimleri" online olarak yapıldı. "Bilinçlen" başlığı kapsamında "Deprem Nedir, Deprem Öncesi Alınacak Önlemler, Deprem Anı ve Sonrasında Yapılacaklar, Deprem Çantası" konularına odaklanıldı. "Önlem Al" başlığı da eğitimin ilk aşamasında anlatılan bilgilerin simüle edildiği ve katılımcının yönlendirmeleriyle ilerleyen dört simülasyondan oluştu. Şirket yıl boyunca, belirli aralıklarla çalışanların psikolojik dayanıklılıklarını güçlendirecek seminer ve eğitimler de planlıyor.
HALİÇ ÜNİVERSİTESİ'NDEN AKADEMİK VE İDARİ KADROYA KAPSAMLI EĞİTİM
Haliç Üniversitesi, depremin ardından tüm akademik ve idari kadrosuna, İSG (İş Sağlığı ve Güvenlik) birimi ve uzman akademisyenler tarafından hazırlanan kapsamlı bir ilk yardım ve AFAD eğitimi verdi. 62 aktif öğrenci kulübü bulunan üniversite, ayrıca bahar döneminde "Afet ve İlk Yardım Kulübü" adında sadece bu konu özelinde etkinlikler yapacak ve farkındalığı artıracak faaliyetler düzenleyecek olan bir öğrenci kulübü açmaya hazırlanıyor. Bahar döneminde ise olası bir deprem anında kampüs içindeki güvenli toplanma alanlarına geçilmesine ve nasıl davranılması gerektiğine dair bir tatbikat düzenleyecek olan Haliç Üniversitesi'nde, Psikoloji Bölümü ve SEM (Sürekli Eğitim Merkezi) tarafından ihtiyaç halinde AFED bölgelerinde sahada yer alacak gönüllülere yönelik "Afetlerde Psikolojik Destek Semineri'' düzenlendi. SEM bünyesindeki Kids Academy'de ise, depremden etkilenen 7-12 yaş arası çocuklara psikodrama, yabancı dil gibi farklı seçeneklerde eğitim programları ücretsiz olarak verilecek.
ALTERNATİF BANK'TAN DEPREM FARKINDALIĞI
Alternatif Bank, bu zorlu süreci yönetebilmek için ilk olarak tüm çalışanlarına bankanın eğitim platformu üzerinden "Deprem Farkındalık" eğitimi verdi. Bu eğitimle depreme karşı alınabilecek önlemleri, deprem esnasında ve sonrasında yapılması gerekenleri hatırlattı. Ardından hem sosyal medya hesapları hem de e-posta yoluyla bilinçlendirme çalışmaları yürüttü. Tüm çalışanlarıyla "Psikolojik İlk Yardım Rehberi"ni paylaştı. Olumsuz duyguları yöneterek psikolojik dayanıklılığı artırmayı sağlayacak "Alternatif Talks Seminer" serisi de hazırladı. Bu programda uzmanlar eşliğinde "Depremin Psikolojik Etkilerini Yönetmek", "Depreme Karşı Hazırlıklı Olmak" ve "Deprem Sonrası Çocuklarla İletişim" webinarları yer alıyor.
ANKER'DEN ÇALIŞANLARINA DEPREMLE YAŞAM EĞİTİMİ
Anker, iletişimin hayati önem taşıdığı afet zamanlarında iletişim kesintilerinin önüne geçmek için tamamı gönüllülerden oluşan bir arama kurtarma, ekoloji ve insani yardım grubu olan GEA'ya düzenli olarak destek oluyor. Yaşadığımız deprem felaketi süresince GEA ile koordineli olarak depremden etkilenen bölgelere iletişimin ve enerjinin kesintisiz sürmesi adına powerbank, kablo, şarj cihazları, hoparlör, projeksiyon cihazı, araç ve duvar şarjları gibi birçok ürünün gönderimini sağlayan firma, çalışanlarına GEA iş birliğinde "Depremle Birlikte Yaşam Eğitimi" verecek. Bu eğitimle gerek doğal gerekse insan merkezli afetlere hazırlıklı olmak, hayatta kalabilmek ve olası riskleri minimuma indirebilmek için yapılması gerekenler konusunda bilgi aktarılacak.
POLİSAN HOLDİNG YENİ AKSİYON PLANLARINA BAŞLADI
Polisan Holding ve iştiraki şirketlerde, afet ve kriz yönetimine ilişkin yapılanma mevcut olup, ihtiyaç halinde sahip olduğu deneyim ve kaynağı, Türkiye'nin her noktasına iletebiliyor. Depremin ardından arama kurtarma faaliyetlerine katılan Poliport adında bir de gönüllü ekibi bulunuyor. Bütün çalışanların katılımına açık afet sonrası travma yönetimi webinarları düzenleyen şirket, İnsan Kaynakları Direktörlüğü ile SEÇ (Sağlık Emniyet Çevre) birimlerinin koordinatörlüğünde yeni aksiyon planları oluşturmaya başladı.
