Ticaret Bakanlığı'nın 2024 fuar desteklerine ilişkin ayrıntılar

Pandeminin yaralarını saran Türk fuarcılık sektörü, 2024 yılında uzun soluklu bir maratona hazırlanıyor. Önümüzdeki yıl TOBB Fuar Takvimi’ne göre 348 fuar organize edilmesi öngörülüyor. Ticaret Bakanlığı’nın 2024’te fuar desteklerine 8.37 milyar lira kaynak ayırması, 2 bine yakın fuarın destek kapsamına alınması planlanıyor.
06.11.2023 13:15 GÜNCELLEME : 06.11.2023 13:16

PARA ANKARA/ HÜLYA GENÇ SERTKAYA Pandeminin yaralarını yavaş yavaş saran Türk fuarcılık sektörünü, 2024 yılında yoğun bir gündem bekliyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) fuar takvimine göre; 2024 yılında Türkiye genelinde toplam 348 fuar organize edilmesi öngörülürken, Ticaret Bakanlığı'nın önümüzdeki yıl fuar destekleri kapsamında 8 milyar 366 milyon lira kaynak ayrılması planlanıyor. 2023'te bin 419 fuarı bireysel katılım destek kapsamına alan Ticaret Bakanlığı'nın, önümüzdeki yıl 2 bine yakın fuarı destek kapsamına alması bekleniyor. Fuarlar kapsamında, ihracatçı birliğine üye şirketler ile üretici/imalatçı kuruluşlarına yönelik yurtdışı fuar desteği, ihracatçı birliğine üye şirketlere yönelik yurtiçi fuar desteği ve işbirliği kuruluşlarına yönelik sanal fuar destekleri veren Ticaret Bakanlığı, her yıl olduğu gibi 2024 yılında da fuar destek üst limitlerini güncellemeye hazırlanıyor.

2023 yılının genel olarak fuarcılık açısından çok başarılı bir yıl olduğunu, hatta pandemi öncesi rakamlara yaklaşıldığını vurgulayan sektör temsilcileri, küresel ekonomik konjonktür, ambargolar, jeopolitik riskler ve savaşa rağmen 2024 yılının 2023'e göre daha da iyi olacağı görüşünde birleşiyor. Yeni dönemde fuar organizasyonlarında çok daha fazla firmanın ürün sergileyeceği, özellikle yabancı ziyaretçi sayısının artacağı beklentisinde olan sektör temsilcileri, fuarlarda yerli firmaların sunduğu ürünlere özellikle Avrupa ve Ortadoğu'dan, hatta Amerika'dan yüksek hacimli ve ihracatı destekleyecek talepler geldiğini, anlaşmalar imzalandığını ifade ediyor. Sektörün 2023 yılı değerlendirmeleri, 2024 yılı beklentilerine girmeden önce, 2024 yılı fuar takvimine, fuarcılık sektörü desteklerine bir göz atıyoruz.

102 ULUSLARASI FUAR DÜZENLENECEK

TOBB'un 2024 Yılı Fuar Takvimi'ne göre; 2024 yılında Türkiye genelinde 102'si uluslararası, 246'sı ulusal olmak üzere toplam 348 fuar organize edilecek. Önümüzdeki yıl yapılacak fuarlardan dördü genel fuar, 344'ü ihtisas fuarı olacak. 2024 yılında en yoğun fuar programı, 60 fuarla Ekim'de olacak. 2024 yılında Ocak'ta 11, Şubat'ta 40, Mart'ta 30, Nisan'da 26, Mayıs'ta 47, Haziran'da 10, Temmuz'da 18, Ağustos'ta 5, Eylül'de 36, Kasım'da 40, Aralık'ta 25 fuar düzenlenecek. Gelecek yıl düzenlenecek 348 fuarın illere göre dağılımında sırasıyla; İstanbul 195, İzmir 34, Antalya 20, Ankara 15 ve Bursa 14 fuar ile öne çıkacak. İstanbul'da düzenlenecek fuarların 77'sini uluslararası fuarlar oluşturacak. Önümüzdeki yıl Bursa 9, İzmir 8, Antalya 3, Ankara 2, Adana, Mardin ve Manisa ise birer uluslararası fuara ev sahipliği yapacak.

