Kahve dükkanı açmak ister misiniz? -1-

Kahve piyasası hızla büyüyor. Pazardaki fırsatlar franchising yatırımcıları için çok cazip. Bir zamanlar sektörü domine eden yabancı kafe zincirlerinin karşısında artık çok güçlü yerli rakipler var. ‘Üçüncü hatta dördüncü dalga kahve akımı’ da yeni mekânlara güç veriyor… (Birinci Bölüm)
14.02.2024 13:40 GÜNCELLEME : 15.02.2024 09:25

PARA FRANCHISE/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Geçmişte ülkemizde yalnızca Türk kahvesi tüketilirdi. Yakın geçmişte onun yanına "instant" denilen hazır kahveler ilave oldu, son yıllarda ise üçüncü nesil denilen tüketicinin talebi doğrultusunda özel olarak hazırlanan kahveler rağbet görmeye başladı. Türkiye'de söz konusu olan 'üçüncü dalga kahveciliği' hatta 'dördüncü dalga kahveciliği' pazarı, muazzam bir hızla büyüyor. Markalar arasında 2023'e göre yüzde 160 büyüyen var. Global bir marka ise Türkiye pazarında 2023'ü, bir önceki seneye göre yaklaşık iki buçuk katı büyüyerek kapattı. 2024 büyüme hedefi de mevcut rakamın iki katından daha fazla… Çoğu yerli markanın 2024 hedefinde ise en az yüzde 150 büyüme gözleniyor.

Pazar bu kadar büyük olunca bu alana yönelik ilgi de büyük. Çok sayıda marka pazarda rekabet ediyor, tatlarının ötesinde sundukları konsept ve vaat ettikleri yaşam tarzıyla öne çıkmaya çalışıyor. Dünyada şube sayıları binlerce ifade edilen kahve zincirleri var. Franchise sistemiyle ağ gibi yaygınlaşan zincirler, dünya genelinde milyonlarca insana iş imkânı sağlıyor. Ancak sektörde şu sıralar butik kahveciler daha çok ön plana çıkmaya başlarken, bayilik verenlerin sayısında da artış yaşanıyor.

Franchising vermeyi planlayan markalar, özellikle işlek ana arterlerin yanı sıra üniversiteler, AVM'ler, hastane ve ofis bölgelerinde şubeleşmeyi tercih ediyor. Yakınında mutlaka rakip marka kahveci bulunmasını şart koşan markalar da var. Yurtiçinde halihazırda 40 şubesi açılmayı bekleyen ve ülke çapında kendine yeni iller belirleyip Türkiye'de 10'dan fazla yeni şehirde şubeleşmeyi hedefleyen marka mevcut. Markalar, Türkiye'nin yanı sıra yurtdışındaki operasyonlarına da devam ediyor. Kuzey Irak, Kuzey Kıbrıs ve Dubai'de şubeleşenlerin yanı sıra İran, Azerbaycan ve Avusturya ile görüşmeler yürüten markalar bulunuyor.

Ayrıca franchising konseptleri arasında girişimcisini bekleyen 'taşınabilir konteyner mağazasında barista hizmeti' konsepti de dikkat çekiyor.

PARA Dergisi olarak, kahve piyasasındaki gelişmeleri, sektörün franchising yatırımcıları için sunduğu fırsatları ve işletmelerin yurtdışı rotalarını markaların yetkili isimlerinin ağzından derledik…

