Banka promosyonu özel sektörde
PARA FİNANS/ BARIŞ ERGİN Firmalar için yeni müşteri edinimi, her zamankinden daha pahalı hale geliyor. Perakendede iki kat artış yaşanırken en yüksek ikinci artış e-ticaret alanında. Ancak müşteri portföyüne yeni bir kullanıcı daha ekleme için cebinden en çok para çıkaran sektör finans ve bankacılık sektörü. Bankaların son dönemde emekliden kamu personeline kadar binlerce liralık maaş promosyonu vermelerinin arkasında da bu devasa artış var. Emeklilerde 10, memurlarda 41 bin 500 lirayı bulan maaş promosyonları sonrasında özel sektör çalışanları da promosyon talebinde bulunuyor ve bazı firmalar promosyonları çalışanlarına vermeye başladı. Özellikle büyük ve çok mağazalı perakende firmalarında bu trendin başladığı görülüyor.
40 BİN LİRAYA KADAR ÇIKIYOR
Bankalar tarafından kamu çalışanlarına verilen ve 40 bin liraları aşan promosyon ödemelerinden, özel sektörde çalışan yaklaşık 6 milyon kişi de faydalanmayı bekliyor. Bankaların verdiği promosyonu çalışanlarla paylaşan şirketlerin sayısında artış var. Önümüzdeki dönemde bu ödemeleri uygulamayı düşünen firmaların sayısında da artış olduğu gözlemleniyor. Sektör temsilcileri ve ilgili sivil toplum kuruluşlarının başındaki isimler de bu durumu olumlu karşılıyor. 2022, perakende açısından kötü geçmeyen bir yıl olduğu için de firmaların ellerindeki yetişmiş insan kaynağını tutmak için bir ilave fayda olarak promosyonları sundukları belirtiliyor.
ÇALIŞANA YANSIMASI SEVİNDİRİCİ OLUR
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, bankalar ile firmaların 10 yılı aşkın süredir maaş müşterisi olma halinde çeşitli faydalar sağlandığını belirtti ve ekledi: "Şu ana kadar bankaların firmalara sağladıkları çeşitli destekler dışında çalışanlarına yönelik böyle bir adım olursa tabii ki sevindirici bir gelişme olur." Bankaların yıllardır maaş müşterisi olarak gelen firmalara yönelik kredi kartı verme, kredi faizlerinde avantaj sağlama, EFT gibi işlemlerden komisyon almama gibi avantajlar sunduklarını belirten Öncel, bu durumun firmalar tarafından sunulan standart bir hizmet haline geldiğini de belirtti.
"ÖLÇEĞİ BÜYÜK OLAN FİRMALAR DAHA FAZLA FAYDALANIR"
Sinan ÖNCEL / Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı
Türkiye'de bankacılık alanında faaliyet gösteren firmalar, uzun yıllardır şirketlere çeşitli avantajlar sunuyor. Kredi konusunda, bankacılık ücret ve komisyonları alanında ve aynı zamanda kredi konusunda çeşitli faydalar sağlanıyor. Emeklilere yönelik olan promosyon ödemeleri ile popüler hale geldi bu konu. Kamu kurumlarında da çeşitli promosyon ödemeleri haberleri geliyor. Özel sektörde de benzer bir şekilde çalışanlara yapılacak ödemenin iyi ve faydalı sonuçları olur eğer yaygınlaşırsa. Tabii burada şuna dikkat etmek lazım; çalışanına zaten yüzde 70 gibi yüksek oranlarda zam yapan firmalar dışında bir de yüzde 30 gibi nispeten düşük zam yapan firmalar var. Bunu 'size bir iki maaş da promosyon veriyoruz' diyerek suiistimal edilmemesi gerekiyor. Maaşlarda yapılacak artışın üzerine böyle bir ödeme yapılabilir. Emekli maaşlarında neredeyse iki maaş promosyon olarak geldi, çünkü. Özellikle büyük ve yaygın şube ağı olan firmalar ölçek nedeniyle daha avantajlı olur bu durumda. Çalışan sayısına bağlı olarak daha fazla promosyon alınabilir.
"ÜYELERİMİZDEN DUYMAYA BAŞLADIK"
Hüseyin ALTAŞ / Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı
Bizim çok yüksek miktarda çalışanımız yok, ama tabii üye firmalarımızdan duyuyoruz bu tür haberleri. Özellikle mağaza sayısı yüksek olan firmaların banka promosyonu konusunda adımlar attığı yönünde haberler geliyor. Şu anda oran çok yüksek değil. Yeni yeni başladı, çünkü konu çok popüler hale geldi. Özel sektörün de bu konuda attığı adımlar olmalı. Zincir olan firmalar, ölçekten de yararlanarak bu konuda çalışanlarına faydalar sağlayabilir. Şu anda sayısı az, ama tabii yaygınlaşırsa çalışanlar açısından da olumlu bir gelişme olur.