AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR/ Franchise sektörü giderek küresel bir fenomen haline gelmiş durumda. Çünkü bu modelle yatırımcılar kurulmuş bir iş modelinin avantajlarından yararlanma şansına sahipler. Franchise, sadece ulusal pazarda değil, aynı zamanda uluslararası arenada da büyümeye devam ediyor. Zincir markalar, yeni iş ortaklarıyla kendi yerel dokularını koruyarak uluslararası pazarda rekabet avantajı elde ediyorlar. Bu durum, sadece mal ticaretini değil, aynı zamanda hizmet ihracatını da beraberinde getiriyor. Şimdilerde franchise modelinde konseptler değişmeye ve beklentiler artmaya başladı. Girişimciler, markaların kendilerine sunduğu farklı konseptlerle seçenek ağlarını genişletmiş oluyor. Dijitalleşen dünyada, online platformlar üzerinden sağlanan eğitim, danışmanlık ve destek hizmetleri, sınırları aşan bir şekilde tüketiciye ulaşıyor. Bu hizmet ihracatı, franchise sistemini daha da güçlendiriyor ve markaların küresel çapta tanınmasına katkı sağlıyor. Girişimciler için bu başarı hikâyesinden çıkarılacak dersler arasında, potansiyel pazarları iyi analiz etmek, yerel kültürleri anlamak ve güçlü bir marka altında faaliyet göstermenin avantajını kullanmak bulunuyor.
PARA Dergisi'nde her hafta olduğu gibi franchise sektöründe yer alan markaların yatırımcılardan istediği kriterleri araştırdık.
KONFOR MOBİLYA
34 ülkeye ihracatı var
Uzun yıllardan bu yana mobilya sektöründe faaliyet gösteren Konfor Mobilya, İzmir'den yola çıkarak dünyanın pek çok noktasına ihracat yapıyor. İlk konsept mağazasını 2018 yılında açan şirket, 2021 yılında Türkiye genelinde tek kampüste en büyük fabrika inşaatı olan bir üretim yatırımı gerçekleştirdi. Bugün toplam 160 mağaza ile faaliyet gösteren Konfor Mobilya, 34 ülkeye ihracat yapıyor. 2024 yılı itibariyle Konfor Mobilya, Çetmen Mobilya ve Konfor Yatak markaları, Konfor Grup çatısı altında faaliyet gösteriyor. Grup çatısı altında bin kişiye istihdam sağlanıyor. Şirketin yurtiçinde 134, yurtdışında ise 32 bayisi var. Markadan franchise almak için giriş koşulları en temel düzeyde finansal kriterler, lokasyon uygunluğu ve iş geliştirme analiz raporlarıyla belirleniyor. 1000 metrekarelik bir şube için metrekare başına dekorasyon bedeli 3 bin lira civarında. Aynı zamanda ürün ve benzeri kalemlerle birlikte metrekare başına 6 bin liralık toplam yatırım gerekiyor. İsim hakkı bedeli talep edilmiyor ve aylık royalty ücreti alınmıyor. Reklam hizmetleri için ek bir destek talep etmemekle birlikte, franchise başına belirlenmiş reklam katılım bütçeleri yok.
Web adresi: www.konfor.com.tr
WICHGO
Sanat ve müzikli konsept
WichGo, Isparta'da açılmış ve konseptiyle alışagelmişin dışında bir marka. Yüzde 100 yerli sermaye ile kurulmuş. Nitelikli dünya mutfağı ve farklı kahve aromalarıyla misafirlerini ağırlarken, şube sanat ve müziği bir arada barındırıyor. Her restoranda mutlaka sanatsal çalışmalar ve piyano bulunuyor. WichGo'nun kökleri Isparta'da olduğu için iki şubesi burada faaliyet gösteriyor. Diğer bir şubesi ise Ankara'da. Alkollü bir konsepti yok. Menüleri bir hayli zengin ve çeşitli. Salatalar, sushiler, soğuk sandviçler, Japon kültürünü yaşatan yiyecekler, Meksika menüleri gibi liste uzayıp gidiyor. Aynı zamanda kendi reçeteleriyle hazırlanmış pek çok kokteyl mevcut. Sağlıklı ve hızlı beslenmek isteyen kişiler için ideal bir marka olduğunu söylemek mümkün. Markanın iki tane farklı konseptimiz var. WichGo Classic ve WichGo Ekspress. Classic konsepti 250 metrekareden, ekspress konsepti ise 15 ile 100 metrekare arasında. İsim hakkı bedelleri 350 bin lira + KDV. 250 metrekarelik bir WichGo şubesindeki yatırım bedeli 10-12 milyon lira arasında seyrediyor. Yatırımcı ile markanın isim hakkındaki dışında kalan her şey yüzde 50 ortak olarak yapılıyor. Ekspress konseptinde ise yatırım maliyeti 4 milyon lira ile 6 milyon arasında değişiyor. Ürünlerin tedariki firmanın anlaşmalı olduğu noktalardan yapılıyor. Personeli, eğitimi, pazarlaması gibi idari işleri genel merkez tarafından sağlanıyor.
