Girişim ekosisteminde yatırımcı sayısı her geçen gün artıyor

GİRİŞ TARİHİ: 25.06.2022 GİRİŞ TARİHİ: 15:07 SON GÜNCELLEME: 28.06.2022 12:54
Geçen hafta gerçekleştirilen VI. Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi, “Unicorn çağı” temasıyla ekosistemdeki birçok önemli ismi bir araya getirdi. “Ne arıyoruz? Yatırımcıların Gözünden Yeni Fırsat Alanları” başlıklı panelde, her geçen gün yatırımcı sayısının arttığına işaret edildi.

Geçen hafta gerçekleştirilen VI. Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi, "Unicorn çağı" temasıyla ekosistemdeki birçok önemli ismi bir araya getirdi. "Ne arıyoruz? Yatırımcıların Gözünden Yeni Fırsat Alanları" başlıklı panelde, her geçen gün yatırımcı sayısının arttığına işaret edildi. Panelde Fongogo Kurucu Ortağı ve CEO'su Ali Çebi, hiVC ve hiBoost CEO'su Bora Şahinoğlu, Startup Wise Guys Türkiye Ortağı Günce Önür ve Angel Effect Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akar, konuşmacı olarak yer aldı…

Moderatörlüğünü Sentez Medya Grup Başkanı ve Para Dergisi Bilişim Yazarı Musa Savaş'ın yaptığı "Ne arıyoruz? Yatırımcıların Gözünden Yeni Fırsat Alanları" temalı panelde, Fongogo Kurucu Ortağı ve CEO'su Ali Tirkeş, hiVC ve hiBoost CEO'su Bora Şahinoğlu, Startup Wise Guys Türkiye Ortağı Günce Önür ve Angel Effect Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akar, girişimcilere tüyolar verdi. Panelde konuşan Startup Wise Guys Türkiye Ortağı Günce Önür, dünyanın her yerine online olarak yatırım yaptıklarına dikkat çekti. Fongogo Kurucu Ortağı ve CEO'su Ali Çebi ise oldukça hızlı büyüyen bir sektör haline geldiklerini ve her geçen gün yatırımcı sayısının arttığını belirtti. hiVC ve hiBoost CEO'su Bora Şahinoğlu da yeni mezun öğrenciler ve hala öğrenci olanların fikirlerini programa alarak onları hazırladıklarını ifade ederken, Angel Effect Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Akar, birden fazla sektöre yatırım yapıldığını ve ortak akıl mekanizmasıyla çalıştıklarının altını çizdi.

ONLINE İŞLEYİŞİ KOLAYLAŞTIRDI

Panelin ilk konuşmacısı olan Startup Wise Guys Türkiye Ortağı Günce Önür, Estonya merkezli Startup Wise Guys'ın kurulduğu günden bu yana 300'den fazla start-up yaptığına işaret etti. Avrupa'daki en büyük start-up portföyüne sahip olduklarına da dikkat çeken Önür, her sene farklı ülkelere ve coğrafyalara yayılarak büyüdüklerinin altını çizdi. Kurulduğu ilk yıllarda sadece Estonya'ya yatırım yaptıklarını belirten Önür, sonrasında Baltık ülkelerine, Doğu Avrupa, Balkan ülkeleri ve 2019'da da Türkiye'ye yatırım yapmaya başladıklarını söyledi. Önür, özellikle Covid'in getirdiği etkilerin ve bütün yapının online olmasının işleyişi de kolaylaştırdığının altını çizdi. Şimdilerde dünyanın her yerine online olarak yatırım yaptıklarını da belirten Önür, bu durumun ellerini oldukça kuvvetlendirdiğini söyledi. Global bir ekipten oluştuklarını, beş farklı ülkede ofislerinin bulunduğunu ifade eden Önür, 2019'da Türkiye'ye yatırım yaparak 15 start–up'a yatırım gerçekleştirdiklerini söyledi. İlerleyen dönemlerde buraya daha da fazla yatırım yapmak istediklerini vurguladı. Konuşmasında pandemiyle birlikte sürdürülebilirlik alanını, yatırım yaptıkları alanlar arasına eklediklerine de değinen Önür, "Sürdürülebilirlik bizim için; akıllı şehirler, tarım teknolojileri, ticari değil insan hayatına dokunan konuları kapsıyor. Sürdürülebilirliğe yatırım yapmak bizi çok heyecanlandırıyor. Ana yatırımlarımızdan biri sürdürülebilirlik olacak" dedi.

"BEŞ BİNDEN FAZLA YENİ YATIRIMCI KAZANDIK"

