Milyonların gözü bu düzenlemelerde

BOTAŞ yeniden yapılandırılacak. Doğal gaz ithalatına, hem BOTAŞ hem de özel sektör tüzel kişileri açısından serbestlik getirilecek. Kamuda geçici işçi sorunu çözülecek. Sözleşmeli üretim desteklenecek, atıl tarım arazileri üretime kazandırılacak. İşte milyonların merak ettiği düzenlemeler…
23.03.2023 14:48 GÜNCELLEME : 24.03.2023 00:01

PARA ANKARA/ HÜLYA GENÇ SERTKAYA Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), 14 Mayıs'ta yapılacak Cumhurbaşkanı ve 28. dönem milletvekili seçimleri öncesinde yoğun bir mesai yapıyor. Kamuya borçların yapılandırılmasına yönelik düzenleme yürürlüğe girerken, Afet Yeniden İmar Fonu kurulmasını öngören kanun teklifi geçen hafta TBMM Genel Kurulu'nda kabul edildi. Organize sanayi bölgeleri (OSB) ve enerji alanına yönelik düzenlemeler içeren kanun teklifi ise geçen hafta TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu'nda kabul edildi. Bu hafta TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmesi beklenen teklif ile yatırımcıya OSB kolaylığı sağlanacak. Yeşil OSB'lerin tanımlandığı teklifle Yeşil OSB'lere Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından sertifika verilmesi düzenlenecek. Doğal gaz ithalatına hem BOTAŞ hem de özel sektör tüzel kişileri açısından serbestlik getirilecek. BOTAŞ yeniden yapılandırılacak. Geçen hafta TBMM Genel Kurulu'nda görüşülen Çevre Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine göre kıyıda otopark ihtiyacının karşılanması için yeraltı otoparkı yapılabilecek. İleri teknoloji sera işletmelerinin yer alacağı Adana Karataş Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi kurulacak. 100 bin gross tondan büyük tanker, gemi ve diğer deniz araçları için idari para cezası miktarı, 100 bin gross ton esas alınarak hesaplanacak.

YERLİ KATKI FİYAT DESTEĞİ

Pompaj depolamalı hidroelektrik santraller rezervuar alanına bakılmaksızın Yenilenebilir Enerji Kaynakları Destekleme Mekanizması (YEKDEM) ve yerli katkı fiyat desteğinden yararlanacak. Yerli katkı fiyatı desteği, rüzgar veya güneş enerjisine dayalı elektrik üretim tesisleri ile bütünleşik kurulan elektrik depolama tesisleri için de uygulanacak. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) taraf olduğu dava ve takipler ile ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz taleplerinde kurum, her türlü yargı harcından ve teminat gösterme yükümlülüğünden muaf olacak.

Özellikle madencilik faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyulan elektrik enerjisi tüketimini karşılamak amacıyla kurulacak yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisanssız elektrik üretim tesisleri, altyapı tesisi kapsamına alınacak. Düzenlemeye ilişkin görüşlerini paylaşan Türkiye Madenciler Derneği (TMD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Emiroğlu, bu tesislerin maden ruhsatlarının süresine bağlı olarak madencilik faaliyetleri kapsamındaki enerjinin yenilenebilir enerji kaynaklarından lisans alınmaksızın inşa ve işletilmesini sağlayacağını vurgulayarak, "Ayrıca bu enerji tesisleri için gerekli olan izinler de Maden Kanunu ve ilgili diğer mevzuatlara göre alınabilecek" dedi.

GAZ TİCARETİNDE SERBESTLEŞME

Doğal gaz ithalatına hem BOTAŞ hem de özel sektör tüzel kişileri açısından serbestlik getirilecek. Teklife göre; Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu, Bakanlığın onayını alarak, ithalata ilişkin müracaatlarda, ithalat yapılacak ülke ile BOTAŞ'ın doğal gaz ithalat sözleşmesi bulunup bulunmadığı, piyasada rekabet ortamının oluşturulması, sözleşmelerden doğan yükümlülükleri ve ihracat bağlantılarını dikkate alarak belirleyeceği usul ve esaslar dahilinde talepleri değerlendirerek ithalata müsaade edebilecek. İthalat veya ihracat faaliyeti yapan tüzel kişilerden arz güvenliği kapsamında alınacak maddi teminatlar ile rekabetin teminine ilişkin hususlar, Bakanlık görüşü alınarak Kurum tarafından Yönetmelik ile düzenlenecek.

