Ayakkabıcıların ‘büyüttüğü’ iş

Ayakkabı perakendecilerinin kemerle başladıkları aksesuar ürün satışları, ciro içinde hatırı sayılır oranlara ulaştı. Cüzdandan laptop kılıfına deriyle ilgili hemen her ürünün yer aldığı bu kategoriye çorap, iç çamaşırı hatta toka bile girdi…
26.08.2024 12:02 GÜNCELLEME : 26.08.2024 12:02

PARA ARAŞTIRMA/ ÖZBEY MEN Marka sahibi perakendecilerin en çok önem verdikleri konulardan biri de, sundukları ürün çeşidiyle mağazaya giren müşterilerin tüm ihtiyaçlarına eksiksiz olarak cevap verebilmek. Bu yüzden koleksiyonlarına her sezon mutlaka yeni bir ürün eklemeyi ihmal etmiyorlar. Ayakkabı sektöründe de buna şahit oluyoruz. Ancak ayakkabıcılar bu işi ciddiye alıp, çok daha fazla "büyütmeye" başladılar. Nasıl mı? Ayakkabının yanında tamamlayıcı bir ürün olarak mağazanın küçük bir köşesinde kemerle başlayan bu trend, şu anda başlı başına alternatif bir ürün grubuna dönüşmüş durumda. Öyle ki, ayakkabı mağazalarının çok önemli bir bölümünü artık bu ürünler dolduruyor. Başını çantanın çektiği aksesuar ürün kategorisinde cüzdandan eldivene, kartvizitlikten laptop kılıfına deriyle ilgili ne arasanız var. Hatta bu alanlara çorap, iç çamaşırı, toka, bileklik gibi deri dışında, takı ve giyim ürünleri de girmeye başladı. Üstelik satışları da ciro içinde hatırı sayılır oranlara ulaşmış vaziyette. Ayakkabı firmaları, bu kategoride yer alan ürünlerin arasına, tüketicilerin ihtiyaçları doğrultusunda yenilerini de ekleyeceklerini belirtiyorlar.

4 ÇİFT AYAKKABININ YANINDA 1 DE KEMER SATIYOR

Desa, kurulduğu 1972 yılından bu yana çanta ve aksesuarlara mağazalarında yer veriyor. Firma bu ürünleri kendi tabakhanesinde işlediği derilerden üretiyor. Desa CEO'su Burak Çelet, her tarza hitap eden çanta ve aksesuarların kombinlerin vazgeçilmez tamamlayıcısı olduğunu belirtiyor. Firmanın kendi tasarım ekibi tarafından tasarlanan ve deneyimli ustaların özenli el işçiliğiyle hazırlanan aksesuar grubunda deri cüzdan, anahtarlık, kartlık, pasaportluk gibi ürünler bulunuyor. Çelet, 52 yıl önce İstanbul Bağdat Caddesi'nde açtıkları ilk mağazadan bu yana aksesuar ürün grubunun da müdavimlerinin olduğunu vurguluyor. Çelet, "Aksesuar kategorisi ürünlerimizdeki çeşitlilik moda trendleri ve müşteri ihtiyaçlarıyla paralel olarak ilerliyor. Bu nedenle müşterilerimizin bu ihtiyaçlarını karşılayacak ürünlerimizle her sezon aksesuar kategorimizi büyütüyoruz. Kemer, cüzdan, eldiven, şapka, anahtarlık, kartlık, pasaportluk, Airpods kılıfı, laptop kılıfı, telefon çantası, toka ve bileklik gibi her dönem büyüyen ürün grubumuzla kategorimizi zenginleştiriyoruz" diyor.

