PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Bildiğiniz üzere ara ara girişimciliğin dijital oyun endüstrisi ile olan kesişim kümesine odaklanmaya çalışıyoruz. Bu girişimlerin kimi elektronik spor turnuvalarına odaklı çalışmaları, kimiyse sektör içi ya da dışı yapılan yatırım faaliyetlerini kapsıyor. Tüm bunlardan farklı hamleler olarak; oyunun, girişimcilik dünyasında bir anlatı mekanizması olarak kullanıldığını da tekrar söylememiz gerekiyor. Yani belli başlı konuları bir tutundurma aracı olarak oyunu tercih eden pek çok formel ders sürecinin işlendiğini biliyoruz. Ama bankacılık uygulaması olsun, ama yayıncılık faaliyeti olsun. Bunların en başında da kaynak yönetimi ve girişimcilik temalı unsurlar yer alıyor.
FARKINDALIK OLUŞTURMADA OYUN KULLANILIYOR
Tüm girişimlerin bir problemi çözüyor olması ya da farklı bir bakış açısıyla değer teklifini maksimize eden bir fayda sağlaması gerekiyor. Buraya kadar tamam. Ama bunu bir adım öteye taşıyan konu da sürecin kendini gerçekleştirerek sonuç elde edilmesine kadar geçen süreçte yaşananlar oluyor. Çekilen zorluklar, fikrin bulunması, yolculuk esnasında yaşanan tökezlemeler derken bu liste alıp başını gidiyor. Bu esnada bize de yabancı ne yapıyor, onu araştırmak düşüyor. Örneğin girişimcilik ve üniversitelerin oyun bağlamında kurduğu iş birlikleri var mı, onu araştırırken geçtiğimiz haftalarda bülteni çıkmış bir habere rastladım. ABD'deki The Wharton School of the University of Pennsylvania'nın uygulamaya aldığı bir proje gerçekleştirilmiş. Araştırmalarına göre bölgedeki halk, yaşı ilerledikçe bölgede kalıp yerli esnaf olarak hayatlarına devam ettiklerini tespit ediyorlar. Bir gençlik programları var. Diyorlar ki, madem yaşı ilerleyen burada esnaf olmak istiyor; daha büyümeden genç yaşta (13-17 yaş arası denmiş) biz bir girişimcilik eğitimi verelim ve finansal okuryazarlıklarını güçlendirelim ona göre bir istikrarlı büyüme hedefi kuralım. Şimdi bu çok büyük bir gelecek planı gibi gelse de bunu çok basit biçimde oyunlaştırmak suretiyle simülasyonlara döküyorlar ve işlevsel hale getiriyorlar. Problem var, örneklem var, çözüm var. Şimdi bunun Anadolu'da bir köyümüzde ya da kasabamızda eyleme döküldüğünü düşünmek istedim. Muazzam bir hamle olacağı şüphesiz. Çok alanım olmamakla birlikte, iç göç konusunda da bir etkin nokta oluşturabilecek tesiri ortaya koyabilir mi diye de düşünmüyor değilim. Yani büyükşehirlerden, tekrar bölgeye dönüşü anlamında söylüyorum tabii ki. Sıkı durun, çünkü bu tek örnek değil. Bir başka haber de The Guardian'dan David Christopher Kaufman'ın haberi. Maria Burns Oritz isimli kadın girişimci, yine ABD'de bu sefer Minneapolis merkezli olacak şekilde 7 Generation Games isimli bir girişime başlıyorlar. Hedeflerinde Amerikan Yerlileri bulunuyor. Aslında azınlığın sesi olma gibi bir noktayı işaret edip, eğitimdeki boşluğu kapatacağız ve çok sesliliği yaymaya uğraşacağız minvalinde bir hedefleri bulunuyor. Bunları yaparken iş modellerini, dijital oyunlara Amerikan Yerlisi imajını entegre etmeye odaklıyorlar. Böylece oyunların içerisinde pek çok farklı obje, kimi zaman ses ya da benzeri nitelikteki varlıklar dahil ediliyor. Sermaye girişimlerinden önemli yatırımlar alıyorlar. Kickstarter üzerinden fon buluyorlar. Bitmedi... Goldman Sachs'ın 10 bin Küçük İşletme Programı kapsamında fonlanıyorlar. Zor olduğunu belirtmişler ama çözümü gerçek dünya ve sanal ortam arasında çok başarılı biçimde inşa etmişlere de benziyor. Buna bakınca da geçtiğimiz günlerde diğer akademisyen arkadaşlarla yaptığımız sohbetler aklıma geliyor. Eski değerlerimiz ya da kaybolmaya başlayan görgü-nezâket kavramlarımız gibi süreçlerden dem vuruluyor. Bunun dünya çapında farklı kültürel yapıları gözetecek şekilde yapılmasının, yaygın etki bulmayacağından kim söz edebilir ki? Üstelik ABD'de yapılanın, sadece girişimcilik değil bir devlet politikası haline gelmiş olduğunu da düşünmüyor değilim. Kaldı ki yine bunun pek çok farklı örneğini, Hollywood'un yerini almaya başlayan dev dijital oyun ürünleri bağlamında görüyoruz zaten…
BAKIM ÜRÜNLERİ BİLE OYUNDA YER ALMAK İSTİYOR
Venture Beat'ten Jordan Fragen'ın haberine göre meşhur e.l.f. Cosmetics, Roblox oyununda girişimcilik eğitimine odaklanan bir senaryo kurmuş. Firmanın ürünlerini baz alacak şekilde, oyunculara kendi hayallerindeki genç girişimi kurmalarına olanak sağlayan bir sistem entegrasyonu var. Şimdi buna da bakıyorum. Hep zihnimde aynısı canlanıyor. Türk oyun sektörünün girişim ekosisteminden önümüzdeki haftalarda bahsetmeye çalışacağım. Sonuçta unicorn çıkarmış bir ekosistemimiz var. Yalnızca, sektör dışındakilerin de dahiliyeti konusuna odaklanmamız gerekiyor...