Spor sponsorluğu ekonomisi büyüyor -2-
PARA ARAŞTIRMA/ RAHİME BAŞ UÇAR Futboldan basketbola, voleyboldan güreşe onlarca branşta spor müsakabalarını, binlerce insan stat ve spor salonlarında, yüzbinlercesi de ekran başında tek yürek takip ediyor. Başarı gösterildiğinde taraftar sporcuları baş tacı yapıyor; sırtında taşıyor. Sporcular ise son yıllarda daha çok sırtında ve göğsünde 'markaları' taşıyor.
FEDERASYONLAR ARAYIŞTA…
Yalnızca kulüpler değil federasyonlar da son yıllarda yoğun bir sponsor arayışında. Bunun en önemli nedeni ise devletin federasyonlara verdiği kaynağın azalması ve federasyonların kendilerinin daha çok gelir üretmek durumunda kalması… Bu yüzden federasyonlar, liglere ve sporculara destek bulmak için gayret sarf ediyor. Federasyonlar özellikle liglere isim sponsoru bularak kaynak oluşturmaya çalışırken, milli takımlar için de sponsorluk anlaşmaları yapıyorlar. Bu anlaşmalarla hem federasyon hem de sporcular kazanıyor. Sporculara da kaynak aktarılırken, sporcular markaların reklamlarında da oynayarak ek kaynak elde ediyorlar. Ancak federasyonların yaptıkları sponsorluk rakamlarının Spor Toto Süper Lig'de mücadele eden büyük takımların rakamlarının yanına yaklaşamadıklarını belirtelim. Sponsorluk anlaşma rakamları gizli tutulsa da federasyonlarda 1 milyon TL'lik anlaşmaların sayısı bile parmakla gösteriliyor.
BASKETBOL VE VOLEYBOLA DESTEK
Türkiye Basketbol Federasyonu, Hidayet Türkoğlu yönetiminde bu sezon dokuz sponsorluk anlaşmasına imza attı. Federasyon, en son Basketbol Süper Ligi'ne bir isim sponsoru buldu. Türkiye Sigorta, Basketbol Süper Ligi'nin üç yıl süreyle isim sponsoru oldu. ING Basketbol Kadınlar Süper Ligi, Misli Türkiye Basketbol Ligi de isim sponsoru desteğiyle mücadelesini sürdürüyor.
Türkiye Voleybol Federasyonu'nun kontrolü altındaki bazı liglerin isim sponsorları mevcut. Bunlar; Misli.com Sultanlar Ligi, Axa Sigorta Egeler Ligi, Axa Sigorta Kupa Voley (Hem kadınlar hem de erkekler liginde) ve Alparslan Endüstri Erkekler Ligi… Voleyboldaki milli takımlarımızın sponsorları arasında ise Trendyol, Vestel, Acıbadem Sports, Misli.com, Gedik Yatırım, BTC Türk, PorÇöz, Bioderma, Türk Hava Yolları, McDonalds, PTT Kargo, Opet ve Otokoç 2. El'in bulunduğunu belirtelim. Bu sponsorlara son olarak Aras Kargo da eklendi.
GENELDE SIKINTI VAR
Son dönemde futbol, basketbol ve voleyboldan sonra sponsorluk gelirleri artan birkaç federasyon var. Türkiye Bedensel Engelliler Federasyonu ile Türkiye Hentbol Federasyonu bu anlamda dikkat çekiyor. Türkiye Bedensel Engelliler Federasyonu'nun 45 milyon 220 bin TL'lik yaptığı tahmini bütçesinde bu yıl 4 milyon 750 bin TL'lik sponsorluk geliri öngörülüyor. Türkiye'de birkaç branş dışında federasyonların gelir sıkıntısı çektiği biliniyor. Ata sporumuz güreş aldığı sportif başarılara rağmen yeterince desteklenmiyor. Türkiye Güreş Federasyonu'nun 2022 tahmini bütçesinde 129 milyon 725 bin TL'lik gelirler içinde sponsorluk gelirlerinin yalnızca 550 bin TL olarak tahmin edilmesi de bunun bir göstergesi… Türkiye Kayak Federasyonu'nun 30 milyon 375 bin TL gelir hedefli 2022 tahmini bütçesinde yalnızca 500 bin TL'lik sponsorluk geliri öngörüldüğünü de vurgulayalım.
