Motosiklet satışları yıllık 1 milyonu geçti

Son beş yıldır Türkiye’de motosiklet pazarı büyük ivme yakaladı. Öyle ki, yıllık satış adedi 1 milyonu geçmiş durumda. Şu anda trafikte olan toplam 31.4 milyon taşıtın 6.2 milyonunu motosiklet oluşturuyor. Artan vergilere rağmen talep dinmiyor…
21.04.2025 10:52 GÜNCELLEME : 21.04.2025 10:52

AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR / Metropol hayatının en büyük sorunlarından biri de kuşkusuz ulaşım. Çoğumuz her gün vaktimizin hiç de azımsanmayacak bir kısmını trafikte harcıyoruz. Bir türlü ilerlemeyen yoğunluğun yaşattığı stres de cabası. Özellikle İstanbul'da bir yerden bir yere gitmek adeta işkence. İşte trafikte yaşanan bu sorunlar nedeniyle motorize taşımacılığa ve diğer otomobil odaklı mobilite seçeneklerine ilgi giderek artıyor. Bu yüzden de otomobil fiyatlarındaki artış yerini motosikletlere bırakmış durumda. Bisikletler, scooter'lar, treeporter modelleri artık şehir içinde kalabalık yaşam tarzında insanların tercihleri olmaya başladı. Öyle ki Türkiye'de motosiklet pazarı son beş yıl içerisinde ciddi büyüme gösterdi. Özellikle benzinliden ziyade elektrikli motosikletlere olan talebin daha fazla olduğu görülüyor. Henüz Türkiye'de yerli batarya üretimi olmasa da, yerli markaların bu konudaki projeleri sürüyor.

FİYATLAR İKİ KATINA ÇIKTI

Yılda yaklaşık 65 milyon motosiklet üretilen global motosiklet sektörünün önümüzdeki 10 yılda bunu 90 milyon adete yükselteceği öngörülüyor. Pandemiyle birlikte hızlı yükselişe geçen ve son beş yılda yüzde 500'e yakın büyüme gerçekleştiren sektör, 2024 yılını 1.2 milyon adetle kapattı. Aynı zamanda bu yılın başında AB dışı pazarlardan yapılan motosiklet ithalatında ek gümrük vergisi yüzde 20'den yüzde 30'a çıkarıldı. Bu düzenlemeden sonra motosiklet fiyatlarında yüzde 200'e varan artışlar oldu. Türkiye karayollarında bulunan 31.4 milyon taşıt içerisinde motosiklet sayısı ise 6.2 milyon adet. Yani taşıtların yüzde 20'sini motosiklet oluşturuyor. Düzenlemelerin motosikletlerin de artık göz önünde bulundurularak yapılması daha güvenli ve konforlu bir trafik olması anlamını da taşıyor. Başta vergi olmak üzere devreye alınan uygulamalarla motosiklet üretiminin teşvik edilmesine çalışılıyor. Biz de her yıl olduğu gibi motosiklet piyasasında neler olup bittiğini, piyasaya çıkan yeni modelleri ve firmaların bayilik şartlarını araştırdık…

YUKİ MOTOR

Bayilik maliyeti 1.5 milyon liradan başlıyor

Türkiye'de motosiklet, ATV, UTV ve elektrikli araç alanında lider markalardan biri olarak faaliyet gösteren Yuki Motor, 2006 yılından bu yana pazarda önemli bir yere sahip. Firmanın geniş bir ürün gamı bulunuyor. Türkiye genelinde 74 ilde, 489 satış noktası ve 613 servis merkeziyle güçlü bir dağıtım ağına sahip olan Yuki Motor, girişimcilerine geniş bir müşteri kitlesine ulaşma imkânı tanıyor. 2025 yılı itibarıyla Yuki Motor isim hakkı bedeli, bayilik maliyetleriyle birlikte 1.5 milyon liradan başlıyor. Bu bedel; showroom açılışı, ekipman temini ve reklam giderlerini kapsıyor. Bayilik açmak isteyen girişimcilerin, minimum 300 metrekarelik bir showroom alanı sağlaması gerekiyor. Bu alan, ürünlerin sergilenmesi ve müşterilere etkili bir hizmet sunulması için gerekiyor. Girişimcilerin, Yuki Motor ürünleri için gerekli teknik servis hizmetlerini sunabilecek donanıma sahip olması önemli konuların başında geliyor. Firmadan bayilik almak için öncelikle online platform üzerinden başvuru formunu doldurmak gerekiyor. Başvuruda, işletmenin bulunduğu bölge, finansal durum ve işletme planı gibi bilgiler talep ediliyor. Değerlendirme sürecini geçen adaylar, Yuki Motor ile bayilik sözleşmesini imzalayarak resmi olarak işbirliği yapmaya başlıyor.

