PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Çapraz platform yıllardır tartışılan bir konu olsa da bugün pek çok oyun, yavaş yavaş eş zamanlı olacak biçimde farklı işletim sistemlerinde çalışır hale getirildi sayılır. Digitaltrends'ten Jesse Lennox ve Jacob Roach'ın yaptıkları derlemede tüm konsollara ve/veya kişisel bilgisayara adapte 53 (tam adaptasyon); iki veya daha az sayıda konsol ve/veya kişisel bilgisayara adapte 77 oyun tespit edilmiş. Bunlar arasında herhangi bir mobil oyuna yer verilmediği görülüyor. Çünkü mobil oyunlar söz konusu olduğunda genellikle iOS ve Android ile web tarayıcılar arasındaki çaprazlık gündeme alınıyor. Ancak Microsoft, bu duvarı da kırma peşinde olduğunu gösterir bir hamle attı. Android altyapısına sahip indirilebilir oyunların Windows'ta resmen çalıştırılabilir hale getirildiği duyuruldu.
ANDROID OYUNLAR WINDOWS'TA
Geçen yılın Ekim ayında pazara çıkan Windows 11'in en dikkat çekici özelliklerinden biri, Android oyunlarına altyapı sağlamasına dair duyurulan konuydu. Windows 10 ve 11'in resmi lisanslarına sahip kullanıcıların dâhil olabildiği Windows Insider Program üzerinden gelen ön izleme sürümüyle birlikte bu konu gerçeğe döndü. Daha önce de söylendiği şekliyle (bkz. Resmi Microsoft Dokümanları) Windows Subsystem for Android™ ile bunun mümkün olduğu belirtilmişti. Şimdiyse eş zamanlı biçimde Xbox Game Pass isimli abonelik sistemiyle çoklu-çapraz platform desteğini, pazara daha geniş imkânlarıyla sunmaya başlıyorlar. Bunu Windows'un, mobil oyun takipçilerini de masaüstü veya dizüstü ürünlerine çekme hamlesi olarak değerlendirebiliriz. Ayrıca ilgili oyunlara bağlantı uyumlu klasik kontrolör (joystik) yanında klavye uyumunun da adapte edilmesi sağlanmış. Bu pek çok açıdan devrimsel bir anlama da geliyor. Daha geniş ekranlarda, bant genişliği ve benzeri teknik bağlantıların çıkardıkları sorunların ötesine geçer nitelikte yüksek öneme sahip. Bu tür hamlelerin bulut teknolojisinin oyun bağlamındaki yükselişiyle birlikte ivmesini artırarak sürdüreceğini görmeyi bekleyebiliriz. Bu konuyu ekonomik çıkarımlar bağlamında ele almaya çalıştığımızda çok farklı sorularla karşılaşıyoruz. Elbette bir mobil oyuncu kitlesi gerçeği var ki bu kitle, mevcut kişisel bilgisayar oyuncu kitlesinin iki katından fazla. Haliyle, bu denli geniş bir oyuncu kitlesinin sahip olduğu bir de reklam değeri var. Diğer bir deyişle ilgili mobil platformlara odaklanmış haldeki reklamların pek çoğunun yakın zamanda demografik değişimlere gidebilecek sonuçlara sebep olacağını söyleyebiliriz. Tek bir platform hamlesiyle mevcut yayıncıların ve reklam verenlerin karar alma mekanizmalarında farklı süreçlerin inşa edileceği de aynı şekilde düşünülebilir. Acaba mobil platform esnasındaki ücretsiz veya sadece oynaması ücretsiz oyunlar üzerinde gösterilen reklamların geçerliliği, Windows için devam eder mi? Bunu şimdiden söylemesi zor. İlk oyun örnekleri yavaş yavaş pazardan yansımalar halinde geldiğinde daha iyi anlayabileceğiz. Şimdilik, küçük bir öngörüyle Microsoft'un benzer reklamlara izin vermeyebileceğini düşündüğümü belirteyim. Diğer yandan, Microsoft'un reklamlara bakışının o kadar da sert olmadığını eklemek lazım. Microsoft Games'in sürekli biçimde sıfır cihazlarda çeşitli öneriler üzerinden reklam göstermesi bunun en iyi örneği. Her ne olursa olsun, çalışılmamış ve henüz merakla beklenen bu konuya tüm halkla ilişkiler ajanslarının eğilmesi şart. Nasıl konumlandırılır, ne şekilde yol haritası çizilecek zamanla göreceğiz.
TARAYICI OYUNLARINDA REKLAM NE OLACAK?
Shockwave ve Flash ile başlayan online oyun furyasını belki birçok kez bu köşeye taşıdık. Şimdi Microsoft'un hamlesiyle birlikte düşündüğümüzde bu ikilinin varisi Canvas (HTML5) ya da diğer açıdan daha gelişmiş bir teknik sistem olan WebGL'in tüm online oyun ortamlarını tek tek fethetmesi farklı düşünceleri beraberinde getirmiyor değil. Özellikle WebGL oyunları Google AdSense ile birlikte uyum içinde çalışıyor. Sistemleri o denli zorlamıyor bunu yaparken. Daha kolay çoklu oyuncu kitlesine hitap edebilen altyapısı var. Tüm bunları bir araya koyup düşündüğümüzde, aslında yaş aralığının da oldukça geniş bir yelpazede olabildiği günlük eğlenceye dönük oyunlarda bir ışıldama görülüyor. Venture Beat'ten Jen Larsen'ın "How Web3 is democratizing revenue for the HTML5 game space (Web3, HTML5 oyun ortamının gelirini nasıl demokratikleştiriyor)" isimli bir yazısı var konuya odaklı bir yayınla birlikte Kasım 2021'de kaleme alınan. Reklam verenlerin ve ajansların mutlaka okuması ve yayını izlemesi gerekiyor. Önümüzdeki haftalarda buna farklı noktalardan değineceğiz.