Teklife göre ihraç edilen doğal gaza ilişkin iletim tarifeleri, yurtiçi iletim tarifelerinin tabi olduğu kısıtlamalara bağlı olmayacak. Düzenlemeye göre Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nca (EPDK) hazırlanacak iletim tarifesi, üretilen ve ithal edilen doğal gazın nakli için iletim şebekesinden yararlanan eşit durumda olan tüm kullanıcılar arasında fark gözetmeksizin uygulanacak fiyatları, hükümleri ve tarife şartlarını içerecek. EPDK, transit iletim tarifelerini ve ihracata ilişkin iletim tarifelerini, Bakanlık görüşüyle yurtiçi iletim tarifelerinden farklı usul ve esaslara göre tespit etme yetkisine sahip olacak.

BOTAŞ BÖLÜNECEK…

Kanun teklifi ile BOTAŞ'ın yürüttüğü faaliyetler ayrıştırılarak, doğal gaz tedarik ve altyapı faaliyetlerinin kurulan farklı tüzel kişiler eliyle yürütülmesi, böylece piyasaya rekabetçi yeni girişlerin önünün açılması hedefleniyor. Teklife göre; Doğal Gaz Piyasası Kanunu hükümlerine uygun olarak, BOTAŞ'ın yürüttüğü faaliyetler ayrıştırılarak yatay bütünleşmiş tüzel kişi şeklinde yeniden yapılandırılıncaya kadar BOTAŞ'ın dikey bütünleşmiş tüzel kişiliği devam edecek. BOTAŞ'ın faaliyetlerinin ayrıştırılması ve yeniden yapılandırılması amacıyla kurulacak şirketlerin işletme konusu, ticaret unvanı, sermayesi ve ortaklık yapısı ve bu kapsamda gerçekleştirilecek devir ve benzeri işlemlere dair hususları Cumhurbaşkanı düzenleyecek. Bakanlık izni ile BOTAŞ'ın doğal gaz alım sözleşmelerine konu miktarların devri veya kontrat devri yapılabilecek. Komisyon görüşmeleri sırasında düzenlemeye ilişkin açıklamalarda bulunan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardımcısı Alparslan Bayraktar, Doğal Gaz Piyasası Kanunu'nda BOTAŞ'ın yeniden yapılandırılması ve özelleştirilmesinin öngörüldüğünü anımsatarak, yeni düzenlemeyle özelleştirme ifadesini özellikle kaldırdıklarını, yeniden yapılandırma ifadesini tuttuklarını kaydetti. BOTAŞ'ı daha organize, daha yalın bir şekilde konumlandıracak, yapılandıracak bir hale getirmeye gayret ettiklerini vurgulayan Bayraktar, esas itibarıyla iletim ve ticaret tarafı ayrı iki ana yapı öngördüklerini söyledi.

YEŞİL OSB PROJELERİNE BAKANLIK KREDİSİ

OSB'lerin planlama, kuruluş ve kamulaştırma süreçlerinin hızlandırılmasına yönelik düzenlemeler de getiren kanun teklifiyle OSB Kanunu'na, "yeşil OSB" tanımı ekleniyor. Yeşil OSB'lerin Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından sertifikalandırılması düzenleniyor. Teklife göre, "Yeşil OSB" olmak için hazırlanan projeler, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nca kredilendirilecek ve öncelikli olarak değerlendirilecek. Arsa satışları, müteşebbis heyetin belirleyeceği ve şeffaflık ilkesi çerçevesinde yönetmelikte belirlenen esas ve usullere uygun şekilde yapılacak. Teklif ile OSB'lerde detayları yönetmelikle belirlenmek üzere ön tahsis uygulaması getirilerek tahsis öncesinde OSB'lere kaynak sağlanması hedefleniyor. Yerli ve yabancı yatırımcıların OSB'lerde üst yapılı parsel satın alma veya kiralama talepleri doğrultusunda OSB'lere, mülkiyetlerindeki parsellerde tesis inşa ederek, katılımcılara, üretim şartı ile üst yapılı kiralama ve üst yapılı satış imkânı getiriliyor. Teklife göre yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde, katılımcılar tesislerini üretim amaçlı olmak üzere bir veya birden fazla kiracıya kiralayabilecek. Teklif ile OSB içinde yer alan, boş olan ve OSB mülkiyetinde olmayan parsellerinin, atıl vaziyetten çıkartılmasına yönelik düzenlemeye gidiliyor. Teklif ile OSB'lerdeki hizmet ve destek alanları OSB büyüklüğünün yüzde 15'inden fazla, ortak kullanım alanları ise yüzde 5'inden az olamayacak. Ayrıca, bedelsiz ve kısmen bedelli parsel tahsisi kaldırılacak.

