Durgunluk bitiyor mu?

Geçtiğimiz haftalarda yayınlanan oyun endüstrisinin ilk çeyrek raporları, pazarın toparlanma arifesinde olduğuna işaret ediyor. Yüzlerce firmanın yatırım aldığı bir çevrek ardından, Uzakdoğu’da da işe alımlarda hızlanmalar gözlemleniyor…
17.05.2024 12:58 GÜNCELLEME : 17.05.2024 12:58

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Büyümenin en temel anahtarı, uzmanlık sahası içinde ürünü belirli bir probleme yanıt olarak sunabilmekte saklı. Çok çok büyük değilseniz, sorunu üretip çözüm budur demek doğru olmuyor. Mevcut bir soruna en akıllıca ve yenilikçi çözümü, pratikte uygulanabilir halde sunan kazanıyor. Tıpkı defalarca kez bu köşeden ismini andığımız Steve Jobs'un söylediği gibi. Çok iyi bir fikriniz, çok yenilikçi ve devrim niteliğinde bir yaklaşımınız olabilir. Önemli olan onu törpüleyerek herkesin işine yarayacak bir araca çevirebilmekte. Durgunluğun yavaşladığı ve yükselişin oyun sektöründe başlama sinyalleri verdiği bu dönemde, ürüne odaklı yaklaşımdan biraz da soruna ve insana odaklı çözüm sürecine eğilmenin çok daha verimli olacağını düşünüyorum.

BÜYÜME GÖZLEMLENİYOR

Geçtiğimiz hafta Forbes'tan David Bloom'un yazısına değineceğimizi söylemiştik. İlgili yazıda DDM (Digital Development Management olarak da biliniyor) Games Investment Review'da yayınlanan ilk çeyrek raporunu konu almış. İlk önemli verilerde 178 firmanın yatırım odağına alındığı ve bu değerlemenin 2.2 milyar doları bulduğu belirtilmiş. Bir önceki yıla göreyse neredeyse iki katından biraz fazla bir değer artışı gözlemlenmiş. Bu konumdan bağımsız olacak şekilde, devlerin de yaptıkları anlaşmaların, tekrar olağan yükseliş seyrine geçişte önemli rol üstlendiğini anlıyoruz. Activision Blizzard ve Microsoft bağlamı akabinde Disney ile Epic Games'in Fortnite üzerinden 1.5 milyar dolarlık yatırım sürecinin de pazarın tekrar canlanmasında etkin rol oynadığının altı çiziliyor. Diğer dikkat çeken konu da, blokzincir teması etrafında şekillenen oyun ve teknolojilere yönelik olarak 66 anlaşmada 293 milyon dolarlık bir hacim oluşturulması. Bu anlamda iş insanlarının blokzincire bağlı oyun ortamlarına ilgisinin devam ettiğinin altı çiziliyor. Ben bu noktada hali hazırda aynı noktadayım. Geçtiğimiz yıl yükselişe geçip hali hazırda toplumlarca ne olduğu kavranamamış metaverse kavramında olduğu gibi, pek çok sistem bu süreç içerisinde blokzincirin ve şifreleme yöntemlerinin bir tutundurma hamlesi olmaya devam ediyor. Aslında bir alışkanlık oluşturuluyor. Oyunların da bu anlamda blokzincir üzerinden bir arayışta olması oldukça açıklayıcı. Her şeyin bir vakti, yeri var gerçekten. Şifrelemenin geleceği de bu yollarda tekrar kuruluyor gibi görülüyor. Şimdi buradan biraz uzaklaşalım. Makao'ya gidelim. Çin Makao Özel İdari Bölgesi için Inside Asian Gaming'den Pierce Chan'in geçtiğimiz haftalarda kaleme aldığı bir yazıyla karşılaştım. Makao'daki oyun sektörünün firmaları toplamda 71400 kişilik bir istihdam yaratmışlar, 2024'ün ilk çeyreğinde. Bir önceki çeyreğe oranla 4000 fazlaymış bu sayı. Statistics and Census Service tarafından sunulmuş olan bu verilerde, yüzde 0.2'lik bir genel işsizlik düşüşüne de işaret etmişler bölge için. Yani Uzakdoğu'daki sinyaller de küresel çaptaki iyileşmeyi destekler türden. Ama ne kadar uzun sürecek ya da kalıcı olabilecek mi hep birlikte göreceğiz.

SONY'DEN YENİ HAMLE

Oyun dünyasının belki de en çok konuşulan konularından biri de, dev ve donanımın başarılı ismi Sony'nin (PlayStation PC LLC) Helldivers II isimli oyunu ile ilgili olarak geçtiğimiz haftalarda aldığı karardı. Steam platformunda sunulan oyun için, tüm kullanıcıların Sony PlayStation Network hesaplarına kaydolmaları gerektiğini söylemişti. İnfial uyandıran bu haberin asıl ses getiren kısmı, bazı ülkelerde PSN hesaplarının açılamamasıydı. Yani kullanıcılar oyuna sahip olmalarına rağmen belirli bir günden sonra oynayamaz hale geleceklerdi. PC Gamer'dan Ted Litchfield'ın haberinden öğrendiğimiz kadarıyla ilgili kararın açıklanması sonrasında Steam platformundaki Helldivers II hesabına üç gün içinde toplam 211 bin olumsuz değerlendirme yapılmış. Sony geçtiğimiz günlerde bu kararından geri adım attığını söyledi. Bununla birlikte asıl ilginç olan bir diğer nokta da, Steam'deki Helldivers II topluluk yöneticisi Spitz rumuzlu bir kullanıcının, diğer kullanıcıları olumsuz değerlendirme yapmaya teşvik etmesine yönelik iddialardı. Playstationlifestyle.net'ten Zarmena Khan'ın haberinde, bu yönlendirmeyi Discord üzerinden, Sony yetkililerinin okumayacağı varsamıyla yaptığı söylenen Spitz'in, Arrowhead Game Studios tarafından görevden alındığı aktarılıyor. Bununla birlikte Spitz için imza kampanyaları yapıp görevine geri çağıran bir kullanıcı kitlesi de bulunuyor. Ne diyelim, topluluk yönetiminin ve bu anlamdaki süreç yönetiminin ne kadar kritik olduğunu bir kez daha örnek olarak kenara not ediyoruz…

BİZE ULAŞIN