PARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR - ÖZGE ÖZ Gıdası, finansı, hazır giyimi, medyası, turizmi… "Helal" kelimesinin anlamı da pazarı da her yıl büyümeye devam ediyor. Dünyada yaklaşık 2 milyara yakın Müslüman nüfusu bulunuyor. Müslüman tüketicilerin helal ürünlere olan talebi arttığı için bu pazar da her geçen gün büyük bir ivme kazanıyor. Helal gıda pazarının artmasında İslam dünyasındaki hızlı nüfus artışının büyük etkisi var. Aynı şekilde hijyen ve sağlıklı olma özellikleri sebebiyle başka inançlardaki insanlar tarafından da helal gıda tercih ediliyor.
Helal Akreditasyon Kurumu'nun (HAK) verdiği bilgilere göre, Türkiye için istatistik üretilmiyor ancak global rakamlar veriliyor. Dünyadaki 2 milyara yakın Müslüman nüfusun tüketim alışkanlıklarına bakıldığında, finans alanı da dâhil dünyada 6 trilyon dolara ulaşan bir helal pazarı bulunuyor.
Dünya helal pazarında finans sektörü, 3.6 trilyon dolarlık paya sahip. Finansı, yaklaşık 1.3 trilyon dolarlık payla gıda sektörü takip ediyor. Gıdayı ise 295 milyar dolar hacmiyle hazır giyim ve moda, 231 milyar dolarla medya, 102 milyar dolarla turizm sektörü izliyor. Ayrıca ilaç ve eczacılık ürünleri ile kişisel bakım ve kozmetik ürünlerinin de helal pazarındaki payı günden güne artıyor. Türkiye'nin helal pazarındaki payının ise 150 milyar doları aştığı belirtiliyor. Bayilik ve franchise ile büyüyen pazarın beş yıl içinde ülkemizde de büyük bir yükselişe geçmesi bekleniyor.
İşte, Türkiye'de son zamanlarda dikkat çeken 25 helal markanın yurtiçi ve yurtdışı satış stratejileri ve bayilik koşulları…
OSSO KAHVE
70 ilde bayisi var
2011'de Adıyaman'da kurulan Osso Kahve'nin ürünleri hem yurtiçi hem de yurtdışında satılıyor. Markanın birçok noktada şubesi bulunuyor. Yurtiçinde 70 noktada bayiliği olan markanın, yurtdışında ise Almanya, Hollanda, Fransa, Kuveyt ve Irak gibi ülkelerde distribütörleri var. Marka, Osmanlı Kahvesi ile öne çıkıyor. Bu kahvenin özelliği ise keçiboynuzu, çikolata ve salep gibi sekiz farklı karışımdan oluşması. Markanın Genel Müdürü Yusuf Güneş, "Ürünlerimiz seçkin marketlerde ve online platformlarda bulunuyor. Kahve sektörü özelinde 2023'te ihracat beklentimiz yüksek. Satışlarımız da gayet iyi" diye belirtiyor. Bayilik veren markanın ilk şartı, ana bayiden düzenli olarak ürün alımı yapılması.
www.ossokahve.com
THE GOAT COLD BREW
"Kahve sektörü büyüyecek"
Soğuk kahve markası The Goat, üç senelik bir marka. İngiltere ve Balkan ülkeleri başta olmak üzere 38 ülkede ürünleri bulunuyor. Türkiye'de ise İstanbul, Adana ve Mersin'de satışları yapılıyor. Katkı maddesi bulunmayan kahvede, Arabica çekirdeği ve su kullanılıyor. Ürünlere ise zincir marketlerden ulaşılabilir. Markanın Genel Müdürü Arda Büyükkoyuncu, "Türkiye'de kahve sektörü büyüyecek. Çünkü yeni nesil kahveyi seviyor. Bayilik de veriyoruz. Öncelikli şartımız ise bayilik alacak kişinin işletme tecrübesinin olması" şeklinde konuştu.