Web adresi: www.wichgo.com
ZEN PIRLANTA
Dekor maliyeti 2 milyon lira
Mücevher sektöründe faaliyet gösteren Zen Pırlanta, yurtiçinde 118, yurtdışında 45 mağaza ile Türkiye'nin en büyük pırlanta perakendecisi konumunda. Marka aynı zamanda Avrupa'nın ve Orta Doğu'nun da en büyük mücevher fabrikasına sahip. Bu güçle farklı bütçelere ve beğenilere seslenen geniş bir model seçeneği sunuyor. New York, Düsseldorf ve Dubai'de bulunan ofisleri ve katıldığı uluslararası fuarlar ile tüm dünyaya mücevher ihracatı gerçekleştiriyor. Firma franchise bedeli talep etmiyor. Franchisee önceliğini satın alma noktalarına veriyor. Yatırımcılarla çalışma koşullarının ve prensiplerinin belirli olduğu franchise sözleşmesi bulunuyor. Bayiler ile en az beş yıllık sözleşme imzalanıyor. Bayilerden marka isim hakkı olarak tanımlanan lisans bedeli talebi olmuyor. Banka teminat mektubu ile çalışılıyor. Tüm Zen mağazaları metrekare, renk, mobilya ve görsel olarak genel standartlara uygun şekilde dekore ediliyor. Maliyetler mağaza metrekaresine ve bulunduğu bölgeye göre değişebiliyor. Mağazaya gelen misafirlerin yeterli oranda mücevher görüp seçim yapabilmesi için ortalama 10 milyon liralık bir sermaye yatırımı gerekiyor. Dekor maliyeti de yaklaşık 2 milyon lira civarında. Markanın yılsonuna kadar toplam 20 mağaza hedefi var. 10 mağaza yurtiçi, 10 mağaza yurtdışında. Yurtdışında Almanya'da, Hindistan'da, Filipinlerde, Afrika ve Orta Doğu'da yer almak istiyor.
Web adresi: www.zenpirlanta.com
CLEOPATRA INK
Modern dövme konsepti
Alanya'dan dünya çapında bir marka yaratma vizyonu ile yola çıkan Cleopatra Ink, modern dövme konseptiyle bayilik veren markalardan biri. Bugün toplamda 127 stüdyosu bulunuyor. Bu sayıya, ABD'de açılması planlanan 11 yeni stüdyo da dahil. Türkiye'de 63, Avrupa'da 28, ABD'de 32, Orta Doğu, Batı Asya ve Meksika'da ikişer şube olarak hizmet veriyor. Stüdyoların 18'i merkezin doğrudan ortaklıkları bulunuyor. Geriye kalan stüdyolar ise franchise modeli ile işletiliyor. Ana şirketle ortak stüdyo açma bedeli 300 bin dolar olarak belirlenmiş. Aylık royalty bedeli, gerçekleşen iş cirosunun yüzde 10'u olarak uygulanıyor. Reklam hizmetleri kapsamında ise dijital reklam yatırımları, her stüdyonun kendi bölgesinde ve kendi sorumluluğunda gerçekleştiriliyor. Cleopatra Ink, yatırımcılarına iki farklı seçenek sunuyor. ABD'de açılan tüm stüdyoları anahtar teslim olarak yatırımcısına verilmiş. Ancak şirket istenirse ABD'de yatırım yapmayı tercih edenler için şirket kuruluşu, E2 vize randevuları ve başvuru süreci, business plan hazırlığı gibi pek çok başlangıç aşamasında destek sağlıyor.
