Bu yıl altıncısı düzenlenen "Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi"nin ilk oturumu, "Teknolojide Kadın Girişimciliğinin Yükselişi" isimli panel oldu. CBOT Kurucu Ortağı Çiler Ay, Oto.net Kurucu Ortağı Yonca Ulusoy ve Kadınların Elinden Kurucu Ortağı Hande Dumrul, panele katılan konuşmacılar arasındaki yer aldı. (İkinci Bölüm)
Moderatörlüğünü Inbusiness Dergisi Haber Müdürü Çiğdem Subaşı'nın yaptığı oturumda, kadın girişimcilerin hikâyeleri, hedefleri ve teknolojik altyapıları konuşuldu. Türkiye'nin yapay zekâ şirketlerinden biri olan CBOT'un Kurucu Ortağı Çiler Ay, ilk sözü alırken şirketin kuruluş hikâyesinden ve gelişiminden bahsetti. "CBOT olarak şirketlerin müşteri deneyimleri süreçlerinin yapay zekâ ile otomasyonunu gerçekleştiriyoruz. Aslına bakarsak yapay zekâ ve otomasyonun önemli bir bileşeni olarak nitelendirdiğimiz sanal asistan kavramı, bizim girişim yolculuğumuzun temelini oluşturuyor. Bugüne geldiği noktadan bahsetmek gerekirsek; 1990'lar hayatımıza tarayıcı sayfalarının girdiği bir web dönemiydi. 2000'lere geldiğimizde mobil uygulamalar hayatımıza girdi. Baktığımız zaman da bugün artık, tüm bunların ötesinde bir yapay zekâ algoritması ile insanla konuşur gibi konuşabiliyoruz" diyerek, teknolojide gelişen süreçlerden bahsetti. Geçmişe bakıldığında bu girişimcilik hikâyesinin başındaki en önemli kilometre taşının Apple firmasının Siri'yi satın almasıyla başladığını ifade eden Ay, bu satın almanın bir kırılma noktası olduğunu ve bundan sonra dünya devi şirketlerin yatırım yapmaya başladığından söz etti. Bunun sonucunda da pek çok girişimcinin ortaya çıktığını belirtti.
"72 MARKAYA 100'DEN FAZLA PROJE ÜRETTİK"
Konuşmasına devam eden Ay, "Bizi yabancı bir girişim şirketi sanıyorlardı. Burada sizin vesilenizle bunu açıklamak isterim. Biz 2015 yılında kurulan, kendi teknolojisini kendi geliştirmiş yüzde 100 bir Türk şirketiyiz" diyerek araştırma şirketi olan Gartner Raporu'ndaki verilere dikkat çekti. "Pandemi öncesinde bu alanlardaki şirket sayısı bin 500'dü. Pandemi sonrası bu rakam 2 binlere çıktı. Ancak Gartner Raporu'ndaki bir diğer veride ise bu şirketlerin yüzde 5'inin başarılı projeler ürettiğini görüyoruz. Biz de bu dilimin içindeyiz. Globalde pek çok başarıya imza attık. Girişim yolculuğunda bunu sağlamamızın iki önemli nedeni var. Biri teknoloji, diğeri de çalışma tarzı. Pazarda ne yazık ki yapay zekâ alanında yetkin, insan kaynağı bulabilmek herkes için çok zorlu bir süreç. Bu yüzden bizlerde birlikte çalıştığımız iş ortaklarımızla her zaman temasta bulunarak oyun içinde kalıyoruz" diyen Ay, 2019'da pazar lideri olduklarının altını çizdi. Globalde 72 marka için 100'den fazla projeye imza attıklarını dile getiren Ay, 2021'de de watsapp uygulamasının Türkiye'deki çözüm ortağı olduklarına da vurguladı. Bu yılki hedefleri hakkında da bilgiler veren Ay; "Hedeflerimiz, olan yapımızı büyütmek. Ayrıca CBOT'un platformunda 700 konuşma gerçekleşti. Bu yıl bu hedefi 1 milyar konuşma olarak belirledik" diye konuştu.