www.thegoat.com.tr
OSTU OSMANLI TULUMBACISI
Yeni yatırımlar yapılıyor
Türkiye'de 55 bayisi olan Ostu'nun, Almanya'da ise iki bayisi var. Donut, makaron ve berlineri de ürünleri arasına ekleyen marka, talep nedeniyle Arap tatlıları da satmaya başlayacak. Bayilik veren firmanın şartları; mağazanın mevcut lokasyonlardan beş kilometre uzak olması ve 50 bin TL isim hakkı parası. Kafe olarak metrekarenin en az 250, restoran olacak ise en az 350 metrekare alan olması istenilen diğer şartlar. Firma yetkileri, yeni yatırımlar yaptıklarını ve girişimcileri beklediklerini belirtiyorlar.
www.osmanlitulumbacisi.com
GÖKÇEK ŞİFA MARKET
Krem çok satıyor
2008'de kurulan markanın merkezi İstanbul Fatih. Yurtdışında; Belçika, Almanya, Azerbaycan ve Hollanda başta olmak üzere beş, yurtiçinde ise 16 bayisi var. Markanın en çok satan ürünleri doğal kremler ve kolajen kapsüller. Bayilik de veren Gökçek Şifa Market'in ilk şartı aylık beş bin TL tutarında sipariş yapılması. Satılan ürünler üzerinden ise belli bir tutarda iskonto alınıyor. Markanın en çok dikkat ettiği konu ise tüm bayilerin, belirlenen fiyatlar üzerinden satış yapması.
www.gokcekmarket.com
UNTAD
"Satışlarımız arttı"
Bayilik için destek verdiklerini belirten yetkililer, yapılan fizibilite çalışmalarından sonra değerlendirme süreci başlıyor. Bayi olacak dükkân için herhangi bir metrekare sınırlandırması bulunmuyor. Markanın yurtdışında 20, yurtiçinde ise 40 bayisi var. Hong Kong, Rusya, Belarus, Avrupa ve Ortadoğu ülkeleri bayilerin bulunduğu ülkelerden birkaçı. Untad Satış Müdürü Mehmet Çendek, "Satışlarımız gayet iyi. Gıda sektörü olduğumuz için piyasadaki dalgalanmalardan çok etkilenmedik. Hatta satışlarımız arttı. Çünkü insanlar vakitsizlikten dolayı aperatif gıdalara yöneldi. Böylece ekmek ve lavaş gibi ürünler daha çok tüketilmeye başlandı" diye belirtiyor.
www.untad.com
STORM DRİNKS
Yeni nesil kahveci
Markanın ürünleri arasında; sıcak ve soğuk kahve ve milkshake bulunuyor. Henüz bir buçuk senelik bir marka olmasına rağmen Storm Drinks'in birçok noktada bayileri var. Bayilik veren markanın belli şartları var. Örneğin ürün aldıktan sonra ödeme kısmında, yüzde 30 peşin. Sipariş tamamlandıktan sonra ise kalan yüzde 70'in ödenmesi isteniyor. İsim hakkı ücretiyse istenmiyor. Yurtiçinde 25 noktada, yurtdışında ise Irak, Kıbrıs ve Kosova'da bayilikleri var. Firmanın Kurucu Ortağı Adem Nar, "Soğuk kahve sektörü büyüyecek. Yeni nesil ciddi bir tüketici. Biz ürünlerimizi genelde benzinliklerde bulunan marketlere veriyoruz. Oralarda satışların arttığını gördük, çünkü tüketici profili yeniliklere daha açık" dedi.