***Top Roasters Coffee & Cafe

Hedef ciro 50 milyon lira

Top Roasters Premium Coffee ve Tarihi Sultanahmet Kahvecisi markaları ile hizmet veren Top Roasters Gıda, dünyanın çeşitli bölgelerinde yerleştirilen arabica çekirdeklerini kahveseverler ile buluşturuyor. Yaklaşık 10 yıldır kafe sektöründe kazandıkları deneyimle hareket eden firma, İstanbul Ataşehir'deki fabrikasında aylık 40 ton kahve kavurma kapasitesine sahip. Toptan kahve satışı ya da fason üretim hizmeti veriyor. Franchise alanında 'Top Roasters Cafe' markasıyla büyümeyi hedefleyen firmanın kendi içerisinde çeşitli eğitimleri de var. Barista eğitimini Atlas Üniversitesi ile beraber yürüterek sertifikalandırıyor. Ayrıca müşterilerin kendi markalarını oluşturma sürecinde ise danışmanlık hizmeti vererek anahtar teslim kafe konsepti sağlıyor. Kahve çeşitleri arasında; espresso blend'ler, yöresel filtre kahve çeşitleri ve blend'leri (farklı tiplerde ve hatta farklı ülkelerde yetiştirilen kahve çekirdeklerinin harmanlanmasından oluşan kahve) ve Türk kahvesi çeşitlerinin hepsi bulunuyor. Firmanın ana merkez kafesinde yıllık yaklaşık 50 bin misafir ağırlanıyor. Özellikle öğrencilerin ağırlıkta bulunduğu bölgelerde şubeleşen Top Roasters, Marmaris Selimiye'de elit konseptiyle hizmete açık. Espresso bazlı kahvelerde cafe latte ve americano tercih edilirken filtre kahvede colombia tercih ediliyor. Ana konsept kahve olsa da şubelerde frozen, milkshake ve sıcak içecek grupları da sunuluyor. Firma 2023 yılını yaklaşık yüzde 72'lik büyüme, 30 milyon liralık ciro ile kapatmış. 2024 yılındaki hedef ciro ise 50 milyon lira.

www.toproasters.com.tr

Toplam şube sayısı: Altı.

Yurtdışındaki şube sayısı: Yok.

Yurtiçindeki şube sayısı: Altı.

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Marka, yaklaşık bir buçuk yıldır franchise yerine, müşterilerine kendi marka ve konseptlerine danışmanlık ve anahtar teslim konseptler sunuyor. Franchise bedeli 150 bin lira. Aylık royalty bedeli 12 bin lira ve reklam hizmet bedeli de aylık 8 bin lira.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: İşletme sorumluluğunu alarak karşılıklı kazanma anlayışına sahip olmaları.

Şubenin fiziksel özellikleri: Coffee shop ya da kiosk şeklinde, self servis/masa hizmeti olacak şekilde açık ve kapalı alan durumu firma tarafından değerlendiriliyor.

Seçilen yerin özellikleri: Lokasyon başta olmak üzere, insan trafiğinin yoğun olabileceği lokasyonlar tercih ediliyor.

Verilen destekler: Barista eğitimi teorik ve uygulamalı olarak hem kendi yerinde hem de açılan işletmede verilmekte, tüm ürünler tek noktadan sevk ediliyor.

***The Goat Coffee Company

Soğuk kahve zinciri olarak büyüyor

Hizmete 2019 yılında başlayan The Goat Coffee Company, soğuk kahve çeşitleriyle kahveseverlere farklı deneyimler sunuyor. 'The Goat Cold Brew' markası altında pazarda kendine yer edinen marka, ürünlerini market zincirler, benzin istasyonları ve farklı noktada tüketicilerle buluşuyor. 2023 yılında yaklaşık iki yıl süren yoğun çalışmanın ardından 'The Goat Coffee & Bakery' ile kafe işletmeciliği dünyasına adım atan firma, yeni bir konsept oluşturmuş. Sadece kahve satışı değil, aynı zamanda atıştırmalıkları da bulunuyor. The Goat Coffee Company, 2019'da başladığı kahve macerasını üç ana başlık altında sürdürüyor. Bunlar; The Goat Coldbrew: Soğuk Demleme Serüveni, The Goat Coffee Bean Roastery: Çekirdek Kahve Uzmanlığı, The Goat Coffee & Bakery, The Goat Coffee Mix Shop, The Goat Coffee Instore: 3. Nesil Kahve Mekânları. The Goat Coldbrew, soğuk demleme kahve konusundaki birikimini perakende sektöründe paylaşıyor. Marketlerden benzin istasyonlarına, zincir kafelerden otellere kadar farklı lokasyonlarda bulunabiliyor. The Goat Coffee Bean Roastery, özenle seçilmiş çekirdek kahvelerle hazırlanıyor ve perakende satış noktalarında ve toplu çekirdek kahve satışlarında müşterilere sunuluyor. Daha çok özellikli kahveler konusuna odaklanılmış. The Goat Coffee & Bakery, The Goat Coffee Mix Shop, The Goat Coffee Instore ise, kahve dışında farklı atıştırmalıkları olan farklı bir konsepte sahip. 2023 yılında yüzde 160'lık bir büyüme gösteren firma, farklı konseptlerin eklenmesiyle daha büyük bir ivme kazanmış.