SÖZLEŞMELİ ÜRETİM YAYGINLAŞTIRILACAK

Tarım ve orman alanlarında düzenlemeler içeren kanun teklifi TBMM Tarım, önceki hafta Orman ve Köyişleri Komisyonu'nda kabul edildi. Seçimden önce yasalaşması beklenen teklife göre tarımsal üretimin planlanması, gıda güvencesi ve güvenliğinin temin edilmesi, verimliliğin artırılması, çevrenin korunması ve sürdürülebilirliğin tesis edilmesi için Tarım ve Orman Bakanlığı'nca belirlenen ürün veya ürün gruplarının üretimine başlanmadan önce bakanlıktan izin alınacak. Sözleşmeli üretim modeli üretici lehine avantajlarla takviye edilerek yaygınlaştırılacak. Sözleşmeli üretimi özendirmek için üreticilere, desteklerin verilmesinde öncelik tanınacak. Tarımsal üretim sözleşmesine tabi ürünlere veya üretim varlıklarına sigorta yaptırılması zorunlu olacak. Et ve Süt Kurumu'nun taraf olduğu sözleşmelerde üretici için ceza koşulu alt sınırdan daha az belirlenebilecek veya ceza koşuluna yer verilmeyebilecek. Tarımsal üretim sözleşmesinden doğan davalarda arabulucuya başvurulmuş olması, dava şartı kabul edilecek. Bu hüküm, 1 Eylül 2023'ten sonra açılacak davalarda uygulanacak. Entegre idare ve kontrol sistemi oluşturuluncaya kadar üreticilere yapılacak destekleme ödemelerinde Tarım ve Orman Bakanlığı'nca belirlenen kayıt sistemleri esas alınacak. Köylerde yer sarsıntısı, yangın, heyelan, sel ve çığ yüzünden felakete uğrayanların zati ihtiyaç alabilmesi için aranan "muhtaçlık" şartı kaldırılacak.

ATIL TARIM ARAZİLERİ DEĞERLENDİRİLECEK

Tarım ve Orman Bakanlığı; hisselilik, mülkiyet ihtilafı, parçalılık veya başka bir sebeple üst üste iki yıl süreyle işlenmeyen tarım arazilerini tespit ederek, bu arazileri kira geliri arazi maliklerine ait olmak üzere sezonluk olarak rayiç bedelden aşağı olmamak üzere kiraya verebilecek. Kiralanan araziler, Bakanlıkça belirlenen kayıt sistemlerine kaydedilecek ve kiracılar bu arazilerle ilgili tarımsal desteklerden yararlandırılacak. Kiralanacak arazilerin rayiç kira bedelleri ve kiralayanların yetiştirebilecekleri ürün veya ürün grupları Tarım ve Orman Bakanlığı il veya ilçe müdürlükleri tarafından mahallinde veya elektronik ortamda ilan edilecek. Lif, tohum ve sap üretimi ile ilaç etkin maddesi elde etmeye yönelik çiçek ve yaprak üretimi amaçlı kenevir yetiştiriciliği, Tarım ve Orman Bakanlığı'nın iznine tabi olacak. Teklife göre ilaç etkin maddesi üretimi amaçlı kenevir yetiştiriciliği veya işlenmesi, Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) Genel Müdürlüğü'nce yapılacak ya da yaptırılacak. Devlet ormanlarına yıkıntı veya inşaat atığı atmak, hafriyat veya çöp dökmek suretiyle çevreye verilen zarar "orman suçu" sayılacak.