KAYAĞI TERCİH ETTİ
Milka markasıyla tanınan Mondelez International, yıllardır global arenada kayak sporu ve sporcularına destek veriyordu. Şirket, bu destek politikasını Türkiye'de de uygulamaya geçirdi. Mondelez International Türkiye Pazarlama Lideri Bahadır Demir, "Milka'nın doğum yeri Alp'ler ve bugün Alp'ler dediğimizde de akla ilk gelen şey de kayak. 2019 yılından bu yana federasyonla anlaşmamız var. Bu sponsorluğun Milka'nın kendi özüne karşı bir sorumluluğu olduğunu düşünüyoruz" diye konuşuyor. 'Geleceğin Kayak Milli Takımına destek olma' hedefiyle yola çıktıklarını söyleyen Demir, şu bilgileri paylaşıyor: "Türkiye'de kayağı gençlere daha çok sevdirmeyi ve kayak sporuna gönül vermiş sporculara daha geniş imkanlar sağlamak istiyoruz. İki sene önce Erzurum'da bulunan Sway Otel'deki pistlerden birine Milka'nın adını verdik. Bu sezonda, Milka Mor Pist'te kayak severleri ağırlamaya devam edeceğiz. Milka Mor Pist, yaklaşık 1,5 km uzunluğunda 55 metre genişliğinde ve 210 metre irtifa düşüşü olan bir alan. Paralel snowboard ve kayak yarışlarına uygun bu güzel pisti de Milka olarak sahiplenmekten mutluluk duyuyoruz. Ayrıca Milka'dan elde edilen gelirin bir bölümü Türkiye Kayak Federasyonu'na aktarmaya da devam ediyoruz. Ferahlatıcı şeker Olips markamızla da Türk esporuna ferahlık sponsoru olduk. Espora olan desteğimizi sürdürmeye devam edeceğiz."
SATRANCI DESTEKLİYOR
İş Bankası ise 17 yıldır, Türkiye Satranç Federasyonu'nun (TSF) ana sponsoru… İş Bankası'nın desteği başladığından bu yana, lisanslı satranç sporcu sayısı ülkemizde 30 binden 1 milyonun üzerine, satranç antrenörü sayısı 2 binden 87 binin üzerine çıktı, satranç kulüplerinin sayısı da 2 bin 200'ü aştı. Bu süre zarfından Türkiye, global arenada toplam 603 madalya kazanırken; 35 dünya şampiyonluğu, 84 Avrupa şampiyonluğu elde edildiğini de belirtelim. İş Bankası, 2022 yılında da Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi'nin resmi sponsorluğunu üstlendi. Paris 2024 Olimpiyat Oyunları için Komite'ye ve milli sporcularımıza destek veriyor. İş Bankası'nın Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi'ne sunduğumuz katkı olimpik sporları, dolayısıyla sporun pek çok dalını ve sporcuyu içeriyor. Ayrıca, banka, milli sporcularımız İbrahim Çolak (artistik jimnastik), Nisanur Erbil (eskrim), Necati Er (atletizm), Merve Tuncel (yüzme), Mert Şişmanlar (judo), Evin Demirhan'ı (güreş) da destekliyor.
ÖNCE MARKALAŞMAK ŞART!
