Türkiye oyunda büyümeye devam ediyor

Türk oyun pazarı her geçen gün değerine değer katmaya devam ediyor. Elektronik spor bağlamında kendine farklı pazarlama kanalları da açan sektörün farklı paydaşlarla yolunu kesiştirerek büyümesini sürdürdüğünü görüyoruz. Gücünü genç iş gücünden alan sektörün pek çok güçlü geliştiricisi, henüz lisans döneminde eğitimine devam edenlerden oluşuyor.
22.06.2023 13:10 GÜNCELLEME : 23.06.2023 00:00

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Unicorn çıkarma noktasında en verimli alanlarımızdan biri olan oyun sektörü, pek çok defa söylediğimiz gibi döviz girdisi sağlamadaki etkin yönüyle rakip pazarlardan bir adım önde. Gücünü genç iş gücünden alan sektörün pek çok güçlü geliştiricisi, henüz lisans döneminde eğitimine devam edenlerden oluşuyor. Bu anlamda ilerleyen yıllarda Türkiye'nin 100. yılındaki vizyonla birlikte çok daha büyük bir atılım göstereceğini söylemenin tam zamanı. Geçtiğimiz hafta bağlamında ele alacağız dediğim raporlar da bu yöndeki sürecin teyidini yapıyor.

TÜRKİYE'YE ÖZEL RAPORLAR

Kadın teknoloji girişimlerine ve alanda kadın istihdamını artırmaya yönelik yaptıkları yatırımlarla adından söz ettiren Boğaziçi Ventures, mobil oyun sektörüne yönelik olarak Türkiye'yi gündemine almış ve 2022 raporunu yayınlamış. Türk oyun sektöründe üretilmiş yerli taşınabilir cihaz oyunlarının küresel pazardaki konumlanmasına dair oldukça detaylı çalışılmış bir rapor olduğu görülüyor. Sundukları verilere göre dünyanın en çok indirilen 16. oyununun Türkiye menşeli "Traffic Rider" olduğu belirtiliyor. Raporda dikkat çeken en önemli noktanın, Apple'ın reklam faaliyetleri için sunduğu kimlik numaralarına yönelik değişikliklerin (kısa adı IDFA), bir anlamda oyunları niteliksel anlamda daha yukarıda bir geliştirme sürecine tabii tutulduğu çıkarımı olmuş görünüyor. Bu raporu önemli kılan bir diğer konu da yatırımcı şirketlerin doğrudan oyun sektöründe yer alan şirketlere sektörü anlatılması anlamında sunulan bir süreci sergiliyor olması diyebiliriz. Yani yurtdışında senelerdir gözlemlediğimiz, oyun sektörüne yönelik olan raporların bir benzeri olması yönüyle oldukça ilginç. Ama bu rapor tek değil. Oyun ve e-spor ajansı olarak tanıdığımız Gaming in Turkey de geçtiğimiz ay 2022'ye dair raporunu yayınladı. Rapor tüm sektörü yine oldukça detaylı biçimde ele alıyor ve çevrim içi olarak ulaşılabilir halde kendisine ait bir siteyle beraber sunuluyor: www.turkiyeoyunsektoruraporu.com adresinden ilgili rapora ulaşılabilir. Rapora sponsor olan kuruluşlar arasında ByNoGame, GameOn, Gamer Arena, Genshin Impact, Polity, XDrive gibi oyu nve teknoloji markaları yer alırken, bir de Coca Cola ismini görüyoruz. Raporda aynı zamanda çok sayıda alan uzmanının röportajı da yer alıyor. Bu denli emek yoğun raporların giderek artıyor olması, oyun sektörünün farklı sektörlere anlatılması anlamında çok büyük bir görevi yerine getirdiğini belirtmemiz lazım. Ayrıca, akademide yer alan biri olarak, akademik makale çalışmalarında oluşan çok önemli bir boşluğu da dolduruyor olması anlamında kıymetli olduklarını da vurgulamış olalım.

MOBİL OYUN STÜDYOLARI DİKKAT ÇEKİYOR

Avrupa'da önemli atılımların geldiği bir yeni süreç ile karşı karşıyayız. Mobil oyun sektöründe yer alan ve bağımsız olarak konumlanan oyun şirketlerine yönelik ara ara, küçük büyük yatırım haberleri geliyor. Pek çok farklı sektör temsilcisi, bu şirketlere bir biçimde kendilerini kanalize ediyor. VentureBeat'e bağlı GamesBeat'ten Rachel Kaser'ın haberine göre Fransız Million Victories isimli oyun stüdyosu A yatırım turunda 6.5 milyon dolarlık yatırım toplamış. Million Lords isimli aktör konumundaki oyununun aylık oyuncu kitlesi 200 bin aktif kullanıcı olarak tanımlanıyormuş. Bu örneklerden sadece bir tanesi. Bu tür yatırım faaliyetlerini yakından takip etmekte fayda var. Çünkü geliştirici unvanının Uzak Doğu'ya doğru yavaş yavaş geçmesi yönünde bir genel algı var. Ancak bu durum, Avrupa'nın halihazırda boyut fark etmeksizin geliştirici konumunu korumaya devam ettiğini işaret ediyor. Belki bu yatırım stratejilerini Türkiye'ye adapte edebilecek şekilde bir pazarlama hamlesini ulusal farkındalık anlamında yaygınlaştırmak mümkün olabilir. Ne zaman küçük stüdyolarımıza yurtdışı finansmanı katabilirsek; o zaman bu büyümekte olan pastadaki yerimizi sağlamlaştırmaya başlıyoruz demektir. Evet çok güçlü olduğumuz ve ne mutlu ki, treni kaçırmadan yerini alan bir sistem entegrasyonu sağlayabildik oyun sektörüne. Ancak daha kalıcı ve manivela görevi üstlenebilmesi için, o yönde bir ulusal farkındalığa da ihtiyacımız olduğu aşikâr. Sadece eğlence olarak bile görülse, bunu oynayan, her gün oradaki reklamı izleyen milyonlarca insan olduğunu görmezden gelmek artık imkânsız. Yeni ekrana, farklı sektörleri bir an önce adapte edebilmeliyiz.

BİZE ULAŞIN