2024 yılında eğitim sektöründe 34 fuar düzenlenecek. Eğitim sektörünü 30 fuar ile tarım ve hayvancılık sektörü, 28 fuar ile gıda sektörü izleyecek. 2024 yılında ısıtma soğutma havalandırma sektöründe 20, tıp ve tıbbi cihazlar sektöründe 13, mobilya sektöründe 11fuar düzenlenecek.

2 BİNE YAKIN FUAR, DESTEK KAPSAMINA ALINACAK

PARA Dergisi'ne açıklamalarda bulunan Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, 2023 yılı fuar destek bütçesinin 2.8 milyar lira olduğunu vurgulayarak, bu bütçenin tamamının Ekim 2023 itibarıyla kullanıldığını kaydetti. 2023 yılında mikro ve küçük ölçekli firmalara yurtdışı fuar destek oranını yüzde 75 yükselterek firmaların yurtdışı fuar desteğinden daha fazla faydalanmasını amaçladıklarını söyleyen Bolat, aynı zamanda 2022 yılındaki 24 adet hedef ülke sayısını, 2023 yılında 51'e çıkardıklarını kaydetti. Bakan Bolat, "Böylelikle daha çok ülkede gerçekleştirilen fuarlarımızı daha fazla oranda destekledik. İlaveten, pandemi döneminde başta Uzakdoğu ülkeleri olmak üzere ziyarete kapalı olan ülkelerin ziyarete açılması sonrasında da ihracatçı firmaların anılan ülkelere yönelik fuar katılımları arttı. 2023 yılı bütçesi yüzde 100 oranında kullanılmış olup yılın kalan bölümünde yaklaşık 2 milyar lira daha destek ödemesi yapılması öngörülüyor. Bu minvalde, 2024 yılında ayrılacak kaynağın 8 milyar 366 milyon lira olması planlanıyor" diye konuştu.

2023 yılında hâlihazırda bin 419 adet fuarın bireysel katılım destek kapsamına alındığını belirten Bakan Bolat, destek kapsamına alınacak fuarların talep üzerine belirlendiğini hatırlatarak, "2024 yılında da fuarlara katılımın yoğun olacağı ve 2023'tei desteklenen fuar sayısı aşılarak 2 bine yakın fuarın destekleneceği düşünülüyor" ifadelerini kullandı.

Daha önceki yıllarda olduğu gibi; Rusya ve Ukrayna'daki fuarlara 2024'te talep gelmesi halinde destek kapsamına alınacağını belirten Bakan Bolat, "Önümüzdeki dönemde bölgemizde sağlanacak barış ortamı sayesinde komşu ülkelerimizle karşılıklı ticari ilişkilerimizin kesintisiz olarak sürmesini ümit ediyoruz" dedi.

DESTEK ORANI YÜZDE 75'E KADAR ÇIKIYOR

Bakan Bolat, PARA Dergisi'ne fuar desteklerini de anlattı. Destek üst limitlerinin 2024'te de diğer yıllarda olduğu gibi güncelleneceğini söyleyen Bolat'ın açıklamalarına göre; bu minvalde destek üst limitleri takvim yılı başında (TÜFE+Yİ-ÜFE /2 oranında) artacak.

Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat

Yurtdışı fuar desteği kapsamında Bakanlığın internet sayfasında yayınlanan fuarlara katılımlar, önceden belirlenen desteğe esas tutar üzerinden yüzde 50 oranında destekleniyor. Fuarların Bakanlık tarafından belirlenen hedef ülkelerde gerçekleşmesi durumunda destek oranı yüzde 70'e, hedef ülkede katılım gösteren ve Ticaret Bakanlığı'nca belirlenen hedef sektörlerde iştigal eden şirketlerde ise destek oranı yüzde 75'e çıkıyor. Ayrıca ihracatı teşvik amacıyla mikro ve küçük işletmeler de hedef ülke ve sektör ayrımı yapılmaksızın yüzde 75 oranında destekleniyor. Yurtdışı fuar katılımları, Bakanlıkça yetkilendirilmiş bir organizatör vasıtasıyla yurt dışı fuar organizasyonu çerçevesinde veya bireysel katılım olarak gerçekleştirilebiliyor. Yurtdışı Fuar desteklerinden faydalanabilmek için katılımcı ve organizatörlerin fuar bitiminden itibaren 3 ay içerisinde Destek Yönetim Sistemi (DYS) üzerinden başvuruda bulunmaları gerekmekle birlikte fuar katılımcıları bir takvim yılı içinde beş fuar desteğinden, mikro ve küçük işletmeler ise 10 fuar desteğinden faydalanabiliyor.

YURTİÇİ VE SANAL FUAR DESTEKLERİ…

Yurtiçi fuar desteği kapsamında desteklenecek fuarlar ise 5973 Sayılı Karar hükümleri çerçevesinde belirleniyor ve yine Ticaret Bakanlığı internet sayfasında yayınlanıyor. Yurtiçi fuar katılımcılarının yer kirası ve stant giderleri yüzde 50 oranında 2023 yılı için 144 bin liraya kadar destekleniyor. Destek kapsamındaki fuarlara ilişkin organizatörlerce yapılan tanıtım faaliyetleri ise 2023'te yurtdışı tanıtım faaliyetleri için yüzde 50 oranında ve 2 milyon 714 bin liraya, yurtiçi tanıtım faaliyetleri ise yüzde 50 oranında ve 904 bin liraya kadar destekleniyor. Yurtiçi fuar katılımcılarının bir takvim yılı içinde üç adet fuar katılımları desteklenmekte olup gerek katılımcı gerek organizatör desteğinden faydalanabilmek için firmaların fuar bitiminden itibaren üç ay içerisinde destek başvurusunda bulunmaları gerekiyor.

Fuar destekleri kapsamındaki son destek ise sanal fuarlar kapsamında iş birliği kuruluşlarına ilişkin olup ön onayı alınmış sanal fuara katılım organizasyonuna ilişkin katılımcıların iştiraki sağlamak amacıyla yapılan giderler 2023 yılı için yüzde 50 oranında ve faaliyet başı 1 milyon 357 bin liraya kadar, düzenlenen sanal fuar organizasyonuna ilişkin giderler yine yüzde 50 oranında ve 2 milyon 714 bin liraya kadar destekleniyor. Destekten faydalanabilmek için faaliyetin bitmesine müteakip üç ay içerisinde DYS üzerinden başvuruda bulunulması gerekiyor.

"YENİ PAZAR ARAYAN FİRMALARIN FUARLARA İLGİSİ ARTIYOR"

CNR Holding CEO'su Can Özatay, bütün dünyayı etkisi altına alan ve global ticareti bitme noktasına getiren pandeminin ardından fuarcılık sektörünün toparlanma sürecini tamamladığını, hatta pandemi öncesi şaşalı günlerine geri döndüğünü vurguladı. Bu süreçte uluslararası ihtisas fuarlarının sayısının artmasının sektörün gelişimi açısından sağlıklı bir yöneliş olduğunu belirten Özatay, yeni pazar arayan firmaların fuarlara ilgisinin her geçen gün arttığına dikkat çekti.

TOBB'un fuar takvimine göre Türkiye genelinde gelecek yıl 348 fuar organize edileceğine dikkat çeken Özatay, hala TOBB'a başvurusu tamamlanmamış çok sayıda fuar organizasyonu olduğunu belirterek şunları kaydetti:

"2024'te Türkiye'de düzenlenen toplam fuar rakamının 500'ün üzerine çıkmasını bekliyorum. Cumhuriyetimizin yüz yılı devirdiği 2024'te düzenlenecek bu fuarların, Türkiye'nin ihracat rakamlarına çok ciddi katkı sağlayacağını düşünüyorum."