www.stormdrinks.com.tr
LACINIA KOZMETİK
Bayilikle büyümek istiyor
Kazakistan, Rusya, Özbekistan'a ihracat yapan markanın, yurtiçinde yalnızca iki bayisi var. Markanın Mağazalardan Sorumlu Müdürü Boran Yıldırım, bayilik vererek büyümeyi düşündüklerini söyledi. Yıldırım, "Herhangi bir metrekare şartımız yok. Bayilik alan kişilerin yalnızca markanın ismini kullanmasını istiyoruz. Lokasyona da önem veriyoruz" şeklinde görüş belirtiyor. Kil maskesi, doğal şampuanlar ve nemlendirici kremler markanın en çok satılan ürünleri arasında bulunuyor. 22 yıllık markanın ürünleri, kozmetik ürünleri satılan mağazalarda ve e-ticaret sitelerinde bulunuyor.
www.lacinia.com.tr
SEPENATURAL
Gıda takviyesi ürünleri satıyor
1964'ten bu yana İzmir'de faaliyet gösteren firma, gıda takviyesi ürünleri satıyor. Markanın ürünleri arasında ise en çok propolis tercih ediliyor. Firma ürünlerini; ABD, Avrupa ve Arap ülkelerine ihraç ediyor. Yurtiçinde ise fazla bayilikleri bulunmuyor. Genelde eczane ve online platformlar aracılığıyla tüketici ile buluşuyor. Bayilik konusunda çalışma yapan marka, müşteri ile anlaşılması durumunda bayilik veriliyor. İsim hakkı için ücret istenmese de bayinin lokasyonu önemli.
www.sepenatural.com.tr
EVVAHE DOĞAL
Yüzde 100 doğal ürünler
Bayilik ile büyümek isteyen markanın bazı şartları var. Bunlar; raf sistemlerinin tüm mağazalarda aynı olması ve yalnızca markanın ürünlerinin satılması gibi. Dükkânın büyüklüğü konusunda herhangi bir metrekare sınırı ise bulunmuyor. Marka, doğal ürünleri her kesim alsın istiyor. Bu sebeple fiyatları orta düzeyde tutuyorlar. Evvahe'nin Almanya, Belçika ve Fransa'ya ihracatı var. Türkiye özelinde ise bayilik için gelen başvurular şu an değerlendiriliyor. 2020'de kurulan markanın ürünlerine e-ticaret sitelerinden ve İstanbul'da bulunan mağazalarından ulaşmak mümkün. En çok tercih edilen ürünleri ise selülit kremleri, cilt serumları ve bitkisel çaylar.
www.evvahedogal.com
BY BOŞNAK BÖREKÇİSİ
Minimum 50 metrekare alan
Sakarya merkezli firma, 15 sene önce kurulmuş. Sakarya'da 2 bin metrekarelik kapalı tesiste geleneksel yöntemler ile üretim gerçekleştiriliyor. Bu tesislerde ise Boşnak böreği, Boşnak mantısı, su böreği, simit, poğaça ve kurabiye gibi ürünler el yapımı ile üretiliyor. Yurtiçinde; Giresun, İzmir ve Sakarya'da çeşitli bayilikleri bulunuyor. Belçika, Hollanda ve Almanya'ya ihracat yapan marka bayilik veriyor. Kurulumdan mağaza dekorasyonuna kadar her şey ile müşterinin ilgilenilmesi isteniyor. Dükkân için minimum 50 metrekare alan isteniyor. Ayrıca en az 50 bin TL'lik ürün alınması bekleniyor.
www.bybosnakborekcisi.com
MALATYA PAZARI
Avrupa'ya kuruyemiş ihracatı
1870'li yıllarda Malatya'da başlayan, sonrasındaysa İstanbul Mısır Çarşısı'nda temelleri atılan Malatya Pazarı, kuruyemişi birçok ülkeye ulaştırıyor. Avrupa ülkeleri ve Azerbaycan, Malatya Pazarı'nın bulunduğu yerler. Dağıtım kanallarını güçlendirmek isteyen marka, şu sıralar Ortadoğu pazarına giriş yapmayı düşünüyor. Bayilik veren markanın, isim hakkı için belirli bir ücret talep ediyor. Ek olarak lokasyona da önem veriliyor. Bayinin merkezi bir yerde olmasını isteyen marka, yakın zamanda Antalya Havaalanı'na bir yer açacak. En çok hediyelik eşya olarak ürünlerin tercih edildiğini söyleyen yetkililer, bu sebeple satışların da yeni yıl yaklaşırken artacağını düşünüyor.