www.thegoat.com.tr

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: Üç. İkisi franchise olarak işletiliyor.

Yurtdışındaki şube sayısı: Yok.

Yurtiçindeki şube sayısı: Üç.

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Üç farklı konsept için değişkenlik gösteriyor. Ancak İlk beş franchisee'dan bir ücret talebi yok. Sonrasında 7 bin 500 euro, 10 bin euro, 15 bin euro olarak üç çeşitte fiyat skalası uygulanıyor. Royalty bedeli ise yüzde 6 olarak belirlenmiş.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: İşletme becerileri, liderlik yetenekleri ve işletmeyi büyütmeye olan istekleri kritik öneme sahip. Adaylar aynı zamanda markanın değerlerini benimsemeli ve bu değerleri korumalı. Uzun vadeli bir iş planına ve büyüme vizyonuna sahip olmaları da markanın uzun süreli ve başarılı bir iş birliği için önem taşıyor.

Şubenin fiziksel özellikleri: The Goat Coffee Mix Shop için 9 metrekare, The Goat Coffee & Bakery için minimum 30 metrekare, The Goat In Store için ise minimum 4 metrekare isteniyor.

Seçilen yerin özellikleri: Yüksek yaya trafiği, şehir merkezine yakınlık, rahat ulaşım imkânları, çevresel atmosfer ve potansiyel müşteri profiline uygunluk önemli faktörler. Ayrıca rekabet durumu, kira maliyetleri ve bölgesel tercihler de ön planda tutuluyor.

Verilen destekler: Eğitim programları, lokasyon ve tasarım desteği, pazarlama ve reklam, tedarike erişim, operasyonel rehberlik, teknoloji altyapısı, sürekli destek ve iletişim.

***Bank Of Coffee - Coffeebank

Bir gişe bir de dükkân modeli var

Kahve tutkusunu paylaşmak isteyen girişimcilere kapılarını açan ve fırsatlar sunan Bank Of Coffee ve Coffeebank, yeni nesil kahve zinciri kültürüne ayak uydurarak büyüyor. Firmanın iki konsepti var ve bu konsepti iki marka ile uyarlanmış. Dükkân modeli 'Bank Of Coffee' ile büyürken, gişe modeli ise 'Coffeebank' ile yaygınlaşıyor. Yüzde 100 arabica ve robusto kahve çeşitlerini kullanan firma. Farklı konseptlerde girişimcilerine yeni bir şube kurmalarında destek oluyor. Coffeebank'ın iş modeli, kahve endüstrisini dönüştürmek ve kahve tutkunlarına unutulmaz bir deneyim sunmak. Dünyadaki tüm trendleri takip ederek bunu kendi markasında uyarlamaya çalışan Bank Of Coffee, sağlıklı kahvelere öncelik veriyor. Firmanın herhangi bir müşteri ayrımı ya da bir segmenti bulunmuyor. Kahve çeşitlerine göre her müşteriye hitap ediyor. Firmadan franchise alabilmek için online platforma girip bayilik formunu doldurmak gerekiyor.

www.bankofcoffee.com.tr

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: Beş.

Yurtdışındaki şube sayısı: Değerlendiriliyor.

Yurtiçindeki şube sayısı: Beş. Hepsi de Ankara'da hizmet veriyor.

