Devlerden büyüme odaklı keskin kararlar

Uluslararası camiada derinden hissedilen ekonomik daralma, dev oyun şirketlerini de istikrarlarını korumak amacıyla çeşitli önlemler almaya yöneltiyor. Bu önlemlerin başında farklı platformlara hızlı adaptasyon olduğu gibi, ne yazık ki işten çıkarmalar de yer alıyor.
23.02.2024 07:39 GÜNCELLEME : 23.02.2024 07:39

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geride bıraktığımız yıl pek çok defa enflasyonist baskının ve büyümelerdeki yavaşlamaların pek çok uluslararası devi ne ölçüde etkilediğini yazmıştık. Bu noktada işten çıkarmaların da bir o kadar sertleştiğini hatırlayacaksınızdır. Zaten önce pandeminin yaratmış olduğu aşırı büyüme ve yeni normaller bağlamında pek çok küçük ve orta oyun girişimi ekonomik bağlama kendini oturtamamıştı. Eş zamanlı olarak bir de yükselen çip krizi ve Rusya-Ukrayna savaşı gibi politik krizler de devreye girince işin içinden çıkılmaz bir hal aldı. Halihazırda pek çok oyun şirketi büyük zorluklar yaşıyor. Mücadelede kan kaybetmemeye çalışanlarsa, en büyük olanlar.

OYUN ENDÜSTRİSİ KRİZ GEÇİRMEZ Mİ?

Oyun endüstrisi ilk kez 2023'e girildiğinde bir gerileme-duraksama dönemi yaşamıştı. Şu an pek çok noktada, zihinlerde aynı soru var. Oyun endüstrisi için yıkılmaz bir kale diyorduk. 2024 bunun aksini mi söyleyecek? Yoksa acaba hala öyle mi? Digiday'den Alexander Lee geçtiğimiz yıl bu konuyla ilgili yazmış olduğu yazıda çok güzel bir notkaya değiniyor. O da 2008 krizi. O krizden bu yana pek çok defa kriz gören pazar bir şekilde sıyrılmayı başardı. Özellikle tüm dünya ekonomisinin kilitlendiği pandemi zamanında, tam terzi yönde inanılmaz bir sıçrama yaptı. Bunu recession-proof (resesyon-geçirmez) olarak tanımlamış. Ancak alan profesyonelleriyle yapmış olduğu görüşmelerde e-sporun pek o yönde seyretmeyebileceği yorumlarına ulaşmış. Profesyonel e-spor organizasyonlarının satış uzmanlarının görüşlerine yer verdiği yazısında, gerekçe olarak sürecin sponsor desteği ile birlikte ilerlemesi gösteriliyor. Yani oyunun doğrudan satışı kriz geçirmez gibi görünse de onun tutundurma ayağında bir problem görülebilir şeklinde anlıyoruz. Tekrar oyunun kendisine döndüğümüzde pek çok işten çıkarmayla karşılaştığımız bir 2023 yaşadığımızı görüyoruz. Evet çok yüksek marka değeri ve satışı elde eden işler oldu. Ama diğer yandan işlerin çok da o yönde gitmediğini anlıyoruz. Bunun devamında sadece işten çıkarmaların değil, ilana koyulan iş anlamında da bir azalmanın olduğunu söylüyor GameIndustry.biz'den Christopher Dring. Dring, Games Jobs Live üzerinden elde ettiği verilerden Birleşik Krallık özelinde Ekim 2022 ile Ekim 2023'yi kıyasladığında bin civarı bir azalma meydana geldiğini aktarıyor. Ama diğer yandan kendi atıf verdiği Game Sales Data raporlarının (IPSOS'un belirli aralıklarla yayınladığı ve oyun endüstrisine dair bilgiler veren rapor) güncel haline baktığımızda bir ilginçlik de görüyoruz. Oyunun kendisine yönelik pazar, değer kaybetmiyor gibi görünüyor. En azından bazı spesifik platformlar için. Örneğin uygulama içi satın alma istatistiklerinde çocukları harcama yapan ebeveynler bağlamında bir istatistik yayınlamışlar. 2020'de Avrupa'da 33 euro olan ortalama uygulama içi satın alım tutarı, 2023'te 39 euro'ya yükselmiş. Şimdi bunu da enflasyonla mı açıklayacağız? Belki de. Çünkü en nihayetinde oyunun üretim maliyeti enflasyonist baskı karşısında yükseliyor. İşçi maliyeti ve donanım fiyatlamalarındaki artış, gelinen noktada oyunun satış bedelini de vuruyor. Bugün durum çok çok korkutucu olmasa dahi, halihazırda devlerin vermiş oldukları mücadele göz önünde bulundurulduğunda biraz daha dikkatleri çeken bir konu olmaya başlıyor.

STRATEJİLER NETLEŞTİRİLİYOR

Microsoft geçtiğimiz Ocak ayının sonlarına doğru daha çok taze satın alımını tamamladığı Activision Blizzard'dan ve Xbox ekiplerinden bin 900 kişi ile yollarını ayıracağını açıkladı. Activision Blizzard ile birlikte, King de Microsoft'a geçmişti ki King'i mobil oyun geliştiricisi olarak tanımlayabiliriz. Bu bağlamda Microsoft'un mobil oyun sektöründe farklı hamleler yapacağını düşünüyorduk. Ama farklı bir haber oldu bu. The Verge'ten Tom Warren, Microsoft Gaming'in CEO'su Phil Spencer'a ulaşmış ve konu hakkında bir yanıt almış. Spencer, sürdürülebilir maliyet yapısına ve ekipler arasındaki görev çakışmalarını engellemeye yönelik bir hamle olduğunu işaret ediyor anladığım kadarıyla. Zaten 22 bin çalışanları olduğunu, yalnızca bin 900 isim ile yollarını ayıracaklarını belirtmiş. Diğer yandan, büyümek istedikleri alanlara doğru yatırımlarını da devam ettireceklerini ifade etmiş. Microsoft'un tartışmasız büyüklüğü bir yana, daha çok yeni ve zorlu bir süreç akabinde gerçekleşmiş satın almanın akabinde bunun yaşanması oldukça ilginç. Diğer yandan, pazara yönelik büyüme yönünü ne noktaya çevireceği konusunda merak uyandırıcı oluyor. Kaldı ki, halihazırda mobilde ne yapacağını bekliyoruz.

BİZE ULAŞIN