Yeni beslenme pazarı: Enteral

GİRİŞ TARİHİ: 23.10.2023 GİRİŞ TARİHİ: 00:26 SON GÜNCELLEME: 23.10.2023 00:26
Nüfusun giderek yaşlanması ve günlük beslenme gereksinimlerini doğal yollardan sağlayamayan hastaların besine ulaşmamasıyla ortaya çıkan ‘enteral beslenme’ pazarına talep giderek artıyor. Önceden bu ürünler ithal edilirken artık Türkiye’de de üretime başlandı. Bazı yerli firmalar da bu alana girmeye hazırlanıyor.

PARA ARAŞTIRMA/ ÖZGE ÖZ Yetersiz beslenme, tüm dünyada artık önemli bir sorun. Genel olarak aşırı yetersiz ya da dengesiz beslenme olarak tanımlanan enteral beslenme, çocuklardan yetişkinlere milyonlarca insanı etkiliyor. Steril ve zahmetli üretim gerektirmesi, pazarda az üreticinin de yer almasına neden oluyor. Ancak yine de bu pazarda talep çok yüksek. Yaşlı nüfusun 2025 yılında 12 milyon olacağı tahmin ediliyor. Buna ek olarak, yoğun bakımda olan ve kemoterapi gören hastalar, yine beslenme güçlüğü çeken bebekler de bu yöntemle besleniyor. Yani bu nedenle enteral beslenmeye olan talep yakın bir gelecekte artarak kritik bir öneme sahip olacak. Hasta ve yaşlı mamaları Türkiye'de üretilmediği için yakın bir geleceğe kadar yurtdışından ithal ediliyordu. Ancak son yıllarda yerli ve yabancı şirketlerin bu alana yatırım yapıp üretime başlamasıyla enteral beslenme ürünlerine ulaşmak da kolaylaştı. Şu anda enteral beslenme ürünleri pazarını; Nestle, Abbott ve Danone paylaşıyor. Nestle geçen sene Türkiye'ye bu ürünlerin üretimi için oldukça kapsamlı bir fabrika kurdu. Danone'nin enteral beslenme alanındaki markası Nutricia da yakın bir tarihe kadar Türkiye'de fason ürettiriyordu. Ancak son yatırımla Danone, Lüleburgaz'da bir tesis açtı. Marka, bu tesisle enteral beslenme ürünlerini Türkiye'de üretecek. Abbott, Gönenli Süt'e fason ürettirirken, pazara şimdi Toksöz Holding, Eker Süt ile iş birliği yaparak giriyor. Yani, Toksöz Holding'in markası Montero'nun ürünlerini artık Eker firması üretecek.

PAZARA GİRİYORLAR

Montero Gıda, Toksöz Grup bünyesinde 2014 yılından bu yana faaliyet gösteriyor. Toksöz Grup bu markasıyla bebekler ve yetişkinler için sağlıklı ve medikal desteğe ihtiyaç duyulan süreçlere yardımcı olan yüksek kaliteli besin ürünlerini sunuyor. Montero, şimdilerde improvia markası ile enteral beslenme ürünleri pazarına giriyor. Toksöz Grup Yönetim Kurulu Üyesi, Zafer Toksöz konuyla ilgili açıklamalarda bulundu. Toksöz, malnutrisyon yani yetersiz beslenme, beslenmede bozukluk ve beslenmenin düzgün olmamasının, tüm dünyada önemli bir sorun haline geldiğini belirterek her ülkeden talep geldiğini söylüyor. Toksöz, "Enteral beslenme, özellikle yoğun bakımda ve kemoterapide oldukça önemli hale geldi. Üretici sayısı da çok az olduğu için ve teknolojisi özellikle de steril üretim olduğundan arzın da zorlandığını görüyoruz" diyor. Montero olarak kendi formülleriyle özellikle endikasyona uygun ürünler hazırladıklarını belirten Toksöz, "Yatırımımız, Eker Tesisleri'nde Sağlık Bakanlığı onayı aldı. Yakın zamanda ürünlerin de onayı ile kendi formüllerimiz ve improvia markamız ile piyasaya çıkacağız" şeklinde konuşuyor. Toksöz, şu anda toplamda dört ürünün formülünün hazır olduğunu belirterek çilek gibi çeşitli aromaları da tüketicilere sunacaklarını söylüyor. Son olarak belirtildiğine göre Toksöz Grup, bu girişimi 2023 yılı sonuna yetiştirmeye çalışıyor.

YERLİ ÜRETİME GEÇTİ

Enteral beslenme alanındaki yatırımlara son olarak bir yenisi daha eklendi. Danone Türkiye, Lüleburgaz'da medikal beslenme tesisi açtı. Böylece Danone, enteral beslenme için üretilen ürünlerin yerli üretimine başlamış oldu. 450 milyon liralık yatırımla ilgili bilgi veren Danone Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Cem Küçükcan, "Annelerin beslenmesi, medikal beslenme, sütlü ürünler, su ve içecek kategorilerinde, alanındaki markalarımızla doğumdan yaşlılığa yaşamın her evresine temas ediyoruz" diyor. Mümkün olan en fazla sayıda insana gıda yoluyla sağlıklaştırma misyonlarının olduğunu dile getiren Küçükcan, "Bu topraklardan aldığımız gücü daha da büyüterek yatırım ve istihdam olarak yine bu topraklara döndürmekten mutluyuz ve gururluyuz" ifadelerini kullanıyor. Son olarak, Danone, iki yıl içinde üretim kapasitesini yüzde 50 artırmayı ve mevcut ihracatını üç katına çıkarmayı hedefliyor.