Web adresi: www.cleopatraink.com
COFFY
Çeşit çeşit konsept
Coffy, Ekim 2019'da İstanbul Kadıköy'de açtığı ilk şubesiyle 'Tek Fiyatlı Kahve Noktası' konseptini hayata geçirmiş bir marka. Kısa sürede 33 ilde 152 şubeye ulaşarak Türkiye'nin önde gelen kahve zincirlerinden biri olmuş. Toplamda 152 şubesi bulunuyor. 151 şube Türkiye'de, bir şube ise Kıbrıs'ta faaliyet gösteriyor. Coffy'de isim hakkı bedeli 10 bin dolar. Aylık royalty bedeli ciro üzerinden yüzde 6. Bu orana reklam ve pazarlama hizmetleri için alınan yüzde 2'lik katkı payı dahil edilmiş. Marka, üniversite kampüslerinde 25 metrekarelik konteyner şubeler, üniversite çevresindeki caddelerde bölgenin potansiyeline göre 150-200 metrekare arasında değişen kafe tipi şubeler ve AVM'lerde dış alanlı 200 metrekare civarındaki şubelerle hizmet veriyor. Sadece evlere servis için tasarlanmış 10-20 metrekarelik dark kitchen konseptleri, yoğun yaya trafiği olan ancak alanın kısıtlı olduğu plaza bölgelerinde 40-50 metrekarelik gel-al şubeleri bulunuyor. Ayrıca festival, etkinlik ve kalabalık noktalarda hizmet veren mobil truck konsepti, esnek ve yenilikçi bir satış modeli sunuyor. Bir restoranın ortalama yatırım maliyeti yaklaşık 150 bin doları buluyor. Coffy, 2025 yılının sonuna kadar 100 yeni şube açarak 250 şubeye erişmeyi hedefliyor. 2026 yılsonunda ise bu rakam 350 olarak belirlenmiş.
Web adresi: www.coffy.com.tr
OPAK LENS
Kişiye özel üretim
2004 yılında İstanbul'da kurulan, optik mağazalarına kontak lens ve lens solüsyonu toptancısı olarak hizmet veren Opak Lens, 2017 yılında ürün gamına oftalmik camı da eklemiş. Yüzde 100 yerli sermaye kuruluşu olan şirket, 2018 yılında, İzmir'de kişiye özel gözlük camı üretimi yapan, Akay Rx Laboratory'i bünyesine katmış. Kişiye özel 'progresif freeform' cam üretimi yapan şirketi Akay Rx Laboratory üzerinden de kendi tescilli markalarının imalatını sağlayarak, yurtiçi ve yurtdışı satışlarını gerçekleştiriyor. Bugün Opak Lens'in 38 ilinde 46 şube/depo üzerinden Türkiye'de bulunan 7 bin 955 optik mağazasına hizmet veriyor. Opak Lens'in 2024 yılsonu itibariyle 15 deposunun franchise olma süreci tamamlanmış. 31 deposu ise halihazırda Opak Lens tarafından yönetilmekte olup, önümüzdeki iki yıl içerisinde franchise olarak devir sürecinin tamamlanması planlanıyor. Yurtdışında ise İtalya ve Kıbrıs'ta dağıtım ağları bulunuyor. Aylık royalty ve reklam bedeli bulunmuyor. Depoların yatırım bedelleri bölge potansiyeline göre belirleniyor.
Web adresi: www.opaklens.com
ARİŞ PIRLANTA
Royalty bedeli yok
116 yıllık geçmişiyle mücevher sektörünün köklü markalarından olan Ariş Pırlanta'nın franchise sistemiyle yönetilen sekiz şubesi ve 100'e yakın satış noktası bulunuyor. Almanya'da ise bir adet mağazası var. Mağaza AVM'de ise AVM giriş katı veya müşteri trafiğinin yoğun olduğu bölümler tercih ediliyor. Cadde mağazalarında da yine yaya trafiğinin yoğun olduğu lokasyonların seçilmesi isteniyor. Minimum 6 metre cepheye sahip, 50-60 metrekare ile maksimum 100 metrekare büyüklükte mağazalar tercih ediliyor. Franchising bedeli alınmıyor. Bunun yerine yıllık satış hedeflerine, kotalarına uyulmasını talep ediliyor. İlerleyen dönemlerde marka bedeli belirlenmesi söz konusu olabilir. Yatırım maliyeti metrekareye bağlı olmakla birlikte yaklaşık 350 bin dolar civarında. Ariş'in yeni konsept yatırımı metrekare başına 1000-1500 dolar arasında seyrediyor. Girişimcilerden royalty bedeli talep edilmiyor. Marka, yurtiçinde minimum üç farklı lokasyonda olmayı daha planlıyor.
