Çalıntı eserler internette yok pahasına alıcı bekliyor

GİRİŞ TARİHİ: 08.09.2023 GİRİŞ TARİHİ: 13:21 SON GÜNCELLEME: 08.09.2023 13:21
Dünyanın en kapsamlı müzelerinden British Museum’un depolarında bekleyen eserlerden bir kısmının çalındığı, eBay’de satışa çıkınca belli oldu. Yetkililer konu hakkında soruşturma başlatırken, eserlerin yıllardır değerinin çok altında fiyatlardan alıcı beklediği anlaşıldı...

PARA DÜNYA/ BURCU ALDİNÇ Sanat kaçakçılığı haberleri her zaman ilgi çekiyor. Ama bu eserlerin müzelerden çalınmış olması, şüphesiz haberi daha da değerli hale getiriyor. Yok pahasına internette satılması ise "O kadar da olmaz" dedirtiyor.

Bu kez radarımızda İngiltere var. 8 milyondan fazla kalıcı koleksiyonu ile dünyanın en kapsamlı müzelerinden biri olan British Museum, çalıntı eserlerle gündemde. Üstelik müzeden çalınan eserler, eBay internet sitesinde satışa çıktı. Çalınan eserler arasında M.Ö. 15. yüzyıldan M.S. 19. yüzyıla kadar uzanan altın takılar, yarı değerli taşlar ve camdan yapılmış mücevherler de bulunuyor.

Müze yetkilileri, eserlerin eBay'de satışa çıkmasının ardından eserlerin çalındığını fark ediyor ve soruşturma başlatıyor. Londra merkezli müze, koleksiyonundaki mücevher ve değerli taşların 'kayıp, çalıntı ve hasarlı' olduğunu tespit ettikten sonra bir çalışanın işten çıkarıldığını açıkladı. Müze yetkilileri, "Çoğunluğu müzeye ait depolardan birinde saklanan küçük parçalar. Çoğunlukla akademik çalışmalar ve araştırmalar için kullanılıyorlardı. Hiçbiri yakın zamanda halka sergilenmemişti" açıklamasını yaptı.

KAMERALAR YETERLİ DEĞİL

Müze, adı açıklanmayan personele karşı yasal işlem başlatacağını ve Metropolitan Polisi'nin ekonomi ve suç komutanlığının soruşturma yaptığını belirtti. Müze Yönetmeni, Hartwig Fischer, "Bu oldukça sıra dışı bir olay. Bu olaydan sonra güvenliği sıkılaştırdık ve eksik eserler için dışarıdan uzmanlarla çalışmaya başladık" diyor. Ancak avukat ve çalınan sanat eserlerini kurtarma uzmanı Christopher Marinello, çalınan eserlerin listesinin çıkarılmasının aylar olamasa da haftalar sürebileceğini söylüyor. Kayıp sanat eserlerini bulma konusunda uzman olan Marinello, duvarlardaki kameraların yeterli olmadığını, çalışanların da uygun şekilde incelenmesi gerektiğini söylüyor.

DEĞERİNİN ÇOK ALTINDA SATIŞLAR

Çalıntı eserlerin eBay'de satılması kadar ilginç bir diğer tuhaflık ise eserlerin değerlerinin oldukça altında satılması. Uzmanlar, Roma periyodundan kalma oniks taşına işlenmiş kabartmalı bir mücevherin değerinin 25 bin ila 50 bin sterlin (845 bin ila 1 milyon 700 bin) arasında olduğunu belirtiyorlar. Oysa aynı mücevher eBay'de yaklaşık 40 sterline (bin 350 lira) satışa çıkmış. Üstelik eser 2016 yılından beri internet sitesinde satışta. eBay'de satışı yapan hesabın ismi ise 'sultan 1966'.

