Güncel bayilik fırsatları ve markaların franchise şartları

Yurtiçinde ve yurtdışında franchise veren markaların 2023 yılı şubeleşme ve yatırım planları, yılın ikinci yarısı için yeni yatırımcılara iş fırsatları oluşturuyor. Franchise sektörü bu yıl da büyümesini sürdürürken, uzmanlar yatırımcılara doğru fırsatlar konusunda önerilerde bulunuyor.
12.06.2023 12:16 GÜNCELLEME : 12.06.2023 13:50

PARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Yazılımcılar, otelciler, araç kiralama şirketleri, eğitimciler, fast-food restoranları ve yurtdışına franchising vermeyi hedefleyen markalar… Dergimizde her yıl onlarca girişimcinin hayat hikâyesine, sektöre yön verecek start-up projelerine ve dünyaca ünlü markaların franchising yöntemiyle nasıl büyüdüklerine şahit olduk. Küçük markaların büyüme yolculuğundaki serüvenini sayfalarımıza konu aldık. Halen büyümeye devam eden ve şubelerini dünyanın farklı pek çok ülkesinde açmayı hedefleyenlerin yanı sıra, yeni nesil trendlere ayak uydurmaya çalışan küçük ölçekli markaları ele almaya halen devam ediyoruz. Hem iç pazarda hem de yurtdışında şube açmayı hedefleyen markaların çoğu, yatırımcılarından isim hakkı bedeli, reklam bedeli ve royalty bedeli dahi talep etmiyor. Sıfırdan marka yaratmak yerine var olanı tercih eden girişimciler, daha kârlı çıkıyor. Uzmanlar, franchise piyasasında işlem hacminin yüzde 50'den fazlasının iki-üç şubeli yeni markalarla gerçekleştiğini söylerken, bayilik alırken ve verirken dikkat edilmesi gerekilenler konusunda uyarılarda bulunuyor.

Biz de PARA Dergisi olarak hem piyasaya yeni çıkmış markaların hem de büyüme stratejisini değiştiren ve buna göre şartlarını tekrardan revize eden firmaları derleyerek, isim hakkı bedellerini, franchising şartlarını ve şube açma hedeflerini araştırdık…

ALTIN EMLAK

KKTC ve Azerbaycan'a talep

Altın Emlak firmasının toplamda 130 şubesi bulunuyor. Bu şubelerin tamamı franchise olarak işletiliyor. Yurtdışında Almanya ve Rusya'da temsilciliği bulunan firma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Azerbaycan için de görüşmelerini sürdürüyor. Altın Emlak'ta franchise giriş bedeli bölgeye göre değişirken bu rakam 75 bin TL ile 125 bin TL arasında farklılık gösteriyor. Royalty ve ciro payı istenmezken, aylık aidat şeklinde talep ediliyor. Ayrıca firma, girişimcilerinden reklam, tanıtım gibi hizmetlerden de hiçbir ücret istemiyor. 250 bin TL ile 1 milyon TL arasında yatırım bedeli bulunan firmanın hedefi, yılsonuna kadar 150 şube ve 20 temsilcilik açmak.

www.altinemlak.com.tr

HD-PİDEM

300'e yakın şubesi var

HD Holding bünyesinden toplamda 300'e yakın restoranı bulunan firmanın, Pidem markasında 200'e yakın, HD İskender markasında 80, Makarnam markasında ise 20 restoranı bulunuyor. Türkiye'de Pidem'in 30, HD İskender'in de 15 restoranı, franchising yöntemiyle işletiliyor. HD Holding'in yurtdışında şubesi bulunan Pidem markasının Azerbaycan Bakü'de üç restoranı bulunurken, Rusya Kazakistan, Mısır, Fas ve Bahreyn, Kuveyt, Umman, Suudi Arabistan, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri'nden oluşan GCC ülkeleriyle master franchise çalışmaları devam ediyor. HD İskender ve Pidem'de yatırımcılardan istenilen isim hakkı bedeli 250 bin TL+KDV olarak belirlenmiş. Girişimcilere destek olmak amacıyla markalar yatırımcılardan aylık reklam ve hizmet bedeli talep etmiyor. Restoranlarda sunulan tüm ürünlerin hammadde tedariki firma tarafından sağlanırken, HD İskender'de anahtar teslim fiyatı 6 milyon TL+KDV, Pidem'de ise bu rakam yaklaşık 2.5 milyon TL+KDV yatırım bedeli bulunuyor. Yılsonuna kadar, HD İskender'in 25, Pidem'in ise 15 şube açma hedefi bulunuyor.

