E-ticaret hacmi 700 milyar TL'ye ulaştı, e-ihracat yüzde 250 büyüdü

E-ticaret yapan 10 binlerce işletme 500 bine yakın pazar yerinde ve internette ürün satıyor. IdeaSoft CEO’su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, hızla büyüyen e-ticaret hacminin 2022 yılında 700 milyar TL'yi bulduğunu açıklayarak e-ihracat hacminin ise yüzde 250 büyüdüğü ifade etti.
16.01.2023 13:17 GÜNCELLEME : 16.01.2023 13:17

IdeaSoft CEO'su ve TOBB E-ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, e-ticaret hacminin 2021 yılında 380 milyar TL'ye ulaştığını belirterek, "2022 yılı için tam olarak rakamlar açıklanmasa da bizim öngörülerimiz yaklaşık 700 milyar TL'lik bir e-ticaret hacmi gerçekleştiği yönünde. 2022 senesinde e-ticaret hacmi yüzde 90-95 büyümeye işaret etti. Pandemi döneminde e-ticaretin toplam perakende oranı içindeki payının yaklaşık yüzde 20'lere çıktığı, yüzde 15'e indiği dönemler oldu. Bu oranlar şu anda da yüzde 15-20 bandında devam ediyor. Bunun öncesine baktığımızda e-ticaretin toplam perakendenin içerisindeki hacmi yüzde 5-6'lardaydı. E-ticaret gelişen ve büyüyen bir olgu olarak devam ediyor" dedi.

E-ticaret yapan 10 binlerce işletmenin bugün 500 bine yakın pazar yerinde ve internette ürün sattığını vurgulayan Özkara, "Bu sayının artması Türkiye'deki dövizin artışı ve devletin de e-ihracat tarafındaki destekleriyle birlikte gözleri yurtdışına çevirmeye başladı. E-ticaret deneyimini Türkiye'de edinen her firma "Ben ürünlerimi İstanbul'dan Ankara'ya nasıl gönderebiliyorsam, neden İstanbul'dan, Amerika'ya, ya da Ankara'dan Avrupa'ya göndermeyeyim" diye düşünerek aslında ihracat tarafının da önünü açmış oldu. En büyük büyümeyi de e-ihracat tarafında yaşadık. 2021'e göre yaklaşık yüzde 250'nin üzerinde bir işletme sayısı e-ihracata adım attı ve ürünlerini tüm dünyaya satışa açmaya başladı. 2023 ve 2024'te de bu rakamın özellikle e-ihracat tarafının daha hızlı ivmelenip büyüyeceğini düşünüyoruz" şeklinde konuştu.

Metaverse dünyasındaki gelişmelerim e-ticaret dünyasına etkilerini de değerlendiren Özkara, "Metaverse'ün hayatımıza girmesiyle birlikte dijital ürün ve dijital üreticilik çok ön plana çıkmaya başladı. Sadece fiziksel olarak bakmamak lazım. Çocukların oynamış olduğu oyunlarda bazı karakterlerin kıyafetlerinin, kafasına takmış olduğu şapkaların aslında bir üreticisi var ve bu üreticiler bazen marka bazen de anonim oluyor. Burada da çok ciddi bir üretici ağı gelişmeye başlıyor ve Türkiye'de de bunların sayısının az olmadığını düşünüyoruz. Çünkü dijital ürünlerde bir ürün gönderimi olmadığı için en basit ihracat kalemi olarak yorumlanabilir" diyerek sözlerini tamamladı.

BİZE ULAŞIN