*****

ÇOCUKSUZ UÇUŞ DEVRİ

Çocukları çok sevsek de bazen uzun uçuşlar afacanlarla zor hale gelebiliyor. Bir Türk havayolu şirketi Corendon ise çocuksuz uçuş haberi ile gündemde. Şirket, Amsterdam'dan Curaçao'ya (Karayip Denizi'nin güneyinde yer alan bir ada) gerçekleştireceği 10 saatlik uçuşlarında, yolcuların ön bölmeye oturmak için en az 16 yaşında olmaları gerektiğini duyurdu. Politika, 3 Kasım'da yürürlüğe girecek. Bu bölüm, ekstra diz mesafesine sahip dokuz koltuk ve 93 standart ekonomi koltuğundan oluşacak. Arka taraftaki aile bölmesiyle arasında ise perdeler ve duvarlar yer alacak. Çocuksuz bölmedeki normal koltuklar ekstra 45 euro, büyük koltuklar ise ekstra 100 euro'ya mal olacak. Havayolu şirketi, uzun uçuşta uyumak isteyen yolcular için bu uygulamayı başlatmaya karar vermiş. Ayrıca çocuklu yolcuların da 'başkalarını rahatsız eder miyim' endişesini azaltmak amacıyla da bu yöntem seçilmiş. Corendon, aslında bu konuda ilk ve tek de değil. Singapur merkezli ScootinSilence ve Malezya merkezli AirAsia'nın bazı uçuşlarında benzer uygulamalar yer alıyor.

*****

NESCAFE MARKASINDAN UYKU KAFESİ

"Biz kahveyi genelde uykumuz açılsın diye içmiyor muyduk" dediğinizi duyar gibi olduk. Ama yanlış okumadınız... Nescafe markası Japonya'da ilk uyku kafesini açtı. Sadece adı 'uyku kafesi' değil. Gittiğinizde 30 dakikalık, bir saatlik, iki saatlik ya da üç saatlik uyku seçeneklerinden birini seçiyorsunuz. Öncesinde ise kafeinsiz kahvenizi içiyorsunuz. Bir güzel uykunuzu aldıktan sonra ise kafeinli bir kahve ile kendinize geliyorsunuz. Bu arada 30 dakikalık ve bir saatlik uyku seansları deri yatar koltuklarda sunulurken, daha uzun uyku seansları rahat yataklarda gerçekleşiyor. En kısa uyku seansının kahveler dahil bedeli 750 Yen yani yaklaşık 140 lira. En uzun uyku bedeli ise 4 bin 950 Yen'e yani yaklaşık 900 liraya al oluyor. Gitmeden mutlaka internet sitesi üzerinden rezervasyon yapmak gerekiyor. Japonlar için öğlen uykusu önemli olduğundan marka bu konsepti seçmiş olmalı. Gerçi öğlen arasında yemekten sonra bir saatlik uyku hiç fena fikir değil gibi. O halde darısı diğer ülkelerin başına diyelim...

*****

ABD'LİLERİN EN SEVMEDİĞİ YİYECEK BELLİ OLDU!

Herkesin favori yemeği kendine özel. Ama genelde seçimler benzer olabiliyor. Peki iş nefret edilen yiyeceklere geldiğinde sonuç ne oluyor dersiniz? Instacart, insanların tabaklarında hangi yiyecekleri bırakmayı tercih ettiğini öğrenmek için 2000'den fazla Amerikalının katıldığı bir anket yapmış. ABD'de en sevilmeyen yiyecek de balık içerikli çıkmış. 18 ila 44 yaşları arasındaki yetişkinlerin yüzde 43'ü ançüeze dayanamadıklarını söylerken bu oran, 45 yaş üstü kişilerde yüzde 56'ya çıkmış. Ve ankete göre konserve ançüez, en nefret edilen yiyecek olmuş. Rakamlara biraz farklı bakıldığında ise erkeklerin yüzde 43'ünün ançüezden nefret ettiği, kadınların ise yüzde 58'inin ançüeze dayanamadığı ortaya çıkmış.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.