Bireysel sporculara da markaların sponsorlukları son yıllarda artıyor. Ancak yeterli olduğunu söylemek mümkün değil. Dünya müsabakalarında ya da olimpiyatlarla mücadele etse bile sporcuların sponsor bulmasının o da kadar kolay olmadığını söyleyelim. Anasponsor Danışmanlık Kurucu Ortağı Alper Koç, "Bireysel sporcuların sponsor bulması kolay olmuyor. Buradaki en büyük sorun; bireysel sporcuların markalaşması. Bireysel sporcular daha çok performans odaklı çalışıyorlar. Markalar ise böyle sporcuları değil, geniş kitlelere ulaşabilen, markalaşmış sporcularla biraraya gelmeyi tercih ediyorlar" şeklinde konuşuyor.
Yine de son yıllarda Türk iş dünyasının özellikle olimpiyatlarda Türkiye'yi temsil etme başarısı gösteren sporcuların yanında olduğunu görüyoruz. P&G Türkiye, 2017 yılından bu yana Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) iş birliğiyle "Olimpiyat Anneleri" projesini sürdürüyor. P&G'nin 35'inci yılı olun bu yıl, 35 sporcu ve annesine destek oluyor. ING Türkiye ise 2021 yılında Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi iş birliği ile hayata geçirdiği "ING Olimpik Kızlar" projesi kapsamında 10 kadın milli sporcunun sponsoru oldu. Beril Böcekler (yüzme), Eda Tuğsuz (cirit atma), İlke Özyüksel (pentatlon), İrem Yaman (tekvando), Meryem Bekmez (yürüyüş), Ecem Güzel (yelken), Nazlı Savranbaşı (jimnastik), Serap Özçelik Arapoğlu (karate), Yasemin Adar (güreş) ve Yasemin Ecem Anagöz (okçuluk) ING Türkiye sponsorluğunda mücadelelerini sürdürdüler.
SPORA HER AŞAMADA DESTEK
BtcTurk de 2021 Tokyo Yaz Olimpiyat Oyunları'nda Türkiye'yi temsil edecek 21 milli sporcuya, kış oyunlarında da yedi sporcuya destek sağladı. BtcTurk Pazarlama Müdürü Eda Elif Özbek, "Yeni neslin yanındayız' mottosuyla sporcuların yanında olduklarını belirtiyor. Ülkemizi yurtdışında başarıyla temsil eden milli futbolcumuz Cengiz Ünder, voleybolcumuz Ebrar Karakurt, milli boksörümüz Busenaz Sürmeneli ve milli jimnastikçimiz Begüm Onbaşı ile iş ortaklığı gerçekleştirdik. Bu yılın en güzel sonuçlarından biri yeni neslin de BtcTurk'ün yanında olduğunu görmek oldu. 18 – 24 yaş arası genç katılımcılar ile gerçekleştirilen ve Gençlik Endeksi G-250 adıyla yapılan araştırmanın 2022 yılı sonuçları, Türkiye İtibar Akademisi (TİA) tarafından yayınlandı. BtcTurk, marka ve kurumların fayda algısı ve itibarı şeklinde özetlenen G-250 puanlarına göre ilk 250 marka arasında 52'inci sırada yer aldı" diyor.
BtcTurk, Ağustos 2020'de Türkiye Kadın ve Erkek Milli Futbol Takımları ana sponsoru olarak, dünyada bir milli takıma sponsorluk yapan ilk kriptopara alım satım platformu oldu. Bu doğrultuda Kadın ve Erkek Millî Voleybol Takımlarının da ana sponsorluğunu üstlenen şirket, ardından Türkiye Futbol Federasyonu eMillî Takımı'na destek verdi. Eda Elif Özbek, "BtcTurk'ün espor dünyasına verdiği desteğin en taze yansıması ise FIFA'nın Türkiye'deki en büyük organizasyonlarından biri olan Be TheChampionLeague (BTC League) oldu. Espor noktasında VALORANT RegionalLeague Türkiye, ESA PUBG Domination Turnuvası, ESA SupremesCS:GO Turnuvası BtcTurk'ün destek verdiği espor organizasyonlarından oldu. Yıl boyunca VALORANT, FIFA, CS:GO, PUBG organizasyonlarına yaklaşık 5 milyon TL yatırım yaptık. Liglerin büyümesini, global arenada da bu alanlardan önemli temsilcilerimizin varlığını önemsiyoruz. Türkiye'den başlayan hikayelerini global alanda başarılarla taçlandırırken, kendileriyle yol arkadaşlığı yapmak istiyoruz" diye konuştu.