www.hdholding.com

TURMOBİL

Almanya'da şube açabilir

Günlük araç kiralamadan şoförlü araç, karavan ve tekne kiralamaya kadar farklı segmentlerde hizmetler sunan Turmobil'in toplam 15 şubesi bulunuyor. Bu şubelerin yedisi franchising sistemiyle işletiliyor. Şu anda yurtdışında şubesi bulunmayan Turmobil, bir-iki sene içerisinde Almanya'da şube açmayı planlıyor. Franchise başvurularında ilk yatırım maliyetlerini dikkate alarak isim hakkı bedeli talep etmeyen firma, girişimcilerden herhangi bir reklam ve hizmet bedeli de istemiyor. Markanın anahtar teslim fiyatı, ofis malzemeleri, kira, personel giderleri ile beraber yaklaşık 300 bin-500 bin TL arasında değişiyor. 2023'de en az beş şube daha açarak 20 farklı noktada olmayı hedefleyen Turmobil, potansiyeli yüksek yerlerde olmayı tercih ediyor.

www.turmobil.com

HAPPY MOON'S

Londra ve Amerika'da şube arıyor

Happy Group çatısı altında; Happy Moon's, İkon, Bob's, No 54 Kebap & Steak gibi dört farklı markaya sahip olan firmanın şu anda toplam 57 aktif şubesi bulunuyor. Bu şubelerin 40'ı, franchise olarak hizmet veriyor. Yurtdışında Azerbaycan'da üç, Erbil'de bir şubesi bulunan firmanın İngiltere'nin başkenti Londra'nın yanı sıra ABD'deki mekân arayışı sürüyor. Happy Moon's'ta isim hakkı bedeli 100 bin dolar+KDV olarak belirlenmiş. Aylık ajans bedeli, tüm şubeler arasında eşit olarak bölünüyor. Bunun dışında herhangi bir ücret talep edilmiyor. Markada yatırım maliyetleri işletme alanının fiziki durumuna göre değişiklik gösterirken, ortalama metrekare başına bin dolar yatırım maliyeti öngörülüyor. Oldukça geniş bir ürün ve hammadde stokuna sahip olan markada, ürünlerin bazıları merkezden tedarik ediliyor. Bazıları için marka/model zorunluluğu, bazıları için ise üretici tedarikçi zorunluluğu bulunuyor. Happy Moon's yılsonuna kadar en az 15 yeni şube açmayı planlıyor.

www.happygroup.com.tr

ARORA

Model sayısını 62'ye çıkaracak

94 bin metrekarelik kapalı üretim tesisine sahip olan Adana merkezli Arora Motosiklet'in toplam 45 farklı modeli bulunuyor. Marka, yedinci aya kadar da toplam 62 modele ulaşmayı hedefliyor. Markada yıllık üretim miktarı 100 binin üzerinde. Bu sayı dönem dönem değişebiliyor. Ürün gamındaki araçların neredeyse yüzde 30'u, elektrikli olarak piyasada satışa sunuluyor. Fiyatlar 15 bin TL'den başlıyor, 150 bin TL'ye kadar çıkıyor. Firmadan bayilik alınırken bölgenin potansiyeline ve hacmine göre analizler yapılıyor. Elektrikli ürünler, ev ve farklı pek çok noktada kolayca şarj edilebiliyor. 2023'te en çok tercih edilen motorlar scooter oluyor. Firma, bayilik için yatırımcılarını bekliyor.