Web adresi: www.arispirlanta.com
TAVADA TAVUK GIDA
Ürdün ve Fransa'ya da girdi
2014 yılında kurulan ve hızla şubeleşmeye başlayan Tavada Tavuk Gıda'nın, 60'ın üzerinde şubesi var. Türkiye'nin dışında Ürdün ve Fransa'da da faaliyet gösteriyor. 250 kişiye istihdam sağlıyor. Firmada proje, pazarlama ve personel eğitimleri marka tarafından veriliyor. Yatırım bütçesi ise 3 milyon 500 bin lira ile 4 milyon 500 bin lira arasında değişiyor. Yeni bir bayi açılışı için günümüz şartlarını baz alarak hareket eden marka, açılış maliyetlerini olabildiğince minimum seviyelerde tutuyor. Dünya lezzetlerini, hızlı servis konseptiyle alakart restoran görünümlü şubelerinde sunan Tavada Tavuk, bu anlamda sektöründe ilk olma özelliği taşıyor.
Web adresi: www.tavadatavuk.com
D&P PARFÜM
10 metrekare yeterli
D&P Parfüm, Türkiye'nin her noktasında hizmet vermek için bayilik sistemi ile büyüyen bir firma. Bu sebeple gelen bayilik tekliflerini büyük bir titizlilik ile değerlendiriyor. D&P Parfüm bayilik alan girişimcilerinden işletmelerinin insan trafiğinin yoğun olduğu yerlerde, işlek caddelerde ve alışveriş merkezlerinde açmalarını bekliyor. İşletmelerin en az 10 metrekare olması koşulu aranıyor. Marka bayilik almak isteyen girişimcilerin işletmelerini açacakları lokasyonda bir başka D&P parfüm bayiliğinin bulunmamasına özen gösteriyor. Dükkân seçiminde ise fizibilite için danışmanlık yapıyor. Bunun yanı sıra yatırımcılara satış ve reklam desteği, eğitim gibi olanaklar da sunuluyor. Online üzerinden bayilik formu doldurularak başvuru yapılabiliyor.
Web adresi: www.dpperfumum.com
ÖZSÜT
Hedefi yılsonuna kadar 20 şube
Özsüt'ün, 1938 yılında İzmir Kemeraltı'nda, 16 metrekarelik bir dükkânda başlayan serüveni bugün yurtiçinde 150 mağazasıyla devam ediyor. Yurtdışında ise Azerbaycan'da sekiz şubesi bulunuyor. Bu yıl içerisinde Erbil, Suudi Arabistan ve Özbekistan'da ilk mağazalarının açılması için anlaşmalar yapılmış. Markada isim hakkı bedeli 2025 yılı için 30 bin dolar+KDV. Royalty bedeli talep edilmiyor. Reklam hizmetleri ise franchise bedeline dahil. Yatırımcılarına anahtar teslim firma tarafından yapılabiliyor. İstenirse girişimciler projeyi birebir uygulamak şartıyla da kendileri yaptırabiliyor. Özsüt standartlarında gerekli olan 200-250 metrekare kapalı alan ve 100 metrekare ise açık alana sahip bir şubenin anahtar teslim maliyeti yaklaşık 300 bin dolar civarında. İnşaat ve ekipman maliyeti mağazanın fiziksel durumuna göre değişmekte olup anahtar teslim maliyetleri metrekare başına değişiyor. Özsüt 2025 yılsonuna kadar 20 şube, 2026 yılının sonuna kadar ise 25 şube açmayı hedefliyor.
Web adresi: www.ozsut.com.tr
OTORAPOR
60 yeni şube açacak
2007 yılında kurulan Otorapor, teknik cihaz, ekipman ve robotlarla ikinci el araçların kaza/arıza durumlarını test ve muayene edip detaylı oto ekspertiz gibi hizmetleri sunan bir şirket. Yurtiçinde 320 yurtdışında ise bir şubesi bulunuyor. Markada şehirlerarası franchise bedeli değişkenlik gösteriyor. Yüzde 9 reklam ve yönetim payı girişimcilerden talep edilirken, şubeler için ise mimari projelendirme desteği sağlanıyor. Şubelerin yatırım maliyeti dükkân büyüklüğüne göre değişiyor. 2025 yılı içerisinde 60 yeni franchise şubesi daha açılması planlanıyor.
Web adresi: www.otorapor.com
BARGELLO PARFÜM
450 çeşit ürünü var
Kadın parfümleri, erkek parfümleri, body splash, araç kokusu, kolonya ve oda parfümü gibi geniş ürün yelpazesiyle hem yurtiçinde hem de yurtdışında hedef kitlesiyle buluşan Bargello parfüm, bayilik veren firmalar arasında yer alıyor. Kozmetik ve parfüm ürünleri satarak girişimcilik kariyerine yön vermek isteyenlerin dikkatini çeken marka, girişimcilere farklı bayilik konseptleri sunarak kazanç yollarını da çeşitlendiriyor. Bayilerine satış yetkisi verdiği tüm ürünleri kendi tesislerinde üreten Bargello parfüm, ürün tedariki konusunda ise tam güven sağlıyor. 450 ürün çeşidiyle bayilik veren firma yatırımcılarını bekliyor.