www.malatyapazaripalanci.com.tr
SAİT USTA ÇİĞ KÖFTE
5 bin dolar isim hakkı
Adıyamanlı çiğköfteci Sait Usta, bayilik veren firmalardan biri. Bayilik şartları ise müşterinin; dükkân masraflarını karşılaması ve isim hakkı olan 5 bin doları ödemesi. Dükkânın herhangi bir metrekare sınırı bulunmuyor ancak lokasyonu önemli. Bir de çiğköfte konusunda Sait Usta'nın tarifini uygulaması önemli. Ankara, İstanbul ve Adıyaman'da çeşitli bayileri bulunan Sait Usta, yurtiçinde çeşitli illerde bayilik vererek büyümek istiyor. Sait Usta Çiğ Köfte'de, çeşitli turşular da tüketicilere sunuluyor.
www.cigkoftecisait.com
AFİYET ET
Helal kasap bayilik arıyor
Bayilik veren firmanın şartları arasında müşterinin, kasap sektöründen biri olması gerekiyor. Ayrıca firmanın bölgeye göre belirleyeceği isim hakkı var. Bayinin açılacağı lokasyona da önem veriliyor. Markanın Genel Koordinatörü Yasin Sevinç, "Türkiye'nin en eski kasap firmasıyız. Yurtdışı ağırlıklı çalışıyoruz ama yurtiçine bayilik vermek de istiyoruz. İstanbul merkezli bir firmayız" şeklinde yorumda bulundu. Markanın Başakşehir ve Ümraniye'de şubeleri bulunuyor. Marka ayrıca et suyu, kemik iliği özü, ilikli paça çorbası gibi hazır ürünler de satıyor.
www.afiyet.com.tr
BOMPİ GIDA
Rengârenk şekerler üretiyor
2007'de kurulan marka, çeşitli şekerler ve kurabiyeler üretiyor. Yurtiçinde sekiz ilde bayisi var. İstanbul, Sakarya, Kocaeli ve Ankara bu illerden bazıları. İngiltere, Hollanda ve Belçika'ya ihracat yapan marka, bayilik veriyor. Markanın en çok satan ürünleri ise bardak bezeler ve zencefilli tarçınlı kurabiye. Eskişehir merkezli Bompi Gıda, bayilik şartı olarak; isim hakkı ücreti ve belli bir metrekare alan şartı aramıyor. Yalnızca her ay düzenli olarak ana bayiden ürün alınmasını istiyor.
www.bompi.com.tr
SAVOREL OLİVE OİL
Dört çeşit zeytinyağı
Savorel'in; erken hasat tekniği ile toplanan, çocuklara özel, organik ve profesyonellere özel olmak üzere dört çeşit zeytinyağı var. Ağırlıklı olarak ihracat yapan ve yurtdışında bayileri olan Savorel, yurtiçinde de büyümek istiyor. Bu sebeple genç girişimcileri bekleyen markanın şartları da var. Müşterinin, her ay düzenli olarak belirli bir tutarda ana bayiden ürün alması bekleniyor. Üç senelik marka olan Savorel'in kurucusu Yasemin Güzeloğlu, "Bu sene talep artışı bekliyoruz. Manisa'da ailemizden kalan 400 hektarlık alanı değerlendirdik. Ben üçüncü nesil olarak bu işi yapıyorum. Yurtdışında İngiltere ve ABD'de satış yapıyoruz. Türkiye'de lüks zincir marketlerde varız, ama bayilik ile büyümek istiyoruz" şeklinde yorum yapıyor.
