PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Palamar Teknoloji, Türkiye'de yapay zeka ve doğal dil işleme alanlarında faaliyet gösteren bir teknoloji şirketi. Özellikle yerli çözümler geliştirmeye odaklanan Palamar, yapay zekanın gücünü kullanarak işletmelere ve kurumlara yenilikçi ve verimli çözümler sunuyor. Chatbot geliştirmeyi yüzde 80 kolaylaştırarak, teknik bilgiye sahip olmayanların da geliştirme sürecine katılabilmesine olanak sağlayan şirketin hedefi, 1 milyon dijital çalışan istihdam etmek. Palamar Teknoloji Kurucusu ve CEO'su Onur Candan ile bu sıradışı girişimin detaylarını konuştuk.
Öncelikle Palamar Teknoloji hakkında bilgi verir misiniz?
Palamar Teknoloji, Türkiye'de yapay zeka ve doğal dil işleme alanlarında faaliyet gösteren bir teknoloji şirketi. Özellikle yerli çözümler geliştirmeye odaklanan Palamar, yapay zekanın gücünü kullanarak işletmelere ve kurumlara yenilikçi ve verimli çözümler sunmaktayız. Palamar, pandemi başlamadan 8 gün önce 9 Mart 2020'de kuruldu. O zamana kadar çalıştığım tüm şirketlerde kendime ait yazılım yazıp kullanıma sundum. Uygulamalarım halen Mercedes ve THY'de kullanılmaktadır. Bu bağlamda özellikle beyaz yakanın yaptığı angarya işlerin elimine edilmesini hedeflemekteydim. İlk 2 yıl dokümanlardan veri çıkarmaya yarayan bir ürünü THY Teknik ve TÜBİTAK ortaklığı ile geliştirdik. Biriken tecrübemizi dil modelleri ve en yaygın uygulamalarından biri olan chatbot ürünümüz Palmate'e aktararak, bu alanda ürünleşme yolunda adımlar attık.
Palamar Teknoloji'nin ürünü olan yerli Chatbot Palmate'i anlatabilir misiniz?
Palamar, şirketlerin üretim veya ürünlerine doğrudan katkı sağlamayan destekleyici beyaz yaka görevlerini otonomlaştırmayı hedefliyordu. İlk olarak dokümanlardan veri çıkarma alanında çalışmalara başladık. İki yıl sonra, bu alanda elde ettiğimiz doğal dil işleme yeteneklerini kullanarak yapay zeka tabanlı chatbot'lar geliştirmeye başladık ve bu chatbot'ları ürünleştirme yolunda ilerledik. Palmate, bu sürecin bir sonucu olarak ortaya çıktı.
Palmate, Palamar Teknoloji tarafından geliştirilen, tamamen yerli bir chatbot platformu. Doğal dil işleme teknolojileriyle donatılan Palmate, kullanıcılarla akıcı ve doğal bir şekilde etkileşim kurabilme yeteneğine sahip. Müşteri hizmetleri, satış destek, bilgi edinme gibi birçok alanda kullanılabilen Palmate, işletmelere önemli ölçüde zaman ve maliyet tasarrufu sağlamakta.
İş dünyasının yerli chatbotlara bakışı nasıl?
İş dünyası, yerli chatbotlara giderek artan bir ilgi gösteriyor. Özellikle veri güvenliği, kültürel hassasiyetler ve yerel dil desteği gibi konularda yerli çözümlerin sunduğu avantajlar, işletmelerin bakışını etkileyen unsurlar. Rekabet yoğun sektörlerde yerelliğin getirdiği avantajını kullanmak büyük önem taşıyor. Bu açıdan ilerleyen dönemlerde Palmate gibi yerli chatbotların iş dünyasının dönüşüm süreçlerine katkı sağlayarak rekabet avantajı elde etmelerine yardımcı olacağını söyleyebilirim.
Palmate'i diğer chatbotlardan ayıran en önemli özelliği nedir?
