PARA FRANCHISE/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Franchising vermeyi planlayan markalar, özellikle işlek ana arterlerin yanı sıra üniversiteler, AVM'ler, hastane ve ofis bölgelerinde şubeleşmeyi tercih ediyor. Yakınında mutlaka rakip marka kahveci bulunmasını şart koşan markalar da var. Yurtiçinde halihazırda 40 şubesi açılmayı bekleyen ve ülke çapında kendine yeni iller belirleyip Türkiye'de 10'dan fazla yeni şehirde şubeleşmeyi hedefleyen marka mevcut. Markalar, Türkiye'nin yanı sıra yurtdışındaki operasyonlarına da devam ediyor. Kuzey Irak, Kuzey Kıbrıs ve Dubai'de şubeleşenlerin yanı sıra İran, Azerbaycan ve Avusturya ile görüşmeler yürüten markalar bulunuyor.
Ayrıca franchising konseptleri arasında girişimcisini bekleyen 'taşınabilir konteyner mağazasında barista hizmeti' konsepti de dikkat çekiyor.
PARA Dergisi olarak, kahve piyasasındaki gelişmeleri, sektörün franchising yatırımcıları için sunduğu fırsatları ve işletmelerin yurtdışı rotalarını markaların yetkili isimlerinin ağzından derledik…
Hasan ULUTÜRK / Tchibo Türkiye Genel Müdürü
"2024'te yaklaşık 14 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz"
Kahvelerimizin yarısından fazlasını sürdürülebilir çiftçiliğin mahsulü olarak tüketicilerimizle buluşturuyoruz. Tchibo Joint Forces programı kapsamında küçük çiftlik sahiplerini eğiterek geleneksel tarımdan ekonomik, çevresel ve sosyal açılardan sürdürülebilir tarıma geçişte onlara yardımcı oluyoruz. Bugüne kadar 50 binden fazla kahve çiftçisini bu programa dâhil etmeyi başardık. Başta mağaza yatırımlarımız olmak üzere pazarda tüketicilerimizin bulunduğu yerlerde daha fazla yer almak amacıyla yatırımlarımıza 2023 yılı boyunca hız kesmeden devam ettik. Bunun yanı sıra kendi web sayfamız tchibo.com.tr başta olmak üzere e-ticaret kanal yapılanmamızı ve iş birliklerimizi daha da büyüttük. Müşterimizin yönünü çevirdiği her noktada olmak için 'Kahve denince Tchibo' mottomuz doğrultusunda yeni kanalları deneyerek kahveseverlerle gerçek kahve lezzetini birçok farklı noktada buluşturduk. Bunun sonucu olarak da 2023 senesini bir önceki seneye oranla yaklaşık iki buçuk katı büyümeyle kapattık. Tchibo'nun global 2027 vizyonuna paralel, Türkiye operasyonu olarak belirlediğimiz ana alanlarda gelişmeye ve pazarı genişletmeye devam edeceğiz. Stratejilerimiz paralelinde 2027 senesinde Türkiye'de 100 mağazaya ulaşmayı, bu noktaya giderken de 2024'te yaklaşık 14 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz. Yine bu yıl, kalite ve sürdürülebilirlik odağımızdan ayrılmadan kahve odaklı büyümeyi; yapacağımız yeni marka lansmanlarıyla destekleyerek en az 2023 senesinin iki katı üzerinde tamamlamayı hedefliyoruz.