www.yukimotor.com.tr

SUZUKI MOTOSİKLET

Yerin büyüklüğü önemli bir kriter

Suzuki, motosiklet dünyasında güvenilir ve tanınmış bir marka olarak öne çıkıyor. Geniş ürün yelpazesi ve müşteri kitlesiyle motosiklet sektöründe faaliyet göstermek isteyen girişimciler için cazip bir bayilik fırsatı sunuyor. Suzuki dünya çapında tanınan bir Japon markası olup, motosiklet, otomobil ve deniz motorları gibi birçok sektörde hizmet sunuyor. Markanın 2025 itibariyle isim hakkı bedeli işletmenin lokasyonu ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebiliyor. Bu rakam ortalama olarak, isim hakkı bedeli 450 bin lira ile -800 bin lira arasında değişiyor. Suzuki isim hakkı bedelinin yanı sıra, yatırımcılara ürün tedariki, personel eğitimi ve reklam desteği gibi hizmetleri de beraberinde sunuyor. Bu sayede bayilik açma süreci daha kolay ve verimli hale geliyor. Marka, bayi olmak isteyen girişimcilerden belirlenen lokasyon standartlarını sağlamasını istiyor. Yeterli büyüklükte bir showroom ve teknik servis alanı bu nedenle şart koşuluyor. Otomotiv veya motosiklet sektöründe deneyim, başvuru sürecinde avantaj sağlıyor. Başvurular genellikle Suzuki'nin resmi internet sitesi üzerinden veya yerel distribütörler aracılığıyla yapılıyor. Adayların başvuru formunu eksiksiz doldurması ve gerekli belgeleri sunması şart. Başvuru sonrası marka yetkilileri başvuruyu değerlendiriyor ve uygun görülen adaylarla iletişime geçiliyor.

www.suzuki.com.tr

MOTOLUX MOTOSİKLET

Ürün yelpazesi çok geniş

Motolux Motosiklet, 2025 yılı itibarıyla Türkiye'deki motosiklet pazarında yer edinmiş ve kullanıcılarının güvenini kazanmış bir marka. Ürün gamında pek çok çeşitte model barındırıyor. Markanın bayiliğini almak isteyen girişimcilerin karşılaması gereken bazı temel şartlar bulunuyor. Bunlar; gerekli finansal kaynağa sahip olmaları, markanın belirlediği standartlara uygun bir işletme yeri bulmaları, başvuru yapan kişilerin tercihen iş yönetiminde deneyimli olmaları, tercihen yüksekokul mezunu olmaları işletme yönetimi konusunda daha bilinçli kararlar alabilmeleri, bu işi ana faaliyet olarak kabul edip bayilik sahibinin işinin başında olması. Bayilik başvurusu yapmak isteyen girişimciler, Motolux'un resmi internet sitesinde yer alan başvuru formunu doldurarak başvurularını gerçekleştirebiliyor. Formda, işletme hakkında bilgiler, finansal durum ve uygun yer bilgisi gibi detaylar isteniyor. Ayrıca bayilik alacak kişilere eğitim verilerek marka standartlarının korunması sağlanıyor.

www.motolux.com.tr

KANUNİ MOTOSİKLET

5 yıllık tecrübe şart

Kanuni Motosiklet, 1987 yılından itibaren motosiklet sektöründe güçlü bir yer edinmiş ve 1994 yılından itibaren yerli üretime geçerek Türkiye'nin en tanınmış markalarından biri. 2025 yılı itibarıyla Kanuni Motosiklet, İstanbul Dudullu'daki fabrikasında ve 50 bin metrekarelik üretim alanıyla faaliyetlerini sürdürüyor. Aynı zamanda yurtiçi ve yurtdışı pazarda geniş bir müşteri kitlesine hitap ediyor. Kanuni Motosiklet isim hakkı bedeli 2025 yılı itibarıyla bayilik alınacak bölge ve işletme büyüklüğüne göre değişiklik gösterebiliyor. Bayilik almak isteyen girişimcilerin, gerekli başlangıç sermayesine sahip olmaları, markanın belirlediği özelliklere sahip bir işletme mekânı bulabilmeleri, bu mekânın ise motosiklet satışları ve servis hizmetleri için uygun büyüklükte ve lokasyona sahip olması, marka tarafından önem arz ediyor. Girişimcilerin, tercihen beş yıl iş yönetimi deneyimine sahip olmaları ve yüksekokul mezunu olmaları diğer şartlar arasında yer alıyor. Diğer markalarda olduğu gibi başvurular firmanın resmi web sitesi üzerinden kabul ediliyor.