www.arora.com.tr

ARİŞ PIRLANTA

Franchise giriş bedeli almıyor

Mücevher markası Ariş Pırlanta'nın 100'e yakın satış noktası ve sekiz franchise şubesi bulunuyor. Yurtdışında Almanya Berlin'de bir tane şubesi ve yine ülke genelinde sekiz farklı satış noktası bulunan Ariş Pırlanta'nın, yatırım maliyeti metrekareye bağlı olmakla birlikte yaklaşık 350 bin dolar civarında. Ayrıca yeni konsept yatırımının bedeli ise metrekare başına bin-bin 500 dolar arasında seyrediyor. Yatırımcılardan franchise giriş bedeli alınmazken bunun yerine yıllık satış hedeflerine ve kotalarına uyulması bekleniyor. Bu bedel şimdilik alınmasa da ilerleyen dönemlerde bir marka bedeli söz konusu olabilir. Firma tarafından mağazalar genellikle AVM'de ise giriş katı veya müşterilerin yoğun olduğu bölümlerde tercih ediliyor. Cadde mağazalarında da yine yaya trafiğinin yoğun olduğu lokasyonlar isteniyor. Minimum 6 metrekare, maksimum 50-100 metrekarelik büyüklükte istenilen şubeler olması tercih ediliyor. Firma, 2023 yılsonu ve 2024 ilk çeyreğine kadar iki-üç şube daha açmayı hedefliyor.

www.arispirlanta.com

ARABICA COFFEE HOUSE

2023 yılsonuna kadar toplam 170 şube

İlk şubesini 2014 yılında Ankara'da Tepe Prime İş ve Yaşam Merkezi'nde açan Arabica Coffee House'un yaklaşık 120 civarında şubesi bulunuyor. Ancak şantiyesi devam eden ve açılacak şubeler ile birlikte bu rakam, kısa sürede 140'a yükselecek. Toplam 120 şubeden 100'ü franchise sistemiyle yönetilen şubelerde, kalan 20'si merkezden işletiliyor. Arabica Coffee House'un bayiliğini almış memnun yatırımcılar, sadece bir şube ile sınırlı kalmamış, birkaç şube yatırımı daha yapmış girişimcilerden oluşuyor. Yurtdışında Ukrayna'da Jitomir'de ve Kuzey Irak'ta Erbil'de şubesi bulunan marka, Avrupa'da ve Doğu Avrupa'yı mercek altına almış. Öncelikleri İngiltere ve Almanya'da yer açmak olan Arabica Coffee House'un şubelerden talep ettiği royalty bedeli, cirodan yüzde 4 olarak belirlenmiş. Yatırımcılardan herhangi bir isim hakkı bedeli talep etmeyen markada şube açmanın ortalama maliyeti ise mimari proje bedeli hariç 500 bin TL. Yatırımcılardan sosyal medya ve reklam hizmet bedeli olarak istenen aylık 750 TL'nin dışında ayrıca bir bedel talep edilmiyor. Markada şube açmanın anahtar teslim maliyeti, 200 metrekare civarı kapalı, 100 metrekare civarı açık alanı olan isim hakkı ve mimari proje bedeli yanı sıra tüm ekipmanları da dâhil anahtar teslim maliyeti 3.5-4 milyon TL+ KDV civarında. 2023 yılında minimum 50 yeni şube açmayı planlayan Arabica Coffee House, toplam 170 şubeye ulaşmayı hedefliyor.

DENTAKAY DİŞ KLİNİĞİ

İlk talep eden yatırımcılara fırsatlar var

Dentakay, 2009 yılında Doktor Gülay Akay tarafından kurulmuş bir diş kliniği olarak hizmet veriyor. 15 yıldan fazla deneyime sahip olan Akay'ın temellerini attığı klinikte, ağırlıklı olarak sağlık turizmine yönelik çalışılıyor. Son teknoloji donanım ve ekipmanlarıyla hem yerli hem de yabancılar için hızlı çözümler üreten kliniğin İstanbul'da üç şubesi, Antalya Lara'da bir şubesi, Suudi Arabistan'ın Başkenti Riyad'da da bir şubesi bulunuyor. Mayıs ayı içerisinde ise İstanbul Kozyatağı'nda açılacak şubesiyle sayı altıya çıkıyor. Bazı modellerde yatırımcı modeli uygulayan Dentakay, franchising yöntemiyle de daha fazla büyümeyi hedefliyor. Firmanın 2023 sonuna kadar hedefi 25 şubeye ulaşmak. Yurtiçi ve yurtdışında 2024 sonuna kadar ise 50 şube hedefleniyor. Firmanın 2023 sonu ciro hedefi 40 milyon dolar. Bu hedef içinde Riad şubesi bulunmuyor. 2024 yılı için ise Antalya, Kozyatağı ve Riad katılımıyla cironun 60 milyon dolar olması hedefleniyor.

