AVM’lerin yılbaşı hediyeleri çok cazip, SUV veren de var
PARA ARAŞTIRMA/ ÖZBEY MEN Yeni yıla girmeye çok az bir zaman kaldı. Yılbaşı dönemleri perakende sektörü açısından da son derece hareketli geçiyor. Sevdiklerimize yeni yıl hediyesi aldığımız bu günler, alışveriş açısından da cazip imkanların sunulduğu dönemler oluyor. Ancak bu yıl önceki yıllara göre kampanyalarda bir miktar gerileme göze çarpıyor. Daha önce neredeyse tüm alışveriş merkezleri yılbaşına özel kampanyalar düzenlerken bu yıl alışveriş merkezlerinde yer alan perakende firmaların reklam katkı paylarından muaf tutulmalarının da etkisiyle bazı alışveriş merkezlerinin bu kampanyaları kaldırdıkları görülüyor. Ancak yine de kampanya düzenleyenler yok değil. Hatta önceki yıllarda klasik hale gelen otomobil kampanyasını bu yıl da yapan var. Bunun yanında harcadıkça kazandıran alışveriş kampanyaları da oldukça revaçta.
VOLKSWAGEN TİGUAN VERECEK
144 mağazanın bulunduğu Taurus AVM, yılbaşı için en çok ilgi çekecek kampanya hazırlayanların başında geliyor. Buna göre aynı gün içerisinde toplam 500 TL'lik alışveriş yapan tüm ziyaretçiler Volkswagen Tiguan çekilişine katılabiliyor. 29 Ekim'de başlayan kampanya, 28 Şubat 2023'te sona erecek. Kampanya sonunda yapılacak çekilişle bir kişi, Volkswagen Tiguan sahibi olacak.
Taurus AVM Genel Müdürü Barış Şakar, AVM'de bulunan mağazaların genel olarak satışlarında artış gözlemlediklerini belirtiyor. Gerçekleştirdikleri kampanya ile ciroda yüzde 20 artış hedeflediklerini ifade eden Şakar, "Pandemi döneminden sonra kaybolan ziyaretçi sayımızı yakalamış bulunmaktayız. Kampanyadan beklentimiz mağaza cirolarının ve ziyaretçi sayımızın artmasıdır. Bu kampanya ile birlikte var olan ziyaretçi sayımızın yüzde 20 civarında artacağını öngörmekteyiz" diyor.
206 mağazanın hizmet verdiği Kentpark ise çocuk ziyaretçilerine odaklanmış durumda. Geçen yıl da gerçekleştirilen carousel etkinliği bu yıl da tekrarlanıyor. Kasım ayında başlayan ve Şubat sonuna kadar devam edecek bu etkinlik kapsamında 50 TL'lik alışveriş karşılığında çocuklara biniş hakkı veriliyor. Kentpark AVM Genel Müdürü Özgür Başaran, cirolarda genel olarak bir artış ivmesi yakaladıklarını söylüyor. Başaran, "Piyasadaki koşullara rağmen giriş sayılarımızla doğru orantılı olarak alışveriş oranının arttığını görüyoruz" diyor.
HARCADIKÇA KAZANDIRIYOR
JLL Türkiye'nin yönettiği AVM'lerden Forum Diyarbakır AVM, Aralık ayı başı itibariyle harca-kazan kampanyası başlattı. AVM Genel Müdürü Sertaç Gedik, "Ziyaretçilerimize yeni yıl vasıtasıyla keyifli ve kazançlı alışveriş yapma imkanı tanıyoruz. Gün içerisinde tek seferde yapılacak belirli tutarda alışveriş karşılığında ziyaretçilerimiz sürpriz hediyelerin sahibi olacak. Ayrıca her hafta devam eden atölye etkinlikleri yılbaşında da devam edecek" diye konuşuyor.
Forum Diyarbakır AVM'de 126 mağazanın faaliyet gösterdiğini kaydeden Gedik, şu bilgileri paylaşıyor:
"Ziyaretçi sayımız pandemi öncesi müşteri sayılarını yakalamakla kalmayıp ciddi anlamda artış gösterdi. Yeni açılan Decathlon mağazamız ve harca-kazan kampanyalarımızla da yüzde 30'a yakın bir artış bekliyoruz. Cirolarda da ciddi oranlarda artışlar gerçekleşti. Cirolarımızın daha iyi seviyelere geleceğini düşünüyoruz."
ANINDA KAZAN
199 mağazanın hizmet verdiği Agora Antalya ise yılbaşına "Anında Kazan" kampanyası ile hazırlandı. Aynı gün içinde toplamda 750 TL ve üzeri alışveriş yapan Agora Club üyesi ziyaretçiler, kampanyaya dahil olan mağazalarda geçerli 100 TL indirim çeki kazanıyor. Kampanya 16-26 Aralık tarihleri arasını kapsıyor. Agora Antalya Genel Müdürü Serbülent Tekinşen, kampanya ile hem ziyaretçi sayısında hem de ciroda yüzde 20 civarında artış beklediklerini dile getiriyor.
