PARA E-TİCARET/ ÜRÜN DİRİER Kasım ve Aralık, e-ticaret satışlarının zirve yaptığı aylar. 11 Kasım'da Bekarlar Günü ile başlayan indirim furyası, 25 Kasım'da Black Friday, 28 Kasım'da Cyber Monday ve Aralık boyunca devam eden yeni yıl kampanyaları ile devam ediyor. E-ticaret siteleri ve pazaryerleri, bu dönemleri fırsat bilerek indirim kampanyaları ve alışveriş festivalleri düzenleniyor. Online alışverişin zirve yaptığı bu dönemde e-ticaret firmaları, tüm yıl boyunca yaptıkları cironun aşağı yukarı dörtte birini gerçekleştiriyor. E-ticaret siteleri arasında yoğun bir rekabete sahne olan bu dönemde başarılı olmak ve ciroları katlamak için dikkat edilmesi gereken pek çok detay bulunuyor.
E-ticarette aktif olmak isteyen platformların, bu döneme özel stratejiler geliştirmesi gerektiğini ifade eden WORLDEF Başkanı Ömer Nart, "Siparişlerin yoğun olacağı bu dönem için stoklar doldurulmalı, indirim için yapılacak fiyatlandırmalarda maliyetlerle birlikte enflasyon da dikkate alınmalı, reklam ve dijital pazarlama stratejileri geliştirilmeli, tüketicilere indirim kampanyaları ile ilgili çeşitli kanallardan bildirimler yapılmalı. Ayrıca bu dönemde e-ticaret sitelerinin trafik alma potansiyeli yüksektir. Bu sebeple e-ticaret sitesinin altyapısı yoğun trafiği karşılayabilecek kapasitede olmalı, bu konuda yazılımsal ve donanımsal önlemler mutlaka alınmalı. Aksi halde ne kadar indirim yaparsanız yapın nihayetinde önemli olan tüketicinin e-ticaret sitesinde yaşayacağı deneyim ve memnuniyettir" diyor. Zaman duyarlı indirimler, ücretsiz kargo seçenekleri, taksit seçenekleri gibi kampanyaları destekleyen uygulamaların da tüketiciler açısından cazip olduğunu hatırlatan Nart'a göre, bu dönemde SEO yatırımı da önemli bir başlık. Zira yoğun rekabette her e-ticaret sitesi aramalarda ilk sıralarda yer almak isteyecektir. Bu sebeple e-ticaret sitesinin altyapısında ve içeriklerinde kampanyalara özel SEO çalışması yapılması gerekiyor. 7/24 ulaşılabilir müşteri hizmetlerinin önemine de vurgu yapan Nart, kampanya döneminde dikkat edilmesi gereken diğer başlıkları şöyle sıralıyor:
"Site hızını artıracak bakım çalışmaları yapılmalıdır. Ürün görsellerinin ve açıklamalarının uyumluluğu ve optimizasyonunu çok önemlidir. Stok kontrolü ve kargo entegrasyonları özel olarak değerlendirilmelidir. Kampanyaya özel banner'lar, reklam görselleri ve videolar tüketicinin ilgisini çekecektir. Tüketicileri elde tutmak için kişiselleştirilmiş deneyimlere yatırım yapılmalıdır. Sadakat programlarına ağırlık verilmelidir. Tüketicilere gönderilen ürün paketlerine küçük hediyeler eklenmesi, müşteri memnuniyetini artıracaktır. Bu döneme özel olarak influencer pazarlama, sosyal e-ticaret ya da canlı e-ticaret seçenekleri düşünülebilir. Tüm bunlarla birlikte e-ticaret siteleri, mobil e-ticarete de önem vermelidir. E-ticaret sitesi ile mobil uygulama uyumluluğuna dikkat edilmeli, mobil tarafa yatırım yapılmalıdır. Merkez Bankası verilerine göre, 2021 Black Friday döneminde internetten kartlı ödemelerde yüzde 30'dan fazla artış oldu. 11.11 döneminde ise, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 75'lik bir artış kaydedildi. Bu yıl da benzer bir büyüme bekliyoruz."