AMGEN ÇALIŞANLARI İLK 72 SAAT EĞİTİMİ ALIYOR
Amgen Türkiye, deprem konusunda farkındalık çalışmalarına odaklanıyor. AKUT ile Deprem Bilinçlendirme Eğitimleri organize eden Amgen, çalışanları ile AKUT uzmanlarını bir araya getiriyor. AKUT ile düzenlenen Deprem Bilinçlendirme Eğitimlerinde; deprem öncesinde nasıl hazırlıklar yapılması, deprem sırasında nelerin yapılması ve yapılmaması gerektiğine; deprem sonrasında ise tahliye durumlarına ve ilk 72 saat boyunca nelere dikkat edilmesi gerektiğine dair bilgiler aktarılıyor.
HIDOCTOR ÜCRETSİZ WEBİNAR SERİSİ BAŞLATIYOR
Afetzedeler için geniş kitlelere ulaşacak, sürdürülebilir bir toplumsal psikolojik destek hareketi başlatan HiDoctor, kurum çalışanlarına yönelik ücretsiz seminerlere başlıyor. Afet sonrası "İyi Hissetmek" başlığı ile düzenlenecek seminerlere, dileyen herkes ücretsiz katılabilecek. Kurum çalışanlarına yönelik ücretsiz psikolojik destek webinar serisinin 6 Mart 2023 tarihi itibarıyla başlayacağını aktaran HiDoctor CEO'su Ahmet Bal, Afet Sonrası İyi Hissetmek kurumsal webinar serisinde, kaygı çağında çocuk, yetişkin, çalışan olmak, hayatta kalanın suçluluğu, üstlenilmiş travma ve çalışanların tükenmişlikten korunması gibi konular ele alınacak. Çalışanlara yönelik başlattığımız webinar serisi ile topyekün iyileşme yolunda afetzedelerin yanı sıra, kurumlara da gereken desteği sağlamayı sürdüreceğiz" diyor.
TEKSAN ÇALIŞANLARINA DEPREM EĞİTİMİ VERDİ
Teksan İstanbul fabrikasında, Gebze Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Savaş Karabulut tarafından verilen bir deprem eğitimi düzenledi. Eğitim çerçevesinde Türkiye'nin deprem gerçeği, kişisel olarak alınabilecek önlemleri, deprem öncesi ve sonrasında yapılması gerekenler aktarıldı. Çalışanların yoğun ilgi gösterdiği eğitimde, deprem sırasında yaşanabileceklere yönelik alınabilecek önlemler uygulamaları bir şekilde gösterildi. Ayrıca Teksan'ın 11 ili etkileyen depremin ardından bölgede yaptığı çalışmalar da anlatıldı
BOYNER GRUP HER AN HAZIR
Boyner Grup deprem konusunda kurumsal farkındalık oluşturabilmek için düzenli olarak çalışıyor ve eğitimler hazırlıyor. Bu kapsamda belirli aralıklarla, konusunda uzman isimlerle "Depreme Ne kadar Hazırlıklıyız?" webinarları düzenleyerek sadece çalışanlarının değil, ailelerinin de katılımını teşvik ediyor. Diğer taraftan mobil eğitim platformu 'e.mobil' üzerinden tüm çalışanların ulaşabileceği deprem ve acil durum eğitimleri paylaşıyor. Son olarak 2023 yılı başında "Zamanını Bilemeyiz ama Hazırlıklı Olabiliriz" diyerek deprem bölgelerinde yaşayan 6 binden fazla çalışanına deprem çantası ulaştırdı. İlk yardım, afet ve acil durum yönetimi uzmanlarının desteği ile hazırlanan deprem çantaların afet seti, ilk yardım seti, gıda ve hijyen malzemelerini barındıran dört farklı grupta 50 ürün yer alıyor.
"Afetin ardından deprem eğitimi tüm çalışanlarımıza iletildi"
Ebru ISIN / Anadolubank İnsan Kaynakları ve Eğitim Bölüm Başkanı
Önceki yıllarda çalışanlarımızın online olarak aldığı "Depreme Hazırlıklı Olmak ve Deprem ile Yaşamak" e-eğitimi, yaşadığımız afet sürecinin ardından, tüm banka çalışanlarımıza tekrardan iletildi ve tüm çalışanların detaylı eğitimi tekrar alması sağlandı. E-nocta dijital öğrenme deneyimi platformu tarafından hazırlanan eğitimde, depreme hazırlıklı yakalanmak için deprem öncesinde yapılması gerekenler ile deprem olduktan sonra çalışanlarımızın aileleriyle ve yakınlarıyla birlikte izlemesi gereken tüm adımlar detaylıca aktarılmakta. Ülkemizde görülen doğal afetlere yönelik olarak farkındalık yaratacak eğitimlere bundan sonra da belirli periyodlarda devam edilmesini planlamaktayız.