"RUSYA VE AFRİKA FUARLARIMIZ DEVAM EDECEK"

2023'ün CNR Holding için oldukça verimli geçtiğini dile getiren Özatay, açıklamalarına şöyle devam etti:

"Son yıllarda, zor dönemlerden geçen Avrupa fuarcılık sektörünün aksine, fuar organizasyonu düzenlediğimiz sektörlerin ihracat oranlarına çok büyük katkılar sağlamanın yanında fuarlarımızın yabancı alıcı rakamlarını da büyük artışlar sağladık. Fuar organizasyonlarımızı, özellikle son yıllarda kıtalararası bir pozisyona taşıdık. İstanbul, Mersin, Ankara ve Antalya'da organize ettiğimiz fuarlarımıza geçen yıl Afrika kıtasını ekledik. İlki çok verimli geçti ve bu yıl Kasım'da ikincisini hayata geçireceğiz. Ayrıca, dünyanın en önemli pazarlarından olan Rusya'ya da açıldık. Rostov şehrinde, geçtiğimiz ay değirmen makineleri sektörü için düzenlediğimiz fuarda çok ciddi iş anlaşmaları gerçekleşti. Rusya ve Afrika fuarlarımız 2024'te de devam edecek."

"YABANCI ALIM HEYETLERİ TAKİPTE…"

2023 yılının fuarcılık sektörü açısından çok olumlu geçtiğini vurgulayan Domino Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Murat Dilek, başta enerji olmak üzere tüm fuarların özellikle yabancı alım heyetleri tarafından artık geleneksel olarak an be an takip edilip ziyaret edildiğini vurguladı. Fuarlarda yerli firmaların sunduğu ürünlere özellikle Avrupa ve Ortadoğu'dan hatta Amerika'dan ciddi anlaşmalara dönen yüksek hacimli ve ihracatı destekleyecek talepler geldiğini dile getiren Dilek, "Domino Fuarcılık olarak deprem nedeniyle Nisan 2023'ten Eylül'e ertelediğimiz 16'ıncı EIF Gaziantep Enerji Fuarı'nı yoğun bir katılım ile düzenledik. 2023 yılında 11-13 Ekim tarihlerinde ilkini gerçekleştirdiğimiz EIF Türkiye Madencilik Kongresi ve Fuarı'nı Ankara Congresium'da madencilik sektörünün tüm paydaşlarının katılımı ile gerçekleştirdik. Türkiye Madencilik Kongresi ve Fuarı'nı, 'kongre' safhasını daha da genişleterek büyüteceğiz. Öte yandan 15-17 Kasım tarihleri arasında İstanbul'da 20 yıldır olduğu gibi 'Energy is Future' diyeceğiz ve Tüyap Kongre ve Fuar Merkezi'nde 17'inci EIF Enerji Kongresi ve Fuarı'nı enerji sektöründen 400'e yakın firmanın katılımıyla gerçekleştireceğiz" diye konuştu.

"SUUDİ ARABİSTAN, FUARCILIĞIN PARLAYAN YILDIZI OLACAK"

2023 yılının fuarcılık açısından son yılların en güzel, en başarılı yılı olduğunu söyleyen ExpoHIS Genel Müdürü Kenan Onak, pandemi sonrasında 2022'de toparlanmaya başlayan fuarcılık sektörünün 2023'te eski günlerine ulaştığını, hatta geçtiğini ifade etti. Bu yıl bazı köklü fuarların pandemi öncesine göre daha da güçlendiklerine işaret eden Onak, "Özellikle Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Suudi Arabistan ve Afrika fuarlarında dikkat çekici başarılar oldu. Ancak Avrupa fuarları henüz pandemi öncesindeki rakamlara ulaşamadılar. Biz bu nedenle Orta Doğu fuarlarını biraz daha ön plana aldık" dedi.