SEKİZ FARKLI ÜRÜN GRUBU

Nestlé, medikal beslenme ürünlerini iş birimi Nestlé Health Sciences'ın alt markalarıyla tüketiciye sunuyor. Nestlé Health Science, Türkiye'de ilk etapta 2007 yılında medikal beslenme ürünleriyle faaliyete başladı. Medikal beslenme alanındaki bu ürünler; özel tıbbi beslenme gerektiren, beslenme bozukluğu, kanser, travma, genel cerrahi, yoğum bakım ve nöroloji gibi kritik durumlarda kullanılıyor. Şirket yetkililerinin belirttiğine göre Nestle Health Science bu alanda; OPTIFAST® ve OptiFibre®, Pure Encapsulations ve Vital Proteins markalarıyla hizmet veriyor. Bu markaların piyasada yer alan ürünleri; metabolik sağlık, sindirim sistemi sağlığı ve takviye edici gıda alanlarında beslenme çözümleri üretiyor. Vitaflo ise yine Nestle Health Science'ın bir diğer enteral beslenmeye yönelik ürün ürettiği markası. Bu markayla da doğuştan gelen metabolik hastalıklara yönelik hastaların yaşam süresini ve kalitesini etkileyen ürünler tüketicilerle buluşturuluyor. Bu alanda çalışmalarına devam eden Nestle, 2022 yılında Türkiye'de enteral beslenme üzerine bir fabrika açtı. Bursa Karacabey'de açılan fabrika, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının sağladığı teşvikle hizmete girdi. Fabrika, 433 milyon liralık yatırımla 5 bin 250 metrekare kapalı alanda kuruldu. Şimdilik sekiz farklı ürün grubunda 29 enteral beslenme ürünü üretiliyor. Son olarak enteral beslenme sektörüyle ilgili Nestle Health Science'tan "Sağlıklı yaşam sadece bir trend değil, bir yaşam biçimi ve biz bu sağlıklı yaşam yolculuğunun her adımında aktif rol oynuyoruz. Markalarımızla, günlük gıda takviyelerine ihtiyaç duyanlara, spesifik beslenme çözümleri gereksinimi olanlara ve beslenme açığını gidermesi gereken hastalara kadar birçok kitleyi destekliyoruz" şeklinde açıklama yapılıyor.

36 MİLYON KUTU ÜRETİM KAPASİTESİ

Abbott, 130'u aşkın yıldır beslenme, tanı ve tıbbi cihazlar alanlarında ürün ve çözümler geliştiriyor. Abbott, 2021'de pediatrik beslenme ürünlerinin yerel olarak üretimiyle başlamıştı. Bu yatırımın devamı niteliğinde yatırımlarını artırdı ve 2022'de de yetişkin beslenme ürünlerini de yerel olarak üretmeye başladı. Abbott'un enteral beslenme kapsamında, beş yıllık bir planı içeren üretimde yerelleşme hamlesi kapsamında üretilen medikal beslenme ürünleri, Balıkesir'in Gönen ilçesinde faaliyet gösteren Gönenli Süt ve Süt Ürünleri Gıda San. Tic. A.Ş. iş birliğiyle üretiliyor. Şirketten paylaşılan bilgiye göre, şu anda yıllık 36 milyon kutu üretim kapasitesi var.

Enteral beslenme nedir?

İştah azalması, yutma güçlüğü ya da yemek yemeye engel olan herhangi bir operasyon geçiren bir hasta ya da kronik hastalığı olan bir kişi, günlük beslenme gereksinimlerini doğal yollardan sağlayamayabilir. Bu durumda kişiye dışarıdan beslenme desteği sağlanması gerekir. Bu yöntem "enteral beslenme" olarak adlandırılıyor.

"Yetersiz beslenmede tercih edilebilir"

Fatma TURANLI / Acıbadem Maslak Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı

Ağızdan besin ögesi alımı yetersiz olan kişilere özellikle oluşabilecek malnütrisyonu engellemek ve iyileştirmek için ilave enteral ürünler ile destek sağlanır. Ağızdan beslenme desteğine cevap vermemiş veya cevap verme olasılığı olmayan felç, parkinson hastalığı, yutma güçlüğü, bazı nörolojik hastalıklar, travma hastaları, anoreksiya nevroza gibi hastalık durumlarında tüple enteral beslenme desteği yapılabilir. Normal gastrointestinal fonksiyonları olan hastalara verilen beslenme tedavisinde enteral beslenme güvenli, etkili ve genellikle iyi tolere edilir. Hastanın yetersiz veya fazla beslenmesi nedeniyle elektrolit dengesizliği, kan şekeri düzensizliği gibi metabolik komplikasyonlar gelişebilir. Enteral beslenmede kullanılan standart beslenme solüsyonları besin ögeleri açısından tam olup protein, karbonhidrat, yağ, vitamin, mineral ve elektrolitleri içerirler. Diyabet, böbrek hastalıkları, karaciğer hastalıkları, akciğer hastalıkları gibi hastalıklara uygun özellikte enteral beslenme solüsyonları da bulunmakta.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.