www.kanuni.com.tr

HARLEY DAVIDSON

2024'te 300 motor sattı

Motosiklet denilince akla gelen ilk markalardan olan Harley Davidson, teknolojiye yaptığı yatırımlarla piyasaya yeni modellerini sunmaya devam ediyor. Özellikle geçen yıl köklü değişikliklere giden marka, ürünlerde büyük ekranlar, teknoloji ağırlıklı parçalar ile teknolojiye uygun motorlar üretmeye başladı. Markanın İstanbul'da sadece iki bayisi bulunuyor. Anadolu Yakası'nda Ataşehir, Avrupa Yakası'nda ise Levent. Çok fazla bayilik vererek markanın imajını düşürmeyi hedeflemiyorlar. Antalya, Ankara ve İzmir'de de bayilikleri mevcut. Harley'in motosiklet dışında bir de elektrikli bisikletleri bulunuyor. Marka şu anda elektrikli ürünlerini Türkiye'de aktif olarak satışa sunmuş değil. Daha çok Amerika'da sergileniyor. Ürünlerin büyük bir bölümü halen Avrupa'da bile istenilen düzeyde değil. Elektrikli ürünler konusundaki ar-ge çalışmaları halen devam ediyor. Harley için klasik çizginin ötesine geçmek istemeyen kullanıcılar, elektrikli için biraz temkinli yaklaşıyor. İstanbul'da 2024 yılında ise toplamda 300 adet Harley motosiklet satılmış. Marka 2025 yılı içerisinde yeni modelden ziyade var olan modelleri üzerinde çalışmayı hedefliyor.

www.harley-davidson.com

Remzi ÖZTÜRK / Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü

"Her yıl 1 milyondan fazla satıyoruz"

Devamlı gelen vergiler ve sektörün önündeki bariyerler nedeni ile son üç yıl öncesine kadar yıllık motosiklet satışları 100-150 bin üzerine hiçbir zaman çıkamadı. Ancak son altı yılda ilgili Bakanlıkların destekleri ile sektörün önündeki bariyerlerin kaldırılmasına yönelik yeni düzenlemelerin hayata geçirilmesi ile sektör büyük bir atılım gösterdi. Son üç yılda satılan motosiklet sayısı 40 yılda satılan motosiklet sayısını geçti. Bugün her yıl 1 milyonun üzerinde motosiklet satılıyor. 2025'te de 1 milyon civarında motosiklet satılacağını tahmin ediyoruz. Motosiklet sektörünün bir endüstriye dönüşmesinde, yüksek katma değer ve istihdam yaratmak adına şu anda pazarda bir güven oluştu. Yan sanayinin gelişmesi ile yerli üretici sayıları da arttı. Bu artış daha da büyüyerek devam ediyor. Bugün AB'de satılan motosikletlerin yüzde 48'i Türkiye'de de satılıyor. Burada hedef AB'ye ihracat. Devletimizin yerli üreticiyi korumak üzere attığı vergisel adımları saygıyla karşılıyoruz. Bu adımlar yatırım kararlarını daha da cazip hale getirecektir. Ancak, ani ve sert regülasyon değişiklikleri pazarın tüm bileşenlerini etkileyecektir.

Yusuf AKGÜL / Salcano Yönetim Kurulu Üyesi

"Üretim hedefimiz yıllık 100 bin"

İstanbul'dan sonra Kırklareli fabrikamızı da faaliyete geçirdik. Yeni fabrikamız Arnavutköy'deki fabrikamızdaki kapasitemizin üç katına çıkacak. Yıllık hedefimiz 2030'a kadar her yıl bir milyon bisiklet, 100 bin tane de motosiklet üretmek. Tekirdağ'daki fabrikamıza 200 kişi istihdam sağladık. Tam ful çalıştığımız zaman tek vardiya 300 kişi olacak. Motosiklette benzinli şu anda revaçta. Pil ve akü maliyetinden dolayı elektrikli henüz istenilen noktaya gelmedi. Ama her şey elektrikliye dönüyor. Lityum pile geçince daha çok tercih edilecektir. Bisiklet satışları 2024 yılında durağan geçti ancak bu yıl daha iyi bekliyoruz. Türkiye'de klasikleşen bisikletler halen satmaya devam ediyor. Katlanırlarda ilgi biraz daha düştü. Büyük marketlerde satılan kalitesiz elektrikli bisikletlerin şikâyetleri artmaya başladı. Onlarda sektörün önünü kapatıyor. Belli yerlerdeki sponsorluklarımız devam ediyor ama biraz daha seçici davranıyoruz. İhracatı geliştirmeye çalışıyoruz. Almanya'ya ağırlık veriyoruz. Hedefimiz ise Amerika. 2030 yılında Salcano Amerika gibi bir merkezi showroom açma planımız var. Bunu hem Avrupa'da hem de Amerika'da yapmak istiyoruz. İhracat hedefimiz ise yüzde 60. E-ticaret satışlarımız bayi kanallarıyla yürüyor. Şu andaki bayi sayımız 500'lerin üzerinde.