"FİYAT İSTİKRARI SAĞLAYACAK"

Fahrettin Amir ARMAN / Hidroelektrik Santralları Sanayi İşadamları Derneği

Pompaj depolamalı HES yatırımları çok geç kalmış bir yatırım metodu. Doğal gaz, ithal kömür ve kömür santrallerinin dengelenmesine katkı sağlayarak pik saatlerde milli yük tevzinin elini güçlendirecek bir yatırım çeşidi. Sistemde her zaman dengeleme gurubu olarak kullanılacak, piyasada fiyat istikrarını sağlayacak bir yatırım. Rüzgâr ve güneş yatırımlarının getirdiği sistem dengesizliğini, pil depolamalı tesislerden daha güvenli, çevre ve atık mevzuatı tam tanımlanmış olarak yerine getirecek. Finansal ihtiyaç için YEKDEM'e alınmalı. Büyük Havzalı HES'ler yatırım için pompaj depolamalı HES'leri seçse veya seçmese de YEKDEM'e girmeli. YEKDEM Kanunu'ndaki baraj su alanı sınırı kaldırılmalı, yeni bir tarife üstünden sisteme entegre edilmeli.

"YENİ ANLAŞMALARIN ÖNÜ AÇILIYOR"

Gökhan YARDIM / ADG Anadolu Doğalgaz Danışmanlık Ortak ve Müdürü

BOTAŞ'a uzun dönemli alım anlaşmaları imzalama konusunda tekrar yetki veriliyor. Yasanın çıktığı 2001'den itibaren BOTAŞ'ın yeni anlaşma yapması ancak hükümetler arası bir anlaşmanın TBMM tarafından kanunlaştırılması halinde mümkündü. Şimdi bu yetki, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın görüşü ve EPDK'nın uygun görmesiyle kamu şirketi BOTAŞ veya yerli/yabancı paya sahip Türkiye'de kurulmuş özel sektör şirketlerince yeni anlaşma yapabilecek hale dönüştürülüyor. Bu da başka bir ifadeyle uzun dönem anlaşmaları devam eden Rusya, İran, Azerbaycan ve başka ülkelerle yeni anlaşma yapılmasının önünü açacak. BOTAŞ'ın ve bütün şirketlerin iç piyasadaki pazar payı yüzde 20 ile sınırlandırılmıştı. Bu sınır kaldırılıyor. Özel sektör BOTAŞ'ın olduğu ülke ve şirketlerden BOTAŞ ile rekabete girerek gaz ithalatı yapamayacak. Bu noktayı göz ardı etmeyelim. Çok zordur. Önerim mevcut uzun dönemli kontratlar bitinceye kadar o ülkelerle belki bitiş tarihinden bir yıl öncesine kadar yeni anlaşma imzalanmaması halinin ve gaz ithalatı yapacak şirketlerdeki son hisseye giderek ulusal payın yani yabancı payının sınırlandırılarak belli oranı muhafaza edilmesi. Taşıma tarifelerinde üretim, ithalat ve ihracattaki fiyatlar, EPDK tarafından belirlenen ve aynı olan fiyatlardı. Burada ihracatı ayrılıyor ve transitle beraber bir fiyat tarifesi getiriliyor. İkisini birleştirmek ihracata ayrıcalık tanınmasına yol açar. Böylelikle iç piyasa için ayrılmış kapasitelerin ihracatta farklı fiyatlarla ayrılmasının önü açılıyor. Bu piyasada taraflar arasında eşit olmaya aykırı bir durum teşkil ediyor.

SANAYİ İHRACATININ YÜZDE 43'Ü OSB'LERDEN

Türkiye'de sicil verilerek tüzel kişilik kazanan OSB sayısı 353'e ulaştı. Bu OSB'lerden 264'ü faaliyette olup 89'unda ise proje, kamulaştırma ve inşaat faaliyetleri devam ediyor. Faal olan OSB'lerde üretimde olan 57 bin 600 parselde ise yaklaşık 2.5 milyon kişiye iş imkânı sağlanırken, boş parsellerin tahsisinin yapılarak inşaatların tamamlanmasıyla bu sayının 3 milyon kişiye ulaşacağı ifade ediliyor. AK Parti Milletvekili İffet Polat'ın Komisyon'da verdiği bilgilere göre, Türkiye'de sanayi sektöründe çalışan istihdamın yaklaşık yüzde 40'ı, organize sanayi bölgelerinde çalışıyor. OSB'lerde ihracat yapan yaklaşık 10 bin işletmenin gerçekleştirdiği 65 milyar dolarlık ihracat Türkiye'de yapılan toplam sanayi ihracatının yüzde 43'lük kısmına denk geliyor. 26 ilde bulunan OSB'ler için 11 bin 395 hektar büyüklüğünde 33 adet yeni projeyle 37 ilde 18 bin 717 hektar büyüklüğünde 62 OSB'de ilave alan ve yer seçimi çalışmaları devam ediyor.

