E-ticaret sitelerinin reklamları incelemeye alınır mı?

E-ticarette iddia edilen indirimler ne kadar gerçekçi? Her gördüğümüz gerçek indirim mi? Yoksa konu önce etikete bindirim yapılıp, sonrasında fiyat aşağı çekilerek bir ilizyondan mı ibaret?
16.12.2024 13:21 GÜNCELLEME : 16.12.2024 13:21

Alışveriş çılgınlığının yapıldığı Kasım ayı geride kaldı. İnternet alışveriş siteleri başta olmak üzere birçok marka online sitelerinde kampanya üstüne kampanya düzenledi. Bu sadece Türkiye'e özgü bir durum değil elbette. Dünya genelinde de Kasım ayı böyle geçti. Nihayetinde Muhteşem Cuma ile de tamamlandı. Biz Kasım ayı başında sayfalarımıza taşıdığımız bir haber ile tüketicileri bu sitelerden alışveriş yaparken dikkatli olmaları konusunda uyarmıştık. İndirimlerin ne kadar gerçekçi olduğunu iyi irdelemeleri gerektiğini yazmıştık. Bu iddia edilen indirimler ne kadar gerçekçi? Her gördüğümüz gerçek indirim mi? Yoksa konu önce etikete bindirim yapılıp, sonrasında fiyat aşağı çekilerek bir ilizyondan mı ibaret? Tüm bu sorulara haberimizde yer vermiştik.

Bizim bu uyarıları yaptığımız haberden sonra ünlü alışveriş siteleri; Trendyol, hepsiburada, Amazon'un reklamları dönmeye başladı. Reklamlarda benden daha ucuzunu bulursan farkı cebinde deniyor. Ancak burada teknik olarak bir yanlışlık söz konusu. Sonuçta üç alışveriş sitesi de benzer reklamı yapıyor. En yoğun reklamın da Trendyol'un yaptığını belirtelim. Fiyatlardaki indirim de öyle anlatıldığı kadar değil. Yaptığımız incelemede gördük ki birçok üründe fiyatlar önce şişirilmiş, sonra da indirilmiş. Bir algı oluşturuluyor ama fiyatlarda çok benzerlik var. Ya da bir iki lira gibi küçük farklılıklar söz konusu. Hatta bazılarında fiyatlar aynı. Tüketicinin yanıltıldığı yönünde güçlü şüpheler mevcut. Fiyatlar birbirine çok yakın olunca hiç kimsenin de fiyat farkını ispatlayıp farkı talep etmeyeceğini de iyi biliyorlar. Aslını bakarsanız tüketici aslında resmen kandırılıyor.

Böyle durumlarda devletin ilgili kurumlarına önemli bir görev düşüyor. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Reklam Kurulu ve Rekabet Kurulu'nun ticaret sitelerini irdelemesi, incelemesi ve denetlenmesi şart. Ortak fiyat belirlenmiş mi, rekabet ihlali yapılmış mı, bunların ortaya çıkarılması gerekir. Tüketicinin yanıltıldığına dönük şüpheler oldukça yüksek. Soruşturma açılır mı bilmiyoruz ama inceleme ile en azından bu şüpheler giderilir diye düşünüyoruz.

BİZE ULAŞIN