BAMBİ YATAK

Hem yurtiçinde hem yurtdışındalar

1965 yılında Çetmen Koltuk ismiyle başlayan sektördeki yolculuğa, 1997 yılından itibaren Bambi markası adı altında devam eden Bambi Yatak'ın yurtiçinde toplam 689 mağazası bulunuyor. 25 ülkede 232 satış noktasına sahip olan Bambi Yatak'ın tüm bayileri aynı zamanda franchise şube olarak faaliyet gösteriyor. Kurulduğu günden bu yana yatırımcılarından royalty bedeli talep etmeyen firma, ayrıca isim hakkı bedeli de istemiyor. Metrekare ve mağaza konseptine göre yatırım bedeli değişkenlik gösterirken, sadece mağazayı Bambi konsepti haline getirmek için harcanan tutar, bayi tarafından karşılanıyor. Bambi Yatak, 2023 yılı içerisinde yurtiçinde 800, yurtdışında ise 35 ülkede 300 satış noktasına ulaşmayı hedefliyor.

CHINESE & SUSHI EXPRESS

Toplam 33 şubesi var

Evlere servis ile başlayan serüvenine, değişen kurumsal kimliği ve yenilenen dekorasyonuyla devam eden Chinese & Sushi Express'in toplam 33 şubesi bulunuyor. Bu şubelerin 21'i İstanbul'da bulunurken, üçü Ankara, ikisi İzmir, diğer tek olan şubeler ise Antalya, Bursa, Kocaeli, Muğla, Sakarya, Mersin ve Gaziantep'te. Merkezi İstanbul Ataşehir'de bulunan Chinese & Sushi Express'in franchise başvuruları, online platform üzerinden formu doldurarak gerçekleşiyor. Tedarik, servis ağı, lokasyon ve dekorasyon gibi çoğu konuda yatırımcılarına destek sağlayan firma, Türkiye'de daha fazla büyümeyi hedefliyor.

www.sushiexpress.com.tr

WELTEW HOME

Yurtdışında büyüyor

Yeni yatırımlarıyla ve büyüme stratejisi ile dikkat çeken Weltew Home'un yurtiçi ve yurtdışında toplam 220 mağazası bulunuyor. Markanın tüm şubeleri franchise sistemiyle işletiliyor. bayilik politikası ile ilerleyen Weltew Home, Türkiye'nin 57 şehrinde yer alıyor. Markanın yurtdışında ise 52 ülkede 80 mağazası ve 142 satış noktası mevcut. Weltew markası olarak gerek yurtiçi gerekse yurtdışında herhangi bir giriş bedeli, royalty ücreti, isim hakkı ücreti ve reklam hizmet bedeli talep edilmiyor. Markada anahtar teslim yatırım bedeli, mimari hizmet ile tadilat ve ürün yerleşimine karar verilmesi süreciyle başlıyor. Tadilatın başlanması, ürünlerin teşhir kurulumu, mağazaya ürün satışı ve teslimat kadrolarının oluşumu gerçekleşiyor. Dolayısıyla mağaza açılacak yere ve tadilata göre fiyat değişimi yaşanıyor. 2023 itibarıyla Weltew Home'un şube açmayı hedeflediği ülkeler; Rusya, Kazakistan, Irak, Libya, Almanya, Fransa, Suudi Arabistan, Bulgaristan, Bosna Hersek, Makedonya, Hollanda, Gana, Fildişi sahilleri, Fas, Kenya, Kırgızistan, Türkmenistan ve Azerbaycan. Nisan sonu itibarıyla Fransa ve Libya'da mağaza açan markanın, yurtdışı için bu yıl '20 ülkede 40 yeni mağaza' hedefi bulunuyor.

YUKI MOTOR

Yüzde 20 büyüme hedefliyor

Üretimi İstanbul İkitelli'de bulunan ve bünyesinde hem benzinli hem de elektrikli motosikletleri bulunan Yuki Motor'un, ürün gamında 100'e yakın motosiklet çeşidi bulunuyor. Yüzde 60'ı elektrikli, yüzde 40'ı ise benzinli olan ürünler arasında en çok tercih edilenler ise 50 cc'lik benzinli scooter'lar oluyor. Yuki Motor'da fiyatlar elektriklilerde 30 bin-35 bin TL'den başlarken, benzinlilerde ise bu rakam 25 bin-110 bin TL arasında seyrediyor. Firmanın üretim kapasitesi yıllık 20 bin civarında. Ürünlerin parçaları ithal ediliyor, ancak bütün montaj İkitelli'deki fabrikasında yapılıyor. Geçen seneye göre bu yıl yüzde 20 büyüme beklentisi bulunan Yuki Motor, bayilik isteyen girişimcileri çevirmiyor.