"Nefes egzersizi ve ilk yardım çalışması düzenleyeceğiz"
Eyüp TOPRAK / Great Place To Work Türkiye CEO'su
Great Place To Work Türkiye olarak çalışanlarımızın hem deprem psikolojisi hem de olası depremde yapılması gerekenlerle ilgili bilgilendirici seminer ve toplantılar gerçekleştiriyoruz. İlk olarak Psikiyatrist ve Psikoterapist Doç. Dr. Adnan Çoban ile deprem sonrası oluşan travma durumu ve psikolojisi üzerine çalışanlarımızın katılımı ile online webinar düzenledik. Devamında, yaşam alanlarımızın yeterli derecede güvenli olup olmadığının nasıl anlaşılabileceğine, çalışanlarımızın merak ettiği soruları cevaplandırmak üzere uzman konuğumuz ile online toplantı gerçekleştirdik. Mart ve Nisan aylarında çalışanlarımıza karamsar hissettiklerinde kendilerine destek olacak nefes egzersizi eğitimi, olası depremde ezilme ve benzeri yaralanmalar durumunda ilk müdahalenin nasıl olması gerektiğine dair bilgilendirme çalışması düzenleyeceğiz. Tüm bunlara ilave olarak 9 Mart'ta, Doç. Dr. Adnan Çoban ile paydaşlarımızın yanı sıra genel katılıma açık olarak online webinar gerçekleştireceğiz.
"Tepe Hayat Ekibi kurduk"
Levent GÜLER / Tepe Savunma Yönetim Kurulu Başkanı
Ekip arkadaşlarımızın, "afet ve acil durum konuları, arama kurtarma, ilkyardım ve farklı afet durumlarının ortaya çıkmasına sebep olabilecek tüm olası afet ve iklim sorunları" karşısında bilgili, hazırlıklı kılabilmek adına bir gönüllü ekibi oluşturabilmeyi hedefledik ve bu doğrultuda Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarının 13 numaralı amacı "İklim Eylemi", 14 numaralı amacı "Sudaki Yaşam" ve 15 numaralı amacı olan "Karasal Yaşam" maddelerine doğrudan ve dolaylı olarak katkılar sunulabilmek için 2022 yılının Kasım ayında, bir sosyal sorumluluk projesi olan Tepe Hayat Ekibi'mizi kurduk. Bu kapsamda AKUT ve AFAD ile iş birliği yaparak gönüllü ekiplerimize eğitimler verdik. Online olarak gerçekleşen AKUT eğitimlerimize 2 bin personelimiz katılım sağlarken İstanbul, İzmir, Erzurum, Adana ve Ankara'da gerçekleşen fiziki AFAD eğitimimize 26 çalışma arkadaşımız katılarak sertifikalarını aldılar ve AFAD gönüllüsü oldular. Eğitimler dâhilinde çalışma arkadaşlarımıza önce afet durumunda kullanılacak malzemeler tanıtıldı, ardında da uygulamalı olarak arama kurtarma, hafif arama-kurtarma, beton kırma ve delme, enkaz kaldırma gibi eğitimler verildi.
"Tüm profesyonel destekleri vereceğiz"
Elif ELKİN / LifeClub Genel Müdürü
Afet sonrası kurumsal psikolojik destek eğitimleri ve kurumsal wellness çalışmaları, çalışanların esenliği için büyük önem taşıyor. Ayrıca yine çalışanlara yönelik afet farkındalık eğitimleri bu noktada çok önemli. Kurumların çalışanlarının iyilik hallerine verdiği önem çalışanlarda çok olumlu bir karşılık buluyor çünkü bu durum, kurumun bünyesindeki bireylere verdiği değeri ve özeni gösteriyor. Biz de LifeClub olarak kolları sıvadık ve ilk iş olarak AFAD ile irtibata geçtik. Bünyesinde yer aldığımız Acıbadem Sağlık Grubu Deprem Komitesi tarafından planlanan bir afet farkındalık eğitimi aldık. Bu eğitim programı başta deprem olmak üzere ülkemizde sıkça görülen afetlere yönelik olarak, afetlerin öncesi, sırası ve sonrasında yapılacak doğru davranışların anlatıldığı bir içeriğe sahip. Bu eğitim kapsamında temel bilgiler, afet öncesi yapılması gereken hazırlıklar, afet sırasında doğru davranış şekilleri, afet sonrası ilk anlar, yangın ve tahliye gibi bilgiler verildi. Simülasyonlarla desteklenen eğitimin yanı sıra kurumumuz bünyesinde yer alan uzman psikologlarımızdan psikolojik ilk yardım, ikincil travma ve hayatta kalanın suçluluk duygusu konularında da workshop'lar düzenledik. Bu gibi felaketlere karşı çalışanlarımıza iyi gelecek ve onları bilinçlendirecek tüm profesyonel destekleri vermeye devam edeceğiz.