www.savorel.com
BİNGÖL ÇAPAKÇUR BAL
Almanya'ya ihracat
İstanbul, Elâzığ, Malatya ve Adana gibi illerde bayilileri bulunan Bingöl Çapakçur Bal, 20 yıllık bir firma. Bayilik veren firmanın şartları var. Bayinin en az 15 metrekare olması, sadece markanın ürünlerinin satılması ve markadan yılda en az 20 tonluk ürün alınmalı ve bayinin lokasyonu merkezi olmalı. Almanya'ya ihracat yapan marka, geçen yıl İngiltere'de London Gold Honey ödülünü almış.
www.capakcurbal.com
DİRİLİŞ ENERGY DRİNK
81 ile bayilik vermek istiyor
Henüz bir yıllık firmanın, İzmir ve Adana'da fabrikaları bulunuyor. Yurtiçinde 13 bayisi olan marka, 81 ilde bayilik vererek büyümek istiyor. Bayilik şartları ise isim hakkı ücreti yerine teminat amacıyla ana bayiden belirli miktarda ürün alınması. Yurtdışında Irak ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne ihracat yapan marka, yakın zamanda Rusya pazarına da girmeyi düşünüyor. Firmanın sahibi, "Markamız, Türkiye'nin tek helal sertifikalı enerji içeceği" şeklinde yorum yapıyor.
www.dirilis.energy.com
ALDİVA
Satışlardan komisyon alıyor
Çikolata, bisküvi ve şeker üreticisi olan marka, zincir marketlerde ve online platformlarda ürün satışı yapıyor. Aldiva; İngiltere, Almanya ve Romanya başta olmak üzere yaklaşık 10 ülkeye ihracat yapıyor. İstanbul, Ankara, Gaziantep gibi büyükşehirlerde bayi olan marka, bayilik vermeye devam ediyor. Lokasyonun önemli olduğunu söyleyen firma yetkilileri, satışlardan da yüzde 20 komisyon alıyor. Bayinin metrekaresi önemli değil ve isim hakkı ücreti yok.
www.aldiva.com.tr
T-BRUSH
Yeni nesil diş temizliği ürünleri
Diş macunu tableti, diş fırçası, ağız bakım ürünleri ve ağız çalkalama tableti markanın ürünleri arasında yer alıyor. Ağız ve diş sağlığı ürünleri üreten firma; Ürdün, Almanya, ABD, İngiltere, Fransa başta olmak üzere birçok ülkeye ihracat yapıyor. Yurtdışında bayileri olan marka, yurtiçinde de büyümek istiyor. İstanbul merkezli firma, ürünlerini online olarak da satıyor. Bayilik şartları arasında isim hakkı ücreti var. Diğer şartları ise yetkililer, yüz yüze görüşmek istiyor.
www.thetbrush.com
BEBEGEN
Helal bebek maması
Bebek tekstil ürünleri de satan marka, mama kategorisi ile helal sertifikasına sahip. Ayrıca markanın ürünleri arasında hamile kıyafetlerinden oyuncaklara kadar pek çok ürün seçeneği bulunuyor. 2015'te kurulan Bebegen, Yemen'e ihracat yapıyor. İsveçli bazı markalar ile ihracat görüşmeleri de yürütüyor. Düzce merkezli Bebegen'in, Ankara ve Denizli'de bayileri var. Bayilik istenen şehir ve iş ile ilgili tecrübe, markanın kriterleri arasında yer alıyor.
www.bebegen.com.tr
ELMACIK SU
En az 500 metrekare kapalı alan
Sakarya merkezli su markası, İngiltere ve İsrail'e ihracat yapıyor. Ortadoğu'dan ise yeni ülkelere yakın zamanda ihracat başlayacak. Yurtiçinde bayilik ile büyüyen markanın Marmara, İç Anadolu ve Karadeniz bölgeleri başta olmak üzere birçok noktada bayileri var. Yakın zamanda ise Yalova, Çanakkale, Bursa ve Balıkesir'e yeni bayiler açılacak. Bayinin alanının en az 500 metrekare olması, kamyon ve TIR gibi dağıtım araçları, bayilik için aranılan şartlar arasında.
