Oyun darboğazda ilerlemeye devam ediyor

İşten çıkarmaların ardı arkası kesilmezken, oyun sektörünün geleceğinin yapay zekâ bağlamında alacak olduğu yolun nereye doğru gideceği iyice merak konusu oldu. Özellikle NVIDIA için yapılan tahminler, 2024 ve 2025’in çok ilginç geçeceği yönünde…
29.02.2024 13:11 GÜNCELLEME : 01.03.2024 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen günlerde başta Twitter olmak üzere pek çok sosyal medya platformunda, trend konu NVIDIA olmuştu. Tüketici grafik kartları denilince akla ilk gelen dev çip üreticisinin, 2023'ün son çeyreğine yönelik verileri tüm tabloları alt üst etti. Oyun teknolojilerinin bir numaralı paydaşı konumunda yer alan firmanın, Bloomberg'in aktardığına göre 2023 son çeyrek geliri 22.1 milyar doları bulmuş. Bloomberg'in yaptığı ankette 20.4 milyar dolar; NVIDIA'nın kendi tahminindeyse 24 milyar dolar hedefinin mevcut olduğu belirtiliyor. Ama asıl konu, buradaki yanılma yüzdesi değil. NVIDIA'nın, yapay zekâ çiplerine yönelik talebin çok büyük bir artış göstermesi. Bu da NVIDIA özelinde farklı bir gelecek hakkında bilgi sunuyor.

NVIDIA'NIN TÜKETİCİ KARTLARININ GELECEĞİNE BAKIŞI NE?

NVIDIA'nın, yapay zekâ süreçlerine yönelik olarak üzerinde durduğu bağlam, tüketici kartları için de farklı bir perspektif barındırıyor. Bunu en azından benim gördüğüm kadarıyla ilk dile getirenlerden biri Tech Radar'dan John Loeffler olmuştu. Geçtiğimiz yılın Ağustos ayında hazırladığı yazısında, özellikle yapay zekâ sistemlerini besleyecek biçimde kullanılan çiplerin, NVIDIA'yı tüketicilere yönelik sunulan grafik kartlarının gelirlerine daha az bağımlı hale getireceğinin sinyallerini veriyordu. Burada bir öngörüsü var benim çok da katılmadığım. O da NVIDIA'nın önünde sonunda bu kart satış pazarından (perakende anlamında en azından) çıkabileceğine yönelikti. Olsa bile bunun çok uzun bir zaman alacağı kanaatini paylaşıyorum. Nitekim geçtiğimiz günlerde rekabeti başka noktaya taşıyacak bir hamle Intel ve Microsoft tarafından geldi ve NVIDIA'nın pazardan çekilmesini daha da öteleyecek bir hamle şeklinde yorumlanıyor. Yine Tech Radar'dan Allisa James'in haberine göre, Intel Foundry etkinliğinde Intel ve Microsoft 15 milyar dolarlık bir anlaşmaya varmış. Anlaşma sonucunda Intel'in, Microsoft için özel bir çip üretimine (tasarımcılara odaklı) odaklanacağı belirtilmiş. James'e göre bu süreç sadece tasarımcılara odaklı bir çipe değil, yapay zekâya ve tüketici grafik kartlarına kadar uzanan geniş bir yelpazeyi simgeliyor ve NVIDIA'nın pazar payına odaklı bir anlam taşıyor. Aynı şekilde O da NVIDIA'nın tüketici pazarı eğilimine ilişkin endişesi olanlara karşın itidal çağrısı gibi yazısına başlamış. The Verge'ten Wes Davis ise Venture Beat'e konuşan Intel'in CEO'su Pat Gelsinger'ın, çip üretim tesislerine odaklandıklarını vurguladığını belirtiyor. Ancak aynı haberde Intel'in ABD'nin Ohio eyaletinde 2025 yılında açmayı planladığı 20 milyar dolarlık çip üretim tesisinin planını, pazardaki yavaşlama sebebiyle 2026'ya ertelediklerine de yer verilmiş. Tüm bunları bir araya getirdiğimizde, yapay zekâ ve makine öğrenmesini besleyecek onu işleyecek bir sistem olarak artan çip talebi, oyunlara çok daha gelişmiş bir rekabet ekseninde yansıyacak gibi görüyoruz. Yani oyuncular için rekabet her zaman olmasa da çoğu zaman önemli faydalar sağlayabiliyor. Ama bunu ne ölçüde ve ne kadar sürede göreceğiz onu zaman söyleyecek. Diğer yandan, bir de dipnot düşelim. HPCWire'dan Agam Shah'ın geçtiğimiz yılın Eylül ayındaki bir haberinde gördüğümüz üzere, NVIDIA'nın Çin ile yakınlaşması üzerine, Orta Doğu'ya yapılacak satışlara da ABD'nin çok sıcak bakmadığı belirtilmiş. Yani, Çin'in Orta Doğu'daki konumlanması, İran ve Suudi Arabistan arasında aracı konumda olması gibi süreçler ABD'yi rahatsız etmiş. Dolayısıyla bazı özel kart modellerinin bölgeye satışının engellenme eğiliminde olduğu anlaşılıyor. Süreçte bu kadar çok dinamik değişken olması, bizlerin de doğrudan bir öngörüde bulunmasını zorlaştırıyor. Ama oyun sektörünün ya da diğer bir deyişle 200 milyar dolarlık sektörün ne denli bir zincire bağlandığını anlayabilmemiz çok önemli. NVIDIA gibi sarsılmaz bir devin süreçlerinden söz ederken; oyunun kalbinden söz ettiğimizi de söylemeden geçmeyelim.

İŞTEN ÇIKARMALAR KASIMDAN BU YANA ZİRVEDE

PC Gamer'dan Ted Litchfield ve Wes Fenlon, oyun geliştiricilerinin yapmış oldukları işten çıkarmaların bir ısı haritasını paylaştılar. 2023 Ocak ayında orta şiddette başlayan süreç, Kasım ayının sonundan itibaren alarm verme seviyelerine gelmiş durumda. Aynı haberde, işten çıkan oyun geliştiricilerin de birbirlerine iş bulma konusunda derman olacak Slack sunucuları ve LinkedIn sayfaları hakkında bilgiler geçilmiş. Henüz Şubat ayındayız ancak uluslararası devlerin her birinden neredeyse birkaç ayda bir işten çıkarma haberi geliyor. Bakalım 2024'ün sonuna doğru bir düzelme görebilecek miyiz?

BİZE ULAŞIN