Web adresi: www.bargello.com.tr
ÇEŞNİLİ DÖNER
Gözü Almanya ve Hollanda'da
2019 yılında İzmir'de kurulan Çeşnili Döner'in Türkiye'de 22, İran'da dokuz, Sırbistan'da ise bir şubesi bulunuyor. Türkiye'deki şubelerin 20'si ise franchise olarak işletiliyor. Yurtdışında İran ve Sırbistan dışında Almanya ve Hollanda'da da yakın zamanda şube açma hedefleri var. Marka sadece kuruluş aşamasında tabela bedeli alıyor. Şube açıldıktan sonra başka bir bedel (ciro primi, royalty, reklam…) istenmiyor. Dükkânların 80 ile 120 metrekare aralığında, yaya trafiğine ve paket potansiyeli olan lokasyonlarda açılması tercih ediliyor. Çeşnili Döner, sadece tedarik odaklı çalıştığı için, şube sayısındaki karşılığında 60 ile 70 ton et satışı hedefliyor. Marka yatırımcılarından, işletme tecrübesine sahip olmasını, yatırım sermayesi ile birlikte yedek akçesi olan kişileri arıyor.
Web adresi: www.cesnilidoner.com
YENİYO DÖNER
Dükkan, en az 80 metrekare olmalı
2020 yılında İstanbul'da kurulan Yeniyo Döner'in yurtiçinde toplamda 18 şubesi bulunuyor. Şu anda yurtdışına şube açma fikirleri yok. Bu şubelerin 16 tanesi franchise sistemiyle yönetiliyor. Yeniyo Döner tek modelde franchise veriyor. Markada girişimcileri sevindirecek en önemli detay ise isim hakkı ya da cirodan pay talep edilmemesi. Şube açılırken yaya yolunun yoğun olduğu, havalandırmaya uygun olan ve 80 metrekare civarında büyüklüğe sahip dükkânların seçilmesi isteniyor. Güvenilir, işletmeciliğe hevesli, yüksek enerjili ve takım çalışmasına uygun girişimciler firma tarafından değerlendirmeye alınıyor. Firmadan bayilik almak için ise iletişime geçilmesi gerekiyor.
Web adresi: www.yeniyodoner.com
CANSIZZADE BİTKİSEL YAĞLAR
Soğuk press teknolojisi ile üretiyor
Mehmet Cansızoğlu tarafından 2015'te kurulan Cansızzade Bitkisel Yağlar, kimyasal işlemden geçmeden, katkısız olarak sunuluyor. Firmanın üretim yeri İstanbul Pendik. Soğuk press teknolojisi ile doğal ve bitkisel yağlar üretimi gerçekleştiren firmada chia tohumu, tatlı badem, aspir, çörek otu, jojoba yağı gibi pek çok çeşit bulunuyor. Toptan ürün satışı gerçekleştiren firma, ürün satışını online alışveriş siteleri üzerinden gerçekleştiriyor. Helal gıda sertifikasına sahip olan Cansızzade bayilikte veriyor.
Web adresi: www.cansizzadeyag.com
CAJUN CORNER
Bu yıl 270 şube hedefliyor
2017 yılında kurulmuş olan ve hızlı bir büyüme sergileyerek bugün 60 ilde 170 şubeye ulaşan Cajun Corner, hem fast food hem de dünya mutfağını lezzet severler ile buluşturan bir marka. 170 şubenin 168'i franchise sistemiyle açılmış. Marka 2025 yılında yurtdışı ağırlıklı büyümek istiyor. Bu ülkeler arasında Kıbrıs, Makedonya ve Almanya ilk tercihleri arasında. 2025 sonuna kadar 270 şube olmayı hedefliyor. İsim hakkı bedeli 650 bin + KDV. Cirodan yüzde 4 royalty bedeli talep ediliyor. Ortalama bir şubenin kurulum maliyeti 3.5-4 milyon lira arasında. Yüzde yüz yerli sermaye ile kurulmuş olan Cajun Corner'ın birkaç konsept çeşidi bulunuyor. Hatta bazı lokasyonlarda Cajun Corner Pub tarzında da bayilik veriliyor. Şubelerin yüzde 80'i cadde, yüzde 20'si ise AVM olarak planlanmış.