Fongogo Kurucu Ortağı ve CEO'su Ali Tirkeş de Fongogo'yu 2013 yılında kurduklarını ve kurdukları dönemde ekosistemin buna hazır olmadığını söyleyerek konuşmasına başladı. Geri dönüp baktıklarında son 10 yılda epey yol kat ettiklerinin altın çizen Çebi, Türkiye'de girişimci sayısının arttığını söyledi. Kitle fonlamasının bağış, ödül, borç ve hisse olarak başlıklara ayrıldığını vurguladı. Bu dört başlıktan dünya genelinde borcun açık ara önde olduğunu dile getiren Çebi, hemen arkasında sırasıyla hisse, ödül ve bağışın geldiğini dile getirdi. 2013'ten bu yana ödül ve bağış başlıkları ile alakalı çalıştıklarının da bilgisini veren Çebi, son bir kaç aydır ise hisse tarafında lisans aldıklarını dile getirdi. Oldukça hızlı büyüyen bir sektör olduğunu söyleyen Çebi, önlerinde çok sevindirici rakamlar olduğunu kaydetti. Yatırımcı sayılarının her geçen gün arttığını da ifade eden Çebi, "Kayıtlara bakıldığında beş binden fazla yeni yatırımcı kazandık. Bu çok sevindirici. Bugüne kadar yatırım yapmamış kişilerin yatırım yaptığını görüyoruz. Kendi rakamlarımıza baktığımızda ise ortalama sepet büyüklüğümüz 3 bin lira. Yeni giren bir yatırımcı, ortalama 3 bin lirayla yatırımlara başlayabilir" diyor. Dijital bir platform üzerinden girişimleri yayına aldıklarını da hatırlatan Çebi, "Kendimizi girişimlerin borsası olarak adlandırıyoruz. Bugünden sonra sadece bizde değil dünya ülkelerinde de yayılacağını düşünüyorum. Hem girişimciyi hem yatırımcıyı tamamen online ve dijital platformdan 100 lira ile bile yatırım yapılabilen bir dönüşüm bu" dedi. Çebi, sözlerini sonlandırırken, sermaye katkısında bulunmadıklarını, neyin eksik neyin geliştirilmesi gerektiği konusunda bir nevi yol arkadaşlığı ettiklerini söyleyerek "Parayı almak mesele değil, onu nasıl kullanmak mesele. Bundan sonra sosyal etki ile yatırımcıya ve girişimciye katma değerler sağlayacağını düşünüyoruz" dedi.

"ÖĞRENCİLERİN FİKİRLERİNİ DEĞERLENDİRİYORUZ"

hiVC ve hiBoost CEO'su Bora Şahinoğlu ise uzun zamandır yeni nesil girişimcilik ile uğraşıyor. Girişimciliğin çok uzun bir yolculuk olduğunu söyleyerek konuşmasına başlayan Şahinoğlu, bu yolculukta Türk ekosisteminin tam oturmadığını kaydetti. Bu yolculukta hem parasal hem de diğer anlamda girişimlere destek olmaya çalıştıklarını kaydeden Şahinoğlu, en önemli görevlerinin ise ekosistemi geliştirmek olduğunu vurguladı. Bir buçuk yıllık yeni bir şirket olduklarını vurgulayan Şahinoğlu, şu anda 19 yatırım adedi olduğunu, sene sonuna kadar ise 50'yi geçmeyi hedeflediklerinin altını çizdi. Girişimciliğin uzun bir yolculuk olduğu bilgisini veren Şahinoğlu, "hiVC; şirketleşmiş, fatura kesen, büyüme safhasında olan, erken aşama girişimlere yatırım yapıyor. Yeni mezun öğrenciler, hala öğrenci olanların fikirlerini programa alıyoruz" dedi. Ana hedeflerinin programa aldıkları kişileri bir sene içinde 2 milyon dolarlık tura hazırladıklarını da sözlerine ekleyen Şahinoğlu, "Aylık bazda neler yapılması gerektiğini, eksiklerin tamamlanmasını onlarla planlıyoruz" dedi. Şahinoğlu, konuşmasını sonlandırırken de sektörde rekabet içinde olmadıklarını, birlikte hareket etmeyi sevdiklerini ve bir girişim ilgilerini çekerse mutlaka paylaşıp diğer kurumlarla da büyütmeyi misyon edindiklerini ifade etti.

"DEMOKRATİK BİR KARAR MEKANİZMAMIZ VAR"

Gökhan AKAR / Angel Effect Yönetim Kurulu Başkanı

2019 yılında 22 ortakla kurulduk. Arka planda mentorlüğe dayanan, iş hayatında kendi geçmişlerinde başarılı olmuş girişimciler, iş insanları, kurumsal liderlerden oluşan bir ekipten meydana geliyoruz. Bugüne kadar 20'yi aşkın yatırım yaptık. Hedefimizde erken aşama, teknoloji odaklı yeni girişimler var. Melek yatırım şapkası ile de çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yatırım sürecimizde ortak akıl kavramı öne çıkıyor. Hem bizim kendi ortaklı yapımız hem network'umuz, birlikte girişimleri değerlendiriyoruz. Yatırım süreçlerini anlatırken girişimleri birlikte deniyoruz. Demokratik bir karar mekanizması var. Yatırım sürecinden başlayayım. Öncelikle girişimler bize başvuruyor. 2019'dan beri yaklaşık 2 bin 500'ün üzerinde yatırım almak üzere tüm dünyadan başvuru var. Başvurudan sonra algoritma var. 13 kişilik bir değerlendirme ekibimiz var. O değerlendirme ekibi girişimleri değerlendirip soruları soruyor. Yatırım komitemiz var, haftada 30 girişim geliyor ve değerlendiriyoruz. Oylama sonucunda yatırım yapmaya karar veriliyor. Herkes her şeyi bilemiyor. Farklı farklı alanlarımız var. Biz siber güvenlik şirketine de bir finansal teknoloji şirketine ya da insan kaynakları teknolojilerine yatırım yapabiliriz. Ortak akıl burada devreye giriyor. Mutlaka bu alanlardan birinden anlayan birileri yorum yapabiliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.