ŞARJ AĞI İŞLETMECİ LİSANSI İPTAL EDİLENLERE ÜÇ YIL YASAK

OSB ve enerji alanına ilişkin düzenlemeler içeren kanun teklifiyle şarj ağı işletmecileri lisansının sona erdirilmesi ve iptali hususlarının EPDK tarafından belirlenmesine yönelik düzenlemeye gidiliyor. Teklife göre; şarj ağı işletmeci lisansı iptal edilen tüzel kişi, bu tüzel kişilikte yüzde 10 veya daha fazla paya sahip ortaklar ile lisans iptal tarihinden önceki bir yıl içinde görevden ayrılanlar dahil yönetim kurulu başkan ve üyeleri, lisans iptalini takip eden üç yıl süreyle şarj ağı işletmeci lisansı alamayacak, lisans başvurusunda bulunamayacak, lisans başvurusu yapan tüzel kişiliklerde doğrudan veya dolaylı pay sahibi olamayacak, yönetim kurullarında görev alamayacak.

DEPREMDEN ETKİLENEN İLLERE MUAFİYET

Depremden etkilenen 11 ilde il özel idareleri, belediyeler ile sanayi ve ticaret odaları kalkınma ajanslarına ödeyecekleri paylardan 2023 ve 2024 yılları için muaf olacak, muaccel borçlara yapılan işlemler ile genel hükümler çerçevesinde kalkınma ajanslarınca başlatılan takipler durdurulacak. 2025 yılı Haziran ayı sonuna kadar muaccel borçlara faiz işletilmeyecek, zamanaşımı süreleri işlemeyecek, bu borçların tahsiline yönelik bu tarihe kadar herhangi bir işlem yapılmayacak. 2023 yılı için tahakkuk eden katkı payı borcunu ifa eden il özel idareleri, belediyeler ile sanayi ve ticaret odalarına, ödenen katkı payı, faiz işletilmeksizin ya da yeniden değerlemeye tabi tutulmaksızın kanunun yayımlandığı tarihten 30 gün içinde kalkınma ajansı tarafından iade edilecek.

AFET YENİDEN İMAR FONU KURULUYOR

Hazine ve Maliye Bakanlığı'na bağlı, Afet Yeniden İmar Fonu kurulmasıyla ilgili düzenleme geçen hafta TBMM Genel Kurulu'nda kabul edildi. Daha önce ayrıntılarına PARA Dergisi'nin sayfalarında yer verdiğimiz düzenlemeye göre; Fonun kaynakları, her nevi nakdi bağış, yardım, hibe, bütçeye konulacak ödenek ile yurtiçi ve yurtdışı piyasalardan sağlanacak finansmanlar olacak. Fon Yönetim Kurulu, fondan kaynak aktarımı yapılacak projeleri, aktarılacak kaynak tutarını ve harcama programlarını belirleyecek. Fon, bağımsız denetim standartlarına uygun olarak denetlenecek. Teklifin ilk imza sahibi AK Parti Giresun Milletvekili Cemal Öztürk'ün yaptığı açıklamaya göre, "Türkiye Tek Yürek" kampanyasında toplanan para fona aktarılmayacak. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay'ın yaptığı açıklamaya göre Türkiye Tek Yürek kampanyasında taahhüt edilen 115 milyar 146 milyon 528 bin TL'nin 74 milyar 118 milyon 164 bin TL'si yatırıldı. Toplanan yardımın her bir kuruşu, deprem bölgesinin inşa ve ihyasına harcanacak. Oktay, taahhüt edilip henüz AFAD hesaplarına aktarılmayan kısmın da önümüzdeki günlerde söz verenler tarafından iletileceğine inandığını söyledi.