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Firmaya ulaşılarak öğreniliyor.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: Hizmet sektöründe tecrübeli, işine sadık ve girişken.

Şubenin fiziksel özellikleri: Gişe ve dükkân modeli olarak iki farklı konseptte franchise veriyor.

Seçilen yerin özellikleri: Cadde üzeri, metro çıkışları, üniversite bölgeleri, hastaneler ve dış mekanlarda bulunması gerekiyor.

Verilen destekler: Konsept danışmanlığı, eğitim, tedarik.

***David People Coffee

Her ay beş şube hedefi

Türkiye ve yurtdışındaki operasyonlarına devam eden ve 2009 yılında hizmete başlayan David People, başta Arabica ve Robusta gibi kahveler olmak üzere Colombia, Kenya, Ethiopia, Guatemala ve Costa Rica orijinli kahveleri müşterilerine sunuyor. Firma, yılda 100 bine aşkın misafir ağırlıyor. Değişen trendlere uygun olarak menüler güncelleniyor. Genellikle kahveseverlerin sıklıkla tercih ettikleri ürünler; süt ve espressonun buluştuğu kahve çeşitleri ve filtre kahveler oluyor. Cafe latte, Italian caramel latte, pumpkin spice latte ve yumuşak aromalı sütlü kahveler tercih edilen diğer sıcak içecekler arasında yer alıyor. David People, geniş bir müşteri skalasına sahip. Nitelikli kahve, eğitim ve üretim odaklı olarak, kahve meraklılarından profesyonellere kadar farklı kesimlere hitap ediyor. Markanın temel konsepti, kaliteli kahve deneyimini herkesle buluştururken aynı zamanda eğitim ve bilinçlendirme üzerine kurulu bir yaklaşım sunmak. Bu sayede müşterilere sadece kahve değil, kahve kültürü ve işleyişi hakkında bilinçlendirmeyi hedefliyor. 2023 yılı içerisinde 12 yeni şubeyi hayata geçiren firma, yılsonu 20 milyon liralık bir ciro elde etmiş. 2024 yılında ise her ay beş şube olmak üzere toplam minimum 30 şubeye ulaşmayı ve 50 milyon liralık bir ciro hedefine ulaşmayı istiyor.

www.davidpeople.com

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: 45

Yurtdışındaki şube sayısı: Üç. Hepsi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde. İran, Azerbaycan ve Avusturya ile görüşmeler sürüyor.

Yurtiçindeki şube sayısı: 42

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Franchise bedeli 15 bin dolar + KDV. Bu ücretin dışında sabit olarak her şubemizden aylık olarak talep edilen royalty bedeli 15 bin lira + KDV. Bunun dışında mimari projeden, cirodan ya da kârdan pay alınmıyor.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: Hizmet sektöründe tecrübeli, işine sadık ve girişken.

Şubenin fiziksel özellikleri: Tasarım ve mimarinin aynı düzende olması.

Seçilen yerin özellikleri: İşlek ana arterler üzerinde olmalı.

Verilen destekler: Eğitim, tedarik, danışmanlık desteği ve mimari destek.

