Oyun sektöründe birleşme ve satın alma rüzgârları

Geçen haftalarda birleşme ve satın alma kararları yönünde piyasalarda dalgalanma yaratan haberlerde yeni gelişmeler var. Simülasyon üreticisi Unity’nin yanında, oyun dünyasının dev bir ismi de benzer biçimde satın alma ve birleşme hamleleriyle adından söz ettirmeye başladı.
01.09.2022 16:49 GÜNCELLEME : 02.09.2022 00:01

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI 2022, pek çok anlamda oyun sektörünün konuşulduğu yıl olmayı sürdürmekle beraber satın alma ve birleşme haberlerine yönelik gelişmeler, bu konuşulanların başında sıralanıyor diyebiliriz. Geride bıraktığımız hafta The Washington Post'tan Jonathan Lee'nin haberine göre, Microsoft'ın Activision-Blizzard'ı 68.7 milyar dolara satın almasına yönelik girişimde yeni bir gelişme belirmiş. Suudi Arabistan'ın Rekabet Kurumu, dünyada bu anlaşmayı tanıyan ve onaylayan ilk düzenleme kurumu olarak yerini almış. Pek çok anlamda bir gel-git yaşanan sürecin nihayete yaklaştırdığını da görebilmek böylece mümkün. Diğer yandan başka alanlarda farklı sonuçlarla da karşılaştığımız bir gündeme giriyoruz. CNBC'den Jonathan Vanian'ın haberine göre, Unity Technologies CEO'su John Riccitiello Applovin'in 20 milyar doları bulan teklifinin Unity hissedarlarına yönelik olmadığını işaret ederek tekrar ironSource ile gerçekleşmesi beklenen 4.4 milyar dolarlık anlaşmaya gözlerini çevirdiklerini belirtmiş. Açıklama sonrası şirketin yüzde 7'lik bir hisse değeri kaybı yaşadığı da aktarılıyor. Ancak görülen o ki Unity, daha önce duyurduğu anlaşmaya bağlı kalacağa benziyor.

ELECTRONIC ARTS İÇİN DEĞİŞİM BEKLENTİSİ VAR

Unity'nin yarattığı rüzgâr, oyun üreticilerinin en büyüklerinden olan ve özellikle spor oyunları denildiğinde akla gelen en önemli isimlerden biri Electronic Arts'ta da esiyor. Buna değinmeden önce Fitch'in 24 Ağustos'ta yayınladığı duyurusuna göre şirket, A- notu olarak kararlı görünümde notlandırılmış. A notu, Fitch rehberine göre yüksek kredi kalitesine işaret ediyor. Birkaç ay evvel ilginç bir gelişme yaşanmış ve birden Electronic Arts ile Disney ve Apple bağlamında bir satın alma beklentisi gündeme gelmişti. Kotaku'dan Ethan Gach'ın haberine göre NBCUniversal isimli aracı şirket ile sadece Disney ve Apple ile değil benzer farklı şirketlerle de görüşmeler yapılmaya başlandığı aktarılmıştı. Mayıs ayında gözlemlenen bu beklentiyle de Electronic Arts'ın hisse değerlerinde yükselmeler gözlemlenmişti. Bu ayın başında konuşan Electronic Arts CEO'su Andrew Wilson'ın isim vermeden bazı mesajlar verdiği haberleri geldi. IGN'den Rebekah Valentine, Wilson'ın, insanlarına, oyuncularına ve hissedarlarına karşı sorumlu olduklarını; bu anlamda aslında her türlü sürece karşı açık olduklarını işaret eden bir açıklama yapmış. Valentine'ın da altını çizdiği şekliyle CEO Wilson ne hayır diyor ne de evet. Yine benzer anlamda milyarlarca dolar büyüklüğe sahip bir şirketin hem rekabet kurullarıyla hem de denetleme-teftiş kurumlarıyla olan süreçler bakımından böylesine açıklamalar yapması bazı çekinceler uyandırabilir. Örneğin Unity'nin bu konuda çok başarılı bir sınav verdiğini de söylemeden geçmemeliyiz. Her ne kadar, Electronic Arts'ın geçmişte Disney ile özellikle Star Wars gibi oyunlarda seneler öncesine dayanan iş birlikleri olmuş olsa da bugün biraz daha farklı bir büyüklükten bahsettiğimiz için, açıklamaları olağan karşılamak gerekiyor. Şirket, öte yandan uzun bir süredir oyuncular tarafından çeşitli ekonomik sebeplerle (oyun içi alımlar gibi) eleştiri yağmuruna tutuluyor. Electronic Arts, Polygon'dan Toussaint Egan'ın haberinde yer verildiği şekilde şirketin CFO'su Chris Suh'un yaptığı açıklamara göre yüzde 70'lik bir geliri çevrimiçi oyunlar üzerinden elde ediyormuş. Ancak yine aynı haberde, CEO Wilson'ın her ne kadar verilerle çatışan bir sonuç olsa da tekil oyuncuya dayalı (çoklu oyunculu olmayan, single player), senaryo ağırlıklı oyunların çok çok önemli olduğunun altını çizdiği belirtiliyor. Oyuncuların motivasyonlarını sağlama anlamında sundukları portfolyolarının en önemli bölümü olduğunu ifade etmiş. Bakalım, Electronic Arts'ı gelecekte ne tür bir olası birleşme bekliyor, onu zaman gösterecek.

HASBRO DİJİTAL OYUNLARA YELKEN AÇAR MI?

Çok uzun bir süredir plastik ve metal sanayinde çalışan yerli üreticiye söylediğim sözü doğrular bir hamle, dünya devi Hasbro'dan gelirse şaşırmayalım. Oyuncaklarını tutundurma faaliyeti olarak sinemayı etkin biçimde kullanan şirket, Şubat 2022'den bu yana CEO olarak görev yapan, Microsoft eski çalışanı Chris Cocks'ın liderliğinde dijital oyun sektörüne de yönelecek gibi duruyor. Bloomberg'ten Lucas Shaw'ın yazısında da belirttiği gibi Mattel de benzer bir hamleler serisine girişmişti. Chris Cocks'ın, Shaw'ın da belirttiği gibi Halo gibi oyunlarda rol üstlendiğinin de altını çizelim. Önümüzdeki hafta bu rekabete bir kez daha döneceğiz. Şimdilik yine yerli üreticimize konuyu özet olarak geçmiş olalım…

BİZE ULAŞIN