www.yukimotor.com.tr

KEN SUSHI AND MORE

Avrupa Yakası'ndan yer bakıyor

Akkormarka çatısı altında faaliyet gösteren bir diğer sushi firması ise Ken Sushi. 2020 yılının başında İstanbul Bağdat Caddesi'nde Şaşkınbakkal lokasyonunda hizmet vermeye başlayan firma, geçen yıl Vertical İstanbul'da ikinci şubesini açtı. Paket servisi hizmeti de veren Ken Sushi'nin şu anda aktif 40 çalışanı bulunuyor. Avrupa Yakası'nda şube açmak için ise arayışlarını sürdürüyor. Günde 250 civarında misafir ağırlayan firmada bu sayı 500'e kadar çıkabiliyor. Şubede malzemelerin pek çoğu ithal olarak tedarik ediliyor. Restoranın alt katında, sushi ve kokteyl workshop'ları düzenleniyor. Menüde, başlangıçlardan ana yemeklere, sushi çeşitlerinden tatlıya kadar pek çok seçenek mevcut. Yıl içinde iki-üç kez menüye yeni ürünler ekleniyor. Dönemsel değişimlerle birlikte, 75-100 arasında değişen ürün çeşidi mevcut. Firma şu anda bayilik vermese de kendi restoranları açmak için uygun lokasyonlarda yer arayışını sürdürüyor.

www.kensushiandmore.com

PIZZA IL FORNO

Giriş bedeli 75 bin dolar

Gökmen Gastronomi A.Ş. bünyesinde restoran zinciri Pizza İl Forno, şu anda 20 olan şube sayısını, 10. kuruluş yılını kutladığı 2023 sonuna kadar 35'e çıkarmayı hedefliyor. Başta büyükşehirler olmak üzere Türkiye genelinde franchise vererek büyümesini sürdüren marka, girişimcilerine minimum yüzde 30-35'lik kâr marjı sunuyor. Giriş bedeli 75 bin dolar olan ve aylık yüzde 6 royalty bedeli alınan Pizza İl Forno'nun toplam yatırım maliyeti, lokasyona göre ortalama 4.5 ila 6 milyon TL arasında değişirken, yatırımın geri dönüş süresi ise 24 ila 30 ay kadar.

www.pizzailforno.com.tr

STORKS

2024'te isim hakkı bedeli isteyecek

Mücevher markası Storks'un Türkiye genelinde 33 şubesi ve 110 satış noktası bulunuyor. Mevcut franchising şube sayısı ise 24. Firmanın yurtdışında şubesi bulunmasa da 55 farklı noktada satışı yapılıyor. Girişimcilerden isim hakkı bedeli, cirodan herhangi bir pay, istenmiyor. Ancak 2024 yılı itibarıyla isim hakkı bedeli istenirken, bu yılın haziran ayı ile beraber reklam ve hizmet bedeli talep edilecek. Markada anahtar teslim yatırım bedeli lokasyon bazlı, cadde ve AVM dükkânına göre değişkenlik gösterirken, minimum 300 bin dolardan başlayarak ortalama 500 bin dolar yatırım bedeli talep ediliyor. Bu rakam, 'exclusive' mağazaları için 1 milyon dolar ve üzerine çıkıyor. Ürünlerin tedariki marka tarafından sağlanıyor. Yılsonuna kadar yurtdışında 10, iç piyasada ise 55 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.

www.storks.com.tr

BURSA KEBAP EVİ

Türkiye giriş bedeli 250 bin TL+KDV

Yurtiçinde 105, yurtdışında ise 15 şubesi bulunan Bursa Kebap Evi'nin toplam 88 şubesi franchising sistemiyle yönetiliyor. Bu 88 şubenin 70 tanesi, Türkiye'de yer alıyor. Yöresel lezzetleri, yan ürünleri, sunum ekipmanları gibi tüm ihtiyaçları yatırımcılarına tedarik eden firma, şubelerinde mimari ekiple standartlara uygun dekore ederek anahtar teslim fırsatı sunuyor. Bursa Kebap Evi'nin Türkiye giriş bedeli 250 bin TL+KDV. Aylık ciro üzerinden ise yüzde 4 royalty bedeli talep ediliyor. Firmalardan aylık reklam ve hizmet bedeli ise alınmıyor. Yatırım bedeli şubenin büyüklüğüne göre değişiyor. Şubelere açıldığı ilk günden itibaren reklam ve pazarlama desteği sunulurken, tüm şubeler de eş zamanlı olarak etkinlik, proje ve kampanya yürütülerek müşteri yoğunluğu sağlanıyor. Markanın yılsonuna kadarki hedefi, yurtiçinde 125, yurtdışında ise 25 şube sayısına çıkarmak.

