5 soruda programatik reklam
Programatik reklamcılık; dijital reklamcılıkta hata riskini en aza indirirken operasyonel verimlilik sağlayan etkili bir yöntem. Türkiye'de dijital reklamların yüzde 79'u programatik reklamcılık ile yapılıyor. IQUEEM Kurucusu Berkun Meral programatik reklamcılığı 5 maddede anlatıyor.
Programatik reklamcılık, web sitelerinde yer alan dijital reklam alanlarını fiyatlandırmak ve satın almak için yazılım kullanımının toplu adıdır. Dijital reklamcılıkta hata riskini en aza indirirken operasyonel verimlilik sağlayan etkili bir yöntemdir. Reklamcılar Derneği'nin 2020 raporuna göre Türkiye'de dijital reklamların yüzde 79'u programatik reklamcılık ile yapılmıştır.
IQUEEM Kurucusu Berkun Meral programatik reklamcılığı şöyle anlatıyor; "Programatik reklamcılık, reklam teklifinin milisaniyeler içinde gerçekleştiği, yapay zeka ve makine öğrenimi tarafından desteklenen otomatik bir reklam satın alma modelidir. Google Ads üzerindeki görsel ağ reklamlarına benzer banner veya video formatındaki reklamlarınız, yapay zekanın seçtiği en doğru web sitelerinde, en dönüşüm yapması olası kişilere, en dönüşüme uygun zaman diliminde gösterilir. Diğer reklam satın alma modellerinden farklı olarak birçok farklı platformu kapsar. Bu şekilde sadece 1-2 reklam platformunun reklam alanı olan belli sayıdaki websitesine değil, tüm ülkelerdeki tüm websitelerine ulaşma fırsatınız olur".
Meral'in anlatımıyla programatik reklamlar ile ilgili öne çıkan 5 konu şöyle;
1- Programatik reklamcılığın geleceği var mı?
Programatik reklamcılık, birçok işletme için ana pazarlama biçimi haline geldi. Yani gelecekte değil; şu anda yaşıyoruz. Dünya genelinde 493 milyar dolar reklam hacmine sahip ve 2021'deyüzde 18 büyüme ile son 3 yılın en yüksek büyümesini gerçekleştirdi.
2- Programatik reklamcılığa nasıl başlarım?
Programatik reklamlar, Facebook reklamları veya Google Ads gibi son kullanıcının doğrudan tek başına hesap açıp reklam yapmaya başlayacağı modellere sahip değildir. Esasen bu platformlar yurt dışında KOBİ ve start-up'lar tarafından kullanılmaktadır. Programatik reklamlar, DSP'ler - yani "programatik satın alma platformları" tarafından yayınlanır. DSP'ler, reklam ajansları ile sözleşme ve NDA'ler imzalayarak kurumsal iş birliği yaparlar. Türkiye'de aktif olan DSP'lerin sayısı artıyor. Google DV360, Hybrid, Adform, TheAdx gibi firmalar birçok ajans ile iş birliği yapmaktadır. Örneğin IQUEEM de son 1 yıl içinde 4 yeni programatik platformu ile iş birliğine başladı. Programatik reklam vermek isteyenler, bu anlaşmalı reklam ajansları ile irtibata geçip, kendileri için en uygun programatik platformunu seçerek başlayabiliyor.
3- Hangi reklam formatları sunuluyor?
Programatik reklam platformlarında statik banner, duyarlı banner, video ve ses kaydı şeklinde reklamlar kullanılabilir. HTML bazlı banner reklamlar, alışılagelmiş platformlardan (Google Ads) daha zengin özelliklere sahip, bu şekilde tıklama oranını artırıcı reklam kopyaları olabiliyor. Ses kaydı ise Spotify ve dijital radyo yayınlarında kullanılabiliyor.
4- Programatik reklamlar pahalı mı?
Programatik reklamlar gerçek zamanlı reklam açık artırma teknolojisi ile çalışır. Bu sebeple standart olarak diğer raklam araçlarına göre bir yorum yapmak mümkün değil. Gerçek zamanlı açık artırma, programatik panellerine girilen doğru hedefler, dönüşüm kurguları, takip pixelleri ile verimli çalışır. Algoritma öğrenmesi devam ettiği süre boyunca ve hedef sitede iş hedeflerne uygun dönüşüm işlemleri (mesela çağrı merkezi telefon aranması gibi) teknik olarak doğru kodlanmışsa, tıklama başına ve edinme başına maliyetler düşecektir. Doğru kullanılan programatik platformu reklamlarında edinme başına maliyetler sıradan görsel ağ reklamlarıa göre yarı yarıya daha ucuz olabilmektedir.
5- Programatik reklamlar kimler için uygundur?
Programatik reklamcılık, dijital dünyadaki her reklam verene ve yayıncıya birçok avantaj sunar.
-Dijital reklamcılık için büyük bütçeler harcayan markalar
-Reklamlardan en iyi şekilde yararlanmak için farklı kanallardaki kampanyaları eşzamanlı olarak yönetmek isteyenler yani sadece 1-2 reklam kanalının hedef potansiyeline bağlı kalmak istemeyenler
-Sadece gösterim, tıklama gibi doğrudan iş başarısına ulaşmayan sonuçlardan sıkılmış, somut sonuçlar ve kar artışı hedefleyen işletmeler
-Yaratıcı hedef segmentleri kullanmak isteyenler için uygundur.