"Deprem anı ve sonrası için yol haritasını anlatıyoruz"
Sercan AYDINLI / Seger Çevre ve İSG Sorumlusu
Seger olarak çalışanlarımıza verdiğimiz periyodik İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimlerinde deprem hakkında bilgilendirme yapıyoruz. Konu ile ilgili tanım, fay hattı haritası, fabrikada ve evlerimizde deprem öncesi alınması gereken tedbirler, deprem anında yapılması gerekenler ve deprem sonrası izlenecek yol haritasını anlatıyoruz. Ayrıca tahliye tatbikatları konu başlığımızda 'Deprem / Tahliye' olarak 2022 yılından itibaren değişiklik yaptık. Tatbikat yapılacağını SMS ve mail ile çalışanlarımıza bilgi veriyoruz. Fabrikada alarm çalması ile birlikte 10 saniye içinde deprem olacağı çalışanlar tarafından bilinmektedir. Tatbikat uygulaması çerçevesinde alarm çalınca bütün çalışanlar çalışma ortamında teorik eğitimlerde kendilerine tarif edilen özelliklere sahip güvenli bir nesnenin yanına geçerek çök-kapan-tutun yaparak vücut küçültüyorlar. 10 saniye boyunca depremin geçmesini bekleyip akabinde acil kaçış yollarını kullanarak kendilerine gösterilen 'Seger Acil Durum Toplanma Alanı'nda toplanıyorlar. Hemen bir sayım gerçekleşiyor, tüm çalışanların tam olduğu tespit edildikten sonra tatbikat sonlandırılıyor.
"Bölgedeki iş insanlarına mentorluk yapacağız"
Murat ERGENE / Ergene Consulting Başkanı
Pandemi döneminde gerçekleştirdiğimiz gönüllü koçluk/mentorluk çalışmasını şimdi deprem bölgesindeki iş insanlarına yönelik olarak yapmayı istiyoruz. Burada amacımız, bölge iş insanlarının devam edecek olan iş yaşamlarının yeniden yapılandırılmasında onlara yol arkadaşı olmaktır. Hedefimiz, psikologlarla iş birliği içinde buradaki iş insanlarımızın yaşadıkları deprem travmasını atlatabilmelerine katkı sağlamaktır. Deprem sonrası yürümek istedikleri bu yeni yolda hedeflerine ulaşmaları için ihtiyaç duyacakları konularda farkındalıklarını artırmaya destek olmayı istiyoruz. İşlerinde kararlılıkla adım atlamaları için onların yanında olmak ve tavsiyelerde bulunmak, bilgi ve deneyimlerimizi paylaşmak ve bulundukları bu zor süreci daha kolay atlatmalarına destek olmayı toplumsal sorumluluğumuz olarak görüyoruz.
"Altı ana başlıkta şirketlere eğitim veriyoruz"
Serhat AKBEL / AKUT Arama Kurtarma Derneği Operasyon ve Acil Durum Yöneticisi
AKUT Arama Kurtarma Derneği'nin Eğitim ve Operasyonlardan edindiği bilgi birikimi ve deneyimlerini; İş Sürekliliği, Acil Durum Müdahale, Güvenli Çalışma ve Afet Bilinçlendirme alanlarına taşıyarak, AKUT Enstitüsü ile kamu ve özel sektördeki firmalara sunuyor. AKUT Enstitüsü tarafından verilen eğitimlerimiz; AKUT Arama Kurtarma Derneği ve Birleşmiş Milletler Arama Kurtarma Danışma Grubu INSARAG (International Search and Rescue Advisory Group) onaylı sertifikalara sahip. Verdiğimiz eğitimler altı ana başlıkta özetlenebilir; danışmanlık hizmetleri, acil durum müdahale eğitimleri, güvenli çalışma eğitimleri, teknik kurtarma eğitimleri, bilinçlendirme eğitimleri ve yönetici eğitimleri. Yukarıda belirtilen eğitimlerimiz, AKUT Arama Kurtarma Derneği gönüllüleri için gönüllülerin eğitimi, operasyonel süreçlerin devamlılığı açısından sürekli açılıyor. Aynı zamanda AKUT Enstitü üzerinden de şirketler ve kurumların talepleri doğrultusunda planlamalar yapılıyor. Özellikle belli afetlerden sonra farkındalık seviyemizin artması ile yoğun eğitim talepleri geliyor.