www.elmaciksu.com.tr
ÇAYKUR
Yurtiçinde 122 bayi
Çaykur, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü'ne bağlı bir marka. Bayilik içinse yine bu müdürlükten onay almak gerekiyor. Bayilik alan kişilerin, ticaret sicilinin temiz olması ve yatırım yapılacak bölge önemli. Örneğin İstanbul'da herhangi bir boşluk olmadığından şu an için bayilik verilmiyor. Talep olduğunda da müdürlük yetkilileri bölgeye gidip lokasyonun uygunluğunu denetliyor. Türkiye'de 122 bayisi olan Çaykur'un; Almanya ve Afrika ülkelerinde de bayileri bulunuyor.
www.caykur.gov.tr
LEVENT BÖREK
Türkiye'de 200 şubesi var
Adana'daki üretim tesisinde peynirliden pastırmalıya çeşit çeşit börekler hazırlanıp, Türkiye ve Avrupa'daki şubelere gönderiliyor. Markanın şu anda 11 çeşit böreği bulunuyor. Türkiye'de 200 şubesi bulunan Levent Börek, bayilik isteyen yatırımcılara tüm süreçlerle ilgili eğitim ve operasyon desteği sunuyor. Bayilik isteyenlerin başvuru değerlendirilmesi yapılırken, merkezi lokasyonlarda ve ulaşılabilir alanlarda olmasına dikkat ediliyor. Levent Börek lokasyon analiz ekibi, dükkân açılacak bölgelerin ticari olarak değerlendirilmesini yaparak açılacak şubeye onay ya da ret verebiliyor. Bayilerin 40-150 metrekare arasında olması, istenilen bir diğer şart.
www.leventborek.com.tr
GOLDSU
Fermente elma suyu
2006'dan bu yana faaliyet gösteren marka; sirke ve meyve sularından ayırılmış fermente içecek sunuyor. Asitsiz ve şekersiz fermente edilmiş içecek, sindirim sistemine iyi geliyor. Markanın ürünlerine online kanallardan ulaşılabilir. Bunun yanında İstanbul merkezli firma bayilik veriyor. Şartların bölgeye göre değişeceğini belirten yetkililer, fermente edilmiş elma suyunun formülüne sadık kalınmasını istiyor. İsim hakkı ücretinde ve bayinin büyüklüğü konusunda ise anlaşma sırasında karar veriliyor.
www.goldsu.com.tr
CHITIR CHICKEN
Helal tavuklar
Panelenmiş kızarmış tavuk satan marka, Makfry ismiyle de mutfak eşyaları satıyor. Chıtır Chicken ismi ile fast food hizmeti veriyor. Bayiliklerini de bu marka üzerinden yapıyor. 2010 yılında Türkiye pazarına giren markanın, bugün 11 ilde 11 bayisi bulunuyor. İstanbul, İzmir, Denizli ve Muğla bu şehirlerden bazıları. Yurtdışında ise Avrupa'da neredeyse her ülkede bayileri var. 20 farklı ülkede 90'dan fazla bayisi olan marka, yurtiçine yönelerek bayilikle büyümek istiyor. Bayilik almak isteyenlerin, 10 bin euro isim hakkı bedelini ödemesi isteniyor. Kardan pay alınmıyor ve mutfak ekipmanlarını marka temin ediyor.
