“Sanal asistanların Metaverse'te yüzü ve kişiliği olacak”

GİRİŞ TARİHİ: 24.07.2022 GİRİŞ TARİHİ: 18:27 SON GÜNCELLEME: 25.07.2022 00:01
Önümüzdeki döneme ses tabanlı yapay zekâ teknolojilerinin damga vuracağını belirten CBOT CEO’su Mete Aktaş, “Metaverse ile artık diyaloğa dayalı sanal asistanlar yüz, beden ve kişiliğe sahip olabilecek. Bu doğrultuda sanal asistanlar, yüz ifadeleri, beden dili, duygular ve fiziksel etkileşimler gibi birçok modalite ile etkileşim kurabilecek” dedi.

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Uçtan uca müşteri hizmetleri otomasyonu alanında çalışan yapay zekâ şirketi CBOT, bankalar, kamu kurumları, telekomünikasyon şirketleri, internet pazar yerleri ve havayolu şirketleri gibi büyük kurumlara chatbot hizmetleri geliştiriyor. Diyaloğa dayalı yapay zeka pazarında Türkiye lideri olan şirket, geçtiğimiz yıldan bu yana ses teknolojilerine odaklanmış durumda. En son sesli IVR, yani çağrı merkezini aradığınızda sizinle konuşabilen bir sesli asistan oluşturulabilmesine yarayan CBOT Speech ürününü devreye alan şirket, geliştirdiği Cbot Platform ile de, ses ve metin yapay zeka modülleriyle bütünleşik bir yapı kurgulayabiliyor. Bu entegre otomasyon sistemiyle sanal asistanlar ve IVR sistemlerine entegre olan sesli asistanlar, çağrı otomasyonu ile hem kullanıcı tarafında işleri kolaylaştırıyor hem de şirket maliyetlerini düşürüyor.

Sadece 2021 yılında bile global ve ulusal düzeyde 13 ödül alan şirketin CEO'su Mete Aktaş ile, önümüzdeki dönemde bizi bekleyen yapay zeka trendlerini konuştuk.

Önümüzdeki dönemde yapay zekâ tabanlı chatbot trendleri neler olacak?

Gelecek dönem içerisinde insan-yapay zekâ iş birliğinin önemini koruyacağını düşünüyoruz. Doğal Dil İşleme (NLP), Doğal Dil Üretimi (NLG), Duygu Analizi (Sentiment Analysis) ve Çok Dilli Doğal Dil (Multilingual Natural Language) gibi teknolojilerde çok önemli gelişmeler oluyor ve bundan sonraki döneme ses tabanlı yapay zekâ damgasını vuracak. Ayrıca Metaverse sayesinde, artık diyaloğa dayalı yapay zeka teknolojisine dayalı sanal asistanlar yüz, beden ve kişiliğe sahip olabilecekler. Bu doğrultuda sanal asistanlar, yüz ifadeleri, beden dili, duygular ve fiziksel etkileşimler gibi birçok modalite ile kullanıcıyla etkileşim kurabilecek. İnsanlar Metaverse'te birbirleriyle yazışmak yerine konuşmayı tercih edecek. Bu kapsamda sese dayalı diyalogsal yapay zeka alanı Metaverse'de benzersiz bir rol üstlenecek. Bu noktada dijital insanların yapay zeka destekli anlama yeteneğine sahip olmaları, bir konuşmayı sürdürmeleri, tavsiyelerde bulunmaları, sosyal konuşmalar ve şakalar yapmaları ve bir insan gibi bazı duygusal tepkiler vermeleri gerekiyor. Kullanıcının dijital insanlarla kurduğu deneyimin organik ve akıcı bir şekilde gelişmesi kullanıcının Metaverse'te harcayacağı zamanı etkileyecektir.

Bir diğer önemli trend, otomasyon seçeneklerinin daha fazla alanı kapsaması, daha bütünsel olması. Şirketler; kampanya yönetimi, satış yaratma, sıkça sorulan sorular, ürün arama, satın alma-ödeme gibi birçok süreç ve konuyu içeren, uçtan uca deneyim sağlayan sanal asistanlara daha fazla yatırım yapacak. Basit ve sınırlı bir diyalogsal deneyim sağlayan sanal asistanlar yüksek düzeyde kişiselleşecek ve entegrasyonlar sayesinde daha kapsamlı hale gelecek. Sanal asistanlar mesajlaşma platformlarında daha fazla konumlanacak. Mesajlaşma platformları üzerinden hizmet veren sanal asistanlar, arama, satın alma, ödeme ve destek dahil e-ticaretin tüm süreçlerini kapsayacak ve çok basit deneyimlerle çok daha kullanışlı araçlar haline gelecek.