"HENTBOL KONUŞULDU, SPONSORLUKLARIMIZ ARTTI"
Uğur KILIÇ / Türkiye Hentbol Federasyonu Başkanı
Hentbolda sponsorluklarımız arttı. Halen, Acıbadem, Mercedes, THY, HDI Sigorta, Molten ve Kiğılı, sponsorlarımız arasında bulunuyor. Yeni sponsorluklar için de görüşmelerimiz devam ediyor. Biz bir yıl önce göreve geldik. Geldiğimizde sponsorumuz olarak bir tek Acıbadem vardı. Sponsor sayımızı nasıl artırdığımıza gelince… Öncelikle hentbolda var olan potansiyeli ve kapladığımız alanı sponsorluk görüşmelerimizde anlattık. Hentbol branşını doğru anlatmakla kalmadık, sponsorlarımıza ne kazanacaklarını, onlardan ne istediğimizi kurumsal bir dil ile ifade ettik. Böylece her iki taraf için kazan-kazan operasyonu oldu. Kurumsal iletişim departmanı kurduk, medya ilişkilerimizde pozitif geri dönüşler aldık, basında daha çok haber olduk. Bu çabalarımız sonunda hentbolun Türkiye'de markalaşması adına önemli adımlar attık ve hentbolu daha görünür hale getirdik. Türkiye yeniden hentbolu konuşmaya, hentbol heyecanını yaşamaya başladı. Federasyonumuza yeni sponsor arayışlarımız sürüyor. Seyahat, konaklama, sigorta, teknoloji, spor ekipmanları, spor testi gibi alanlarda sponsorluklara açığız.
"KADIN SPORCULARA DESTEK ÖNCELİKLİ HEDEFİMİZ"
Ergün GÜLER / Vestel Ticaret Genel Müdürü
Türkiye'nin önde gelen teknoloji şirketi Vestel olarak, 20 yılı aşkın bir süredir sporun farklı dallarını destekleyerek, ülkemizden dünya standartlarında sporcuların yetişmesine katkıda bulunuyoruz. Son yıllarda voleybol, futbol, jimnastik, hentbol, espor ve yelken ile birlikteliklerimiz ülkemizin sporun farkı dallarında markalaşmasına ivme kazandırdı. Hedefimiz, desteklediğimiz her branşın dünya çapında adından söz ettirmesi.
Ortaya çıkan başarı hikayelerinin özellikle gençlerimizi spora yönlendirerek örnek teşkil etmesi de önemli. Tüm bunların yanında özellikle kadın sporcuları ve kadın sporlarını desteklemeyi önceliklendiriyoruz. 2022- 2023 sezonunda A Milli Kadın Voleybol Takımı'nın ana sponsorluğunu ve Türkiye Erkek Voleybol Milli Takımı'nın resmi sponsorluğunu sürdüreceğiz. Bununla birlikte Türkiye Cimnastik Federasyonu ana sponsorluğumuza, Trabzon Spor ile forma göğüs sponsorluğumuza, Kastamonu Belediyespor Kadın Hentbol Takımı sponsorluğumuza ve yelkende bireysel sponsorluklarımıza devam ediyoruz. Spora verdiğimiz desteği takımlarla kısıtlamıyoruz. Bireysel spor yapan genç yeteneklerin de yanında oluyoruz. Yelkende Beste Kaynakçı ve Okyanus Arıkan ile sponsorluk çalışmamız devam ediyor. Bu ülkenin genç yeteneklerine, sporcularına ve onların mücadeleci ruhuna inanmalı ve desteklemeliyiz.