EKİM AYININ SON HAFTASI BAŞLIYOR
Kasım ayı, e-ticaret sektöründe 11 Kasım Bekarlar Günü'nde başlayıp, ülkemizde "Efsane Cuma", "Şahane Cuma" olarak isimlendirilen Black Friday ve hemen ardından gelen Siber Pazartesi kampanyalarıyla bir alışveriş sezonuna dönüştü. Aralık ayında ise sektör hız kesmeden yeni yıl kampanyalarına başlayacak. Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu, TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, yılın son iki ayında Türkiye genelinde e-ticaret sektörü ciro beklentisinin 500 milyar TL olduğunu belirtti. Genellikle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de Ekim'in son haftasından itibaren indirim furyasının başladığını ifade eden Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucusu, TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, şunları aktardı:
"Ticaret Bakanlığı verilerine göre, 2021 yılı toplamında e-ticaret hacmi yaklaşık 400 milyar TL'ye ulaşmıştı. Hem e-ticaret sektöründe pazar dinamiklerinin hızlanması hem de enflasyonun etkisiyle yılın son iki ayındaki Türkiye geneli e-ticaret ciro rakamlarının geçtiğimiz yılın tamamını geçeceğini öngörüyoruz. İşletmeler yıl içinde online kanallar üzerinden yaptıkları cironun ortalama dörtte 1'ini yılın son iki ayındaki kampanya dönemlerinde gerçekleştiriyor. Hem e-ticarete başlayan işletme sayısındaki artış, hem e-ticaret sitelerinin geçmişteki hatalarından aldıkları dersler üzerine kendilerini yeniden yapılandırmaları, hem de teslimat modellerinin geliştirilmesi, yeni nesil kargo şirketlerinin kurulması gibi çarpan etkisi yaratacak faktörleri de hesaba kattığımızda, bu yılın son iki ayında e-ticarette cirosal bazda rekor bekliyoruz. Bunu biraz da sektör oyuncularının verdiği kaliteli hizmet ve müşteri memnuniyeti belirleyecek. İndirim dönemlerinde rekabet de kızışıyor. Böyle zamanlarda kazananı küçük detaylar belirliyor."
GLOBAL DÜŞÜNÜN
Satıcıların ve e-ticaret sitelerinin sadece Türkiye'yi değil, tüm dünyayı hedeflemesi gerektiğine değinen Çiğdemli, "Çünkü bu kampanya dönemi tüm dünya için geçerli. Ayrıca Noel ve Şükran Günü'nün de bu döneme denk gelmesi, e-ihracatta şansımızı daha da artıracaktır. E-ihracat modülleriyle kısa sürede istenen ülkeye satışa başlamak mümkün" diyor.
Çiğdemli'nin bu dönem için bir de güvenlik uyarısı var. İndirim dönemlerinde sadece tüketicinin değil, site sahipleri ve satıcıların da dolandırıcılık mağduru olabileceği konusunda uyarıda bulunan Çiğdemli, satıcının sitesinde mutlaka kredi kartıyla yapılan alışverişlerde SMS ile onay verilmesine dayanan 3D Secure kullanması gerektiğini belirtiyor. Bu sistemin tüketici kadar aslında satıcıyı da korumaya yönelik olduğuna dikkat çeken Çiğdemli, bazı dolandırıcıların çalıntı kredi kartlarıyla alışveriş yapabildiklerini hatırlatarak, "Kartın gerçek sahibi alışverişe itiraz ettiğinde satıcı parayı bankaya geri ödemek zorunda, banka parayı hemen çekiyor zaten. Satıcı ise ürünü gönderdiğiyle kalıyor, 3D Secure onayı olmadığı için hiçbir hak iddia edemiyor. Bu şekilde mağdur olan çok sayıda şirket var" diye konuşuyor.
ALTYAPINIZ HAZIR MI?
Altyapı yetersizlikleri konusunda da şirketleri uyaran Çiğdemli, "Geçtiğimiz yıllarda Kara Cuma'da bazı büyük e-ticaret siteleri bile aşırı yoğunluktan dolayı kilitlenmişti. Bu tamamen altyapı eksikliğiyle alakalı bir sorun. Biz artan trafiği sorunsuz yönetebilmek için bu yıl hat kapasitelerimizi daha da artırdık. Sitelere yüklenme olunca kilitlenecek diye bir şey yok. Öyle olsa Facebook ve Amazon gibi sitelerin her gün çökmesi lazım. Doğru altyapı yatırımı yapanlar, 10 günlük cirosunu bir günde yapabilir. Ayrıca altyapısında kampanya modülü olmayan siteler de indirimli satış fırsatından yararlanamıyor. Geçen yıllarda bazı siteler belli başlı ürünlerde indirim yapıp yan ürünlere zam yapmışlardı. Müşteri bunları fark ediyor. İndirim değil bindirim yapıldığı algısı oluşursa, bir daha bu tür kampanya günlerinde satış yapmak zor olur. Siteler buna çok dikkat etmeli" diyor.
PARAVAN SİTELERE DİKKAT!
