PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Bu hafta sosyal medyada çok önemli bir yer tutan iki donanımın oyun sektörü bağlamındaki yayılımına bir göz atacağız. Bunlardan biri Apple'ın gözlüğü, diğeriyse Walt Disney'in bant sistemi. Son yıllarda yükselmeli alçalmalı pek çok rekabetin yaşandığı gözlük piyasasında Apple, Vision Pro isimli ürünüyle yeni bir sayfa açarken; Walt Disney, Ar-Ge faaliyetleri kapsamında yarının eğlence dünyasına dair farklı adımlar atıyor. Üstelik bu iki devin de yapmış olduğu çalışmaların merkezinde oyuna yönelik araştırma geliştirme faaliyetlerinin kurduğu bir yöndeşme penceresi bizleri karşılıyor.
APPLE VISION PRO İLE FORMULA YARIŞLARI EVİMİZDE
The Autopian'dan Lewin Day'in haberine göre, görsel efekt süreçlerinde verdiği çok sayıda danışmanlıkla tanınan John LePore bir hayali gerçekleştirmiş. Pek çok zaman zihnimizde canlandırdığımız ve acaba nasıl olurdu sorusunu sorduğumuz bir süreci önemli bir adım atarak realize etmiş. Formula 1 yarışlarının ev ortamında gerçek yarış ile simüle edilebileceği bir uygulama geliştirmiş. Bu uygulama sayesinde, yarış ile simültane olarak hareket eden bir karma gerçeklik ürünü ortaya çıkıyor. Yarıştaki sıraya göre araçların nerede yer aldıklarını geniş bir sanal harita üzerinde-ki bu harita masaüstüne yansıtılıyor-takip edebiliyorsunuz. Bu muazzam bir yenilik olmakla beraber, gözlüğün doğru kullanımı için de önemli bir gelecek perspektifi sunması bakımından önemli. Çünkü farklı örneklerle kullanıma sunulan gözlüklerin aslında gerçek hayata entegre edilebilecek bir yolunun bulunması gerekiyor. Ama eğlence ama farklı bir amaçla... Girişimcilikte de benzer bir süreç yaşanmıyor mu zaten? Sorun üretmeden, soruna çözüm arama gayreti güdüldüğü zaman o ya da bu şekilde bir tutundurma yaşanıyor zaten. Sanıyorum oyun teknolojilerinin belirli dinamiklerini kendi içinde bulunduran bu tür uygulamaların, insan hayatını kolaylaştırırken çok farklı bir vizyonu sunacağı da rahatlıkla görülebiliyor. Başka bir örnek daha vereyim. O da Rezzil Player. Bunun üzerinde çalışan ekip de profesyonel futbol takımlarının antrenman süreçlerine destek verecek şekilde sanal ve artırılmış gerçeklikten faydalanıyor. Hangi altyapıya dönük hizmet verdiğini ne yazık ki bilmemekle beraber, aralarında Juventus ve Manchester United gibi pek çok Avrupa devini de bulunduran bir paydaş ağına sahip olduğu anlaşılıyor. Belki de Apple Vision Pro ve benzeri süreçlere yönelik uygulama geliştirme faaliyetleri yaşanırsa daha pek çok farklı ürünü perakende de dahi görebileceğiz.
WALT DISNEY'DEN DEV ÜRÜN
Walt Disney Imagineering ekibi, dijital hikâye anlatımını son teknolojiyle buluşturan projeler üzerinde çalışan ve Walt Disney'e bağlı bir şirket. Basında Disney Imagineers şeklinde geçen şirket bir araştırma-geliştirme departmanı şeklinde çalışıyor ve yakın zamanda tanıttığı ürünü gerçekten de hem seyir zevkini hem de oyun ve simülasyon evrenini yeniden tanımlayacak bir halde yer alıyor. Gizmodo'dan Sabina Graves'in haberine göre ABD'nin National Inventors Hall of Fame (Ulusal Mucitler Akademisi diye de biliniyor) üyesi Lanny Smoot'un tanıtımı yaptığı teknolojinin adı HoloTile. Bu ürünle birlikte olduğunuz yerden çok da fazla uzaklaşmadan sanal ve artırılmış gerçeklik ekipmanları vasıtasıyla simülasyon içinde hareket edebiliyorsunuz. Bunu önemli kılan noktaysa, herhangi bir yere bağlı kalmanızı sağlayacak bir giysi giyme zorunluluğunuzun olmaması. Yani diğer bir deyişle serbest bir koordinat sisteminde, sadece zemine atanmış bir yapı üzerinde hareket ediyorsunuz. Bu da size yürüme ve hafif koşu gibi süreçlere ulaşımı mümkün kılma fırsatı veriyor. Şimdi biraz daha ileriyle giderek bunun farklı ekipmanlarla birlikte kullanıldığı gibi bir hayale götürmek istiyorum. Ama askeri teknoloji ama eğlence endüstrisi olsun. Ya da bunlardan çıkın ve 360 derece panoramik görüntülemeye dair sanal tur ve sinema ürünleri olsun. Bunların içine doğru bir yazılımsal süreçle entegre edildiğinde, alınabilecek maksimum verimliliğe ulaşılacağı görülüyor. Bu tür gelişmelerde, özellikle tanıtım etkinliklerinde de gördüğümüz üzere oyun ve teknoloji kökenli unsurlar, yardımcı eleman konumunda yer alıyor. Ancak unutmamız gerekiyor ki, bu kökenden gelen teknolojik unsurlar, geliştirmenin yapıldığı alandan ilk etkilenen ve kullanıcı yorumuna ulaşan, anlatılması en kolay araçlardan biri oluyor. Yani oyuna ve simülasyona odaklanan kişi ve kuruluşlar, bir şekilde ürünlerini anlatmayı başarıyorlar da diyebiliriz.