"BASKETBOLDAN SONRA FUTBOLA DA DESTEK VERİYORUZ"
Mustafa E. SAY / iLab Kurucu & Yönetici Ortak
iLab bünyesinde bulunan, Sigortam.net, Kariyer.net, İşin Olsun, arabam.com, Emlakjet, Endeksa, HangiKredi, Cimri, Neredekal, Chemorbis ve Steelorbis ile Türk internet ekosistemine yatırım yapmaya ediyoruz. Spora olan tutkum çok eskilere dayanıyor. Takım ruhu ile hareket eden, rekabetçi ve dinamik spor dallarını ise yakından takip ediyorum. Yaptığım gözlemler neticesinde spor kulüplerimizi ve genç yeteneklerimizi desteklemenin önemini fark ettim. Bu bakış açısıyla, basketbolla başlayan katkımızı yıllar içinde sporun farklı branşlarını kapsayan çeşitli iş birlikleriyle de bir adım öteye taşımaya karar verdim.
Basketbola olan katkımız 2013-2015 yıllarında Sigortam.net-Pertevniyal ile başladı. O günden bu yana devam eden isim sponsorluğumuz sonrasında, 2020-2021 sezonunda Bandırma Kırmızı'yı alarak takım sahibi olduk. Bugün Türkiye Basketbol Ligi'nde mücadele eden basketbol takımımıza Sigortam.net'in isim sponsorluğunun yanı sıra diğer grup şirketlerimiz de sponsorluk desteği veriyorlar.
Basketbola olan desteğimizi Türkiye'nin en köklü ve bulunduğu her branşta başarısını ortaya koymuş olan kulüplerinden biri olan Beşiktaş Jimnastik Kulübü ile bu sene yaptığımız iş birliğiyle daha da öteye taşıdık. Grup şirketlerimizden Emlakjet, Beşiktaş Basketbol A Erkek Takımının isim ve forma göğüs sponsoru olmasının yanı sıra Akatlar Spor Kompleksi'nin isim hakkını da sahiplendi.
Diğer yandan bu sene Türk sporuna olan katkımızı futbolu da kapsayacak şekilde genişlettik. Süper Lig 2022-2023 sezonunda, HangiKredi Ümraniyespor'a, arabam.com ise Konyaspor'a isim ve forma göğüs sponsoru oldu. Sigortam.net basketbol takımımız aracılığı ile altyapıda oynayan genç yetenekleri desteklemeye çalışıyoruz. Basketbola ilgisi olan gençlerimize potansiyellerini ortaya koymalarına fırsat verecek ortamlar ve olanaklar yaratmanın önemine inanıyoruz.
"SPONSORLARA A'DAN Z'YE HİZMET VERİYORUZ"
Alper KOÇ / Anasponsor Danışmanlık Kurucu Ortağı
2013 yılından beri sponsorluk konusunda hizmet veren bir sponsorluk ajansıyız. İşlerimizin yarısına yakını spor sponsorlukları oluşturuyor. Yüzlerce markaya ve onlarca nitelikli spor kulübüne hizmet veriyoruz. Uzun vadeli, en az üç yıllık anlaşmalar yapıyoruz. Sponsorlukla amaçlanan hedefleri ve bu hedeflere hangi faaliyetlerle ulaşılacağını belirleyerek, müşterilerimize sunuyoruz. 'Premium sponsor bulma' sürecinde, projelerle A'den Z'ye ilgileniyoruz. Sponsorluk dosyalarını kurumlar özelinde hazırlıyoruz. Süreci takip edebilmeleri için müşterilerimize canlı takip sistemi sağlıyoruz. En az iki kişilik ekip ile projeler özelinde hizmet veriyoruz. Her ay sonunda özet raporlar hazırlayarak müşterilerimizle paylaşıyoruz. En az üç ay süren bir çalışma yapıyoruz. Markalardan hizmet bedeli alıyoruz. Kulüplerden ise sponsorluk bedeli üzerinden anlaşma yapıldığında yüzde 2 ila 10 arasında komisyon alıyoruz. Bireysel sporcu sponsorlukları özelinde bireyselsporcu.com sitemiz üzerinden hizmet veriyoruz. Bireysel sporculardan hizmet bedeli almıyoruz. Sporcular için web sayfalarını ücretsiz hazırlıyoruz.