www.bursakebapevi.com

TAB GIDA

Beş global, iki yerli marka

Türkiye'nin hızlı servis restoran zinciri sektörü lideri TAB Gıda, kurduğu gıda ekosisteminden yararlanmak ve işini büyütmek isteyen yatırımcıları bekliyor. Türkiye'de Burger King®️, Sbarro®️, Popeyes®️, Arby's®️ ve Subway® gibi beş global, Usta Dönerci®️ ve Usta Pideci®️ gibi iki yerel markayla faaliyet gösteren TAB Gıda, tamamı Türkiye'de kurulu benzersiz gıda ekosistemi sayesinde yatırımcılara cazip işletme modelleri sunuyor. Yenilikçi ve verimli iş modelleriyle yatırımcısını destekleyen şirket, sahip olduğu et, salata, ekmek ve patates fabrikalarıyla da yatırımcılara avantajlı fırsatlar yaratıyor. Yatırımcılara sundukları avantajlı franchise fırsatları ile sektöre yön vermeye devam ettiklerini ifade eden TAB Gıda Franchise Direktörü Erman Engiz, sahip oldukları ekosistemin kapısını ardına kadar yatırımcılara açtıklarına dikkat çekiyor. Risk almadan kontrollü büyümek isteyen girişimcileri beklediklerini söyleyen Engiz, "Franchise sistemi aslında bir yatırım. Bu sistemle girişimcilere, standartları belirlenmiş, marka stratejisi, konsepti, ürünleri belli olan bir markaya yatırım yapma fırsatı sunuluyor. Oluşturulan çalışma prensiplerine uyulduğunda da bu sistem girişimcilere sürdürülebilir bir büyüme sağlıyor. İşin özü siz değer yaratan bir iş modeline yatırım yapıyor, sonrasında da bu iş modeli ile müşterilere ürün ve hizmet sunarak yaptığınız yatırımın karşılığını alıyorsunuz" diye konuşuyor.

www.tabgida.com.tr

SOSISTIX

Yeni nesil fast food markası

Türkiye'nin ilk ve tek yeni nesil eğlence fast food franchise markası olan Sosistix, hem ekonomik hem de lezzetli, aynı zamanda günün her anı tercih edilen bir marka. Okmen A.Ş adı altında hizmet veren firma, Türkiye'de üç şubesiyle hizmet veriyor. Anahtar teslim yatırım bedeli 30 metrekarelik bir dükkân için 580 bin TL talep eden markanın yılsonuna kadarki şube hedefi ise 15. Normalde standart bir franchise'in kendini amorti etme süresi 28 ila 24 ay iken Sosistix, maksimum dört ayda kendini amorti ediyor. Sosistix, tüm çalışanlarına sertifikalı eğitimler veriyor. Gel al ve paket servisleriyle hizmet veren marka, girişimcilerine tedarik, mimarlık gibi pek çok konuda da destek olmayı ihmal etmiyor.

www.sosistix.com

SMALLUX

Markada isim hakkı bedeli 10 bin dolar

2016 yılından beri Türkiye'de faaliyet göstermekte olan Türkiye'nin İlk ve yeni nesil eğlence café franchise markası Smallux, dünya mutfağı yemeklerin yanı sıra bugüne kadar dünyada üretilmiş en ileri sanal gerçeklik deneyimini sunuyor. Türkiye genelinde toplam altı şubeye sahip olan marka, yurtdışında hizmet vermek için de çalışmalarını sürdürüyor. Markada isim hakkı bedeli 10 bin dolar olarak belirlenmiş. Girişimcilerden aylık reklam ve hizmet bedeli alınmıyor. Anahtar teslim yatırım bedeli 100metrekareye kadar olan dükkânlar için 1 milyon 200 bin TL olarak isteniyor. Ürün tedariki Okmen A.Ş. tarafından karşılanıyor. Smallux, yılsonuna kadar sekiz şube daha açmayı hedefliyor.