***Coffy

2024 yılında 100 yeni Coffy şubesi

Kostarika, Kolombiya ve Etiyopya menşeli kahve çeşitlerini tek fiyata sunan Coffy, Türkiye'nin lokal ve tek fiyat sistemi ile çalışan dijital kahve markası konumunda kendini isimlendiriyor. Uluslararası pazarda yaklaşık bin şubelik deneyimi bulunan Domino's Pizza Eurasia Group'un projesi olan Coffy, 'Bizim Kahvemiz Ucuz Değil, Onlar Pahalı' sloganıyla yerli bir marka olarak karşımıza çıkıyor. Türkiye'deki kahve tüketimini gündelik yaşamın bir parçası haline getirmek ve Z kuşağı olmak üzere tüm kahveseverlere hitap etmek isteyen marka, teknolojik altyapısı ile de sürekli kendini geliştirmek için Ar-Ge çalışmaları yapıyor. Ürünler, kahvenin anavatanı olan Kolombiya, Etiyopya ve Kostarika'dan getiriliyor. Yeşil çekirdekleri Türkiye'de kavruluyor. 2024 yılında ise 100 yeni Coffy şubesi açarak, mevcut illerdeki dükkân sayılarını artırırken 10'dan fazla yeni şehirde şubeleşmeyi istiyor. Üniversiteler, AVM'ler, hastaneler ve ofis bölgelerinde de Coffy şubeleri açarak geniş bir ağa yayılmak istiyor. Coffy, çok genç bir marka olmasına rağmen yılda 6 milyona yakın satış adedine ulaşmış. 2023 yılında en çok; latte, americano, white chocolatte mocha ve filtre kahve tercih edilirken soğuk kahvelerde ise Iced latte, Iced americano ve salted caramel latte tüketiliyor.

www.coffy.com.tr

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: 89. Ayrıca 11 şubede de aktif şantiye mevcut.

Yurtdışındaki şube sayısı: Yok ama düşünülüyor.

Yurtiçindeki şube sayısı: 89.

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Giriş bedeli 10 bin dolar. Markada anahtar teslim yatırım bedeli lokasyona ve şubeye göre 70 bin-90 bin dolar arasında değişiyor. Royalty bedeli yüzde 4, reklam fonu bedeli yüzde 2 olmak üzere toplamda yüzde 6.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: Yeterli finansal birikime sahip, işinin başında istikrarla duracak ve büyüme hedefinde olan yatırımcılar.

Şubenin fiziksel özellikleri: Üniversite kampüslerinde konteyner tipi (20 metrekare) şubeler, caddeler ve üniversitelere yakın bölgelerinde 'cafe' tipi şubeler (200 metrekare), AVM'lerde dış alanlı büyük metrekareli şubeler (300+metrekare), sadece evlere servis hizmeti amacıyla açılan 'dark kitchen' konseptli şubeler (10-20 metrekare) ve 'take away' olarak plaza bölgelerinde ya da yaya trafiğinin yoğun olduğu ancak fiziki alanın yetersiz olduğu bölgeler (30-50 metrekare) tercih ediliyor.

Seçilen yerin özellikleri: Yoğun yaya trafiğinin bulunduğu bir ticari aks üzerinde görünen bir lokasyonda olması tercih ediliyor. Bununla birlikte, dış alanı-kış bahçesi olması isteniyor. Yakınında rakip mevcudiyetinin bulunması da özellikle tercih sebebi.

Verilen destekler: Marka konsepti, eğitim ve dükkân tasarım desteğiyle geri dönüşü 36 ay gibi kısa bir süreci kapsayan ve son derece düşük maliyetle, avantajlı bir yatırım fırsatı sunuluyor.

***Arabica Coffee House

Ukrayna ve Kuzey Irak'a ihracatı var

İlk şubesi 2014 yılında kurulan Arabica Coffee House, kuruluşundan sonra ilk iki yıl tek şube ile devam etmiş. 2016-2018 yılları arasında büyümek için kolları sıvayan marka, 2018 krizi ve hemen sorasında yaşanan pandemiye rağmen Türkiye genelinde kontrollü büyümeyi elden bırakmamış. Arabica Coffee House, 2023 yılında 20 milyona yakın misafir ağırlarken, kahveseverlerin en çok tercih ettiği ürünlerin başında filtre kahve, latte ve Türk kahvesi ilk sıralarda yer alıyor. Yiyeceklerde ise mozaik pasta, tramisu ve cookie tercih ediliyor. Markadaki konsept genel olarak genç nüfustaki kişilere hitap etse de yediden yetmişe herkesi ağırlıyor. Marka, 2023 yılını yüzde 100 büyüme ve yaklaşık 480 milyon lira ciro ile kapatmış. 2024 yılında ise enflasyonist ortam nedeniyle yüzde 50 büyüme ve 750 milyon lira civarında ciro hedefleniyor. Arabica Coffee House, kendi kahvelerini çiğ olarak ithal edip kavurarak şubelerine sevk ediyor. Bu bağlamda 2023 yılında yaklaşık toplam 250 ton civarında kavrulmuş kahve üretimi gerçekleştirmiş. Yurtdışında yer alan Ukrayna ve Kuzey Irak şubelerine ise ihracat yapıyor.

www.arabicacoffee.com.tr

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: 150. Açılmayı bekleyen 40 şube daha bulunuyor.

