Stadia’ya elveda, G Cloud’a merhaba
PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Donanımın kısıtlı imkânlarından bağımsız bir evren inşa etmeyi sağlayan bulut teknolojisi, eğlence dünyasını yeniden yapılandırıyor. Onlarca yıldır üzerinde çalışılan teknolojinin, 2022 yılı bakımından altın çağına girdiğini söylemek yanlış olmayacak. Özellikle NVIDIA ve Xbox gibi bulut hizmetlerinin bayraktarlığında ilerlenen yolda, pek çok oyunca farklı konsol ve bilgisayar ekipmanlarıyla oyunun tadını çıkarmaya çalışıyor. Bu yolda değişen kararlar, stratejik anlamda pazarı da yeniden yorumlamaya sevk ediyor. Biz de bunlara şahitlik ediyoruz. Karar değişikliğine gidenlerden biri de, dev isim Google. Çıkışını bundan birkaç yıl evvel, yine bu köşeden duyurduğumuz ve ara sıra yer verdiğimiz Stadia bulut hizmetinin sonuna gelindi… Google gücünü artırılmış gerçeklik süreçleriyle bezeli farklı sahalara kaydıracağa benziyor.
LOGITECH VE TENCENT SAHADA
Stadia'nın Genel Müdürü Phil Harrison'ın 29 Eylül'de resmi internet sitesi üzerinden yaptığı açıklamayla, Stadia'ya hüzünlü bir veda ettik. Yapılan açıklamada halihazırda ödeme sürecinde olan kişilerin mağdur edilmeden işlemlerinin neticelendirileceği bilgisi geçilerek; uygulamaların da Ocak 2023'e kadar devam edeceği aktarıldı. Bu hüzünlü bir veda ama Google'ın ilki olmaması adına da şaşırtıcı değil. Google'ın sonlandırdığı çalışmaların toplandığı internet siteleri bile var. Business Insider'dan Avery Hartmans'ın iki yıl önceki haberinde bile 200'ün üzerinde bir uygulamaya atıf veriliyor sonlandırılan. Yani bu ne ilk ne de çok büyük olasılıkla son olacak. Ancak Google her defasında farklı bir süreçle ve geliştirme aracıyla sürecin devamını sağladığı için, pek yakında yeni alternatiflerle karşılaşabilir miyiz sorusunu da sordurmuyor değil. Google'ın aldığı bu karar sonrasında, donanım geliştirici devlerinin cephesinden de tersi yönde bir haber geldi. Çevre birim ve pek çok diğer teknolojik araç üreticilerinden olan Logitech, G Cloud isimli yeni bir bulut konsol hizmetiyle karşımıza çıktı. Eylül ayı sonunda devreye sokularak tanıtımı yapılan sistem için Çin'in oyun devi Tencent ile ortaklaşa çalışıldığı bilgisi mevcuttu. Ancak bundan önce bir blog yazısıyla Ağustos 2022'de sürpriz biçimde bir iş ortaklığına gidildiği duyurulmuştu zaten. Hizmet ayrı bir bulut sistemiyle gelmiyor. NVIDIA GeForce Now ve Xbox Game Pass ile çalıştığı aktarılan cihazın ABD ve Kanada için hazırlanmış geçici satış fiyatı şimdilik 299,99 dolar. Bu fiyat üzerinden 17 Ekim'e kadar sipariş alınabileceği bilgisi görülüyor. Logitech anlaşılacağı üzere oyun oynanan ortamların etrafına yaptığı çevresel konumlanmayı bu sefer merkeze alacak gibi duruyor. Yani doğrudan oynatan olmaya doğru atılmış en ciddi adımlardan biri denebilir. Sistem yine benzer anlamda bulut hizmeti sağlayan iki firmada üyeliği olan oyunculara yönelik olarak, pek çok ünlü oyunun çalıştırılacağı bir altyapıyla birlikte sunuluyor. Bu durumu sadece donanım üreticisi açısından değil de Tencent ve beraberindeki oyun sektöründe görülecek olan organizasyonlar ölçeğinde de ele alabiliriz. E-spor organizasyonlarındaki kişisel bilgisayar dışına itilmeye başlayacak alternatif rekabete dayalı maçların sıklıkla gündeme geleceği yeni bir düzen hali karşımıza geliyor. Diğer yandan, konsol üreticisi ve Windows işletim sistemine dayalı kişisel bilgisayarlar arasındaki rekabetin çapraz platform desteği gösteren yazılımlarla kısalması daha olası. Bu noktada pek çok çalışmanın halihazırda yürütülüyor olduğunu biliyoruz. Bakalım yeni nesil sistemler, bulutu özellikle çapraz platforma gösterdiği katkı bakımından ne ölçüde güçlendirmeye devam edecek…
AVRUPA BİRLİĞİ EMİN OLMANIN PEŞİNDE
Geçtiğimiz günlerde Reuters'ten Foo Yun Chee'nin haberine göre, bir Avrupa Birliği komisyon raporunda Microsoft'un, Activitision Blizzard'ı 69 milyar dolarlık satın alımına yönelik süreci kapsayan bir nokta yer almış. Avrupa Birliği'nin ilgili satın alım hakkında 9 Kasım'da antitröst düzenlemeler çerçevesinde bir ön karar alacağı aktarılırken; Microsoft'un bu satın alım sonrası çok fazla büyümesinden duyulan bir endişe hâkim olduğu belirtiliyor. Avrupa Birliği'nin, oyun sektöründeki rekabeti muhafaza edebilmek ve daha küçük boyutlu girişimleri koruyabilmek adına sürecin nasıl ilerleyeceğinden emin olmak istedikleri aktarılıyor.