www.smallux.com

"EKONOMİK MARKA KONSEPTLERİYLE BAYİLİK VERİYORLAR"

Özhan Erem / Medyafors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı

Gıda tarafında; kırmızı et fiyatlarındaki artış, zincir markaları tavuğa yöneltiyor. Bu radikal bir menü değişikliği olmasa da aktif markaların menülerinde fritözde kızarmış kaplamalı tavuk ürünleri artan bir trend oluyor. Döner, lahmacun, börek ve pide de ekonomik bir bayilik trendi var. Öte yandan konsepti tamamen kaplamalı kajun kızartma tavuk olan markalar bayilik vermeye başladı. Ulaşılabilir lüks restoran zincirleri de farklı demografik segmentleri de yakalamak adına, yeni oluşturdukları daha ekonomik marka konseptleriyle bayilik veriyorlar. Tatlı tarafında ise profiterol, ekler ve sütlü tatlı bayilikleri açık ara yükselişte. Gayrimenkul tarafında bayilik trendi yükselerek devam ederken, hazır giyim, ayakkabı, ev tekstili ve mobilya bayilikleri de yükselen değer olarak gözlemleniyor. 20 yıldır her yıl bayilik-franchise trendlerinin vitrine çıktığı 'Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik' fuarının 21'incisi, bu yıl 26-29 Ekim tarihlerinde, Yenikapı'da düzenlenecek. Geçen yıl 22 bin bayilik veren ile yatırımcı adayını markalarla buluşturan fuarda, bu yıl da öne çıkan trendler izlenecek.

BAYİLİK ALIRKEN VE VERİRKEN BUNLARA DİKKAT!

Medyafors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Özhan Erem, bayilik verecek firmalara ve yatırımcılara pek çok konuda tavsiyelerde bulunuyor. Bu tavsiyelerin başında ise doğru lokasyon, reklam ve tanıtım hizmeti, yazılım teknolojileri bulunuyor. Erem, tavsiyelerini ise şöyle sıralıyor;

*Ticari bir işletme kâr etmek amacı ile kurulur. Öyle ise bayilik veren firmaların bu konuda çok şeffaf ve net senaryoları, yatırımcısına sunması gerekir. Kost, net kârlılık ve yatırımın geri dönüş sürelerin doğru çarpanlardan oluşması gerekir.

*Bayilik veren markaların ikinci olarak en çok dikkat etmesi gereken husus ise yatırımcısına önereceği lokasyondur. Doğru lokasyon olmadan açılış onayı verilmemesi gerekir. Her hatalı lokasyon ciddi maliyetlere, hem yatırımcı nezdinde hem de marka nezdinde neden olmaktadır. Ayrıca marka imajını olumsuz etkilemektedir.

*Markanın muhakkak, marka bilinirliğini artıracak reklam ve pazarlama faaliyetlerinde taviz vermemesi gerekmektedir. Sosyal medya yönetimini profesyonel bir ajans ile yapmalı. İyi bir web sitesine sahip olmalıdır.

*Markanın tüm bunlar ile birlikte çok ciddi bir operasyon yapısına sahip olması gerekmektedir. Gerekli denetiml eri, gerekli satış artırıcı faaliyetleri organize edebilecek aktif, hızlı bir operasyon ekibi olmalıdır.

*Bayilik veren markanın kendisini sürekli geliştiren bir arge-ürge yapısının olması, müşteri şikâyetlerini yöneten halkla ilişkiler birimini kurmalıdır.

*Markanın, yatırımcısının personel taleplerini karşılıyor olması ayrı bir başarı hikâyesi doğurur. Eğer bu personelleri eğitebilecek akademik bir operasyona sahip ise o marka, müthiş bir işletme öğretisi sunuyor demektir.

*Bir diğer önemli husus ise markanın yazılım teknolojisidir. Eğer İşletme reçetesi kurulu bir yazılım altyapısına sahip bir marka ise anlık patron mobil ekranından kâr- zarar gösterebilmeli, siparişler sistem üzerinden verilmeli, cirolar, iptaller, iadeler bu ekrandan görülebilmeli. Ayrıca hatalı üretim ne kadar işletme reçetesi ile belirtilmelidir.

BİZE ULAŞIN