Web adresi: www.cajuncorner.com.tr
İZMİR BOMBACISI
Manisa ve Akhisar'da şubeleri var
Manisa merkezli olan ve özünde mesir macunu üreticisi olan İzmir Bombacısı, 2020 yılında kurulmuş. İstanbul Otoyolları üzerinde şubeleri bulunuyor. İstanbullu müşterilerinden çok fazla İzmir Bombası talebinin gelmesi üzerine bu işe girişmişler. Önceleri İzmir'den alınan ürünleri şu anda kendileri üretiyorlar. Markanın Manisa ve Akhisar'da şubeleri var. 30 metrekare bir şube için 1 milyon liralık bir yatırım bedeli bulunuyor. Marka daha çok cadde üzeri olan lokasyonları tercih ediyor. AVM'lere ise daha sonraki süreçte planlarının arasına alacaklar. 2025 yılsonuna kadar 30 şubeye ulaşmayı hedefliyor.
Web adresi: www.meshurizmirbombacisi.com
ROYALTYLIFE
Tüm ürünleri doğal ve helal sertifikalı
İstanbul merkezli olan ve 25 yıllık bir geçmişe sahip Royaltylife, helal sertifikalı ve doğal içerikli ürünler üretiyor. Bu ürünler hem bitkisel hem de özel takviyelerden oluşuyor. Firmanın şu anda sekiz şubesi var. İstanbul'da Bahçelievler, Başakşehir, Güngören, Gaziosmanpaşa, Esenyurt gibi lokasyonlarda bulunuyor. İstanbul haricinde Adıyaman ve Ankara'da da şubeler mevcut. Yakın zamanda da Bursa'da açılması planlanıyor. Marka, ortalama 25 metrekarelik bir şube istiyor. 10 bin dolarlıklık bir bayilik ücretleri var. Bu ücretin içerisinde hem konsept hem de ürünler mevcut. Anahtar teslim olarak veriliyor. Royalty bedeli talep edilmiyor. Sadece sabit ürün alınması isteniyor. Markanın girişimcilere pazarlama ve satış konusunda destekleri bulunuyor. 2025 yılsonuna kadar 50 şube olmayı hedefliyor. Ürünler sadece şubelerde satılıyor. Perakende de satışı mevcut değil.
Web adresi: www.royaltylife.com.tr
BODYMATRIX
Almanya'dan sonra Türkiye'de
Almanya'da Marco Wader tarafından geliştirilen ve bağışık sistemini koruyan önemli bileşenlerden oluşan gıda takviyesi BodyMatrix, uluslararası bir marka. Bugün sadece doktorlar tarafından satışı tavsiye ediliyor. Ünal Dinç ve Cengiz Padir'de bu ürünleri Türkiye'ye ithal ederek 2022'de kendi kurdukları Nutri Core A.Ş. çatısı altında satışını gerçekleştiriyor. Ünal Dinç'in Almanya ziyaretinde tanıştığı Marco Wader ile bir işbirliğine gitmesi sonucu oluşan bu girişim, doktor tavsiyesi ile son kullanıcıya ulaşıyor. Bodymatrix'in satışının yapıldığı ülkeler arasında Türkiye dışında Avusturya ve İsviçre'de bulunuyor. İçeriğindeki hücre yenileyici etkisi ve vitaminler sayesinde kişiyi sürekli formda tutmak için üretiliyor. Firmanın dijitalinde ürünün satışı mevcut. Bunun yanı sıra Trendyol'da da satışa sunulmuş. Girişimciler sadece ürünün fiyatını ödeyerek toptan bir şekilde alım yapabiliyor. Avrupa'da 80 euro olarak satılan ürün Türkiye'de 50 euro olarak belirlenmiş. Şirketin şube açmak gibi bir sistemi bulunmuyor. Bu nedenle toplu alımlar yapılıyor. Bir palet içerisinde 1960 tane ürün bulunuyor.
Web adresi: www.bodymatrix.com.tr
Franchise bedeli 100 bin TL
2008 yılında Pendik'te kapılarını açan ve hızla İstanbul'un gözde mekânlarından biri haline gelen Beyoğlu Çorbacısı, geleneksel Türk çorbalarını geride bırakıyor. Markanın şu anda altı şubesi var. Yatırımcılara karlı bir iş fırsatı sunan Beyoğlu Çorbacısı'nın franchise bedeli 100 bin lira. Marka şube kurulumunun yanı sıra satış danışmanlığı hizmeti de sunuyor. Bu sayede yatırımcılar işlerini kurarken ve işletirken profesyonel destek alarak başarılı bir şekilde operasyonlarını yürütüyor.
