Teknoloji şirketleri oyunda büyümeyi sürdürüyor
PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Teknoloji alanına yatırımda bulunan özel sektörün önemli uğraşlarından biri haline gelen oyun, tümleşik pazarlama entegrasyonu bakımından çok kıymetli bir alan olarak görülüyor. Pek çok girdinin eş zamanlı olarak değerlendirilebilmesi ve kullanıcıya doğrudan ulaşılmasında sağladığı kolaylığı sayesinde gözde konumunu sürdürüyor. Tabii bunda reklam verenlerin çok daha isabetli istatistiklere ve demografik verilere ulaşabilmesinin de payı olduğunu söyleyebiliriz. Bu paya yönelik olarak, şirketlerin sadece yazılım ve donanım üretimi anlamında değil, sektörün dinamiklerine yönelik olarak da pozisyon aldıklarını belirtmek mümkün.
MICROSOFT OYUN HAMLESİNDE KARARLI
Activision Blizzard'a yönelik olarak gerçekleşen satın alma operasyonunun bu köşe dahil olmak üzere pek çok medya kanalında dominant figür olmaya devam ettiği görülüyor. CNBC'den Tanvir Gill'e özel demeç veren Microsoft'un CEO'su Satya Nadella, tek amaçlarının oyuncuların tüm platformlarda oynayabilmelerini sağlayacak seçenekler sunmaları ve yayıncılar için çok daha yüksek bir rekabetin oluşmasına odaklandığını belirtmiş. Aslında geçtiğimiz haftalarda satın alıma yönelik Avrupa Birliği komisyon kararlarından bahsederken Xbox'ın mevcut performansını öne süren bir savunma ile Microsoft'un geri adım atmayacağını görmüştük. Bu tür açıklamalar da aslında Microsoft'un pazardaki konumunu güçlendirme konusundaki kararlılığını ortaya koyması açısından oldukça önemli. Sony'nin, Activision Microsoft'a geçerse Call of Duty gibi oyunları bizim sistemimizden çekecekler endişesinin yersiz olduğuna yönelik pek çok açıklama halihazırda durmaksızın geliyor. Şimdi de The Verge'ten Nilay Patel'in haberine göre Microsoft Gaming'in başındaki isim Phil Spencer, PlayStation oyuncularının endişe etmemeleri gerektiğine yönelik bir demeç vermiş. Patel'e açıklamalarda bulunan Spencer başka bir kilit noktaya daha değiniyor. Yaptığı açıklamasında herkesin ayda 15 dolar ödediği bir abonelik sistemi düşünmediklerini söylüyor. Bunun sektördeki oyun edinme sürecini çeşitlendirdiğini, ancak diğer yandan oyunu satın alarak sahiplenmenin, sektördeki iş yapma sürecinin en önemli parçası olmaya yıllar geçtikçe devam edeceğini belirtiyor. Yani bir yandan bulut platformlarındaki yapılanma hızlı biçimde devam ederken; mülke yönelik alternatif edinim çabasını liberal ekonominin farklı bir standartlaştırma çabası gibi anlıyoruz. Pazarın daralmaya gittiği noktada kiralama ya da belirli süreçlerle donanım kısıtıyla ortaya çıkan duvarları ortadan kaldırmaya yönelik bir çabalar bütünü olarak okumamız da mümkün. Bir yandan giderek artan donanım maliyetleri, diğer yandan eğlence sektörünün en önemli parçası oyunlara yönelik sanal perakendede yapılan kur güncellemeleri derken; kişilerin farklı kanal arayışları içine girmeleri kaçınılmaz görünüyor. Bu noktada Spencer'ın da aynen söylediği gibi, oyunların satın alınarak sahiplenme sürecinin çok da uzun vadede ortadan kalkabilecek bir yapısı olduğu pek görünmüyor. Hep söylüyoruz ya, gazete ve dergiler için de yıllardır, özellikle Web 2.0'ın başlarında ortadan kalkıyorlar, ha kalktılar ha kalkacaklar minvalinde açıklamalar yapılıyor. Ancak tüketicilerin refleksi her zaman için yönlendirilen noktaya doğru gitmiyor. Tercihler zamanla güncelleniyor, ama geleneksel olanın kısa vadede ortadan kalkması pek mümkün görünmüyor. Oyun için de böyle. Belki donanımsal açıdan artık doğrudan fiziki üretim çevre birimlerine, cd ve dvd'ler ya da blueray'ler üzerinden ulaşımda azalma görülüyor olabilir. Ama onun da ikâmesi olarak indirerek oynanabilir kılan satın alma süreçleri, farklı alternatifler çıkarıyor. Öte yandan, video izler gibi oyun oynama felsefesine yapılan dev yatırımların, kendi arka planlarındaki yazılım üreticisi konumunu perçinleştirme çabasından kaynaklandığı yorumunu yapabiliriz.
ACCENTURE OYUN SEKTÖRÜNE ODAKLANIYOR
Venture Beat'ten tecrübeli isim Dean Takahashi geçtiğimiz günlerde yaptığı haberinde Accenture'a değinmiş. Binlerce çalışana sahip dünyanın en büyük danışmanlık şirketlerinden biri olan Accenture'un bin 500 kişilik dev bir ekiple oyun sektöründe faaliyet gösterdiğini paylaşmış. Şirketin oyun biriminin direktörü David Reitman ile konuşan Takahashi'nin belirttiğine göre şirket 2 milyar doların üzerinde ciroya sahip oyun şirketlerinin yayılım ve büyüme anlamında çalışmalarına destek sağlıyorlarmış. Reitman'ın ifadesine göre sadece yazılımsal süreçler değil, geleneksel finansmandan insan kaynağının yönetim sürecine kadar pek çok anlamda iş birliği kuruyorlarmış. Bunu gördükten sonra bize döndüğümüzde kaç şirketin böylesine bir pazar okumasıyla sektöre girdiği ya da pozisyon aldığı merak uyandırıyor.