Muhsin Emre ÇEVLİK / Domino's Türkiye Tedarik Zinciri Yatırımlar ve Satınalma & Coffy Grup Direktörü
"Kendimizi beşinci nesil kahveci olarak tanımlıyoruz"
Kahve sektöründeki gelişim sürekli olarak devam ediyor. Üçüncü nesil kahvecilik aslında bir uzmanlaşma dönemi. Burada kahve sanatı ve kalite ön planda. Butik ve zincir kahve dükkânları, kahve çekirdeklerini farklı kavurma ve işleme teknikleri, bu dönemde gelişiyor. Dördüncü nesilde ise kahve deneyimini daha ileri boyutlara taşıma konusuna odaklanılıyor. Tüketicilerin talepleri, sürdürülebilirlik noktasındaki artan hassasiyetler ve elbette kültürel değişimler yeni trendleri etkiliyor. Daha kişisel bir deneyim sunma, sıra dışı kahve çeşitleriyle tüketiciyi kapsama ve kaçınılmaz olarak teknolojik inovasyonlar, dijitalleşme gibi evrensel unsurların devrede olduğu bir dönem. Biz ise kendimizi beşinci nesil kahveci olarak tanımlıyoruz. Burada devreye giren ise dördüncü nesil kahveciliğin barındırdığı eğilimlerinin yanı sıra uygun fiyat politikasıyla tüketiciye ulaşmak. Türkiye'nin en saygın ve bilinir tedarikçileri ile çalışarak şubelerine yüksek standartlardaki hammadde ve malzemeleri sağlayan, ürün çeşitliliğini sürekli artıran ve teknolojisiyle fark yaratan Coffy; kahve pazarındaki tüketicinin fiyat-performans, tek fiyat ve dijitalleşme yönünde gelişen ortak taleplerini bütünüyle karşılıyor.
Arda BÜYÜKKOYUNCU / The Goat Coffee Company Firma Sahibi
"Bağımsız kahveciler büyük zincirler karşısında daha popüler"
Üçüncü dalga kahvecilik, 2000'li yılların başlarında kahve üretimi ve tüketimine odaklanarak kompleks tat profillerini vurgulayan bir dönemdir. Kahve çekirdeklerinin kökenine, çiftçi kooperatiflerine ve işleme yöntemlerine büyük önem verilmiş, baristalar özenle seçilmiş çekirdekleri kullanarak özel demleme tekniklerini uygulamışlardır. Dördüncü dalga kahvecilik ise sürdürülebilirlik, adil ticaret ve inovasyona vurgu yaparak çevresel etkileri azaltmaya odaklanmıştır. Bu dönemde kahveciler, sürdürülebilir tarım, adil ticaret uygulamaları ve doğa dostu ambalajlar gibi unsurlara öncelik vermiş, aynı zamanda çeşitlilik ve yaratıcılık konusunda ilerleme kaydetmişlerdir. Tüketiciler, kahvenin kökeni ve üretim sürecine daha bilinçli bir şekilde yaklaşmış ve bu alandaki bilgi talebi artmıştır. Sosyal sorumluluk ve çevre bilinci ön plandadır. Ayrıca küçük işletmeler ve bağımsız kahveciler büyük zincirler karşısında daha fazla popülerlik kazanmıştır. Eğitim ise kahve kalitesini artırmak ve tüketici deneyimini iyileştirmek adına önemli bir unsur haline gelmiştir. Bu trendler, kahve kültürünün sürekli evrim geçirdiğini ve tüketicilerin daha bilinçli ve talepkar hale geldiğini göstermektedir. En temel adım olan kahve çekirdeklerinin seçiminde özenle hareket ediyoruz. Tek kökenli çekirdekler ve özel karışımlar arasında yapılan seçimler, ürünümüzün benzersiz ve zengin tat profiline katkıda bulunuyor.