Kazandıran salata markası
2024'te İzmir'de kurulan HappyGreens, Türkiye'nin kazandıran salata markası olma yolunda ilk adımlarını attı. Markanın toplamda dört farklı konsepti var. Bunlar; full konsept, elit mağazalar, ghost kitchen ve kiosk. Marka, mimari destek, ürün tedariki, mağaza yazılımı, düşük personel maliyeti gibi pek çok konuda destek sağlıyor.
Aycan HELVACIOĞLU / The Franchise Company Yönetici Ortağı ve Genel Müdürü
"Gıda ve hizmet sektöründe fırsatlar öne çıkıyor"
Franchising, girişimcilere çeşitli sektörlerde gelişme fırsatları sunan dinamik ve gelişen bir sektör olmaya devam ediyor. Dünya franchise otoriteleri 2025 yılı için franchising ekosisteminin geleceğini şekillendirecek yeni trendlerin ortaya çıkacağına dikkat çekiyor. Girişimciler için değişen tüketici tercihlerini anlayan ve bunları teknoloji ile birleştiren birçok iş modeli ve konseptlerin talep gördüğü günümüzde gıda ve hizmet sektöründe fırsatlar öne çıkıyor. Sağlık ve kişisel gelişim konusunda, tüketiciler daha sağlıklı yaşam tarzlarına öncelik vermektedir. Aynı şekilde sağlıklı ve vegan bazlı menülerin sunulduğu yeşil restoranlar dikkat çekmektedir. Gıda konseptlerinde self sipariş kioskları ve mobil uygulama sipariş ve teslim gibi araçlar maliyetleri düşürüyor ve müşteri dostu çözümler sunarken, markaya ölçme ve değerlendirme ve iyileştirme imkânı sağlıyor. Hizmet tarafında temizlik ve bakım onarım, hızlı lojistik franchiseları yükselen trendler olarak izlenmektedir. Kolay yönetilebilir, izlenebilir ve ölçülebilir franchise projeleri girişimcilere başarılı bir iş kurarken iş-yaşam önceliklerini dengeleme şansı sunuyor. Bununla birlikte yeni dönemde pek çok mikro franchise projesinin hayata geçeceğini öngörüyoruz.
Osman BİLGE
"Sosyalleşme ortamı sunan işletmeler gözde"
Franchise bugün küçük girişimcilerin ilk tercihi oldu. Binlerce zincir yurdun her yanına yayılmış durumda. Tanınmış, yaygın, kazandıran onlarca zincir varsa, henüz yolun başında olan binlercesi de franchise veriyor. İşi kuranın dükkânı para kazansa bile, franchise altyapısı zayıfsa destek veremiyor. Buna rağmen deneyimsiz birinin kendi başına iş yapmasına oranla franchise alması daha güvenli olabiliyor. Franchise alırken neye dikkat etmeli, bu konuya değinelim. Franchise alanın en büyük riski kendisidir. İşin rakamsal verilerine bakıp karar veren yanılır, girişimci önce kendine bakmalı. Franchise satanın söyledikleriyle yetinmeyip, alanlarla, mümkünse batanlarla konuşmalı. İşin zahmetini, stresini, riskini anlamalı, kaldırabileceği işe girişmeli. Zincirin gücünü, desteğini tam anlamalı. Sevilen marka, özgün ürün, verimli operasyon, uygun tedarik, doğru yer seçimi, eğitim, denetim, reklam, kampanya başarıyı getiren unsurlar. Her zincir hepsini sağlamayabilir, var olanlar yetebilir, girişimci işini umarak değil, bilerek kurmalı. Franchise işinde güç verenden yanadır. Alan gücün kötüye kullanılmayacağından emin olmalı. Anlaşma süresi uzun, yatırım miktarı ve tedarik koşulları makul olmalıdır. Korumalı bölge yeterince büyük olmalıdır. Keyfi cezalar olmamalıdır. Enflasyon yüksek, sermaye değerli, tüketim zayıf. Yatırımda israfa kaçmayan, temel ihtiyaçlara hitap eden, makul fiyatlı ürün ve hizmet satan işleri tercih edin. Pazaryerleri üzerinden online satış yapan işler, sosyalleşme ortamı sunan işletmeler, kolay harcayanlara yönelik hizmetler, günümüzün gözde işleri.