Chatbot geliştirmek, hem oluşturma aşamasında hem de bakım ve takip süreçlerinde önemli bir efor gerektirir. Ancak Palmate, LLM agnostik yapısı ve yapay destekli low-code geliştirme özellikleri sayesinde bu eforu %80'e varan oranlarda azaltarak, teknik bilgiye ihtiyaç duymadan daha verimli ve hızlı bir şekilde özelleştirilmiş iş akışları oluşturmanıza olanak tanır. Çok kanallı (omni-channel) desteği ile WhatsApp, Telegram, Facebook ve Instagram gibi platformlarda farklı dillerde kesintisiz hizmet sunarken, gelişmiş analiz ve sürekli öğrenme yetenekleriyle zaman içinde performansını optimize eder ve müşteri deneyimini sürekli iyileştirir. Ayrıca, yüksek güvenlik standartlarına uyarak tüm müşteri verilerini şifreler, bu da özellikle bankacılık gibi güvenliğin kritik olduğu sektörlerde büyük bir avantaj sağlar.
İş dünyası chatbot kullanımı sırasında nelere dikkat etmeli?
Veri güvenliği, chatbotların kullanıcı verilerini işlediği durumlarda öncelikli bir konu olmalıdır. Müşteri bilgilerini korumak ve yasal gerekliliklere uymak için güvenli veri işleme standartlarına sahip chatbot çözümleri tercih edilmelidir. Chatbotun kullanım amacı da net bir şekilde belirlenmelidir. Belirli bir amaca yönelik olarak geliştirilen chatbotlar daha etkili sonuçlar verir. Müşteri hizmetleri, satış ve teknik destek gibi alanlarda farklı chatbotlar kullanılabilir. Kullanıcı deneyimini iyileştirmek için chatbotun sade ve anlaşılır bir arayüze sahip olması gerekir. Düşük kodlama desteği sunan chatbotlar, entegrasyon sürecini hızlandırır ve teknik bilgi gereksinimini azaltır. Ayrıca, chatbotların etkin bir şekilde çalışabilmesi için düzenli olarak güncellenmeleri ve eğitilmeleri gereklidir. Otonom sistemler, bu güncellemeleri ve eğitimleri kendi kendine gerçekleştirerek chatbotun kullanıcı davranışlarına göre optimize olmasını sağlar. Bu tür sistemler, performans artışı sağlar ve insan müdahalesine gerek kalmadan çalışabilir. Ancak chatbotlar, insanları tamamen yerinden etmek için değil, onlara destek olmak amacıyla kullanılmalıdır. Karmaşık müşteri talepleri ve sorunlarında chatbot, insan müdahalesine yönlendirmelidir. Çalışanların chatbotların doğru şekilde kullanılmasını sağlamak için eğitim almaları, müşteri geri bildirimlerini analiz etmeleri ve performansı düzenli olarak izlemeleri önemlidir.
Kısa dönme hedefleriniz neler? Yurt dışına açılmayı düşünüyor musunuz?
Hedefimiz 5 Kıtada 10.000 şirketin içinde çalışan 1 milyon dijital çalışan istihdam etmek. Palamar Teknoloji olarak, yapay zeka alanındaki çalışmalarımıza devam ederek, Palmate'i daha da geliştirmeyi ve yeni yapay zeka uygulamaları geliştirmeyi hedefliyoruz. Aynı zamanda, yurt dışı pazarlara açılarak, global bir yapay zeka şirketi olma vizyonumuzu gerçekleştirmek istiyoruz.
Önceliğimiz her zaman ayakta kalıp hedefimize doğru hızımız değişse de ilerleyebilmek. İkinci odağımız ise hem kendimize hem ürünümüze en uygun bölgeyi bulup yurtdışı açılımımızı gerçekleştirmek. Sonrasında ise hızlı büyüme için gerekecek olan finansmanı sağlamak diyebilirim.
Kısaca kendinizden de bahseder misiniz?
ODTÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliğinden mezun oldum. 11 sene, Mercedes-Benz Türk (7 Yıl), Türk Hava Yolları (2 Yıl) Teknik ve Kassbohrer'de (2.5 Yıl) tedarik, planlama, pazarlama, satış sonrası hizmetler birimlerinde uzman ekip liderliği ve grup müdürlüğü yaptım. 2020 Mart'tan bu yana da Palamar Teknoloji'de kurucu ortak ve CEO olarak görev yapmaktayım.