Yusuf ATMACA / Anisah Coffee Firma Sahibi ve Kurucusu
"Her yıl 200 binden fazla eve ulaşıyoruz"
Anisah Coffee'yi, Atmaca Grup bünyesinde 2017 yılında kurduk. Kaliteli kahveyi toprağından tüketiciye direkt olarak ulaştırma hayaliyle yola çıktık. Kahve uzmanları, mühendisler ve alanında deneyimli yöneticilerden oluşan çok güzel bir ekiple yolumuza devam ediyoruz. Atmaca Grup'un sahip olduğu kurumsal güç, geçmişe dayanan üretim geleneği ve geniş dağıtım ağıyla hem Türkiye hem de uluslararası pazarda lider ve öncü bir firma olabilmeyi hedefliyoruz. Son yıllarda kahve sektöründe önemli bir değişim yaşanıyor. Bu değişim üçüncü dalga kahvecilik olarak adlandırılan hareketle başladı ve şu anda dördüncü dalga kahvecilik olarak devam ediyor. Perakende satış noktalarımız olmadığı için müşterilerimizi maalesef doğrudan ağırlayamıyoruz. Ancak müşterilerimiz, evlerinde kendi misafirlerini ağırlamak veya kaliteli bir kahve keyfi yaşamak için bizim kahvemizi tercih ediyor. E-ticaret kanalları aracılığıyla her yıl 200 binden fazla eve ulaşıyoruz. Ayrıca Türkiye'nin en büyük discount market zincirlerine, onların markası altında fason üretim yapıyoruz. Bu nedenle fabrikamızdan çıkan kahveler, her yıl milyonlarca kişinin evine giriyor. 2023 yılını hedeflerimizin ötesinde bir başarıyla tamamladık. Geçen yıla göre yüzde 60 büyüme oranıyla ciromuz 150 milyon liranın üzerine çıktı. Bu süreçte ekibimizin azimle çalışması ve müşterilerimizin bize duyduğu güven, bizi gelecekteki büyüme potansiyelimizi daha da yükseltmeye teşvik etti. 2024 yılında hem Türkiye'de hem de tüm dünyada belirsizliklerin devam edeceğini ve ekonomideki büyüme hızının yavaşlayacağını düşünüyorum. Ancak bu durum, bizi umutsuzluğa sürüklemiyor tabii ki. Biz halen kahve sektörünün geleceğine umutla bakıyoruz. Çünkü kahve, günlük hayatımızda vazgeçilmez bir yer edindi. Kaliteli kahvenin herkesin hakkı olduğunu düşünüyor ve bu nedenle geçen yıla kıyasla daha çok çalışarak kahvemizi daha fazla kişiye ulaştırmayı hedefliyoruz.
Sertaç YALÇIN / Arabica Coffee House CEO'su
"Kahve içmek bir deneyim ve kalite haline geldi"
Çiğ kahve çekirdeklerimizi birçok farklı ülke ve bölgeden ithal ederek temin ediyoruz. Zaman zaman çok sınırlı ve acil alımları ise yurtiçinden yapıyoruz. Kahvelerimizden özel demleme gruplarını dönemlere ve hasatlara göre zaman zaman değiştiriyoruz. Filtre kahve ve espresso çekirdeklerimizi ise yüksek beğeni oranına sahip oldukları için aynı nitelik ve tadım notalarında korumaya çalışıyoruz. Genellikle Güney ve Orta Amerika ülkeleri ile Doğu Afrika ülkelerinden çiğ kahve çekirdeklerimizi temin ediyoruz. Bu çiğ kahveleri kendi tesislerimizde özel kavuruyor, gerekirse öğütüyor, paketliyor ve taze bir şekilde şubelerimize sevk ediyoruz. Kahve sektörü, son yıllarda önemli bir dönüşüm geçirdi ve farklı dalgalara ayrıldı. Üçüncü dalga kahvecilik, kaliteli çekirdeklerin önemini vurgulayan, topraktan fincana kadar süregelen serüvene tüm aşamalarıyla saygı duyan, kahvenin tüm üretim sürecine özen gösteren bir anlayışı temsil ediyor. Bu dönemde, kahve çekirdekleri kaynağına göre ayrılarak çiftliklerin ve üreticilerin tanınırlığı arttı. Kahvenin taze çekilmiş olması, porsiyon kontrollü demleme yöntemleri ve spesiyal kahve çeşitleri ön plana çıktı. Üçüncü dalga kahvecilikle birlikte, kahve içmek bir deneyim ve kalite haline geldi diyebilirim. Şu anda içinde bulunduğumuz dördüncü dalga kahvecilik, özellikle sürdürülebilirlik, adaletli ticaret ve yenilikçi demleme yöntemleri, kokteyller gibi konulara odaklanıyor. Tüketiciler artık kahvenin sadece lezzetine değil, üretim sürecine de önem veriyor. Dördüncü dalga kahvecilikte, kahveye farklı tatlar katmak için farklı yöntemler geliştiriliyor. Genel olarak, kahve sektörü giderek daha fazla özelleşmeye ve kaliteye önem vermeye başladı. Kahveseverler, aromatik ve kaliteli çekirdeklerin sunulduğu deneyimsel kahve içme tecrübesini ve niteliği arıyor.