"TÜRKİYE PAZARI ÇOK DİNAMİK"
Oturumdaki bir diğer girişimci ise Oto.net Kurucu Ortağı Yonca Ulusoy'du. Yurt dışında kariyer yaptıktan sonra Türkiye'deki fırsatları gören ve buna göre bir girişim atağı gerçekleştiren Ulusoy, aslında fiziki olarak yapılan bir işi dijitale taşıdıklarını belirtti. Pandemi döneminde herkesin dijitalden bahsettiğini ancak kendilerinin bu durumu daha önceden yaparak dijitale yatırım yaptıklarının altını çizdi. Moderatör Çiğdem Subaşı'nın, "Otomobilde görülen fırsatları ve geldiği son noktayı değerlendirebilir misiniz" sorusuna ise Ulusoy; "Türkiye'nin otomotiv sektöründe gelişimi ve başarısı oldukça açık biçimde görülüyor. Büyük fırsatlar var. Dinamizm olan bir ülke konumunda bulunuyor. Aklımda her zaman Türkiye gibi ekonomisi dinamik bir ülkede bunu yapabilmek vardı. Biz Oto.net'i bir otomotiv şirketi olarak görmüyoruz. Otomotiv işlemlerini online platforma taşıyan bir şirketiz" diyerek Türkiye pazarındaki fırsatları değerlendirdi. Geçen yıl 2 milyar TL'lik ciroya ulaştıklarını ve bu rakamı bu yıl sonundan üç katına çıkaracaklarını ifade eden Ulusoy, online alanda başarılı olabilmek için müşterilere gerekli güveni sunmanın önemli olduğunun altını çizdi.
"İLK ÜRÜNLERİMİZİ HOLLANDA VE BELÇİKA'YA GÖNDERDİK"
Hande DUMRUL / Kadınlarınelinden.com Kurucu Ortak
Kadınlarınelinden.com platformu, 2018'in Şubat ayında bir girişim olarak ortaya çıktı. Web sitesi ve gerekli hazırlıklarımızın ardından faaliyete geçmemiz 2018'in Temmuz ayını buldu. Bu yıl dördüncü yılımız olacak. Biz bu girişimi yaparken Anadolu'da üretim yapan kadınlardan yola çıktık. Kadınların daha büyük pazarlara ulaşmasını sağlayacak sosyal bir girişim örneği oldu diyebiliriz. Köylerde üretim yapan insanların elindeki ürünleri satamayacak olması, bizim en büyük problemimizdi. Bunu çözmek amaçlı çıktığımız bir yoldu. Benim diğer ortağım İsviçre'de stajdayken orada küçücük verimli topraklarda nasıl tarım yapılabileceğine şahit oluyor. Türkiye'de de bu örneği neden yapmayalım, diyerek yola koyulduk. Ülkemize döndüğümüzde tarım hakkında hiçbir bilgiye sahip değildik. Ben kimyager, o ise endüstri mühendisiydi. Kadın kooperatiflerin bu tarz doğal ve katkısız ürünler ürettiğini düşünerek bu çalışmayı kadın kooperatifleriyle yapabiliriz diye düşündük. Bu insanlar kolektif bir bilinçle bir araya geliyorlar. Tek hedefleri üretim yapmak. Kooperatiflerin denetlenebilir ve hijyenik üretim yapması, bizim ilk önceliğimizdi. 2018 yılında iki kooperatif olarak başladık. O dönem Türkiye'de 100 kooperatif vardı ve şimdi sayısı ise 500'leri aştı. Bunlar devlet kurumları tarafından da teşvik ediliyorlar. Bizim amacımız daha fazla kadın üreticiyi bu zincire dâhil etmek olacak. Kadınlarımızın aylık iki asgari ücret kazanabilecekleri bir üretim ve satış yapmaları gerektiğini düşünüyoruz. İlk ihracat ürünlerimiz, Hollanda ve Belçika'ya gitti. Sonrasının da devamının geleceğine inanıyoruz.