Şu anda 54 mağazası bulunan ve yıl sonuna kadar 2 yeni mağaza daha açmayı hedefleyen Desa'nın toplam satışları içinde aksesuar grubu ürünlerin payı halen yüzde 2 civarında. Ancak Çelet'in verdiği bilgilere göre, bu oran her geçen gün artıyor. Bunda, tüketicilere trendlere uygun seçenekler sunmalarının önemli bir etken olduğunu söyleyen Çelet, örneğin erkek ayakkabı satışlarının artışıyla doğru orantılı olarak kemer talebinin de artış gösterdiğine işaret ediyor ve her dört erkek ayakkabı satışında bir kemer satışının gerçekleştiğini kaydediyor. Çelet, sözlerini şöyle sürdürüyor:

"Ayakkabı ve kemer kombinasyonunun görsel uyumu, erkek giyiminde önemli bir yer tutuyor ve bu da kemer satışlarını artıran bir etken oluyor. Aksesuar kategorimizdeki ürün sayısı, müşteri talepleri ve moda trendlerine bağlı olarak sürekli artış göstermekte. Bu yıl koleksiyonumuza yenilikçi ve şık tasarımlar ekleyerek ürün yelpazemizi genişlettik. Özellikle bu yaz, hasır aksesuarlarımız büyük ilgi gördü. Deriyi hasırla buluşturduğumuz özgün ve estetik tasarımlar, müşterilerimizin beğenisini kazandı. Ayrıca, geniş bir bileklik koleksiyonu da bu yılki yeniliklerimiz arasında yer aldı. Önümüzdeki dönemde de moda dünyasındaki gelişmeleri ve müşteri taleplerini yakından takip ederek koleksiyonumuza yeni ürünler eklemeyi planlıyoruz."

SATIŞ ADEDİNİN YÜZDE 30'UNA ULAŞTI

Ayakkabı Dünyası, aksesuar grubu ürünlerine mağazalarında 2000'li yıllardan itibaren yer vermeye başladı. Firma bugün itibariyle bu ürün kategorisinde müşterilerine oldukça geniş bir seçenek sunuyor. Halen bu ürünler arasında çanta, valiz, cüzdan, kemer, çorap, ayakkabı bakım ürünleri ve patili dostlarımız için hazırlanan Provog pati koleksiyonundaki tasma, gezdirme kayışları ve kostümler yer alıyor. Ayakkabı Dünyası Ürün Yönetimi Direktörü Murat Cem Çınar, bu kategorideki ürünlerin zamanın ihtiyaçları ve trendleri ile şekillendiğini, bazı dönemlerde yeni ürünler eklenirken, bazen de çıkartılan grupların olduğunu söylüyor. 2024 yılının ilk 6 ayı içerisinde aksesuar satışlarının, toplam cironun yüzde 6'sını, satış adedinin ise yüzde 30'unu oluşturduğunu ifade eden Çınar, geçen yıllara göre ciro ve adette ciddi artışlar gerçekleştiğini vurguluyor. Çınar, "Çanta ve cüzdan koleksiyonlarının ayakkabı siparişlerimizle eş zamanlı olarak kombine şekilde hazırlanması, trendleri yakından takip ederek yenilikleri hızlıca Ayakkabı Dünyası mağazalarında uygulamamız, aksesuar kategorisindeki gelişimin başlıca sebepleri. Kategoride en fazla kadın çantaları talep görüyor. Satışlara baktığımızda en çok ayakkabılarla kombine çantalar ve günlük çantalar ön planda" diyor.

İlgi gören koleksiyonları her geçen sezon artırdıklarını söyleyen Çınar, bunun yanı sıra, yeni ve müşterinin ilgisini çekecek ürünleri de sürekli olarak koleksiyona eklediklerini dile getiriyor. Çınar, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Aksesuar başlı başına bir olgu olmakla birlikte, ayakkabı satışını direkt etkileyen en önemli faktör. Bu sebeple her sezon ayakkabı koleksiyonunda o dönem moda olan renk ve malzemelerden oluşan çanta çalışmalarına önem veriyoruz. Şu dönem mevcut satışı iyi olan ürünler ile devam etmeyi planlıyoruz. Fakat trend olan bir ürün veya kategori olursa ekiplerimiz her zaman yenilikleri takip ederek, mağazalarımızda müşterilerimizin beğenisine sunacaktır." Ayakkabı Dünyası'nın en son açılan Van mağazası ile birlikte, şu anda 16 şehirde toplam 42 Ayakkabı Dünyası ve 2 Provoq mağazası bulunuyor. Ayrıca, e-ticaret mağazası ve Marketplace platformları aracılığıyla da müşterilerine ulaşıyor.

