Dijital aboneliklerin tahtı sallanıyor

Türkiye’de ve dünyada dijital platformların sayısı hızla artıyor. Tabii bu platformlarda abonelik oluşturan ve abonelik ücreti ödeyen kullanıcıların sayısı da artıyor. Düzenli olarak abonelik ücreti ödeyenlerin sayısı artsa da sürdürülebilirlik sektördeki herkes için bir soru işareti.
02.07.2024 12:03 GÜNCELLEME : 03.07.2024 00:01

Türkiye'de ve dünyada dijital platformların sayısı hızla artıyor. Tabii bu platformlarda abonelik oluşturan ve abonelik ücreti ödeyen kullanıcıların sayısı da artıyor. Bu üyelikler ve ödemeler bazen doğrudan film veya dizi izlemek, müzik dinleyebilmek, bazen de içeriği reklamsız izleyebilmek için yapılıyor. Abonelik modeli zamanla geçer akçe oldu olmasına ama düzenli olarak abonelik ücreti ödeyenlerin sayısı artsa da sürdürülebilirlik sektördeki herkes için soru işareti.

İşte bu sorunun peşine düşen Türk-Alman seri girişimci Coşkun Tuna, hem içerik üreticileri hem de kullanıcılar için en uygun çözümün tek seferlik ödeme olduğunu düşünüyor. Medya kurum ve kuruluşlarına, medya profesyonelleri ile içerik üreticilerine yönelik adil işbirliği ve kullanıcılara kaliteli içerik sunan bir medya içeriği ağı olan KiVVON'un kurucusu Tuna, aylık yada yıllık abone olunan platform içinden bir veya birkaç içeriğin tüketildiğinin altını çizerek "KiVVON tek seferlik ödeme sistemiyle sadece tüketmek istenilen içeriğin satın alınmasını sağlıyor. Böylece hem üretilen içeriğe bir değer biçiyor, hem de kullanıcıları abonelik israfından koruyor" diyor.

TÜRK-ALMAN SERİ GİRİŞİMCİ

Almanya'nın Düren kentinde bir Türk işçi ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Coşkun Tuna, dijital dünyaya kafa yormaya polisken Berlin'in ilk internet kafesinde başlayan bir seri girişimci. Almanya'nın ilk araç paylaşımı servisi mitfahrzentrale.de'yi kurarak ilk girişimini yapan Tuna, BlaBlaCar'ın satın almasıyla ilk exitini de gerçekleştirmiş. Son olarak yayıncılık ve reklamcılık alanında Almanya'nın en büyük şirketlerinden biri olan Ströer Group'un satın aldığı önceki şirketi Seeding Alliance ile yıllarca yayıncıların ve medya kuruluşlarının dijital yayınlarını ve reklamlarını pazarlayan Tuna, medya kuruluşları ve içerik üreticileri için yeni bir gelir kaynağı yaratma amacıyla yola çıktığı KiVVON ile şimdi Türkiye'de.

ARAŞTIRMALAR TEK SEFERLİK ÖDEME DİYOR

İçerik oluşturucu ekonomisi giderek büyürken reklama boğulan veya aboneliklerle sıkıştırılan kullanıcı, tercihlerini sık değiştiriyor. İçerik üreticileri için ekonomik olarak zorlayıcı olan bu durum karşısında Coşkun Tuna, içerik üreticileri için basit, sürdürülebilir ve yenilikçi bir gelir modeli olarak tek seferlik ödemeye işaret ediyor. Hem Türkiye'de hem de Almanya'da yaptıkları araştırmaların sonucunu paylaşan Tuna, "Araştırmalarımıza göre kullanıcılar, ilgilerini çekmeyen içeriklere de ödeme yapmak yerine, ilgisini çeken içeriklere tek seferlik ödeme yapmaktan yana. Türkiye'de kullanıcıların büyük çoğunluğunun en azından bir aboneliği olduğunu gördük ama insanlar tek seferlik ödeme ile uzun vadede kazançlı çıkacaklarını düşünüyorlar. Biz de bunu amaçladık. Zira kullanıcılar KiVVON'da satın aldıkları içerikleri daima görüntüleyebiliyor. Ortaya çıkan bu sonuçlar bizi heyecanlandırıyor" diyor.