Yurtdışındaki şube sayısı: İki. Ukrayna ve Kuzey Irak.

Yurtiçindeki şube sayısı: 152

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: 2023 yılı sonu itibarıyla talep edilen franchise bedeli 800 bin lira. Mimari proje bedeli 200 bin lira. Royalty oranı olarak da KDV hariç cironun yüzde 4'ü alınıyor.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: Marka ruhuna uyum ve ortak paydada buluşabilen, sisteme entegre olabilecek bir bakış açısına sahip olması isteniyor.

Şubenin fiziksel özellikleri: 200 metrekare kapalı, 100 metrekare açık alanın bulunmasını isteniyor.

Seçilen yerin özellikleri: Üniversite yakınları, iş kuleleri, AVM ve işlek caddelerde bulunulması isteniyor.

Verilen destekler: Şubelerin ilk açılışlarında kampanya desteği veriliyor. Aylık bazda karlılığının yeterli olmadığı şubelerde yatırımcılardan yüzde 4 royalty bedeline kadar alınmayabiliyor.

***Kahve Diyarı

İlk şube Kuzey Irak'a

2005 yılında İzmir şube ile faaliyetlerine başlayan Kahve Diyarı, bugün Türkiye genelinde pek çok ilde hizmet veriyor. Mağazalarında sattıkları ve servis ettikleri kahve, pasta, dondurma, unlu mamul ve tatlı çeşitlerini Manisa Akhisar'daki 5 bin metrekarelik tesislerinde üreten firma, şube açmanın yanı sıra sosyal sorumluluk ve sponsorluk projeleriyle de gündeme geliyor. Kahve Diyarı'nın girişimcilere sunduğu toplam üç farklı konsept bulunuyor. Bunlar; 'Kahve Diyarı Yanında', 'Kahve Diyarı Kafe' ve 'Kahve Diyarı Kiosk'. Kahve Diyarı Yanında konsepti ile sıcak ve soğuk içecekleri, lezzetli atıştırmalıkları ile enerjik ve keyifli bir ortam sunarken, Kahve Diyarı Kafe'de ise, dünya mutfağı lezzetlerinin bulunduğu, iş toplantılarının, özel davetlerin planlandığı, geniş ve konforlu alanları bulunuyor. Kahve Diyarı Kiosk konseptindeyse taşınabilir konteynır mağazasında barista hizmeti veriliyor. 2023 yılında ilk yurtdışı mağazasını Kuzey Irak Erbil bölgesinde açan marka, franchise ile büyümesini sürdürmeye devam ediyor.

www.kahvediyari.com.tr

Franchising şartları

Toplam şube sayısı: 126

Yurtdışındaki şube sayısı: Bir. Irak-Erbil.

Yurtiçindeki şube sayısı: 125

Girişimcilerden istenen franchise ve royalty bedeli: Firmanın online platform üzerinden form doldurması gerekiyor. Form doldurulduktan sonra bayilik şartları yüz yüze görüşülüyor.

Başvuru sahibinde aranan özellikler: Marka ruhuna uyum ve ortak paydada buluşabilen, sisteme entegre olabilecek bir bakış açısına sahip olması isteniyor.

Şubenin fiziksel özellikleri: Üç farklı konseptte seçeneği bulunuyor.

Seçilen yerin özellikleri: AVM ve işlek caddelerde bulunulması isteniyor.

Verilen destekler: Eğitim, ürün tedariki, dekorasyon desteği veriliyor.

BİZE ULAŞIN