İÇ GİYİM DE SATACAK

Cabani Ayakkabı da ilk mağazasını açtığı 2000'li yılların başında hakiki deri kemer, çanta ve cüzdanla bu ürünlerin satışına da başlamış. Müşterilerin göstermiş olduğu ilgiye bağlı olarak zaman içinde aksesuar grubunda ürün ve model çeşitliliğini artıran firma, bu kategoride şu anda kemer, çanta ve cüzdanla birlikte kartlık, deri bakım ürünleri, parfüm, çorap, valiz, telefon kılıfı ve iç tabanlığı da satışa sunuyor. Şu anda yurtiçinde 5, yurtdışında ise 28 mağaza ile hizmet verdiklerini, yılsonuna kadar 3 mağaza daha açmayı planladıklarını belirten Cabani Ayakkabı Yönetim Kurulu Üyesi Cem Kubilay Kaban, aksesuar ürünlerin toplam ciro içindeki payının yüzde 20'ye ulaştığının altını çiziyor. Yaz aylarında valiz satışlarında ciddi artış gerçekleştiğini dile getiren Kaban, yılın tamamında ise aksesuar kategorisi satışlarında parfümün ilk sırada yer aldığını söylüyor. Kaban, şu açıklamalarda bulunuyor: "Kalitesi ve esans oranı free shoplarda satılan A plus markalarla eş değer olan erkek ve kadın parfümlerimize yoğun bir ilgi var. Bunun yanında erkek kemer, cüzdan ve çorap satışları da ön planda. Her sezon koleksiyonumuza uygun bir şekilde aksesuar ürünlerimize de eklemeler yapıyoruz. Ayakkabının yanında kombin yapılabilecek uygun ürünleri koleksiyonumuzda bulundurduğumuz için ayakkabı ve aksesuar satışlarımız artıyor. Bu sene içinde parfüm ve valiz kategorilerimizde ciddi ürün sayılarına ulaşmış durumdayız. Önümüzdeki yıllarda kadın çorap ve erkek iç giyim ürünleriyle mevcut aksesuar koleksiyonumuzu genişletmeyi planlıyoruz. Bir müşterimiz mağazamıza girdiğinde aksesuar grubunda bütün ihtiyaçlarını karşılayabilecek durumda olmak istiyoruz."

Bülent TANCA / Kemal Tanca Yönetim Kurulu Başkanı

"Satışlar sezona göre değişkenlik gösteriyor"

Kemal Tanca olarak önümüzdeki yıl 75'inci kuruluş yıldönümümüzü kutlayacağız. Aksesuar grubuna çok eskiden beri koleksiyonlarımızda yer veriyoruz. Bu ürünlere ilk olarak erkek kemeri ile başlanmış. Eskiden parmak kalınlığında kemerler üretiliyordu. Daha sonra kadın ayakkabılarına takım olarak kadın çantası üretimine başlandı. Şu anda erkek kemerlerini çok çeşitli kalıklıkta üretiyoruz. 3 cm abiye ve klasik kemer, 3.5 cm modern kemer, 4 cm spor kemer seçeneklerimiz var. Çantalarda ise gece ayakkabı ve abiye ürünlerle kombinlenen modellerimizin yanı sıra günlük olarak kullanılan aykırı tarz ve renkte ürünlerimiz mevcut. Bu ürünlerin satışları sezonluk olarak değişkenlik göstermektedir. Örneğin erkek kemeri adet olarak satışlarımızın yüzde 38'ini oluştururken, bayan çantası yüzde 43 paya sahip. Bu oran cüzdanda ise yüzde 8. Mağazalarımızda aksesuar olarak ayrıca derimont, eldiven, erkek çorabı, ahşap ayakkabı kalıbı ve ayakkabı bakım ürünleri de bulunmakta. Aksesuar sayısını müşterilerimizin ihtiyaçlarına ve marka konseptlerimize göre artırabiliriz.

BİZE ULAŞIN