Küresel enflasyon oyun sektörünü etkiler mi?

Küresel çapta yaşanan enflasyonist etkiler, oyun sektörünü de çemberine alıyor. 2020’de altın çağlarından birini yaşaması sonrası, yavaşlamanın içine giriyor gibi görünüyor. Tüm dünyada elektronikte de gözlemlenen fiyat artışı mevcut. Peki bu durum, oyuncuların satın alma davranışlarına etki eder mi?
07.06.2022 23:13 GÜNCELLEME : 08.06.2022 00:01

ALİ EFE İRALI Onlarca krizden hasarsız çıkmayı başaran oyun sektörü, bu sefer kayıplara uğramasa da büyümesinde yavaşlama yaşıyor. Oyun fiyatlarında görülen artış, uluslararası alanda artan rekabet, Çin'in piyasaları domine etme yöntemleri ve Rusya-Ukrayna savaşı üzerinden durmaksızın sürüyor. Yeni Zelanda menşeli Newsroom'un editörü Jonathan Milne'in haberinde, Yeni Zelanda E-Spor Federasyonu Başkanı Jonathan Jansen'in bir noktayı daha işaret ettiğini görüyoruz. Şubat ayındaki haberde Jansen, donanım fiyatlarındaki artışın, pazardaki enflasyonist sürecin bir başka paydaşı olduğunun altını çiziyor. Bunu, Avrupa'dan Asya'ya, Amerika'dan Afrika'ya her noktada farklı büyüklüklerde ama durdurulamayan bir ekonomik sıkıntılar silsilesinin sonucu gibi yorumluyoruz. Pandemide sıkışan piyasaların ve dengesi bozulan dinamiklerin tekrar normale dönmesine yönelik bir terazi hareketi de olabilir belki. Ama görülen, bugün çok daha net bir sertlikle karşılaştığımız. Hele ki, devlerin "yavaşlıyoruz, dikkat edin" sinyali vermesi, durumu daha iyi okumamız gerektiği anlamını taşıyor.

POST-FORDİZM VE OYUNDA FARKLI SEKTÖRLER

Netflix'in buradan daha önce dile getirdiğimiz mobil oyunlara yönelik girişimlerini hatırlayacaksınız. Netflix'in Facebook'tan transferi Mike Verdu için pek çok kişi inanılmaz bir hamle olduğu görüşündeydi. O hamlenin çıktılarını bugünlerde görmeye başladık. Geçtiğimiz haftalarda TechRadar'dan Alex Metz, çok önemli bir yazı kaleme aldı. Netflix'in düşüşte olduğunu aktardığı kullanıcı oranlarına karşı, mobil oyunlar çerçevesinde bir tutundurma faaliyetine yöneldiğini söylüyor. Yani oyunlar bu noktada bir kurtarıcı olarak, yaşanan müşteri kayıplarına karşı bir yenilik olarak devreye alınmaya başladığı yorumu yapılıyor. Tabii Netflix gibi bir devin oyun ile eş doğrultuda bir sistem inşa etmesi çok önemli bir konu olsa da oyun sektörünün içine yöneldiğimizde paydaşların bazı endişeleri olduğu gözlemleniyor. Yani herkes kendi dalında farklı bir ekonomik sıkıntı süreciyle karşı karşıya. Örneğin Bloomberg'ten Cecilia D'Anastasio'nun haberinde Roblox'un, pandemi döneminde yaşadığı hızlı büyümeyi şu an aynı oranda yakalayamadığına yer verilmiş. Yıl bazlı yüzde 28'lik bir büyüme oranıyla ilk çeyrekte 54.1 milyon aktif kullanıcıya ulaşılmış. Ancak bu sayının, yüzde 100 artış oranı ile karşılaştırıldığında büyüme oranı bakımından geride kaldığı işaret ediliyor. Roblox'un gelir kalemlerinde genişlemeye gitme hedefindeyse reklamlı arama sonuçları yer alıyor. Arama sonuçlarında sponsorlu arama sonucu gösterme faaliyetine odaklanmış çalışmalar yapacağı aktarılıyor. Hem oyun dışını hem de oyun dışı oyunu kurtarmaya ve sürdürülebilirliği yakalamaya çalışıyor dememiz yanlış olmayacak. Sonuç olarak günümüz ekonomilerinin de bir gereği, herkesin bir anlamda yataya entegre pozisyon alacağı geleceğe doğru yürüyoruz. Bunu biraz da hem ürün çeşitliliği hem de farklı iş kollarında uzmanlaşma üzerinden Post-Fordizm etkisine benzetmemiz mümkün. Özellikle iletişim teknolojilerinin yatay pozisyonda çok sayıda firmaya sektörlerarası veri sağlayabilmesi önemli bir işaret oluyor. Kanıt olarak da Netflix ile Roblox'un farklı hizmetlerden yola çıkıp; benzer arayışlara, amaçlara yönelmelerini gösterebiliriz. Farklı sahalarda uzmanlaşma ya da kaynağın farklı biçimlerde alt segmentler bakımından konumlanması, oyun endüstrisinin de geleceği için şüphesiz kaçınılmaz oluyor…

NVIDIA'DAN ÇOK ÖNEMLİ AÇIKLAMA

Oyuna entegre olma gayreti gösteren sektörlerden gelen haberler, tutundurma faaliyetinden farklı sinyaller veriyor, tamam. Ama bir de sürecin içinde yer alan ev sahipleri var... Dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden olan Nvidia'dan gelen açıklama, küresel çapta yaşanan sorunlara biraz daha dikkat çekmemizi sağlıyor. Retuters'ten Chavi Mehta ve Jane Lanhee Lee'nin haberlerine göre Nvidia CEO'su Jensen Huang, orta-genç yaşa yönelik oyuncuları kapsayan ilk çeyrek gelirlerinin daha önceki yıllara göre düşüş yaşadığını söylemiş. Huang, genel anlamda da oyun pazarının yavaşladığını dile getirmiş. Bugün baktığımızda Mart sonunda 286 dolar seviyesini gören hisse değerlerinin, bu yazı kaleme alınırken 183 dolar seviyesine doğru indiğini görüyoruz. Bu durum yine pek çok oyun firmasında ve oyun ortamına donanım üreten diğer firmalarda rastlanıyor. Önümüzdeki hafta biraz daha detaya inip diğer örneklerini de inceleyeceğiz. Ancak Nvidia gibi bir devin böylesine bir mesaj vermesi, pandemi sonrasına dair geçmişte yaptığımız durağan seyir düşüncelerini destekler nitelikte görünüyor.

BİZE ULAŞIN