Sadece indirim günleri için kurulan paravan sahte e-ticaret sitelerinin reklam tuzakları konusunda da uyarılarda bulunan Çiğdemli, "Vatandaşı internet üzerinden veya SMS, e-posta aracılığıyla, örneğin 2 bin liralık elektronik ürünlerin 200 liraya düştüğü gibi gerçekdışı kampanya reklamlarıyla kandırmaya çalışan paravan e-ticaret siteleri olduğunu görüyoruz. Vatandaş fırsat yakalayacağım derken dolandırıcıların tuzağına düşebiliyor. Bu konuda herkes bilinçli olmalı. Gerçek olamayacak kadar büyük indirimlere kanmayın" dedi. Çiğdemli, "Özellikle elektronikte gerçek olamayacak kadar büyük indirimlere kanmayın. Dolandırıcılar paravan sitelerin arkasında fırsat kolluyor" uyarısında bulundu.
OLMAYAN ÜRÜNLER SATIŞA ÇIKABİLİR
Yılın internet üzerinden en çok alışveriş yapılan dönemine geldiğimiz bu günlerde, tüketicileri ve e-ticaret sitesi sahiplerini güvenlik konusunda ekstra dikkatli olmaları yönünde uyaran Çiğdemli, şunları aktardı:
"Herhangi bir veri girmeden veya indirmeden önce web sitelerinin gerçek olup olmadığını birkaç kez kontrol etmek gerek. Sitenin iletişim bilgileri, SSL Sertifikası kesinlikle kontrol edilmeli. Vatandaş öncelikle kampanyaların mantıklı olmasına dikkat etmeli. 500 liralık bir ürünü 50 liraya kimse satmaz. Özellikle elektronik ürün indirimlerine dikkat etmek gerek. Çok şaşırtıcı indirimlere güvenilmemeli. Ürünün diğer sitelerdeki fiyatına da mutlaka bakılmalı. E-ticaret dolandırıcıları bu indirim günlerine özel olarak basit e-ticaret siteleri veya sosyal medya satış hesapları kurup, olmayan ürünleri satabilirler. Vatandaş alışveriş yapacağı sitenin SSL sertifikasını mutlaka kontrol etsin. SSL sertifikası olup olmadığı, siteye girildiğinde adres barının sol köşesinde bulunan kilit işareti ile anlaşılabilir. Kilit işaretinin olmaması, dolandırıcılık niyeti olmasa bile o sitenin güvenilir olamayacağı anlamına gelir. Sitenin adres, şirket ve telefon bilgileri de kontrol edilmeli. Sitenin sağlam bir altyapı sağlayıcıyla çalışıyor olması da güvenilir olduğunu gösterir. Yazıyorsa sitenin altındaki altyapı sağlayıcı firma ismine bakılabilir. Ayrıca her ne sebeple olursa olsun, telefonda veya mesajla kimseye kredi kartı bilgisi verilmemeli."
SİBER SALDIRILARIN HEDEFİ OLMADAN GÜVENLİ ALIŞVERİŞ NASIL YAPILIR?
TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Çiğdemli, online alışveriş yaparken siber saldırıların hedefi olmamak ve güvenli alışveriş yapabilmek için şu ipuçlarını paylaştı:
-Alışverişi kendi cihazlarınızla yapın. İster bilgisayarınız ister tabletiniz veya akıllı telefonunuz olsun, alışverişte kendi cihazınızı kullanın. Cihazın davranışındaki tuhaflıkları ayırt etmek, sizin için çok daha kolay olacaktır.
-Halka açık wi-fi noktalarından alışveriş yapmamaya çalışın. Her internet bağlantısı, online ödemeler için yeteri kadar güvenli değildir. Online alışveriş için çarşı ve alışveriş merkezlerindeki halka açık wi-fi noktalarını kullanmayın.
-Kredi kartı veya sanal kredi kartı kullanın. Kredi kartı kullanarak yapılan satın alma işlemleri, vadesiz veya tasarruf hesaplarınızda tuttuğunuz paranızı kapsamadığından, daha güvenlidir. Hatta limiti sınırlanmış sanal kredi kartı kullanırsanız, riski minimize etmiş olursunuz.
-Güvenlik yazılımınız güncel olsun. Halen yapmadıysanız, birden fazla koruyucu katmana sahip güvenilir ve güncel bir internet güvenliği çözümü yükleyin.