2024'ün 2023'e göre daha da iyi olacağını ifade eden Onak, şu an Orta Doğu'da yaşanan karışıklık ve olası savaş durumunun bu tabloyu etkileyebileceğine dikkat çekti. BAE, Katar, Suudi Arabistan gibi ülkelerin bu savaşa dahil olacaklarını ya da taraf olacaklarını düşünmediğini dile getiren Onak, şunları söyledi:

"Bu ülkelerdeki fuarlar global krizden etkilenmeyecek. Ancak Libya, Ürdün gibi ülkelerde düzenlenen fuarlar, bu tarafsız Orta Doğu ülkelerine kayabilir. Bu ülkelerde yabancı ziyaretçileri çekmek için bazı düzenlemeler yapılıyor. Suudi Arabistan'da içki yasağının kalkması söz konusu, BAE'de Liqueur Shop'lar açılmaya başlandı, ülkede kumar merkezlerinin açılması konuşuluyor. Bu açıdan bakıldığında yabancı ziyaretçiler için daha cazip olan bu ülkelerde fuarcılığın daha da güçleneceğini söyleyebiliriz. BAE halihazırda bu anlamda belirli bir noktaya geldiğinden özellikle Suudi Arabistan'ın 2024'te fuarcılığın parlayan yıldızı olacağını düşünüyorum."

"TÜRKİYE ÖNE ÇIKABİLİR"

2024 yılına dünya genelinde ambargolar, savaşlarla girildiğine işaret eden Atis Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Bilgin Aygül, organizasyonları bir yıl önceden hazırlanan fuarların bu gelişmelerden olumsuz etkilendiğini vurguladı. 1990'lı yıllardan itibaren Avrupa'dan, BAE, Rusya ve Çin'e, doğuya kayan fuarcılık sektörünün önce pandemi nedeniyle Çin'de darbe aldığını söyleyen Aygün, "Ardından Rusya-Ukrayna savaşı ile sektör sıkıntıya girdi. Bugün Rusya'nın fuarlara katılamaması, fuar olmaması, dünya çapında fuarcılık sektöründe tahminen yüzde 5 potansiyel kaybına neden oldu. Şimdi de İsrail-Filistin Savaşı ile Orta Doğu'yu zor bir süreç bekliyor. Ancak, Türkiye bu noktada öne çıkabilir. Türkiye, 1990'lı yıllarda kaybettiği fuarcılık merkezi olma şansını yeniden elde edebilir" diye konuştu.

Domino Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Murat Dilek, İsrail-Filistin savaşının bölgeden gelen yatırımcılar için risk oluşturduğunu, ancak şu anda yansıyan bir olumsuzluk olmadığını dile getirdi.

"Uluslararası fuarlar, ihracatta kritik bir role sahip"

Mustafa GÜLTEPE / Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı

Uluslararası fuarlar, işletmeler için büyüme ve gelişme, ihracat artışı sağlama açısından kritik bir role sahip. Uluslararası fuarlar işletmelerin pazarlama ve tanıtım aktivitelerinde önemli bir araç olarak öne çıkıyor. Fuarlar, mal ve hizmet üreticilerini, tüketicileri ve iş ortaklarını aynı çatı altında buluşturarak iş birlikleri ve fırsatlarına zemin hazırlıyor. Türkiye, fuarlara verdiği devlet destekleri ile işletmelerin yurt dışına açılma potansiyelini artırmayı hedefliyor. Devletin fuarlara sağladığı teşvikler, Türk firmalarının uluslararası pazarlarda daha etkin bir şekilde varlık göstermelerini sağlıyor. Bu destekler sayesinde Türk işletmeleri, yurt dışındaki fuarlara katılım ve ihracat konusunda daha cesaretli adımlar atabilmekte ve global arenada daha rekabetçi hale gelebiliyor. İhracatçımız için uluslararası fuar desteklerinin sürdürülmesi, çeşitlendirilmesi Türk firmalarının büyüme oranlarını olumlu yönde etkileyecek. Ticaret heyetleri tıpkı uluslararası fuarlar gibi gerçek alıcı ve satıcıların bir araya gelmeleri noktasında köprü görevi görüyor. Ülkeler ve firmalar arası işbirliğinin, ticaret ve ihracatın artırılmasını sağlıyor. TİM olarak 20 Ekim itibarıyla 2023'te 34 ticaret heyeti düzenledik. Yıl sonuna kadar ticaret heyeti sayısının 45'e çıkması planlanıyor. 2024 yılı için ise ayda ortalama üç ülkeye üç adet olmak üzere toplamda 35-40 ülkeye ticaret heyeti yapılması öngörülüyor.