Ar-Ge çalışmalarınızla ilgili bilgi verebilir misiniz?

CBOT'un başarısının altında yatan en önemli etmenlerden biri kuşkusuz Ar-Ge yatırımlarımızdır. Türkiye'de izlediğimiz stratejilerin başında sürdürülebilir Ar-Ge yatırımı yapmak geliyor. Gelirimizin yüzde 40'ını Ar-Ge'ye yatırımlarına ayırıyoruz. Bugün, bir yapay zeka modülü hayata geçiriyorsak onun altında en az iki yıllık bir Ar-Ge süreci bulunuyor. Dolayısıyla şimdiden geleceğin teknolojilerinin prototipleri üzerinde çalıştığımızı büyük bir heyecanla söyleyebilirim. Ar-Ge çalışmalarımızda üniversitelerle işbirliğimizi hep devam ettirdik. TÜBİTAK Projelerinin içinde yer almaya devam ediyoruz. Hep şunu söyledik, biz bir yapay zeka şirketiyiz ve gücümüzü 7 yıldır geliştirmekte olduğumuz teknolojik altyapımız, edindiğimiz diyalogsal deneyim ve uzmanlığımızdan alıyoruz.

Yurtdışında gerçekleştirdiğiniz projeler neler? Yurtdışına yönelik hedefleriniz ve yatırımlarınızdan bahseder misiniz?

CBOT olarak yeni ve daha büyük hedeflere ve pazarlara açılarak sürdürülebilir bir şekilde büyümeyi hedefliyoruz. 2021 yılında, çok sayıda Avrupa dilinde hizmet vermeye başladık. Yakın bir zaman önce bu dillere Rusça, Sırpça ve Arnavutça'yı da ekleyerek Avrupa bölgesindeki kapsamımızı genişletmeye devam ediyoruz. Geçen yıl, Türkiye, Orta Doğu ve BDT bölgesinde faaliyet gösteren uluslararası bir asistans şirketi için sunduğumuz başarılı çok dilli sanal asistan çözümümüz sayesinde o bölgedeki müşteriler, PCR testi ve sağlık sigortası bildirim süreçlerinde CBOT çözümlerinden İngilizce ve Rusça yararlanıyor. Doğu Avrupa'da faaliyet gösteren bir elektrik dağıtım firması için oluşturduğumuz sanal asistan ile ayrıca, burada da İngilizce, Sırpça ve Arnavutça olarak müşteri hizmetlerine destek oluyoruz.

Bu doğrultuda gelecek 5 yıl içerisinde 3 kıtada toplam 10 ülkede hayata geçireceğimiz çeşitli projelerle globalde çalıştığımız şirket sayısını 4-5 kat artırarak 45 milyon dolarlık teknoloji ihracatı hedefimiz bulunuyor. Bu kapsamda bu süreç içerisinde 5 milyar konuşmaya imza atmayı ve Orta Doğu coğrafyasına da aktif olarak hizmet vermeyi planlıyoruz.

Bugüne kadar hangi kurum ve şirketlerle çalıştınız?

Kamu kurumlarıyla ve farklı sektörlerden alanında uzman şirketlerle birlikte çalışıyoruz. Belirtmek gerekirse Amazon, Anadolu Hayat Emeklilik, ASDA, AssiTT, Atatürk Üniversitesi, Avrasya Tüneli, Bayer, BRİSA, ByNoGame, Daikin, Defacto, Digiturk, Doğtaş Kelebek, eLogo, Euroka Sigorta, Fibabanka, Fiverr, Ford, Garanti BBVA, Garanti Emeklilik, Gelirler İdaresi Başkanlığı, Getir, GittiGidiyor (eBay), Halkbank, Havaş, HDI Sigorta, Info Yatırım, ING, Karaca, KEDS, Koçtaş, KOSGEB, Manchester United, McDonald's, Mercedes Benz, Milli Eğitim Bakanlığı, Manchester United, n11, Net Marbel, NettaVisen, Obilet, Osmanlı Yatırım, Papara, Pazarama, Pegasus, Pronet, QNB Finansbank, QNB Finansinvest, Remed Assistance, Sendeo Kargo, Signet Jewelers, Singapur Savunma Bakanlığı, Türk Telekom, Türkiye İş Bankası, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası,Unilever, Western Union, Ziraat Bankası gibi pek çok değerli marka, kurum ve kuruluş bunların arasında yer alıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.