İlhamını “Umay” tanrıçasından alan girişimci
PARA RÖPORTAJ/ MERVE YILMAZ GERGİN Hızlı tüketim ürünleri (FMCG) ve kozmetik sektörü Türkiye'de önemli bir aşama kaydetti. Dünyaca ünlü markaların yer aldığı pazarda, hızla büyüyen Türk firmaları da dikkat çekiyor. Bu firmalardan biri de Umay Cosmetics. Levi's Türkiye, Koç Holding, SC Johnson ve Reckitt Benckiser gibi ulusal ve uluslar arası şirketlerde 20 yıl çeşitli görevlerde bulunduktan sonra girişimci olmaya karar veren Umay Cosmetics Kurucu Ortağı Muharrem M. Doğruyol, sektörün deneyimli isimlerinden. Profesyonel iş hayatının yarısını bu sektörde geçiren Doğruyol, birçok yabancı markayı Türk tüketicisiyle buluşturdu. Özellikle parfüm, cilt bakımı ürünleri ve Kore kozmetiği alanında gösterdiği faaliyetlerle büyümesini hızlandıran Umay Cosmetics, bir yandan global markaların Türkiye distribütörlüğünü yaparken, diğer taraftan kendi markasının da yurtiçi ve yurtdışı satışlarını gerçekleştiriyor. Geniş bir ürün portföyüne sahip olan firmanın, Türkiye genelinde 24 bin satış noktası var. İsmini, Türk mitolojisinde bereketi ve aydınlığı simgeleyen UMAY tanrıçasından alan firma, doğadan aldığı ilhamı, sürdürülebilirlik misyonuyla birleştirerek, güzellik anlayışına yeni bir boyut kazandırıyor. Umay Cosmetics Kurucu Ortağı Muharrem M. Doğruyol, Umay'ın kuruluş öyküsünü, daha iyi bir dünya için pozitif çözümler üretme ilhamı ve vizyonuyla yola çıktıkları bir yolculuk olarak tanımlıyor. Doğruyol ile kozmetikteki yeni teknolojileri, 2024 yatırım hedeflerini ve kozmetiğin geleceğini konuştuk…
Öncelikle kendinizden bahseder misiniz? Kozmetik sektörüne nasıl girdiniz, sizi bu alana yönlendiren faktörler neler oldu?
Kabataş Erkek Lisesi'nden mezun olduktan sonra lisans ve yüksek lisansımı Marmara Üniversitesi İngilizce Ekonomi ve Pazarlama dallarında tamamladım. İş hayatında, Levi's Türkiye ofisinde; sonrasında ise sırası ile Koç Holding, SC Johnson, Reckitt Benckiser gibi ulusal ve global ölçekteki şirketlerde birçok farklı görevlerde 20 yılı aşkın deneyimim oldu. Profesyonel iş hayatım bana Hızlı Tüketim Ürünleri (FMCG) ve kozmetik sektörüne dair derin bir bilgi birikimi sağladı. Bu birikimin son 10 yılının da kozmetikte geçmesi, bu alana yönlenmemdeki ana etken diyebiliriz. Tabii sektörün dinamik yapısı, hedef kitlesi ve ürünlerin cazibesi de bu sektörde girişimci olmamda da büyük bir motivasyon kaynağı oldu.
Markanızın ismi nereden geliyor? Markanızın kurulduğu günden günümüze kadar uzanan süreçteki başarı hikayesini bizlerle paylaşır mısınız?
'UMAY' ismi bizim için çok özel ve anlamlı. Şirket olarak dünyaya karşı yaklaşımımızı temsil ediyor. Türk mitolojisinde yeryüzüne bereket dağıtan, etrafına ışık saçan, çocukları ve hayvanları koruyan, aynı zamanda firmamıza ismini veren ve kuruluş felsefemize ilham kaynağı olan tanrıçanın adı Umay. Bu nedenle Umay'ı bir şirket olarak değil, daha iyi bir dünya için pozitif çözümler üretme ilhamı ve vizyonuyla çıktığımız bir yolculuk olarak görüyoruz. Nispeten yeni bir şirket olduğumuz için şunu şu kadar başardık diye bir söylemi sağlıklı bulmuyorum, lakin bir seneden kısa bir sürede ülke genelindeki çoğu ulusal müşteri ile çalışmaya başladığımızı belirtmek isterim.
Doğal ve temiz içerikli kozmetik son zamanlarda bir hayli önemli bir konu. Bu konuda sizin düşünceleriniz neler? Sürdürülebilirliğe ne tür katkılarınız var?
Bunun aslında bir sebep-sonuç ilişkisi olduğunu düşünüyorum. Sürdürülebilirliğin temel üç boyutu var: Sosyal, çevresel ve ekonomik… Firma olarak kurulduğumuz ilk günden beri bize doğanın sunduklarını ve üzerinde yaşayan canlıları korumayı her zaman motivasyonumuzun odağında tutuyoruz. Temiz içerikli ürünlerin sürdürülebilirlik çerçevesinde üretim ve tedarikini sağlarken, aynı zamanda ulaşılabilir fiyatlarla potansiyel tüketicilere sunuyoruz. Ayrıca yine Umay'dan aldığımız ilhamla yeryüzündeki iyiliğin, hoşgörünün ve aydınlığın insanlığın kadın kimliği üzerinden somutlaştığına inanıyoruz. Bu nedenle kadınları her alanda ve her anlamda destekliyoruz. Başta deprem bölgesi olmak üzere Türkiye genelinde iş sahibi olmak isteyen kadın girişimcilerimize hem maddi hem de gelişimleri için önemli destekler sağlıyoruz. Sürdürülebilirliği aynı firmamızda olduğu gibi hayatımızın temel bir düsturu gibi görüp günlük hayata uyarlamamız gerekiyor. Bu da doğal, temiz içerikli ürünler, dönüştürülmüş ambalajlar, sosyal sorumluluk konuları gibi çıktılar sağlamaktadır.