"KEŞKE GENÇ YETENEKLER BAŞARI ELDE ETMEDEN DESTEKLENSE!"
İbrahim ÇOLAK / Cimnastik Dünya Şampiyonu
Sporcuların beslenmesinden dış görünümüne kadar her şeyine dikkat etmesi gerekiyor. Bu yüzden sponsor bizim için çok önemli. Sporcunun sponsoru olduğu zaman, maddi kaygıları azalıyor ve daha çok işine odaklanabiliyor. Ben 22 yıldır jimnastik sporuyla ilgileniyorum.2019 Dünya Jimnastik Şampiyonası'nda halka aletinde dünya şampiyonu olduktan sonra, yani spora başladıktan 19 yıl sonra ilk kez sponsorum oldu. Türkiye'de sponsorluklar bazen büyük başarılar elde edince geliyor. Oysa yetenekli sporculara daha yolun başında destek verilebilse daha faydalı olur. Daha fazla genç yetenek desteklenmiş olur diye düşünüyorum. Ben, Ferhat Arıcan, Ümit Şamiloğlu gibi arkadaşlarımın dünya ve Avrupa çapındaki başarılarıyla jimnastik sporuna sponsorların ilgisi arttı. Hatta Vestel, Türkiye Cimnastik Federasyonu'nun ana sponsoru oldu. Federasyon başkanımız Suat Çelen'e ve Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi yetkilerine bize verdikleri desteklerden dolayı çok teşekkür ederim. Zaten P&G'nin Olimpiyat Anneleri projesi ve İş Bankası sponsorlukları Olimpiyat Komitesi'nin çabalarıyla gerçekleşti. Halen Ramsey takım elbise sponsorum, Sportive ise spor giyim sponsorum. Bioxcin ile sosyal medyada 5 reklam çekimi için anlaşmam var. Loft ile reklam çekimim oldu. Halen marka ile iletişimim devam ediyor; bize alışverişlerimizde kolaylık sağlıyorlar. İş Bankası, 2024 Paris Olimpiyatlarına kadar beş farklı branşta sporculara maddi destek sağlayacak. Ben de bu destekten yararlanıyorum. Her sene sözleşme yenileniyor.
Sporcunun sponsor bulabilmek için marka olması gerekiyor. Benim "The Çolak" adında özel bir hareketim var. Twitter hesabımda 16 bin, Instagram'da 55 bin takipçim var. Marka olmak isteyen bir sporcunun sosyal medyada ne konuştuğuna, yazdığına da dikkat etmesi gerekiyor. Biz gençlere, bizden küçüklere rol model oluyoruz. Elde ettiğimiz başarılar kadar iyi karakterli olmak da önemli. Böyle olunca da sponsorlar sizinle iletişime geçiyorlar…
"SPONSORLUK GELİRLERİMİZ DÖVİZ BAZINDA YÜZDE 15 ARTTI"
Sinancan SÖZEN/ Trabzonspor Pazarlama Direktörü
Başkanımız Ahmet Ağaoğlu'nun sponsorlarımız konusundaki tavrı nettir. Trabzonspor, sponsorlarını formada yer alan ve bunun için para ödeyen firmalar olarak görmüyor ve görmeyecektir. Trabzonspor sponsorlarına karşılıklı fayda sağlanmayacak bir anlaşmayı yapmaz. Trabzonspor'da tepeden tırnağa iletişim şeklini değiştiren bu bakış açısı, kulübü sadece Vestel gibi köklü ve güçlü firmaların değil, aynı zamanda Socios, WhiteBIT gibi yeni gelişen sektörlerin öncü firmalarının hedefi haline getirdi. Özellikle ülke ekonomisine döviz yoluyla katkı yapabilecek anlaşmalarımız Trabzonspor'u doğru noktalara taşıyacak. Geçen sezonun tamamına kıyasla bu sezon, henüz üç ayı geride bırakmamıza rağmen sponsorluk anlaşmalarından elde ettiğimiz döviz geliri yaklaşık yüzde 15 artış gösterdi.