www.chitirchicken.com
"DÜNYA HELAL PAZARI 10 TRİLYON DOLARA DOĞRU KOŞUYOR"
Yunus ETE / Dünya Helal Zirvesi Konsey Başkanı ve Discover Events Yönetim Kurulu Başkanı
Türkiye'nin helal pazarında bir üsse dönüştüğüne dikkati çekmek isteriz. Türkiye'nin helal pazarındaki payı 150 milyar doları aştı. Finanstan gıdaya, turizmden tekstile, kozmetikten tıp, ilaç ve kimyaya kadar birçok sektörü içine barındıran pazarın büyüklüğünün 7 trilyon dolar olduğu düşünüldüğünde, burada çok büyük bir pasta olduğu görülüyor. Yani daha gidecek çok yolumuz var. Ülkemizde faaliyetlerine devam eden Helal Akreditasyon Kurumu'nun aktif çalışmaları ve düzenlediğimiz Helal Expo gibi etkinliklerle Türkiye'nin helal pazarından aldığı payı 5 yılda 400 milyar doların üzerine taşımayı hedefliyoruz. Salgın döneminde de insanların sağlıklı ve hijyenik ürünlere ilgisi arttı. Bu da helal olan ürüne ilgiyi artırdı. Dolayısıyla pazar hızlı bir büyüme ivmesine girdi. Dünya helal pazarı 10 trilyon dolara doğru koşmaktadır.
"BURSA, KONYA VE İZMİR'E ŞUBE AÇMAK İSTİYORUZ"
Fatma ZEYNEP GÜLCAN / Rahîk-i Mahtûm Firması Pazarlama Müdürü
Firmamızın üretim fabrikası ve satış mağazası Ankara'da bulunuyor. Yeni şubemizi ise İstanbul Üsküdar'a açtık. Cilt bakım ürünlerinden deterjanlara, sabunlardan soğuk sıkım zeytinyağına kadar ürün gamımız çok geniş. İçerisinde kimyasal içermeyen doğal gıdalardan üretim sağlıyoruz. Ürünlerimizin hepsi tedavi edici özelliklere sahip. Bizim felsefe olarak, "Fıtrat ekseninde doğal ürünler" şeklinde sloganımız bulunuyor. Özellikle GDO, ilaçlı hammaddelerden uzağız. Orijinal hali neyse o hammaddeyi kullanıyoruz. Kendi mağazalarımız dışında elden satmak isteyenler olursa destek olmayı ihmal etmiyoruz. İstanbul Avrupa Yakası başta olmak üzere, Bursa, Konya ve İzmir gibi illerde de olmak istiyoruz. Ürünlerin fiyatları, herkesin ulaşabileceği düzeyde. Piyasaya göre ucuz kaldığını bile söyleyebilirim. Biz ticari kar amacı derdinde olan bir şirket değiliz. Elde edilen gelirle ihtiyaç sahiplerine yardım yapıyoruz. Özellikle Suriye, Irak, Filistin gibi ülkelere oluyor bu yardımlar. Türk toplumunda helal kelimesinin çok doğru anlaşılmadığını düşünüyorum. İçeriğinde domuz ya da alkol olmaması, o ürünü helal yapmıyor. Ben geleneksel tıpla da ilgilendiğim için, yiyip içtiğimiz ve cildimize sürdüğümüz ürünlere dikkat etmemiz gerekiyor.
"BAYİLİK VE DİSTRİBÜTÖRLÜK TEKLİFLERİNE AÇIĞIZ"
Soner İBİÇ / Evveha Doğal Firması Sahibi
2020 yılında kurulan ve büyümekte olan yeni bir firmayız. "Yemediğimiz ürünü cildimize sürmüyoruz" sloganıyla yola çıktık. Baharat, bitkisel yağlar, temizlik ürünleri, kozmetik ve kişisel bakım gibi pek çok ürün gamına sahibiz. Hepsi doğal özlerden elde ediliyor. Bebek ve yetişkinler için gönül rahatlığı ile kullanılabiliyor. Her kesimden tüketicinin ulaşabileceği bir firma olmak istiyoruz. Eyüpsultan'da fabrikamız bulunuyor. Ayrıca kendimize ait fabrika satış mağazamızda mevcut. Almanya'da distribütörümüz bulunuyor. Avrupa'nın farklı ülkeleriyle de görüşme halindeyiz. Bayilik ve distribütörlük tekliflerine açığız. Eczanelerde ürünlerimizin satılması için de görüşme halindeyiz.