Tacettin YERTÜM / Artukbey Kahve İcra Kurulu Başkanı
"Yıllık 500 ton kahve üretiyoruz"
Artukbey Kahve olarak, üretimine 1910 yılında Mardin'de başladık. Kahve üretimiyle ilgili bilgi ve tecrübelerimizi babadan oğula aktararak üç nesilden beri devam ettiriyoruz. Beş kişiyle başladığımız bu serüvenimizi, bugün yaklaşık bin kişi ve 80 şube ile devam ettirmekteyiz. Artukbey şube sayılarımızın hızla yükselmesi kaynaklı artan kahve taleplerini karşılamak üzere Ankara'da son teknoloji üretim tesisi kurulumumuz devam ediyor. Ankara'da kurulacak tesisimiz faaliyete geçtiğinde yaklaşık 300 kişiye daha iş imkânı sağlamış olacağız. Üretmiş olduğumuz kahveleri Rusya, Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, Irak ve Abazya'ya da ihraç etmekteyiz. Ülkemizin 60 şehrinde 92 şube ve yurtdışında sekiz şube olmak üzere toplam 100 şubemiz bulunuyor. Dubai şehrinde bir şube ve Irak'ta yedi şube olmak üzere toplam sekiz şubemiz bulunuyor. Yıllık 500 ton kahve üretiyoruz. Yaklaşık yüzde 15'i ihraç ediliyor. Artukbey olarak ülkemizin kahve pazarının yüzde 17'sini, kahve ihracatının da yüzde 12'sini karşılıyoruz. Üretimini yaptığımız kahvelerin 425 tonu iç pazarda 75 tonu ise dış pazarda satılıyor. 2023 yılı ciromuz yaklaşık 450 milyon lira. 2024 yılında ciromuzu bir önceki yıla göre yüzde 80 artırarak 800 milyon liraya ulaştırmayı hedefliyoruz. Kahvenin sağlık açısından faydalarının yanı sıra çağımızın en büyük sorunlarından olan yoğun iş temposu ve stresli hayat şartlarına karşı kahvenin metabolizma hızını artırması ve depresyona karşı etkili olması, insanların tüketim alışkanlıklarının artmasını sağladı. Tüketimin artması kaynaklı kahve taleplerini karşılamak üzere kahve sektörü hızla büyüyor ve gelişiyor.