Bu sezon itibarıyla ana sponsorumuz Vestel ile sözleşmemiz üç yıl yenilendi. Yine kol sponsorlarımız QNB Finansbank ve Mekap ile de yeni sözleşmelere imza atıldı. Avrupa müsabakaları ve Türkiye Kupası maçlarında ise kol sponsorumuz Safiport firması olacak. Avrupa'nın en büyük kripto para borsası WhiteBIT ile sırt sponsorluğu için üç yıllık sözleşme imzaladık. Acıbadem ve Aras Kargo ile sağlık ve taşıma sponsorluğu konusunda iş birliğine gidildi. Dijital gelir getirici projelerimiz ile de bu bağlamdaki dönüşümü titizlikle uygulamaktayız.
Buna ek olarak, TFF'nin belirlediği yeni yönetmelikler gereğince, şort arka kısmında bir sponsor görünürlüğü sağlanabilecek. Kulübümüz bu alan için de Trabzonspor'un menfaatlerine uygun bir firmayla iş birliği yapacak. Buna ek olarak, antrenman ürünleri, reklam alanları, dijital projeler ve barter anlaşmalar için de her zaman arayış halinde olduğumuzu söyleyebiliriz.
BİREYSEL SPORCULARA SPONSOR BULMA TÜYOLARI…
- Sponsor bulmak isteyen bireysel sporcuların, milli sporcu olması gerekiyor.
- Sponsor bulmak isteyen sporcuların markalaşması şart.
- Bunun için de öncelikle bir internet sitesi ve logosunun olması gerekiyor. Sponsorluk ajansları bu hizmetleri ücretsiz veriyorlar.
- Sporcuların sosyal medya hesaplarının doğru şekilde yönetilmesi gerekiyor.
- Sponsorluk anlaşmalarında sporcunun sportif başarısı ikinci planda geliyor. Birinci planda gelen ise sporcunun gelişim hacmi ve ulaşabildiği kitle sayısı… Diğer bir deyişle sportif başarının dolaylı yoldan etkisi bulunuyor.
- Sporcunun en az 10 bin takipçisi olması gerekiyor. Dijital mecrada uygun içerik üretmesi de gerekli…
- Sponsor bulmak isteyen sporcuların kendilerine özgü 'imza hareket' geliştirmesi de faydalı görülüyor. Okçulukta Türkiye'ye ilk olimpiyat madalyasını getiren Mete Gazoz'un hareketi iyi bir örnek.
- Olimpiyata giden sporcularımız olmasına rağmen bazıları kitlelere ulaşma konusunda sorun yaşıyorlar ve sponsor bulamıyorlar.
- Bir sporcunun temsil edeceği markayı içselleştirmesi gerekiyor. Sporcular sevmedikleri markaları temsil etme konusunda da başarılı olamıyorlar.
- Markalar da sporcu seçiminde çok seçiciler. Sporcunun özel hayatı, fiziki görünümü önemli. Kötü alışkanlığının olmaması önemseniyor. Buna karşın sporcunun inancı, sponsor bulmasına engel değil. Red Bull, tesettürlü tekvandocu Kübra Dağlı'nın yıllardır sponsorluğunu yapıyor.
- Sponsorlukta normal şartlarda firmaların ticari beklentileri oluyor, ama özel sporculara ve engelli sporculara, ampüte branşlara firmalar ticari bir yaklaşım sergilemeden sponsor oluyorlar. Bunu bir sosyal sorumluluk olarak görüyorlar.