ÖZBEY MEN/ Moda artık sadece iyi giyinmek değil, aynı zamanda bir yaşam tarzı. Bu yüzden hazır giyim markaları hitap ettikleri tüketici kitlesine aslında bir "kimlik" de kazandırıyorlar. Bunun yolu ise kolayca kombin edilebilen tüm ürünleri bir arada sunmak. Öyle ki klasik ve casual giyim üreten firmaların koleksiyonlarında birbirleriyle uyumlu olarak giyilebilecek tepeden tırnağa tüm ürünleri bulmak mümkün. Kombin edilen bu ürünler arasına son dönemde bere de girmiş durumda. Özellikle spor giyim markalarının koleksiyonlarında geniş olarak yer bulmaya başlayan bereler, kazak, hırka, mont gibi dış giyim ürünleriyle birlikte tercih ediliyor. Spor giyim mağazalarında berelerle birlikte aksesuar grubu içinde baxer, çorap hatta havlu gibi ürünlere de yer veriliyor. Bu grup ürünlerin satışının, firmaların toplam ciroları içinde yüzde 5 gibi hatırı sayılır bir orana ulaştığını da belirtelim. Perakende zinciri sahibi spor giyim firmaları, bu gruba önümüzdeki dönemde yeni ürünleri de ekleyeceklerini söylüyorlar.
MODEL SAYISINI HER YIL ARTIRIYOR
Koleksiyonlarında bereye geniş olarak yer veren firmalardan biri Danimarka merkezli Bestseller bünyesinde yer alan Jack&Jones. Denim odaklı bir marka olan Jack& Jones'ın koleksiyonlarının ana ürün grubunu doğal olarak jeanler oluşturuyor. Cirosunun büyük bir kısmı kış döneminde dış giyim ve sweatshirt, yaz döneminde ise tişört ve şort kategorilerinden geliyor. Dünyaca ünlü markanın aksesuar grubunda ise bere, ayakkabı, atkı, çanta, çorap ve boxer gibi ürünler yer alıyor. Özellikle boxerların, birçok müşterinin vazgeçilmez tercihi haline geldiğini ifade eden Bestseller Türkiye Perakende Ülke Müdürü Kerem Emre, aksesuar grubu içinde adet ve satış tutarı bakımından boxerların öne çıktığını vurguluyor. Berenin ise koleksiyonlarında yıllardır bulunduğunu ifade eden Emre, bu ürünün model sayısının zamanla arttığına işaret ediyor. Emre, "Bu artış, ürünün daha geniş bir kitleye hitap etme ihtiyacı ve değişen müşteri taleplerinden kaynaklandı. Şu anda sonbahar/kış koleksiyonumuzda yaklaşık 15 farklı model bere bulunuyor" diyor.
Aksesuar grubu ürünlerin satışının toplam yıllık cironun yaklaşık yüzde 5'ini oluşturduğunu kaydeden Emre, 2022-2023 yılları arasında bu oranın iki katına çıktığına dikkat çekiyor. 2024 sezonunda ise, 2023 yılı ile paralel bir büyüme trendi izlendiğini belirten Emre, bu grup içinde en büyük payı ise iç giyimin oluşturduğunun altını çiziyor. Sonbahar/kış sezonunda yaklaşık 3000 adet bere satıldığını kaydeden Emre, bu ürünlerin çoğunlukla Uzak Doğu'da üretildiğini dile getiriyor. Emre, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bu sezon aksesuar grubumuzu genişleterek daha fazla desen ve çeşit sunmaya odaklandık. Gelecek yıllarda da bu grubu zenginleştirerek müşterilerimize daha geniş bir ürün yelpazesi sunmayı hedefliyoruz. Tüketici beklentileri doğrultusunda yenilikçi ve farklı tasarımlar geliştirmeye devam ediyoruz. Özellikle iç giyim tasarımlarımızı ve üretimimizi Türkiye'de gerçekleştirerek, daha yenilikçi ve hızlı ürünler sunabiliyoruz."
Türkiye pazarına 2005 yılında Bursa Carrefour ve Tepe Nautilus AVM'de açtığı mağazalarla giren bu markanın Türkiye'de şu anda 30'un üzerinde mağazası var. Firma Türkiye'de büyümeye 2025 yılında da devam etmeyi planlıyor. Bu yıl farklı şehirlerde 10 mağaza daha açmayı hedeflediklerini vurgulayan Emre, yeni mağazaların İstanbul, Ankara, İzmir, İzmit ve Antalya gibi büyük şehirlerin yanı sıra Anadolu'nun çeşitli bölgelerinde hizmete gireceğini söylüyor.