Zeynep ALKAN / Volta Motor Pazarlama Müdürü

"Üretim ve satışta Türkiye'de ikinciyiz"

Volta'nın alt bayiler ile birlikte, 750'ye aşkın mağazası bulunuyor. 150'ye yakında fabrika satış mağazalarımız bulunuyor. Bu sayıyı biraz daha arttırmak istiyoruz. Kurumsal noktalarla da iş birliğimiz devam ediyor. Elektrikli bisikletlere ve elektrikli scooterlara ilgi her geçen gün artıyor. Talepler ürününe göre değişiyor. Ama elektriklinin bilinirliği artmaya başladı. Ev tipi şarj edilmesi büyük kolaylık sağlıyor. Geçen ay üretim ve satış anlamında Türkiye'de ikinci sıraya yerleştik. İstanbul, Ankara, İzmir, Adana gibi illerde yüksek oranda satışlarımız var. Ama bizi şaşırtan illerimiz de var. Kadınların elektrikli ve benzinli scooterlara ilgisi artıyor. Biz bunu veri analizlerimizle de çözümlüyoruz. 35-44 yaş aralığı kullanım oranları daha çok.

Volta'nın en yeni üyesi

Bilindiği üzere Türkiye'nin yerli üretim markası Volta'nın elektrikli ürünleri bir hayli dikkat çekiyor. Üç büyük marketlerle yaptığı anlaşmalarla taleplere yetişemeyen marka, en son çıkardığı elektrikli arabası EV1 modeliyle çok tutulmuştu. Şimdi ise piyasaya yeni çıkacak olan G3 modeli, EV1'in daha üst versiyonu. 120 kilometreye kadar menzili olan ürünün azami hızı 75 kilometre. Dört kişilik taşıma kapasitesi bulunuyor. İstenirse sunroof gibi farklı seçenekler arabaya eklenebiliyor. Fiyatı ise 350 bin ile 400 bin lira arasında değişiyor.

Mayıs ayı itibari ile satışta

Polat Plastik Çekirdek Zekâ şirketi, çocuklara yönelik motosiklet, scooterlar ve zekâ oyunları üretiyor. Üretim merkezi ise Konya. Özellikle scooterların yanında yakında piyasaya sürülecek olan ve ithal olarak Çin'den temin edilen elektrikli motosikletleri ise firmada en çok dikkat çeken ürünlerin başında geliyor. Mayıs ayı itibariyle satışa sunulacak olan çocuk motosikletleri iki ile altı yaş arasındaki çocukların kullanımına uygun olarak tasarlanmış. Akülü ve 6 Watt olan ürün, kumanda tarafından yönetiliyor. Fiyatları ise perakende de 5 bin lira olarak belirlenmiş. Hem kız hem de erkek çocuğu için iki farklı rengi mevcut. Ürünler, firmanın toptan satış yaptığı mağazalardan bulunabilirken, e-ticaret kanalından da satışa sunulacak.

Yapay zekâlı motosiklet kaskı

Yapay zekâ artık motosiklet kasklarına da girdi. Motorcuların kör nokta kontrolü için omuz üstü bakış kontrol günleri geride kalıyor. Intelligent Cranium Helmets firması, gelişmiş görünürlük, çarpışma algılama ve kusursuz bağlantıyı bu yüksek teknoloji kaskta birleştirerek sürücülere en yüksek koruma seviyesini sağlamayı vaat ediyor. iC-R adı verilen kask, CES 2025'te tanıtıldı ve motosiklet dünyasında epey ilgi çekmeyi başardı. Kask arkaya monte edilmiş iki kameradan gelen görüntüleri bir araya getirerek 240 derecelik kamera görüş alanı oluşturuyor. Bu görüntü, sürücünün göz hizasının hemen üzerindeki ekranında (HUD) görülüyor. Böylelikle sürücünün tam 360 derecelik çevresinde görsel farkındalığı sağlanıyor. Bir çarpışma olması durumunda, kaskın çarpışma algılama sistemi sürücü 15 saniyeden fazla hareketsiz kalırsa hemen acil servisi arayabiliyor.

BİZE ULAŞIN