200 TL'LİK HEDİYE ÇEKİ DAĞITIYOR
KDM AVM Danışmanlık'ın yönettiği ve İstanbul Kartal'da hizmet veren Anatolium Marmara Alışveriş Merkezi bu yıl da ziyaretçilerine harcarken kazandıran kampanya düzenliyor. 24-31 Aralık tarihleri arasında Anatolium IKEA'dan tek seferde 400 TL ve üzeri alışveriş yapan ziyaretçiler, alışveriş merkezindeki mağazalarda geçerli 200 TL tutarında hediye çeki kazanıyor. Kampanyaya katılmak için AVM'nin sadakat kartı olan Acard'a üye olmak yeterli. Ziyaretçiler söz konusu 200 TL'lik hediye çeklerini 15 Ocak 2023 tarihine kadar kampanyaya katılan mağazalarda kullanabilecekler.
Anatolium Marmara AVM Genel Müdürü Hakan Hoplamaz, kampanyayla birlikte yılbaşı dönemi hareketliliğini alışveriş merkezinin geneline yaymayı ve bölgesel bir tercih noktası olmayı hedeflediklerini söylüyor. Hoplamaz, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Kampanyayla markalarımıza doğrudan ciro artışı sağlarken yeni müşterilere ulaşmalarını da bekliyoruz. Yine en büyük beklentimiz başarılı bir kampanya dönemi geçirirken ziyaretçilerimizin ve markalarımızın olumlu geri dönüşlerini alabilmek. Aktif 81 markamız ve önümüzdeki dönem aramızda katılacak yeni markalarımızla 2023'te de ziyaretçilerimize keyifli ve rahat bir alışveriş ortamı sunuyor olacağız. Ayda yaklaşık 500 bin ziyaretçi ağırlıyoruz. Yılbaşı döneminde gerçekleştireceğimiz kampanya ve etkinliklerle ziyaretçi sayılarımızda yüzde 10'luk bir artış öngörüyoruz. Alışveriş merkezimiz genelinde pandemi öncesi satış rakamlarını yüzde 230 artırdık. Her ay gittikçe artan bir ciro grafiği görüyoruz. Sonbaharla birlikte AVM cirolarımızı geçen aya göre yüzde 25'in üzerinde artırdık. Aralık ayında bu oranı, gerçekleştireceğimiz kampanya ve etkinliklerle yüzde 30'un üzerine çıkarmayı hedefliyoruz."
REKLAM KATKI PAYININ ETKİSİ
Türkiye'de halen 449 alışveriş merkezi (AVM) bulunuyor. Bunların önemli bir bölümü büyük ölçekli AVM'lerden oluşuyor. Tüm AVM'lerde 530 bin kişi istihdam ediliyor. Pandemi öncesinde düzenledikleri ve tüketiciler açısından son derece cazip imkanların sunulduğu yılbaşı kampanyalarıyla adeta birbirleriyle yarışan AVM'ler, pandemi döneminde kampanyalara ara verdi. Bu yıl ise farklı bir durum var. Geçen Ağustos ayında çıkan yönetmelikle AVM'lerin ortak alan giderleri içinde yer alan reklam, tanıtım ve pazarlama giderlerinden kiracılar muaf tutuldu. Ortak alan giderlerinin yıl içinde artırılamayacağı da şarta bağlandı. Kiracılardan alınan reklam katkı payı, alışveriş merkezlerinin tüm reklam ve pazarlama çalışmalarının ana bütçesini oluşturuyordu. AVM'ler reklam pazarlama bütçeleri ile ticari kampanyaları, araba, tatil, ev gibi çekilişleri, konserleri, hafta sonları yapılan çocuk etkinlikleri, gösterileri, tiyatroları organize ediyordu. Son düzenleme ile bu bütçe daraldı. Görüştüğümüz bir AVM yöneticisine göre, ortak alan giderinin daha önce yüzde 40'ını yatırımcı karşılarken, bu oran şu anda yüzde 60'ları buluyor. Bu nedenle birçok AVM'nin bu yılbaşı için kampanya düzenlemekten vazgeçtiği belirtiliyor.
"YILBAŞINA ÖZEL ETKİNLİK DÜZENLİYORUZ"
Gözde HOŞTEN / TerraCity AVM Genel Müdürü
TerraCity AVM olarak, bu sene 4'üncü kez WinterCity isimli etkinliğimizi düzenliyoruz. 3 Aralık'ta başlayan etkinlik, Şubat ayına kadar devam edecek. WinterCity yılbaşı pazarında 17 adet ev bulunuyor. Geleneksel lokal ve uluslararası lezzetleri içeren bir konsept. Antalya reçelleri veya tropik lezzetlerinin yanı sıra somon balıklı sandviçler ve zencefilli kurabiyeleri de WinterCity'de ziyaretçilerimiz bulabiliyor. Yılbaşı süslemeleri ve hediyelik eşyalarının yanı sıra güzellik ve bakım ürünlerine kadar çok çeşitli alanlarda ürün seçenekleri içeren bir yılbaşı pazarı. Ayrıca hafta içi ve hafta sonu 12-20 saatleri arasında çok çeşitli etkinlikler gerçekleşiyoruz. Özellikle çocukların çok ilgisini çeken yapay kar yağışı, Circus Parade, bando ekibi gibi. Gün boyu canlı müzik DJ performansı ve yerel müzik grupları ile Jazz'dan Pop'a geniş bir müzik şölenimiz var. WinterCity kapsamında 200 m2'lik gerçek bir buz pateni pistimiz de mevcut. Her yaş grubuna hitap eden buz pistinde eğitmenler eşliğinde buz pateni deneyimlenebiliyor.