-Online adres çubuğunu her zaman kontrol edin. Tanınmış bir siteyi gördüğünüzde bile tedbiri elden bırakmayın. Dolandırıcılar orijinal emsalleriyle neredeyse tamamen özdeş olan sahte web siteleri oluşturabilirler. Gözünüz URL'nin yani adres çubuğunun üzerinde olsun. Sahte siteler, taklit etmeye çalıştıkları resmi sitelerden farklı internet adresleri kullandıkları için kolayca tespit edilebilirler.
-Alışverişten sonra ekstrelerinizi kontrol edin. Banka ve kredi kartı hesap bakiyelerini kontrol etmek, özellikle normale göre yoğun alışveriş yapılan dönemlerin ardından her zaman iyidir.
"FİRMALAR MÜŞTERİ TEMSİLCİSİ SAYISINI DÖNEMSEL OLARAK ARTIRABİLİR"
Cenk SOYAK / AloTech CEO'su
Bu dönemde müşterilerine hızlı, kaliteli ve sorunsuz bir alışveriş deneyimi yaşatmak için çağrı merkezi operasyonlarını dönemsel olarak büyütmek isteyen firmalara destek oluyoruz. Bulut tabanlı çağrı merkezi platformu olan AloTech, hiçbir yatırım, donanım ve kurulum maliyeti gerektirmeyen sistemi sayesinde firmaların müşteri temsilcisi sayısını dönemsel olarak artırmalarına olanak tanıyor. Ayrıca operasyonun yoğunluğuna göre departmanlar arasında müşteri temsilcisi değişikliği de yapılabiliyor. Kullandığın kadar öde modeliyle ücretlendirildiği ve hiçbir taahhüt içermediği için büyük işletmelerden mikro işletmelere kadar her ölçekte firmaya hizmet verebiliyoruz. Firmalar kullanmadıkları dönemlerde sistemi pasif duruma alıp, tekrar kullanmak istediklerinde yalnızca birkaç dakika içerisinde aktif hale getirebiliyor. Sistemin kullanılmadığı dönemde herhangi bir ödeme de çıkmıyor.
"İŞLETMELER PAYKREDİ SAYESİNDE SATIŞ HACMİNİ ARTIRABİLİR"
Deniz ŞENSABAH / Paynet Satış Direktörü
Temassız, hızlı ve güvenli teknolojilerimizle gerek e-ticaret siteleri gerek fiziki mağazalarda alışverişi tüm paydaşlar için mükemmel hale getirmeye odaklanıyoruz. 2022 Kasım'ında da sorunsuz bir ödeme deneyimi için perakendecilerin ve tüketicilerin işini teknolojiyle kolaylaştıracağız. Kredi ile ödeme alma çözümü olan PayKredi ile kart limiti yetersiz kaldığı için alışverişini tamamlayamayan, kart limitini doldurmak istemeyen veya daha uzun vade talep eden müşteriler için alternatif bir ödeme yöntemi sunuyoruz. İşletmeler, PayKredi sayesinde müşterilerine sundukları taksitli ödeme seçeneğiyle satış hacmini artırıyor. Paylink çözümüyle de SMS, e-posta veya WhatsApp yoluyla link gönderip ödeme almayı sağlıyoruz.
"KARGO SEKTÖRÜ YATIRIMLARA DEVAM EDİYOR"
Fatih ÖNYOL / Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği (KARİD) Başkanı
Geçtiğimiz yıllarda markaların e-ticaret teknolojilerine uyumu, kredi kartı kullanımının yükselmesi, ilgili sitelerin müşteri nezdindeki güvenilirliğinin artması ve en önemlisi kargo şirketlerinin altyapısını güçlendirmesi ile doğru orantılı bir şekilde yükselen e-ticaret, bildiğiniz üzere 2019 yılına geldiğimizde büyük bir ivmelenme yaşamaya başladı. İlk büyük ivmelenmenin yaşandığı 2019 Kasım ayında e-ticaret sitelerinin dahi beklemediği bir e-ticaret artışı yaşanmıştı ve bu dönemde e-ticaret ve kargo şirketleri de bir takım zorluklarla karşılaşmıştı. Her iki sektörün de aldığı önlemlerle bu süreç kısa sürede aşıldı. 2019'dan 2022'ye kadar geldiğimiz süreçte tüm dünyayı etkisi altına alan pandemiyle birlikte insanlar ihtiyacı olan ürünleri tedarik etmek için e-ticarete yönelmek durumunda kaldı. Büyümüş ve güçlenmiş bir kargo altyapısı da halihazırda büyüme eğrisinde olan e-ticaret sektöründe büyük bir yükselişe olanak sağladı. Geçtiğimiz yıllarda büyük yatırımlar gerçekleştiren kargo sektörü ticaretin büyümesi için yaptığı yatırımlara aynı hızla devam ediyor.