GRUBA YENİ ÜRÜNLER EKLEYECEK
İngiltere'nin köklü denim markası Lee Cooper'ın Türkiye perakende, pazarlama ve üretim haklarını 2010 yılında satın alan Kipaş Holding, bu markanın ürünlerini şu anda 26'sı kendi mağazası olmak üzere 350 noktada tüketicilerle buluşturuyor. Her yıl satış adetlerinde yaklaşık yüzde 20 büyüme gerçekleştiren firma, 2025 yılında 20 yeni mağaza daha açmayı hedefliyor. Lee Cooper Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Kipaş Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Öksüz, markanın koleksiyonlarında ana ürün gruplarını denim, dokuma, örme, triko ve aksesuarların oluşturduğunu belirtiyor. Cironun büyük çoğunluğunu denim, dokuma ve örme gruplarından elde ettiklerini söyleyen Öksüz, aksesuar grubu satışlarının ise toplam ciro içinde yüzde 3 ile 5 arasında pay aldığını, bu oranın kimi zaman artış gösterdiğini belirtiyor. Lee Cooper'ın aksesuar grubunda kemer, boxer, ayakkabı, çorap, çanta, havlu, terlik, şapka ve bere yer alıyor. Bu gruptaki ürünler arasında ise kemer, boxer ve çorap grupları satış miktarı ve satış cirosu içinde öne çıkıyor. Lee Cooper, bereye ise ilk olarak 2012 kış koleksiyonunda yer vermiş. Bu sezon koleksiyonda 5 model ve toplam 12 renkte şapka ve bereyi satışa sunduklarını ifade eden Öksüz, aksesuar ürünlerini müşterilerin talep ve beklentileri doğrultusunda zamanla zenginleştirdiklerini kaydediyor. Sonbahar- kış sezonlarında genel olarak ayda ortalama 5 bin adet aksesuar satış gerçekleştirdiklerini belirten Öksüz, bu gruptaki tüm ürünleri yurtiçindeki yerli üreticilere ürettirdiklerini söylüyor. Öksüz, "Her sene diğer ürün gruplarında olduğu gibi aksesuar grubunda da koleksiyonumuzu zenginleştiriyoruz. Bu yıl için özellikle koleksiyonumuza havlu ve terlik ekledik. Gelecek yıllarda ise müşteri talep ve istekleri doğrultusunda daha da genişleteceğiz. Cüzdan, parfüm, kartvizitlik ve valiz yeni eklemek istediğimiz ürünler arasında yer alıyor" diyor.
HER SEZON 450 BİN BERE SATIYOR
Koton her sezon müşterilerine kadın-erkek-genç kız- çocuk-denim- aksesuar- iç giyim- partywear – beachwear gibi pek çok kategoride zengin bir koleksiyon sunuyor. Ağırlıklı kadın markası olarak konumlanan firma, kadın ana kategorisi altında pek çok alt kategori ve özel koleksiyon hazırlıyor. En geniş ürün gamına sahip olması nedeniyle ciroda en büyük payı da bu kategori oluşturuyor. Firmanın koleksiyonlarında sonbahar/kış sezonunda ceket, dış giyim ve triko, ilkbahar/yaz sezonunda ise elbise grupları, plaj giyimi, şort ve aksesuarlar öne çıkıyor. Aksesuar grubunda kadın, erkek, çocuk ve bebek koleksiyonlarına özel geniş bir yelpazeye sahip olan Koton'un bu kategorilerde; bere, şapka, atkı, şal, saç aksesuarları, eldiven, çorap, çanta, kemer, bijuteri, kırtasiye ürünleri ve kozmetik alt kategorisinde parfüm ile vücut misti ürünleri yer alıyor. Koton Chief Merchandise Officer İlkay Keskin, "Ürün gruplarımızın satış performansı, sezona ve döneme bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Örneğin, kış aylarında bere, atkı, şapka ve çoraplar en çok tercih edilen ürünler arasında öne çıkarken, yılbaşı dönemiyle birlikte bijuteri ürünlerimizde belirgin bir artış gözlemleniyor. Yaz aylarında ise, sıcak hava koşullarına yönelik hasır şapkalar ve yaz trendlerine uygun bijuteri koleksiyonlarımız, en yüksek performansı sergiliyor" diyor.