Akın CAN / Konfor Grup İcra Kurulu Üyesi
"Yurtiçinde 100, yurtdışında 14 mağaza açmayı hedefliyoruz"
Anahtar teslim projeler yapıyoruz. Şantiye süreçlerinde projelerin çizim aşamalarını teslim ediyor, mimarlarımızla birlikte süreci takip ederek hak ediş onaylamaları gerçekleştiriyoruz. Franchise seçimi sırasında belirli finansal puan kriterlerimiz ve teminat yüzdelerimiz bulunuyor. Lokasyon ve pazar konumu, en belirgin kriterlerimiz arasında. Ayrıca talep edilen mağazanın firmamız, ürünümüz ve sektörümüze uygun olup olmadığına dair mimari uygunluk analizi yapıyoruz. İş geliştirme fizibiliteleri ise franchise uygunluğunun belirlenmesinde bir diğer önemli adım oluyor. Bu yıl yurtiçinde 100, yurtdışında ise 14 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz. Bu yılı 6 milyar liralık bir ciro ile kapatmayı hedefliyoruz.
H. İbrahim KARADERE / Cleopatra Ink Kurucusu ve Lideri
"70'ten fazla yeni franchise şubesi açacağız"
2025 sonuna kadar toplamda 70'den fazla yeni franchise şubesi açmayı planlıyoruz. Bu hedefler doğrultusunda, müşteri sayımızı artırmayı ve pazardaki payımızı genişletmeyi amaçlıyoruz. Büyüme stratejimizin temelinde, güçlü bir franchise ağı oluşturarak Türkiye'deki deneyimimizi uluslararası pazara taşımak yer alıyor. Bu süreçte, hedef pazarlarımızda detaylı pazar araştırmaları yaparak, potansiyel lokasyonları belirleyeceğiz. Ayrıca, mevcut stüdyolarımızın sunduğu kaliteli hizmet ve hijyen standartlarımızla müşteri memnuniyetini artırarak, sadık bir müşteri kitlesi oluşturmayı hedefliyoruz. Dijital pazarlama ve sosyal medya stratejilerimizi sürekli güncelleyerek, markamızın bilinirliğini artırmayı ve yeni müşteri kazanımını desteklemeyi planlıyoruz. Böylece, hem mevcut pazar payımızı güçlendirecek hem de yeni pazarlara daha etkili bir şekilde girebileceğiz.
Erol HARBİ / Opak Lens Yönetim Kurulu Başkanı
"Bu yıl 20 depomuzu franchise olarak devredeceğiz"
2025 yılı içerisinde 20 depomuzu, 2026 yılı içerisinde ise 11 depomuzu daha franchise olarak devir etmeyi planlıyoruz. Ciro bilgilerimiz her depo özelinde farklılık gösteriyor. Opak Lens olarak mevcut depolarımızı franchise iş ortaklarımıza devir ederek, merkezin tedarik gücünü artırmaya daha fazla odaklanmasını ve yeni ürünler geliştirme kapasitesini artırmasını sağladık. Franchise'a devir olan depolarımızda verimlilik ve karlılık artışlarını gözlemledik. Bu da projemizin doğru bir yolda ilerliyor olduğunu bize gösterdi. Hedefimiz, Türkiye'nin 81 ilindeki tüm optik mağazalara en iyi ürün ve hizmeti sunan ve en çok tercih edilen tedarik markası haline gelmek.
Burak GİRAY / Özsüt İş Geliştirme Direktörü
"Özsüt Select, Özsüt'lerden farklı bir konseptte tasarlandı"
Özsüt çatısı altında ürün gamına göre değişen dört farklı menümüz mevcut. Özsüt mağazaları ürün sunumu ve operasyonun sağlıklı yürütülebilmesi için 200-250 metrekare aralığında kapalı alana ve 80-100 metrekare açık alana sahip olmalıdır. Ancak tüm büyüklükler mağazanın lokasyonuna ve kullanılacak menüye göre değişiklik gösterebilir. Proje çizimini mağaza özelinde yaptığımız için bu konuda esnekliklerimiz olmaktadır. Ayrıca STP Gıda'nın markalarından biri olan Özsüt dışında, Bonton Özsüt ve Özsüt Select konseptlerimizle de hizmet veriyoruz. 2022 yılında faaliyetine başlayan Bonton Özsüt ile daha uygun fiyatlı ürünlerimizi tüketicilere sunma hedefi ile yola çıktık. Kiosk konseptinde olan Bonton'lar, küçük metrekareye sahip alanı, daha az personel ihtiyacı ve al götür hizmeti ile tamamen yatırımcı dostu bir marka olarak tasarlandı. 2021 yılında İzmir'in Alsancak semtinde hayata geçirdiğimiz açık mutfak konseptli mağazamız Özsüt Select'le ise bambaşka bir Özsüt deneyimi yaşatmak üzere yola çıktık. Özsüt Select, gerek mimari tasarımı gerekse menüsü ile Özsüt'lerden farklı bir konseptte tasarlandı.