Gürol YIĞAR / Gen Group Ortağı (Genova 1050 Kahvecisi)
"750 bin lira bayilik bedeli var"
Genova 1050, Genova kahveleri, klasik İtalyan ruhunu günümüze modernize ederek, yüzde 100 arabica çekirdekleriyle tamamen spesiyal kahveler kullanılarak hazırlanıyor. Uzman baristalar tarafından hazırlanan espresso, mocha, ristretto, macchiato, americano, cappuccino, affogato gibi 17 farklı kahve çeşidi, zengin aromaları ile damaklarda pürüzsüz bir tat bırakıyor. İtalyan esintileri taşıyan sıcak ve davetkâr atmosferiyle Genova 1050, semtin tarihi dokusuyla kahve kültürünü bir araya getiriyor. Genova'nın bir diğer iddiası da meşhur İtalyan tatlısı Cannoli. Genova'da kahvelerimiz, klasik İtalyan ruhunu günümüze modernize ederek yüzde 100 arabica çekirdekleriyle tamamen spesiyal olarak, firmamıza özel reçetelendiriliyor. Her geçen gün tüketim alışkanlıkları değişiyor ve buna bağlı olarak kahve sektöründe de yeni trendler oluşuyor. Üçüncü dalga kahvecilikle beraber farklı kahve demleme yöntemleri, farklı process kahveler ve farklı sunumlar trend oluyor. Genova, trend kahvecilerden farklı olarak İtalyan kahve kültürünü modernize ediyor ve İtalyan tarzı tatlılarıyla tam bir İtalyan ruhunu yaşatıyor. Genova olarak amacımız müşterilerimize sadece kahve sunmak değil, onları duygusal olarak da İtalya sokaklarında hissettirebilmek. Bu bakış açısıyla İtalyan lezzetleri ve kahve kokuları eşliğinde, kendini İtalya sokaklarında hissetmek isteyen tüm kahveseverleri ağırlamaktan mutluluk duyuyoruz. Genova 1050, ikinci şubesini ocak ayı içinde Yalı Ataköy'de açmaya hazırlanıyor. Kahve zincirini 750 bin lira bayilik bedeliyle yeni girişimcilere sunacak olan marka, 2024 yılı içinde Türkiye genelinde 50 şubeye ulaşmayı hedefliyor.
Nesil nesil kahvecilik…
1990'lı yıllarda başlayan birinci nesil kahvecilik, 2024 yılına geldiğimizde dördüncü nesil kahvecilik furyasına kadar ilerledi. Peki, nedir nesil kahvecilik?
-Birinci nesil kahvecilikte; 1900'lerin başına denk gelen bu süreç, suda çözünebilen kimyasal işlemden geçirilen toz kahveyle başladı. Bu dönemde kahve alınır, satılır ve tüketilirdi. Daha sonrasında kahve, vakumlu paketlere koyularak satılmaya başlandı. Bu fikirle birlikte kahve, daha uzun sürelerde saklanabilir hale geldi. Böylelikle tüm dünyadaki tüketim oranı hızla arttı.
-İkinci nesil kahvecilik'te; doğal ve daha kaliteli kahve çekirdeklerine gidildi. Espresso, cappucino, latte gibi kahve çeşitlerinin ortaya çıkmasına ek olarak soğuk demleme gibi farklı demleme metotları geliştirildi. Özellikle kahve tutkunları için kahve aromalı tatlılar hazırlandı ve sunuldu. 1960'lı yıllarda ortaya çıkan ikinci nesil kahvecilik, Starbucks gibi zincir kahvecilerin hayatımıza girmesiyle popülerlik kazanmaya başladı.
-Üçüncü nesil kahvecilik ise son birkaç yıldır özellikle gençlerin dilinden düşürmediği bir kültür olarak görülüyor. Kahve kültürünün doğuşu olarak da tanımlayabileceğimiz bu dönemde kahvenin yetiştiği coğrafi bölge, çekirdeğinin türü, içerdiği kafein miktarı, hasat dönemi ve şekli, kavrulması süresi, derecesi ve tarihi, dinlendirilme süresi, hangi ekipmanla demlendiği, sertliği gibi konular hem üretici hem de tüketici açısından büyük önem arz ediyor. Tabii biz üçüncü nesil kahveciliği konuşurken, firmalar şimdiden 'dördüncü nesil kahveciliğe' geçildiği bile söylüyor.
Fuga Coffee hızla büyüyecek
Kurucuları Uğur Uçak ve Umut Uçak kardeşler tarafından Eylül 2023'de kurulan Fuga Coffee, üçüncü nesil kahveciliği benimseyerek büyümeyi hedefliyor. Sadece kafe olmanın dışında Fuga çatısı altında eğitimler, söyleşiler ve eğlence alanındaki çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapan markanın Sirkeci'de şubesi mevcut. Galata, Arnavutköy, Altunizade ve Şişhane de 2024 yılı içinde açılışı gerçekleşecek olan Fugo Coffee, önümüzdeki dönemlerde bayilik vermeyi amaçlıyor.