Uzun yıllardır aksesuar ürünlerine koleksiyonlarında yer veren Koton, bu kategoriyi trendler ve müşteri ihtiyaçlarına göre sürekli yeniliyor. Kış sezonu aksesuar koleksiyonlarının önemli bir parçası olan bere ise, Koton'un en gözde ürünlerinin başında geliyor. Kadın, erkek, çocuk ve bebek gruplarına hitap eden bu üründe geniş bir modele sahip olan firmanın özellikle kadın koleksiyonunun ayrılmaz bir parçası bere. Bere- atkı aksesuar grubunda çeşitliliği sağlarken, bu ürünlerin tasarımında bölgesel ihtiyaçlar da göz önünde bulunduruluyor. Bu sezon, bere gruplarında toplamda 220 farklı modele yer verdiklerini söyleyen Keskin, bunların 100'ünün kadın koleksiyonuna ait olduğunu vurguluyor. İlkay Keskin, "Ayrıca, kış sezonuna özel şapka, atkı ve eldiven koleksiyonlarımızla birlikte, toplamda 700 farklı kış aksesuarı seçeneği sunuyoruz. Aksesuarda özellikle bere gibi spesifik ürünlerde hem şıklık hem de fonksiyonellik önemli. Son yıllarda, aksesuar trendlerinin değişmesiyle bazı ürün gruplarında dikkat çeken bir büyüme yaşandı diyebiliriz. Ayrıca, yaz sezonunda bijuteri ve şapka gruplarında da belirgin bir artış görülüyor. Bu değişiklikler, Koton'un modayı ve trendleri yakından takip ederek müşteri taleplerine hızlıca cevap vermesi sayesinde gerçekleşiyor. Her sezon, müşteri ihtiyaçları doğrultusunda koleksiyonlarımızda yenilikler sunarak aksesuar kategorisindeki büyümemizi sürdürüyoruz" diyor.
Sonbahar-Kış sezonlarında özellikle bere modellerinin yüksek oranda talep gördüğünü ifade eden Keskin, Türkiye'de bu dönemde yaklaşık 250 bin adet bere sattıklarının altını çiziyor. Globalde ise bu rakamın 450 bin adede ulaştığını belirten Keskin, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Bere koleksiyonumuzun büyük bir kısmı, kaliteyi ve yerel üretimi ön planda tutarak Türkiye'de üretiliyor. Yerli üretim, hem hızlı teslimat hem de yüksek kalite kontrolü açısından büyük avantaj sağlıyor. Ancak koleksiyonlarımızda çeşitliliği artırmak için yurtdışından ithal ettiğimiz ürünler de var.
Aksesuar grubumuz her sezon trendler ve müşteri beklentilerine göre genişliyor. Sezonsal değişikliklerle, ihtiyaçlar doğrultusunda bazı gruplarımızı küçültüp büyütebiliyoruz, ancak her sezon mutlaka yeni ürünler ekliyoruz."
Selahattin Can KUŞ / Galia Group Tekstil AŞ Yönetim Kurulu Başkanı
"Kazak ve hırka ile kombin ediliyor"
2020 yılında hazır giyim üretimi ve ihracatına başladık. Kurulduğumuz günden bu yana kalite, yenilikçilik ve müşteri memnuniyetini esas alan bir üretim anlayışıyla hareket ediyoruz. İstanbul'daki merkezimizde, kadın, erkek ve çocuklara yönelik geniş bir triko ürün yelpazesi üretiyor ve ihraç ediyoruz. Ürün gamımız kazak, hırka, elbise, etek ve pantolon gibi temel triko ürünlerinin yanı sıra, atkı, bere, eldiven gibi aksesuarları da kapsıyor. Bu yıl Next ve Urban Outfitters markaları için bere ürettik. Bu sene 3 farklı bere modelimiz var. Bere üretimini genellikle müşterilerimizin siparişleri doğrultusunda gerçekleştiriyoruz. Model sayısı talebe bağlı olarak değişiklik gösteriyor.
Bere talepleri, bir kazak veya hırka ile kombin olarak sipariş ediliyor. Dolayısıyla bere üretimi, ana ürünlerle paralel ilerliyor. Ürettiğimiz bereler genellikle aksesuar odaklı ve detaylı tasarımlar içeriyor. Nakışlı, kürklü, aplike işlemeli bereler üretiyoruz. Müşterilerin isteklerine göre tasarım ve malzeme seçimi değişiklik gösterebiliyor.
Cirolarının yüzde 5'i aksesuarlardan oluşuyor
Jack & Jones, Lee Cooper'ın yanı sıra Mavi, Colin's, LTB gibi diğer spor giyim markalarının da sonbahar/kış koleksiyonları arasında bereler geniş olarak yer alıyor. Ayrıca Adidas, Puma, Colombia gibi aktif spor markalarında da birçok model ve renkte bereler tüketicilere sunuluyor. Spor giyim markalarında berelerin dışında şapka, boxer, çorap, havlu, terlik, çanta, atkı, şal, eldiven, saç aksesuarları, kemer, bijuteri, kırtasiye ve kozmetik ürünleri de bulmak mümkün. Bu firmaların toplam cirolarının yüzde 5'i aksesuar ürünlerinden oluşuyor. Firmalar önümüzdeki dönemde bu gruba cüzdan, kartvizitlik gibi deri ürünlerini de eklemeyi planlıyor.