45 ilden bin 50 kişinin katıldığı araştırmadan çıkan sonuçlar ise oldukça çarpıcı. "Abonelikler için ödediğiniz aylık toplam tutar ne kadar?" sorusuna aylık 0-100 TL arası bir ücret ödedikleri cevabını veren katılımcıların oranı yüzde 24,19, 100-200 TL arası diyenlerin oranı yüzde 21,24 ve 200-300 TL arası diyenlerin oranı ise yüzde 18,10.

"İlginizi çeken bir dijital içerik buldunuz ve iki ödeme seçeneğiniz var. Hangisini tercih ederdiniz?" sorusuna tek seferlik ödeme cevabını verenlerin oranı yüzde 32,95, aylık abone diyenlerin sayısı yüzde 65,05. Almanya'da ise tek seferlik ödeme diyenlerin oranı yüzde 66,73 olurken, aylık abone diyenlerin oranı yüzde 33,27 olarak gerçekleşmiş. Coşkun Tuna, daha ilk defa denenecek bir model için bu kadar yüksek oranlar çıkmasının pazarın büyüklüğünü gösterdiğinin altını çiziyor.

Araştırmaya göre "Neden tek seferlik ödeme seçeneğini seçerdiniz?" sorusuna katılımcıların yüzde 25,12'si uzun vadede maliyet tasarrufu yanıtını verdi. Bu cevabı yüzde 21,79 ile esneklik ve tercih özgürlüğü takip etti. Ortaya çıkan bu sonuçlar da kullanıcıların tek seferlik ödeme sistemine sıcak yaklaştığını gösteriyor.

MEDYA İÇİN YENİ BİR GELİR MODELİ

Video, metin, görsel ve podcast olarak 4 farklı formatta içerik paylaşılabilen KiVVON'da metin formatında olacak içeriklerin minimum 2 bin karakter, görsel içerikler için en az iki görsel olması bekleniyor. Video ve podcast formatlarında ise ilk bir dakikaya kadar içerik ücretsiz izlenebiliyor veya dinlenebiliyor. Ardından kullanıcı ödeme duvarıyla karşılaşıyor. Kullanıcılar isterlerse kredi kartıyla içerikleri etkinleştiriliyor. Kredi kartının yanı sıra KİVVON'da oluşturdukları hesaplarına para yüklemesi yaparak diledikleri içeriği "Bakiye ile öde" seçeneğiyle de etkinleştirme imkanları da mevcut. Sistemde elde edilen net gelirin yüzde 80'i ise içerik üreticisine aktarılıyor. Sistem henüz emekleme aşamasında olan podcast ekonomisi başta olmak üzere sponsorluktan başka gelir kaynağı yaratmak isteyen içerik üreticileri için önemli bir fırsat. Coşkun Tuna "Bir Instagram kullanıcısısınız ve 50 bin takipçiniz var diyelim. Takipçilerinizin yüzde 1'i dahi KiVVON'daki ücretli içeriğinizi etkinleştirse bu 500 kişi anlamına gelir. Böylece sadece tek bir içerikten 320 Euro net gelir elde edebilirsiniz" diyor. Tuna içerik üreticilerinin en büyük sıkıntılarından birinin fatura oluşturma olduğunu söyleyerek tek seferlik ödeme sisteminde faturaların KiVVON tarafından otomatik oluşturulduğunu da sözlerine ekliyor ve Almanya'da AFP, Cicero gibi köklü medya kurumlarının yer aldığı KiVVON'a Türkiye'deki medya kurumları ve medya profesyonellerini davet ediyor.

Kasım 2021'de Berlin'de kurulan KiVVON iki yıllık bir serüvenin ardından geçtiğimiz günlerde Türkiye lansmanını yaptı. Tuna'nın 9. girişimi olan KiVVON, Türkiye'deki ilk girişimi. Kendisi için bir ilki daha gerçekleştirdiğini söyleyen Tuna "İstanbul, startup ekosisteminde yükselen yıldız. Türkiye genç bir ülke ve insanlar inovasyonları daha sıcak karşılıyor. Zaten Türkiye'ye açılmak istiyordum, tüm bunlar süreci hızlandırdı. Buradaki potansiyelin hayata geçmesi için katkı sunmak çok güzel. KiVVON'un Avrupa'ya açılmak isteyen gençler ve iş dünyası için bir köprü olmasını istiyorum" diyor.

BİZE ULAŞIN