"2024'te, Afrika ve Rusya fuarlarımız ön planda olacak"

Can ÖZATAY / CNR Holding CEO'su

2024 yılında enerji, ağız ve diş sağlığı, sağlık turizmi, gıda, denizcilik, kamp, karavan, lojistik, yapı, konfeksiyon makineleri, ev tekstili ve mobilya gibi birçok sektör için toplam dört şehir ve iki ülkede fuarlarımız olacak. Ayrıca Afrika'nın 54 ülkesinden alıcıları misafir edeceğimiz, Türkiye'deki her sektörü yakından ilgilendiren bir fuarımızı da Yenikapı Fuar Alanı'nda organize edeceğiz. Önümüzdeki yıl, özellikle Afrika ve Rusya fuarlarımız ön planda olacak. Buralarda düzenleyeceğimiz fuarları 2024 ve 2025'te daha da artırmayı planlıyoruz. Ruanda'nın yanı sıra Afrika'da farklı bir ülkede ve Dubai'de de yeni fuar projelerimiz olacak. Bu fuarlar, özellikle Türk üreticiler için çok ciddi ihracat kanalları açacak. Özellikle Afrika fuarlarımızı Türk fuarcılık sektörünün de geleceği olarak görüyoruz. Önümüzdeki yıllarda, özellikle fuar organizasyonlarının artması, Afrika kıtasının kapılarını ülkemiz için ardına kadar açacağını düşünüyorum.

"Öncelikli hedefimizde Suudi Arabistan var"

Kenan ONAK / ExpoHIS Genel Müdürü

2024 yılı yurtdışı öncelikli hedefimizde Suudi Arabistan var. Burada bölgenin en büyük lojistik ve taşımacılık fuarını düzenlemeyi hedefliyoruz. Yurtiçinde ise en önemli projemiz kendi düzenlediğimiz Mobilefest İletişim Teknolojileri Fuarı ve Konferansı. Önümüzdeki yıl dördüncüsünü düzenleyeceğimiz fuarda özellikle uluslararası katılımcılar ve ziyaretçilerle fuara büyük bir ivme kazandıracağız. 100 kişinin üzerinde üst düzey satın almacıyı Mobilefest'e getirip bilişim firmalarımıza çok önemli ihracat fırsatları yaratacağız. Yine Mobilefest bünyesinde geçtiğimiz yıl hayata geçirdiğimiz 'Future Techs' start-up projesini daha da büyüterek Türkiye'nin en büyük ve en güçlü start-up etkinliği haline getireceğiz. 2024 yılında kendimize ait bu üç projemiz olacak. Bunlar dışında yurtdışında en az 10 adet milli katılım organizasyonu yapmayı planlıyoruz. Burada teknoloji, oyun, sağlık, ilaç, taşımacılık, lojistik gibi birçok sektörde milli katılım organizasyonlarımız olacak.