KİRA UYUŞMAZLIĞINDA ARABULUCU ZORUNLU OLACAK

Yargıda yeni düzenlemeleri içeren İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin görüşmeleri, TBMM Adalet Komisyonu'nda devam ediyor. Teklife göre; kira ilişkisinden, komşu hakkından, Kat Mülkiyeti Kanunu'ndan kaynaklanan uyuşmazlıklarda, taşınır ve taşınmazların paylaştırılmasına ve ortaklığın giderilmesine ilişkin uyuşmazlıklarda dava açılmadan önce arabulucuya başvurulması şartı aranacak. Ancak kiralanan taşınmazların İcra ve İflas Kanunu'na göre ilamsız icra yoluyla tahliyesine ilişkin hükümler dava şartı olarak arabuluculuk usulüne tabi olmayacak. Teklife göre; mesleğe yeni başlayan avukatlardan, ilk beş yıl baro keseneği alınmayacak. Adli yardım sisteminin güçlendirilmesi amacıyla adli yardım bürosunun gelirleri arasında yer alan harçların ve para cezalarının oranı yüzde 2'den yüzde 3'e çıkarılacak. Teklif ile İcra ve İflas Kanunu'na "konutta haciz" başlıklı madde ekleniyor. Buna göre, icra müdürü, haciz yapılması talep edilen yerin konut olduğunu tespit etmesi halinde bu yerde haciz yapılmasına karar verecek. Haciz yapılacak yerin konut olmadığının anlaşılmasında ise mahkeme, haciz kararını kaldıracak. Düzenlemeyle borçlu ve aynı çatı altında yaşayan aile bireylerine ait kişisel eşya ile tüm ev eşyasının haczi ile icra takibine konu alacağa yetecek miktarı aşacak şekilde haciz yapılması da yasaklanacak. Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun'da sayılan suçlar arasına "göçmen kaçakçılığı" da eklenecek. 1 Eylül 2023 itibarıyla işçi veya işveren alacağı ve tazminatı talepleriyle ilgili olarak açılacak itirazın iptali, menfi tespit ve istirdat davalarında arabulucuya başvurulması dava şartı olacak.

GEÇİCİ İŞÇİ SORUNU ÇÖZÜLÜYOR

Seçim öncesinde yasalaştırılması beklenen düzenlemelerden biri de geçici işçilere yönelik kanun teklifi olacak. Kamudaki yaklaşık 50 bin geçici işçiyi ilgilendiren düzenlemeye ilişkin açıklamalarda bulunan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin, geçen hafta yaptığı bir açıklamada "geçici işçi sorununu çözüyoruz, bu mesele tarihe karışacak" ifadelerini kullandı. Yılda sadece 9 ay 29 gün çalışabilen geçici işçilerin, 11 ay, 29 gün çalıştırılmasını önerdiklerini vurgulayan Bakan Bilgin, düzenlemeye ilişkin şu detayları paylaştı:

"Devlette norm kadrolar var, bir de geçici işçiler var. Devletin, norm kadroya eleman alırken kıdem sırasına göre mevcut geçici işçilerden almasını önerdik. Şart; çalışma süresi, en kıdemli olanlar alınsın."

Çalışma süresinde sınır olmayacağının altını çizen Bilgin, alımların en kıdemliden başlayarak yapılabileceğini kaydetti.

700 BİN KAMU İŞÇİSİNİN GÖZÜ ZAM GÖRÜŞMELERİNDE

Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK-İŞ) ve Hak İşçi Sendikaları Konfederasyonu (HAK-İŞ), yaklaşık 700 bin kamu işçisini ilgilendiren 2023-2024 yılı Kamu Kesimi Toplu İş Sözleşmeleri çerçeve anlaşma ortak talep metnini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile TUHİS'e (Türk Ağır Sanayi ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası) iletti. Ortak teklife göre konfederasyonlar, sözleşme görüşmelerinde ilk aşamada taban ücretlerinin 15 bin TL'ye yükseltilmesini, bunun ardından tüm ücretlere yüzde 15 refah payı eklenmesini, taban ücret ve refah payının eklenmesi sonrasında, toplu iş sözleşmesinin yürürlük başlangıç tarihindeki brüt çıplak ücretlere, yürürlük başlangıç tarihinden geçerli olmak üzere birinci altı ay için yüzde 45, ikinci altı ay için (altı aylık TÜFE) enflasyon+yüzde 5, ikinci yıl birinci ve ikinci altı ay için ise (altı aylık TÜFE) enflasyon+yüzde 5'er artış talep edildi. İki konfederasyon, taban ücrete ilave olarak 2023'te aylık 2 bin 500 TL, 2024 yılında da 3 bin 500 TL sosyal yardım talebinde bulundu.

BİZE ULAŞIN