Halihazırda kaç markayla işbirliğiniz var? Yeni markalar getirecek misiniz? Ürün yelpazenizde hangi ürünler var?
Şu an itibari ile bir kısmı kendi markalarımız olmak üzere altı markanın Türkiye'deki tek yetkili temsilcisiyiz. Süreci devam eden dört markayı daha bir yıl içerisinde ülke genelinde yaygınlaştırmayı planlıyoruz. Cilt bakımdan güneşe, erkek bakımdan parfüme kadar geniş bir ürün portföyümüz mevcut. Ortalama 24 bin noktada yıl içerisinde ürünlerimizi tüketicilerimiz ile buluşturuyoruz. Beymen'den Boyner'e, Gratis'ten Rossmann'a, A101'den Trendyol'a kadar çok geniş bir satış noktası yelpazemiz bulunuyor.
Umay Cosmetics'in 2024 yılı ve uzun vadedeki hedefleri nelerdir? Yeni yatırımlar düşünüyor musunuz?
Mevcut durumun ithalat yapan firmalar üzerindeki yükü, kur ve finansal maliyetlerin baskısı gibi faktörlerden ötürü bu seneyi daha kontrollü geçirmeyi planlıyoruz. Ancak uzun vadede önce Türkiye'de, sonrasında ise global ölçekte iş modelimizi başarılı bir şekilde hayata geçirerek, sektörde öncü şirket olmak istiyoruz. Bunu yaparken de ithalatımızdan daha çok ihracat yapan ve sunduğumuz servislerle ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlayan bir şirket olmak istiyoruz.
Ürünlerinizde kullandığınız son teknolojilerden bahseder misiniz? Bu teknolojilerin markanıza ve ürünlerinize ne gibi faydaları oluyor?
Global firmaların da yeni kullanmaya başladığı bizim de en fazla yatırım yaptığımız bir teknolojiden bahsetmek isterim: Commersee… Her geçen gün önemi artan online pazarın en önemli parametrelerini; onlarca kişiden oluşan bir takımın yapabileceğini dakikalar içinde hayata geçiren mucize bir yapı. Böylelikle ROI, ROAS açısından işinizi maksimize ederken, tüketiciyi de daha iyi anlayan, hızlı çözüm sunan, daha dinamik ve verimli bir yapıya sahip oluyorsunuz.
Kozmetikte dünyadaki gelişmeleri nasıl buluyorsunuz? Sektör dünya ve Avrupa'da nereye gidiyor?
Bu aslında çok derin bir konu ama özetle eksen, üretim ve inovasyon açısından Avrupa'dan Asya'ya kayıyorken, segmentasyon açısından da kullanım alanından ziyade fonksiyonel olarak 'pharma' ve 'nutri' kozmetik gibi kavramlar gündemimize giriyor. Bunun da sonucu olarak geleneksel ürünler yerini yutulabilir kozmetik ürünlerinden, kişiye özel teknolojik 'beauty device'lara kadar yeşil tesislerde yeni ürün grupları yeni mecralarla hayatımıza girecek gibi görünüyor. Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da kozmetik, yine trendi takip eden öncü sektörlerden biri olacaktır.
Artan maliyetler nedeniyle, ürün satış fiyatlamalarınızı belirlemede nasıl hareket ediyorsunuz?
Normalde ürün maliyetine, genel giderlere ve rekabete göre hesaplama yaparken artık kur, paranın aylık maliyeti ve ek kalemlerin hepsine daha fazla bakmak zorunda kaldık. Örneğin, daha düne kadar dikkate almadığımız manipülasyon maliyetindeki kağıt ve kalıp gibi kalemler şu an dolar bazında aylık fiyatlandırılan bir girdi haline geldi maalesef. Satış fiyatı tamamen perakendecinin inisiyatifinde olan apayrı bir konu. Biz firmalar olarak ancak destek verebileceğimiz fiyat seviyesini ve satış yapmak istediğimiz maliyetimizi paylaşmakla yetiniyoruz.
"İhracat hacmini artıracak"
Sektördeki ihracat ve ithalat kabiliyetiyle öne çıkan ender firmalardan biri olmanın avantajını kullanan Umay Cosmetics, katıldığı yurtiçi ve yurtdışı fuarlarla da dünya trendlerini yakından takip ediyor. Victor Hugo, Jack London, The Further ve distribütörlüğünü yaptığı Brut ve Nikos Sculpture ile sektörde adından söz ettiren Umay Cosmetics, yeni global markaları Türkiye'ye getirmek ve ihracat hacmini artırarak Türkiye'ye daha fazla döviz kazandırmak için çalışmalarını sürdürüyor.