"BAYDÖNER İÇİN FRANCHISE MARKA BEDELİMİZ 500 BİN TL"
Bülent POLAT / Apaz Group Yönetim Kurulu Üyesi
Baydöner olarak; Türk mutfağının geleneksel lezzetlerini sunuyoruz. Geniş bir restoran ağına sahibiz. Türkiye'de 42 ilde ve yurtdışında bir (Erbil) ülkede, toplam 110 restoranımız var. Franchise restoranlarımızın sayısı ise 22. Önümüzdeki dönemde yurtdışında da markalaşmayı hedefliyoruz. Bundan sonra yapacağımız yeni yatırımlarla Baydöner olarak büyümeye devam edeceğiz. Yılın son ayında bir yeni restoran açacağız. Yeni restoran açılışlarımızda kendi kurumsal restoranlarımızın yanında Baydöner markamıza güvenen yatırımcılarımızla franchising restoran yatırımlarıyla da büyümeye devam ediyoruz. Hizmete sunduğumuz yeni restoranlarla istihdamı artırmayı hedefliyoruz. Baydöner için 500 bin TL tutarında franchise marka kullanım hakkı bedelimiz, satış cirosu üzerinden aylık yüzde 5 royalty, yüzde 2 pazarlama bedeli bulunuyor. Restoran kurulum maliyeti, lokasyon ve metrekare büyüklüğüne göre farklılık gösterdiğinden proje aşamasında fiyatlandırılıyor. Restoranlarımızda en az 8-10 metre ön cephe ve 150-200 metrekare civarında kullanım alanı şartı belirledik. Yıl boyunca farklı illerde açacağımız Baydöner restoranlarıyla Türkiye'nin dört bir yanında büyümeye devam edeceğiz. 2023'ün ilk yarısında 10 restoran açacağız. Tüketicilerin temiz ve helal gıda konusundaki hassasiyeti, sektörde faaliyet gösteren firmaların geneli için belirleyici rol oynuyor. Bu açıdan helal gıda özelliklerine dikkat edildiğini belirtmek doğru olacaktır. Bununla birlikte gıda güvenliği konusunda hassasiyet göstermeyen pek çok kişi, bilinçsizce bu sektöre atılıyor. Bu durum, dönerin kendine has imajına zarar veriyor.
HELAL BELGESİ NEDİR?
Helal belgesi ya da sertifikası, İslamiyet'in kurallarına uygun, yasak olmayan besin maddelerinden üretilmiş ürünleri belgeleyen bir sertifika. Helal belgesi almak için kurumların SMIIC tarafından yayınlanan standartlara göre üretim gerçekleştirmesi gerekiyor. Başvuruda istenen evraklar temin edilmiş ve denetimlerden geçilmişse başvuran şirket belge alabiliyor.
HELAL SERTİFİKASI ALMAK İÇİN GEREKLİ EVRAKLAR
* Üretim alanları, depolar ve genel firma durumunun denetlenmesi
* Gerekli olan üretim alanlarının fotoğrafları
* Firmanın tedarikçilerine ait helal gıda belgeleri
* Analiz ve test raporları
* Helal gıda taahhütnamesi firma yetkilisi ve üretim sorumlusu tarafından imzalanmış kâğıt
* Gıda işletme sicil kayıt evrakı
* Belediye ruhsatının fotokopisi
* Ticaret Sicil Gazetesi fotokopisi (limited şirketler için)
* İmza sirküleri
* Helal gıda sözleşmesi ve başvuru formu
* Vergi levhası fotokopisi
* Başvuruda bulunulan gıda ürünleri ve gıda içerik listesi
* Gıda tedarik örnek faturalarının fotokopileri
* Varsa, faaliyet kaydı