"Türkiye'deki fuarlar tüm dünyanın gözdesi olacak"

Murat DİLEK / Domino Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı

2024, fuarcılıkta son 10 yılın en iyi yılı olacak. Türkiye'deki fuarlar tüm dünyanın gözdesi olacak. 40'ı aşkın ülkeden fuarlarımıza alım heyetleri geliyor. 2024 yılında fuarlarda ticaret hacmimizin en az üç-dört katı artacağını öngörebiliyoruz. 2024'te Türkiye Madencilik Fuarı ve Kongresi, Gaziantep Güneş Enerjisi Fuarı ve Kongresi ile EIF Enerji Kongresi ve Fuarı'nı düzenleyeceğiz. Yurtdışı fuarlarına Türkiye'den heyetler götürerek enerjide ticareti ateşleyeceğiz yine. Özellikle Almanya, Münih'te her yıl düzenlenen 'İntersolar' Enerji Fuarı'na bu yıl Türkiye'den 100'ün üzerinde enerji firmasını Domino Fuarcılık olarak götürerek, en geniş ve dikkat çeken yerli teknolojilerimizin incelendiği bir 'Enerji Türk Pavilyonu' kurulmasını sağlayacağız yine. Amerika'da da fuarlara sektör olarak birlikte katılınmasını çok önemsiyoruz. Las Vegas'ta düzenlenen 'RE+ Solar Power' gibi yenilenebilir enerji fuarına katılan firmalarımızın katılımlarını da Domino Fuarcılık olarak organize ettik, 2024'te de yine Amerika'daki fuarlara ve etkinliklere de Türk firma ve heyetlerimizi göndereceğiz.

"Hayat Boyu Öğrenme ve Eğitim Fuarı, Türkiye'de bir ilk"

Bilgin AYGÜL / Atis Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı

CRAFTİSTANBUL Yöresel ve Geleneksel El Sanatları Fuarı'mızı 4-8 Ekim'de gerçekleştirdik. ATO Kongre ve Sergi Sarayı Congresium'da 16-19 Kasım'da Travel Expo Ankara 6. Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı'nı, 22-26 Kasım'da Hayat Boyu Öğrenme ve Eğitim Fuarı'nı gerçekleştireceğiz. 30 yıldır bireysel ve milli katılımını yaptığımız Tahran Sanayi Fuarı'na, zor bir dönemde, 10 firmayla (4-7 Kasım'da) katılım sağlayacağız. 2024'te de yoğun bir gündemimiz olacak. Photocontact İstanbul 2. Fotoğraf Teknolojileri ve Sanatı Fuarı'nı 21-25 Şubatta, ARTANKARA 10.Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı'nı 6-10 Mart 2024'te, ARTCONTACT İstanbul 4. Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı'nı 22-26 Mayıs 2024'te gerçekleştireceğiz. Craftistanbul 5.Uluslararası Yöresel ve Geleneksel El Sanatları Fuarı'nı 2-6 Ekim 2024'te, Travel Expo Ankara 7. Uluslararası Turizm ve Seyahat Fuarı'nı 14-17 Kasım'da, Hayat Boyu Eğitim ve Öğretim Fuarı'nın ikincisini 20-24 Kasım 2024'te yapacağız.

"Fuarlar, üretim ve istihdam artışına da katkı veriyor"

Prof. Dr. Nevzat SAYGILIOĞLU / Atılım Üniversitesi Öğretim Üyesi

Fuarların ekonomiye birçok olumlu katkısı oluyor. Fuarlar, fuara konu olan mal veya hizmetin ticaretini artırıyor. Fuarın doğrudan mikro etkisinin yanı sıra, mikro ölçekte dolaylı etkisi de oluyor. Oteller, lokantalar dolar, hediyelik eşya mağazalarında hareketlilik olur, turistik yerler gezilir. Makro etkisi de dış ticaret üzerinde görülür. İhracat gelirlerinin artmasını sağlar. Fuarlar döviz girdisi sağlar. Eğer konjonktür yakalanmışsa, üretim artışını da beraberinde getirebilir. Üretimin artması, istihdamın ve kazancın artması demektir. Kazançtan vergi dolayısıyla devlet hazinesi yararlanır. Firmalar da üretim dolayısıyla kâr elde eder. Fuarları rekabet ortamı, 'maliyet azaltıcı, gelir artırıcı' bir yaklaşım biçimi olan kümelenme noktası olarak da görmek lazım. Fuarcılık sektörünün gelişiminin desteklenmesi bu açıdan önemli.

BİZE ULAŞIN