PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Konsol oyunları, mobil, masaüstü ve tarayıcı olarak sınıflandırabileceğimiz ekosistemin dördüncü ayağını oluşturuyor. Fakat rekabet anlamında mobil ile birlikte ilk ikide yer alıyor. Statista'dan Florian Zandt'ın NewZoo üzerinden geçtiğimiz yılın Aralık ayı için paylaştığı verilerdeki hasılatlar da bunu doğrulayan nitelikte. Verilerde, mobil oyun sektörü hasılatının yaklaşık 92.6 milyar dolar, konsol oyun sektörünün 56.1 milyar dolar, indirilebilir ya da kutuyla satılan masaüstü bilgisayar oyunlarının 37.1 milyar dolar ve son olarak tarayıcıya yönelik oyunların 1.9 milyar dolarlık bir hasılat değeri oluşturduğu söyleniyor. Konsolların kendi içindeki rekabetine odaklandığımızdaysa çok ilginç başka verilerle de karşılaşıyoruz. Statista'nın bu yıl paylaştığı bir başka veride toplam 1.2 trilyon dolar büyüklüğünde olan tüketici elektroniği pazarının içinde, oyun konsolların kendilerine 24.1 milyar dolarlık bir hasılat sahası oluşturduğu görülüyor. Bu dağılım içinde taşınabilir anlamdaki konsolların 500 milyon dolar, ev tipi konsolların 18.5 milyar dolar ve hibrit yapıdaki konsolların da 5.1 milyar dolarlık bir hacmi olduğu anlaşılıyor. Bu anlamda pazarın yüzde 50'sine yakın bir oranını Sony ve PlayStation elinde tutarken; diğer kısmı Microsoft ve Nintendo devleri takip ediyor ve bu devlerin de oranları birbirlerine oldukça yakında durumda. Tüm bu veriler üzerinden, diğer araştırma şirketlerinin de projeksiyonlarına baktığımızda, biraz daha durağan pazar hacminin bizleri karşıladığını görmeye başlıyoruz. Diğer bir deyişle, yükselme sürse de hızda bir artış yok. Bu da devleri farklı fikirlere yöneltmeye başlıyor.
MICROSOFT BÜYÜK AÇILIM PEŞİNDE
Pazardaki durağanlığı kırmak ve rekabette öne geçmek için devlerin birbirleriyle mücadelesi sürüyor. Bu anlamda hem pazarı demokratikleştirme hem de yaygınlaştırma anlamında önemli adımlar atılıyor. Microsoft da bu önemli adımları atanlar arasında. The Guardian'dan Keza MacDonald ve Keith Stuart'ın haberinde de vurgulandığı şekilde Microsoft Xbox'a özel olarak üretilmiş olan oyunların PlayStation ve Nintendo'ya da sunulması stratejisinin geliştirildiğini biliyorduk. Bunun arkasında tabii ki Activision Blizzard'ın satın alınması sonrasındaki dinamiklerin düzenlenmesi de etkiliydi. Ama şimdi daha başka bir hamle geliyor gibi duruyor. Polygon'dan Chris Plante'nin Microsoft Gaming CEO'su Phil Spencer ile Oyun Geliştiricileri Konferansı'nda yaptığı bir röportaj her şeyi daha da netleştiriyor. Gelecek vizyonu anlamında Epic Games ve Itch.io gibi masaüstü bilgisayar platformlarının oyunlarının Xbox'a gelebileceğine dair sinyal vermiş. Aslında, yapılan röportajda, kapalı devre çalışan ekosistemlerin sahip olduğu sıkıntılardan yakındığı anlaşılan Spencer'ın (ki bu noktada tam desteğimi verdiğimi söylemem lazım) daha yaygın etki doğurabilecek bir mekanizma hayal ettiği anlaşılıyor. Aslında buradan bakıldığında, rahmetle anabileceğimiz Steve Jobs'un da benzer anlamda bir vizyonu olduğunu hatırlamamak imkânsız olur herhalde. Tabii ki bunları söylerken dev şirketlerin kâr elde etmelerini kutlama amacıyla söylemiyorum. Teknolojinin pek çok farklı noktasına ulaşmakta sorun yaşayan milyonlarca insan var. Microsoft da, kullanım kolaylığı ve erişilebilirlik anlamındaki yaygınlaştırıcı etkiyi genele yayabilmekte oldukça başarılı olmuş ürünleriyle tanınıyor. Yapılan yatırımları, daha iyi bir gelecek vizyonuyla kurguluyorlar. Diğer yandan, eğlence endüstrisinde de her noktaya ulaşamayan milyonlarca kullanıcı bulunuyor. Pahalı sistemler olmaları sebebiyle farklı konsollarla tanışamamış yine yüz milyonlarca oyuncu söz konusu. Hal böyleyken, bulutta oyunun başlattığı devrimin, çapraz platformda sunulan ekosistem varlığı çerçevesinde daha da güçleneceğini; işin sonunda tüm sürecin oyuncu lehine hareket sahası yakalayacağını söylemek mümkün.
PLAYDATE'LE YENİ DENEYİM
Hazır konsollara odaklanmışken, Panic firmasının birkaç yıl evvel geliştiricilere özel olarak önden paylaştığı ve ardından perakendeye sunduğu Playdate'ten bahsetmemek olmaz. Yanında bulundurduğu bir krank ile oyun içinde yeni bir tuş kavramı getiren mobil konsolla ilgili olarak, geçtiğimiz ay The Verge'ten Andrew Webster'ın haberine göre, daha hızlı kargolama imkânları sunulmaya başlamıştı. Tam bu esnada Kotaku'dan Moises Taveras'ın haberinden gördüğümüz kadarıyla Playdate cihazına ait 400 bin dolarlık kargonun, merkez dağıtım noktasından kaybolduğu ve süreçle ilgili araştırmaların devam ettiği öğrenilmiş. Çabalayan ve farklılık ortaya koymayan bir ekibin ürünü olarak tanımlayabiliriz sanıyorum Playdate'i. Bakalım, ilerleyen dönem Playdate için ne getirecek?